🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

مزایا و معایب ارز دیجیتال چیست؟ | آموزش ارز دیجیتال

همان‌طور که می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال طی سال‌های اخیر بسیار داغ بوده است. تعداد کاربرانی که به فکر سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌افتند، روز به روز در حال افزایش است. حتی بیشتر شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا با مشاهده‌ پیشرفت و آینده‌ روشنی که برای رمز ارزها پیش‌بینی شده، فعالیت خودشان را در این حوزه شروع کردند.

اما ساختار ارزهای دیجیتال با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است. پس آگاهی کامل به مزایا و معایب آن‌ یکی از الزامات فعالیت در این حوزه محسوب می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله با ارائه‌ تعریف درستی از ارزهای دیجیتال و بررسی دقیق مزایا و معایب آن‌ها به شما کمک کنیم تا با آگاهی و اطلاعات بیشتری فعالیت خود را در این حوزه آغاز کنید. با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از ساختار‌های دنیای امروز را دگرگون کرده است. از ابتدای شکل‌گیری تمدن انسان‌ها شاهد تغییر در نوع پول و سیستم‌های پرداختی بودیم. امروزه امور مالی همه‌ ما با تکیه بر سیستم‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و پول کاغذی انجام می‌شود. ارزهای دیجیتال یا همان «رمز ارزها» (Cryptocurrency) به عنوان نسل جدید پول شناخته می‌شوند.

به بیان ساده‌تر می‌توانیم آن‌ها را پول دیجیتالی بدانیم که از ارزش برخوردارند و در دنیای امروز به عنوان یک شیوه‌ پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما دلیل اصلی پیدایش و فراگیری ارزهای دیجیتال چیست؟ تکنولوژی همواره به دنبال آسان‌تر کردن زندگی ما انسان‌ها است. فعالان حوزه‌ ارزهای دیجیتال معتقدند که سیستم سنتی بانکی در دنیای پیشرفته‌ امروز جایگاهی ندارد و لازم است که تغییراتی در آن اعمال شود. اما چرا؟

برای درک بهتر موضوع کافیست به فرایند انتقال پول از حساب شخصی خودتان به دیگری فکر کنید. بانک به تمام اطلاعات مربوط به تراکنش شما دسترسی دارد. حضور شخص ثالثی مثل بانک، فرایند انجام تراکنش را کند می‌کند و علاوه بر آن مبلغی به عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود. اما ارزهای دیجیتال با استفاده از فناوری بلاک چین بستری را ایجاد کرده‌اند که به نظارت و حضور شخص ثالث یا سازمان خاص نیازی ندارد.

از آنجایی که ارز دیجیتال عوامل واسطه‌ها را حذف کرده، یک سیستم غیر متمرکز نامیده می‌شود. سیاست‌های مالی غلط کشورها، قدرت و تسلطی که بر مردم جامعه دارند مشکلاتی از قبیل نابرابری و اختلاف طبقاتی را تا حد قابل توجهی افزایش داده است. بنابراین می‌توان هدف اصلی از ساخت ارزهای دیجیتال را بر طرف کردن ضعف‌های ساختاری و بنیادی سیستم‌های مالی جهان دانست.

 

ویژگی‌های کلیدی ارز دیجیتال

شاید این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده باشد که ارزهای دیجیتال از چه قابلیت‌هایی برخوردارند که توانسته‌اند تحولی عظیم را در دنیای امروز به وجود آورند؟! برای رسیدن به پاسخ این سوال قابلیت‌های کلیدی رمز ارزها را باری دیگر با یکدیگر مرور می‌کنیم.

 

ساختار غیر متمرکز شبکه

در بخش قبل هم اشاره کردیم که ماهیت ارزهای دیجیتال غیر متمرکز است بدین معنی که تراکنش‌ها و فعالیت کاربران شبکه توسط هیچ نهاد و سازمان مشخصی کنترل و مدیریت نمی‌شود. همان‌طور که می‌دانید تا قبل از پیدایش رمز ارزها تمام امور مالی توسط بانک‌های رسمی دولت انجام می‌شد. اگر با سیستم‌های بانکی آشنایی داشته باشید، قطعا می‌دانید که شما به عنوان یک کاربر موظف به پیروی از قوانین بانک هستید.

مسئولین بانک به‌راحتی و بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای، می‌توانند حساب شما را مسدود کنند. به بیان ساده‌تر بانک کنترل پول و سرمایه‌ افراد را در دست دارد. از سوی دیگر ارزهای دیجیتال با به‌کارگیری تکنولوژی بلاک چین و پیاده‌سازی الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام روند را به کلی تغییر دادند.

نودهای موجود در شبکه درستی تراکنش‌ها را کنترل می‌کنند و وقتی چندین نفر بر فرایند ثبت تراکنش‌ها نظارت داشته باشند، امکان بروز خطا و تقلب تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد. همین موضوع باعث شده تا کارشناسان از غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال به عنوان یک قابلیت اصلی و کلیدی یاد کنند.

 

حفظ حریم خصوصی

ساختار منحصر به فرد ارزهای دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده که از اطلاعات شخصی کاربران شبکه محافظت می‌کند. از آنجایی که نهاد ناظری تراکنش‌ها را بررسی نمی‌کند، کاربران هم اطلاعات دقیقی از خودشان به شبکه ارائه نمی‌دهند. از سوی دیگر نودها تنها درستی تراکنش را تأیید می‌کنند و اطلاعاتی از دو طرف معامله در اختیار آن‌ها قرار نخواهد گرفت.

بعد از گذراندن مراحل مختلف و تأیید نهایی تمام اطلاعات به‌صورت خودکار در شبکه به ثبت می‌رسند. پس همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سیستم هوشمندانه‌ رمز ارزها در عین شفافیت، هویت کاربران شبکه را محفوظ نگه می‌دارد.

 

تغییرناپذیری و برگشت ناپذیر بودن تراکنش‌ ها

توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از مشکلاتی از قبیل دستکاری اطلاعات و تقلب، ساختار تغییرناپذیری را برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفتند. به بیان ساده‌تر هنگامی که تراکنش شما در شبکه بلاک چین ثبت می‌شود، اعمال تغییر و لغو آن غیر ممکن است. بنابراین برگشت ناپذیر بودن تراکنش‌ها هم یکی از ویژگی‌های اصلی رمز ارزها محسوب می‌شوند.

 

محدودیت واحد ارزهای دیجیتال

حتما تا‌به‌حال نام محبوب‌ترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین را شنیده‌اید. همان‌طور که می‌دانید تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. پس روزی می‌رسد که تمام بیت کوین‌ها استخراج شوند و دیگر کوین جدیدی در بین کاربران عرضه نشود. اما در سیستم‌های بانکی میزان عرضه‌ پول‌های فیات در دست مسئولین و دولت قرار دارد.

حکومت و سیاست‌مداران در بیشتر موارد از قدرتشان سوء استفاده می‌کنند و با عرضه‌ بیش از حد، ارزش پول ملی را کاهش می‌دهند. اما بیت کوین و برخی از ارزهای برتر جهان برای جلوگیری از تورم، تنها تعدادی محدود از ارزهای دیجیتال را ساخته‌اند.

 

مزایای ارزهای دیجیتال

  • ماهیت پرسود بازار ارزهای دیجیتال
  • تنوع و گوناگونی پروژه‌ها
  • تعداد محدود ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین
  • راهی برای مقابله با افزایش نرخ تورم جهانی
  • مقبولیت و ترویج ارزهای دیجیتال در جوامع جهانی

در این بخش مزایای و تأثیرات مثبتی که ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا ایجاد کرده‌اند را با یکدیگر مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم. در حقیقت شناخت مزایای ارزهای دیجیتال برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند، لازم و ضروری است.

 

ماهیت پرسود بازار ارزهای دیجیتال

روند افزایشی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال طی چند سال اخیر، باور نکردنی بوده است. برخی از کاربران توانسته‌اند طی یک بازه‌ زمانی کوتاه سودهای میلیونی و حتی میلیاردی به دست آورند. بعد از بررسی نظرات متوجه شدیم که اکثریت کاربران این ویژگی را به عنوان یکی از جذابیت‎‌های اصلی بازار ارزهای دیجیتال می‌شناسند.

از سوی دیگر استقبال باور نکردنی مردم جهان نشانگر قابلیت رشد بالای رمز ارزها در آینده است. بنابراین اگر شما هم زمانی را به یادگیری ساختار و روند بازار اختصاص دهید، می‌توانید از پر سود بودن بازار رمز ارزها نهایت استفاده را بکنید.

 

تنوع و گوناگونی ارزهای دیجیتال

تعداد و نوع ارزهای دیجیتالی که در بین کاربران عرضه می‌شوند، روز به روز در حال افزایش است. اما چرا این تنوع و گوناگونی به عنوان یکی از مزایاهای بازار رمز ارزها شناخته می‌شود؟ در حقیقت اگر شما دانش و آگاهی لازم را داشته باشید، چند رمز ارز مطرح و آینده‌دار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید.

در نتیجه مدیریت ریسک و حفظ سرمایه‌ آسان‌تر خواهد بود. به بیان ساده‌تر هنگامی که شاهد ریزش قیمت یک ارز دیجیتال هستید، تمام سرمایه‌ خود را از دست نخواهید داد. اگر شما هم به عنوان یکی از فعالان بازار بتوانید با آگاهی و محتاطانه هم زمان بر روی چندین گزینه سرمایه‌گذاری کنید، سود زیادی به دست خواهید آورد.

 

محدودیت تعداد ارزهای دیجیتال

همان‌طور که در بخش‌های قبل هم گفته شد تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که تمام ذخایر بیت کوین در آینده‌ نه چندان دور استخراج خواهد شد. پس زمانی می‌رسد که دیگر بیت کوین جدیدی عرضه نشود، اما پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضای کاربران حتی بیش از پیش خواهد بود.

اگر از تمام فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین چشم‌ پوشی کنید و تنها قانون عرضه و تقاضا را در نظر بگیرید، متوجه قابلیت پیشرفت و رشد ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین در آینده می‌شوید. به‌طور‌کلی هر چیز محدودی از ارزش نسبتا بیشتری برخوردار است. پس ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین گزینه‌ خوبی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است چرا که ارزش دارایی شما را در آینده چندین برابر خواهد کرد.

 

مقابله با افزایش نرخ تورم جهانی

جالب است بدانید که بحران مالی جهان ناشی از سیاست‌های مالی اشتباهی است که از جانب دولت‌ها و نهادهای حکومتی به مردم عادی اعمال می‌شود. در حقیقت افرادی که در رأس جوامع قرار دارند، از قدرت و جایگاه خود سوء استفاده می‌کنند. آن‌ها با ساخت و عرضه‌ بی‌رویه پول برای جبران مشکلات مختلف از قبیل کمبود بودجه، ارزش پول را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهند.

در نتیجه تورم افزایش پیدا می‌کند و مردم با مشکلات مالی مواجه می‌شوند. زندگی در چنین شرایطی بسیار سخت است. اما ساختار ارزهای دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده که از افزایش نرخ تورم جهانی جلوگیری کند. پس می‌توان گفت که ارزش سرمایه‌ شما با گذشت زمان و به مرور کاهش نمی‎‌یابد.

 

مقبولیت و ترویج ارزهای دیجیتال در جوامع جهانی

روند ترویج ارزهای دیجیتال در بین جوامع مختلف تا به امروز باور نکردنی بوده است. جالب است بدانید که روزانه میلیون‌ها تراکنش‌ در شبکه‌ بلاک چین به ثبت می‌رسند و این عدد همواره در حال افزایش است. تعدادی از سایت‌های اینترنتی، فروشگاه‌ها و حتی رستوران‌ها امکان پرداخت با بیت کوین را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند.

علاوه بر آن دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در سطح شهر برخی از کشورها دیده می‌شوند. تمام مواردی که گفته شد تنها نشانگر بخشی از پیشرفت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که ارزهای دیجیتال در آینده‌ نه چندان دور جایگزین پول‌های کاغذی و کارت‌های الکترونیکی خواهد شد.

 

معایب ارزهای دیجیتال

  • ماهیت پرریسک و پرنوسان ارزهای دیجیتال
  • همبستگی و تأثیر‌پذیری ارزش ارز‌های دیجیتال از بازارهایی مثل سهام و طلا
  • ساخت و عرضه‌ بی‌شمار ارز دیجیتال
  • مقبولیت و ارزش کم ارزهای دیجیتال در برخی از نقاط جهان
  • ساختار بدون پشتوانه و عدم تبعیت از قوانین و مقررات

حتما این سوال هم ذهن شما را درگیر کرده که ارزهای دیجیتال علاوه بر تمام مزایایی که گفته شد، از چه معایبی برخوردارند؟ برای ارائه‌ پاسخ دقیق به سوال شما در این قسمت تمام معایب ارزهای دیجیتال را به همراه یکدیگر و به صورت مفصل مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

 

ماهیت پر نوسان و پر ریسک بازار ارزهای دیجیتال

اگر به یاد داشته باشید، یکی از مزایای فعالیت در بازار رمز ارزها کسب سودهای باور نکردنی بود. اما ماهیت پر نوسان بازار ارزهای دیجیتال خریدوفروش را برای افراد کم تجربه، سخت کرده است. شما باید قادر به تحلیل و پیش‌بینی شرایط بازار باشید چرا که در غیر این صورت احتمال از دست رفتن سرمایه‌ شما بالاست.

کارشناسان یکی از نکات کلیدی و تأثیرگذار در بازار پرنوسان رمز ارزها را شناسایی زمان مناسب برای خریدوفروش می‌دانند. پس سعی کنید قبل از شروع فعالیت رسمی خود در بازر ارزهای دیجیتال آموزش‌های لازم را ببینید.

بسیاری از افراد با مشاهده‌ سودهای کلان فعالان این حوزه، هیجان زده می‌شوند و بخش عمده‌ سرمایه‌ خود که سالیان سال با زحمت به دست آوردند را تنها به دلیل عدم آگاهی و اطلاعات کم از روند بازار از دست می‌دهند. به یاد داشته باشید که عملکرد محتاطانه یکی فاکتورهای اصلی سرمایه‌گذاران موفق است.

 

همبستگی و تأثیرپذیری ارزش ارزهای دیجیتال از سایر بازارها

طبق تحقیقات صورت‌گرفته در برخی از موارد، دیده شده که قیمت طلا بر روند افزایشی یا کاهشی قیمت رمز ارزها تأثیرگذار بوده است. ساختار کلی ارزهای دیجیتال برای بسیاری از کاربران پیچیده و ناآشناست. همین موضوع تشخیص و شناسایی بازارهای تأثیرگذار بر روند قیمت رمز ارزها را سخت کرده است.

به‌طورکلی تحلیل بازار ارزهای دیجیتال کار ساده‌ای نیست. در برخی موارد افراد به دلیل ناآگاهی و عدم شناخت به ساختار کلی بازار بخش زیادی از سرمایه‌ خود را از دست می‌دهند. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از فعالان این حوزه‌، نسبت به همبستگی و تأثیرپذیری ارزش ارزهای دیجیتال از سایر بازارهای مالی ابراز نارضایتی کنند.

 

ساخت بی‌شمار ارزهای دیجیتال جدید و عرضه آن‌ها در بازار

خب تا به اینجا متوجه شدیم که بیشتر رمز ارزها برای جلوگیری و مقابله با تورم به‌صورت محدود ساخته شده و در بین کاربران عرضه می‌شوند. اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در حال حاضر هزاران پروژه‌‌ ارز دیجیتال به‌صورت رسمی در بازار فعالیت دارند و احتمال منقضی شدن برخی از ارزهای دیجیتال از قبیل بیت کوین وجود دارد.

برای درک بهتر موضوع کافیست به رمز ارزی فکر کنید که به‌روزترین تکنولوژی‌های جهان را بر روی شبکه‌ بلاک چین خود پیاده‌سازی می‌کند. در چنین شرایطی قطعا میزان تقاضا برای خرید ارز دیجیتالی مثل بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد، اما چرا؟ خب تکنولوژی به کار رفته در بیت کوین دیگر نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کاربران باشد. پس بهتر است که این نکته را هم به عنوان یکی از معایب ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید.

 

مقبولیت و ارزش کم ارزهای دیجیتال در برخی از کشورها

همان‌طور که مشاهده کردید ارزهای دیجیتال در طی سال‌های اخیر پیشرفت بی‌سابقه‌ای داشتند و حتی در برخی از نقاط جهان به عنوان یک روش پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما همچنان تعداد کشورها و مناطقی که خدمات قابل قبولی به فعالان حوزه‌ ارزهای دیجیتال ارائه نمی‌دهند، به نسبت بیشتر است.

برای مثال در کشور ما صرافی‌های کمی هستند که امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتال در آن‌ها وجود داشته باشد. از سوی دیگر قیمت رمز ارزها هر لحظه‌ در نوسان است و تغییر می‌کند. به همین دلیل برخی معتقدند که نمی‌توان آن را به عنوان یک شیوه‌ پرداخت در نظر گرفت. بنابراین ارائه‌ خدمات ضعیف از جانب کشورها ارزش و مقبولیت رمز ارزها را تحت تأثیر قرار داده و موجب شده تا افراد از سرمایه‌گذاری در این حوزه صرف نظر کنند.

 

ساختار بدون پشتوانه و عدم تبعیت از قوانین و مقررات

همان‌طور که می‌دانید اهداف اصلی پیدایش رمز ارزها از همان ابتدا ایجاد یک سیستم مالی فراتر از دولت‌ها بود. سیستمی که توسط هیچ شخص، نهاد و سازمانی کنترل و مدیریت نشود. پس بازار ارزهای دیجیتال هیچ پشتوانه‌ای ندارد، در نتیجه از هیچ قانون و مقرراتی خاصی هم تبعیت نمی‌کند. این ویژگی علاوه بر مزایایی که برای کاربران شبکه دارد، از معایبی هم برخوردار است.

برای درک بهتر موضوع کافیست زمانی را در نظر بگیرید که مشکلی در سیستم کلی ارزهای دیجیتال به وجود می‌آید. در ساختار سنتی هر زمان که سیستم‌های مالی و بانکی با مشکل مواجه ‌شود، راه حلی از سمت مسئولین ارائه می‌شود و به اجرا در می‌آید. حالا ارزهای دیجیتال که هیچ پشتوانه‌ای ندارند، چه راهکاری را برای رفع مشکلات سیستمی یا فنی شبکه ارائه می‌دهند؟ پس می‌توان گفت که ریشه‌ یکی از ترس‌های کاربران بی‌قانونی بازار رمز ارزها برای مواجهه با مشکلات این چنینی است.

 

آینده ارزهای دیجیتال

همان‌طور که مشاهده کردید هدف اصلی از پیدایش ارزهای دیجیتال ساخت و پایه‌گذاری یک سیستم مالی بدون حضور و دخالت دولت‌هاست. روند باور نکردنی رشد و ترویج ارزهای دیجیتال طی چند سال اخیر خود به تنهایی گواهی بر آینده‌ روشن پیش روی بازار رمز ارزهاست. بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران مطرح بازار مالی معتقدند که رمز ارزها در آینده‌ نه چندان دور به عنوان وجه جایگزین پول‌های کاغذی و کارت‌های اعتباری در بین مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند و سیستم سنتی بانک‌ها به کلی برچیده خواهد شد.

حقیقی شدن چنین اتفاقی، ساختار سیستم مالی کل جهان را دگرگون خواهد کرد؛ پس قابلیت بالای ارزهای دیجیتال را دست کم نگیرید. اما همچنان نمی‌توان آینده‌ بازار پیچیده‌ای مثل رمزارزها را پیش‌بینی کرد چون فاکتورهای زیادی روند قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید بازار داغ رمزارزها در دنیای امروزی با پیچیدگی‌های خاص خودش همراه است. اما بااین‌حال قابلیت بالا و خدمات منحصر به فرد شبکه‌ ارزهای دیجیتال توانسته نظر بسیاری از مردم را در سراسر جهان به خودش جلب کند. حتما شما هم بعد از شنیدن اخبار، مشاهده‌ سودهای میلیونی و حتی میلیاردی کاربران به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ ارزهای دیجیتال فکر کرده‌اید.

ما سعی کردیم تا در این مقاله به مزایا و معایب اصلی ارزهای دیجیتال بپردازیم و با ارائه نکات کاربردی به افزایش آگاهی و حفظ سرمایه‌‌ شما کمک کنیم. اما با وجود تمام مطالبی که گفته شد، شما چه آینده‌ای را برای بازار رمز ارزها پیش‌بینی می‌کنید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا