دوره منتور شیپ
آموزش صرافیپلتفرم‌های معاملاتی

بایننس یا بیتمکس؛ کدام صرافی بهتر است؟

در بازار ارزهای دیجیتال، صرافی‌های دیجیتال زیادی هستند که وظیفه پشتیبانی از معاملات سرمایه‌گذاران و تریدرها را بر عهده دارند. صرافی بایننس و بیتمکس هردو از پلتفرم‌های بین‌المللی به‌شمار می‌آیند که با فراهم آوردن بستر معاملاتی زمینه را برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال آماده می‌کنند. این دو صرافی از گذشته به‌عنوان رقیب عمل می‌کردند و معامله‌گرانی که به معامله در بازارهای آتی علاقه دارند بیشتر به سمت این دو صرافی می‌روند.

حال این سوال پیش می‌آید که کدام‌یک از این دو صرافی می‌توانند برای معاملات ایرانیان در بازار کریپتو بهتر باشند. در این مقاله قصد داریم صرافی بایننس و بیتمکس را با هم مقایسه کنیم و ویژگی‌های هر یک را توضیح دهیم تا شما در انتخاب خود دقت لازم را به‌خرج داده و تصمیم درستی بگیرید.

معرفی صرافی بایننس

«بایننس» (Binance) بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا به لحاظ حجم معاملات است. این صرافی در سال ۲۰۱۷ توسط «ژانگ‌پنگ ژائو» (Changpeng Zhao) تاسیس شد و تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون مشتری را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است.

ویژگی صرافی بایننس

بایننس یک صرافی ارز دیجیتال است که در آن کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی مختلف مانند بیت‌کوین، اتریوم و انواع آلت‌کوین‌های دیگر را بخرند، بفروشند و معامله کنند. ژانگ پنگ ژائو، بایننس را در سال ۲۰۱۷ راه اندازی کرد؛ این صرافی از آن زمان به سرعت رشد کرد و به یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های جهان تبدیل شد.

بایننس دارای یک پلتفرم معاملاتی با کاربری ساده، کارمزدهای ارزان و ویژگی‌های متنوعی از جمله معاملات مارجین و سهام است. «بایننس کوین» (BNB)، ارز دیجیتال بومی این صرافی است که می‌تواند برای پرداخت هزینه‌های معاملات و سایر خدمات روی پلتفرم، مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی، بایننس انتخاب خوبی برای همه علاقه‌مندان به معاملات ارزهای دیجیتال است، خواه مبتدی باشند یا حرفه‌ای؛ با این حال اگر مبتدی هستید، قبل از شروع کار با بایننس، حداقل باید تجربه کار با ۱۰ پروژه برتر بلاک چین را داشته باشید که می‌تواند مفید باشد و کار شما را برای درک بهتر بایننس آسان کند.

 

معرفی صرافی بیتمکس

«صرافی بیتمکس» (Bitmex) مخفف (Bitcoin Mercantile Exchange) یک پلتفرم معاملات ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد و محصولات و از آن زمان خدمات مالی پیشرفته را به معامله‌گران در سراسر جهان ارائه می‌دهد.

صرافی بیتمکس

صرافی بیتمکس با استفاده از بیت کوین به عنوان ارز اصلی، چندین قرارداد از جمله قراردادهای پرپچوال (دائمی)  و قراردادهای آتی سنتی ارائه می‌‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از مشتقات ارزهای دیجیتال را با حداکثر اهرم ۱۰۰ برابری معامله کنند.

بیتمکس به دلیل نقدینگی بالا و اقدامات امنیتی پیچیده حضور برجسته‌ای در صحنه ارزهای دیجیتال جهانی ایجاد کرده و به خوبی مورد توجه قرار گرفته است.

دفتر مرکزی آن در خارج از سیشل قرار دارد. این شرکت در سطح جهانی فعالیت می‌کند و به‌دلیل تاکید بر معاملات مشتقات بیت کوین معروف است؛ به‌علاوه، طیف گسترده‌ای از قراردادهای اهرمی خرید و فروش شده بیت کوین را ارائه می‌دهد.

بیتمکس BitMEX حجم بالایی از معاملات را پردازش می‌کند که برای برآورده کردن نیازهای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و باتجربه ارزهای دیجیتال طراحی شده است. برخلاف بسیاری از صرافی‌های دیگر، عمدتا بر عملیات مالی پیشرفته مانند معاملات آتی و اوراق مشتقه تمرکز دارد و اهرمی تا ۱۰۰ برابر ارائه می‌دهد.

 

مقایسه صرافی بیتمکس و بایننس

بیتمکس و بایننس هر دو از برجسته‌ترین نام‌ها در فضای ارز دیجیتال هستند. صرافی BitMEX یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال موجود است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد.

صرافی Binance یک صرافی نسبتا جدید است که در سال ۲۰۱۷ در جزایر کیمن و سیشل تاسیس شد. این صرافی در یک دوره چهار ساله به بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات روزانه تبدیل شد.

از میان این دو صرافی ارز دیجیتال بزرگ، کدام‌یک برای معامله ارزهای دیجیتال بهتر است؟ بیایید این دو صرافی را بر اساس محصولات، خدمات و پشتیبانی، اهرم و مارجین پیشنهادی، کارمزدها، امنیت، عملکرد و سایر موارد مقایسه کنیم.

 

امنیت

بیتمکس به داشتن سیستم امنیتی قوی مشهور است. این صرافی از طرح‌های واریز و برداشت چند امضایی استفاده می‌کند، همچنین از خدمات وب آمازون برای محافظت از سرورها با پیام‌های متنی و احراز هویت دو مرحله‌ای و توکن‌های سخت افزاری بهره می‌برد.

در بایننس تمام برداشت‌ها به صورت دستی توسط کارمندان بررسی می‌شوند و این کار فقط یک بار در روز برای به حداقل رساندن خطرات هک انجام می‌شود (وجوه در کیف پول‌های سرد نگهداری می‌شود).

 

کارمزد

بایننس و بیتمکس هر دو از مدل مشابه کارمزد برای تیکرها و میکرها پیروی می‌کنند؛ با این حال، ساختار کارمزد دو صرافی به طور قابل‌توجهی متفاوت است.

بیتمکس کارمزدهای بسیار رقابتی دارد و اکثر کاربران آن را نسبت به سود کلانی که دارد، تقریبا ناچیز می‌دانند. کارمزدهای مبادلات پرپچوال (و برخی از معاملات آتی) در حال حاضر ۰.۰۲۵ درصد برای میکرها و ۰.۰۷۵ درصد برای تیکرها است.

کارمزدهای معاملاتی استاندارد بایننس ۰.۱ درصد است، اما با استفاده از توکن بومی بایننس BNB، می‌توانید کارمزدها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید، در حال حاضر اگر گزینه پرداخت کارمزد در BNB را علامت بزنید (به‌جای پرداخت آن‌ها با رمز ارزی که می‌خرید) ۲۵ درصد از هزینه کارمزد کاسته می‌شود.

 

ارزهای دیجیتال

صرافی بایننس که از صرافی‌های بین‌المللی بزرگ به‌شمار می‌آید تاکنون معاملات حدود ۵۰۰ ارز دیجیتال را مورد پشتیبانی قرار داده است. این در حالی‌ست که تعداد رمز ارزهای صرافی بیتمکس محدودتر است. در حال حاضر صرافی بیتمکس از رمز ارزهای مختلف مثل بیت‌کوین، لایت کوین، زی کش، تزوس، ریپل، اتریوم و اتریوم کلاسیک پشتیبانی می‌کند.

توسعه‌دهندگان این صرافی همواره در تلاش هستند تا با به‌روزرسانی‌های مختلف، کوین‌های درخواستی کاربران را به خدمات این صرافی اضافه کنند. به‌علاوه، با امکان انجام معاملات مارجین و آتی روی هر رمز ارز، خدمات معاملاتی بیشتری به کاربران ارائه می‌دهند.

 

حجم معاملات

از نظر حجم مبادلات روزانه، صرافی بایننس در رده اول و صرافی بیتمکس در جایگاه ۸ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارند. از نظر حجم معاملات، صرافی بایننس با اختلاف زیادی بالاتر از صرافی بیتمکس است.

حجم معاملات بایننس تا تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۲۳، روزانه ۵۸ میلیارد دلار است که تمامی بازارهای این صرافی مانند اسپات، فیوچرز و مارجین را شامل می‌شود. البته حجم معاملات بایننس در بازار اسپات که معمولا مقدار آن معیار قرار می‌گیرد، روزانه ۴ میلیارد دلار است. در حالی‌که بیتمکس با حجم معاملات حدودا بین ۵۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد دلار است.

 

سرویس برای ایرانیان

به‌ دلیل تحریم‌هایی که بر ایران و معاملات آن با کشورهای دیگر اعلام شده است، بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال به کاربران ایرانی خدماتی ارائه نمی‌دهند.

با این‌حال صرافی بیتمکس موظف به رعایت قوانین کشور سیشل و صرافی بایننس موظف به رعایت چارچوب‌های قانونی کشور مالت است. این دو کشور قوانین سختگیرانه‌ای در حوزه ارزهای دیجیتال ندارند.

هر دو صرافی بایننس و بیتمکس به کاربران ایرانی هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهند و از این نظر تفاوتی میان این دو صرافی وجود ندارد. اما از آنجا که فعالیت در صرافی بیتمکس بدون احراز هویت امکان‌پذیر نیست ولی در صرافی بایننس می‌توان بدون احراز هویت نیز فعالیت داشت، صرافی بایننس انتخاب بهتر و شاید بتوان گفت تنها انتخاب ایرانی‌هاست.

 

پشتیبانی و خدمات

پشتیبانی از مشتریان یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال در نظر بگیریم. بیایید خدمات پشتیبانی مشتری BitMEX و Binance را با هم مقایسه کنیم.

بیتمکس پشتیبانی مشتری را فقط از طریق ایمیل انجام می‌دهد. پشتیبانی ارائه شده به زبان انگلیسی، ژاپنی، چینی، روسی و کره‌ای است. همچنین دارای یک گروه تلگرامی است که می‌توانید با افراد ارتباط برقرار کنید. همچنین یک بخش سوالات متداول دارد که پاسخ بسیاری از پرسش‌های رایج داده شده است.

بایننس یک ربات چت مجازی ۲۴ ساعته در وب سایت خود دارد که می‌تواند به شما در حل مشکلات رایج کمک کند. برای کمک بیشتر، می‌توانید یک ایمیل برای آن‌ها ارسال کنید. بایننس همچنین دارای یک بخش سوالات متداول است که به بسیاری از پرسش‌های رایج پاسخ می‌دهد.

 

واریز و برداشت

صرافی بیتمکس تنها برای معاملات ارز دیجیتال است. بنابراین تمام سپرده‌ها و برداشت‌ها را می‌توان با بیت‌کوین انجام داد. همچنین واریز و برداشت رایگان است؛ پس از پایان معاملات، نباید هیچ هزینه‌ای به‌جز کارمزد شبکه بیت کوین برای شما باقی بماند.

از آنجایی که پلتفرم اصلی بایننس فقط مربوط به ارزهای دیجیتال است، می‌توانید در هر یک از رمز ارزهای پشتیبانی شده سپرده‌گذاری کنید. همین امر در مورد برداشت نیز صدق می‌کند؛ برای برداشت تنها به آدرس بلاک چین ارز دیجیتالی که می‌خواهید برداشت کنید نیاز دارید.

 

لوریج و اهرم

برای انتخاب یک صرافی، لوریج یا اهرم معاملاتی از پارامترهای مهم به شمار می‌آیند. این قابلیت به تریدر اجازه می‌دهد تا معاملات بزرگ‌تری باز کند. صرافی بایننس نسبت به نوع ارز دیجیتال، لوریجی تا ۱۲۵، ۷۵ و ۵۰ ارائه می‌دهد. در مقابل، صرافی بیتمکس کمی محتاطانه عمل می‌کند. این صرافی تنها برای قرارداد فیوچر بیت کوین لوریج ۱۰۰ و برای سایر رمز ارزها لوریج زیر ۵۰ ارائه می‌دهد.

 

سخن پایانی

صرافی‌های بایننس و بیتمکس از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی هستند که خدمات متنوعی برای معاملات رمز ارزها ارائه می‌دهند. برخی از ویژگی‌های این صرافی‌ها با هم متفاوت هستند؛ برای اینکه از میان این دو صرافی یکی را انتخاب کنید، بررسی این تفاوت‌‌ها به شما کمک خواهد کرد.

گفتنی است که این دو صرافی به‌لحاظ امنیت بسیار قوی هستند، با این وجود بایننس اصول امنیتی محکم‌تری دارد. هر دو از یک چارچوب برای محاسبه کارمزد معاملات استفاده می‌کنند،‌ اما تفاوت اندکی وجود دارد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا