دوره منتور شیپ
آموزش بورس

کدام نمادها، اختیار معامله فعال دارند؟

قراردادهای «اختیار معامله» (Option Trading) از جمله ابزارهای معامله‌گری در بازارهای سرمایه‌گذاری هستند؛ نوعی قرارداد بین خریدار و فروشنده که طرفین حق این را پیدا می‌کنند، یک دارایی خاص را در زمان توافق‌شده و با قیمتی معین، بخرند یا بفروشند. سرمایه‌گذاران و تریدرهای اختیار معامله نیز مانند معامله‌گران بازارهای دیگر باید اطلاعات خود را در مورد دارایی‌ها به‌روز نگه دارند.

این قراردادها در بازار بورس و فرابورس معامله می‌شوند؛ برای خرید و فروش قراردادهای اختیار معامله باید از طریق کارگزاری اقدام کنید و حتما لازم است با انواع نمادهای آن آشنا شوید. در این مقاله نمادهایی که اختیار معامله فعال دارند را معرفی می‌کنیم. اگر به این موضوع علاقه دارید، با ما همراه باشید.

اختیار معامله چیست؟

اختیار معامله یکی از ابزارهای مالی مشتقه به‌شمار می‌رود که در سال‌‌های اخیر بسیار مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. ابزارهای مشتقه به‌عنوان ابزاری برای مدیریت ریسک و افزایش نقدشوندگی سرمایه و دارایی به کار می‌روند و معمولا مبتنی بر یک دارایی پایه هستند.

در قراردادهای اختیار معامله یک دارایی به‌عنوان دارایی پایه وجود دارد که این دارایی پایه می‌تواند اوراق بهادار، سهام، قرارداد آتی، ارز خارجی، یا یک کالای قابل معامله باشد.

جذابیت های اختیار معامله

 

انواع قراردادهای اختیار معامله

در حالت کلی، قراردادهای اختیار معامله به دو دسته اختیار خرید (Call) و اختیار فروش (Put) تقسیم می‌شوند. همچنین،‌ هر یک از این قراردادها در دو نوع اروپایی و آمریکایی وجود دارند.

قراردادهای اختیار معامله از طریق‌ کارگزاری‌هایی که مجوز انجام این نوع معاملات را دارند، خرید و فروش می‌شوند. پیش از این نیز در مقاله « آشنایی با انواع قرارداد اختیار معامله» به‌طور مفصل در مورد این نوع معاملات صحبت کردیم؛ اما برای اینکه در این مقاله نیز نگاهی گذارا به این مطلب داشته باشیم توضیح کوتاهی در مورد انواع قراردادهای آپشن می‌دهیم.

در قراردادهای آپشن، اختیار خرید و اختیار فروش را می‌توان خریداری کرد یا فروخت. برای هریک می‌توان دو پوزیشن ایجاد کرد؛ خرید اختیار خرید (Long Call)، فروش اختیار خرید (Short Call)؛ همچنین فروش اختیار فروش (Long Put) و خرید اختیار فروش (Short Put).

قراردادهای اختیار معامله به دو روش اروپایی و آمریکایی تسویه می‌شوند که تفاوت‌شان در تاریخ سررسید آن‌ها است.

علاوه‌بر آن، قراردادهای آپشن به‌لحاظ وضعیت مالی نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

قراداد بی‌تفاوت یا به‌قیمت

هر قرارداد اختیار معامله‌ای که قیمت اعمال آن با قیمت پایانی دارایی پایه یکی باشد، یک قرارداد «بی‌تفاوت» است. این قراردادها با عبارت (ATM) و به رنگ خاکستری نمایش داده می‌شوند و طرفداران زیادی دارند.

 

قرارداد در زیان یا بی‌قیمت

  • قرارداد اختیار خرید: در این مورد، قراردادی که قیمت اعمال آن از قیمت پایانی دارایی پایه بیشتر باشد، «در زیان» است.
  • قرارداد اختیار فروش: هر قرارداد اختیار فروشی که قیمت اعمال آن از قیمت پایانی دارایی پایه کمتر باشد نیز یک قرارداد «در زیان» شناخته می‌شود.

قراردادهای «در زیان» در جدول قراردادها با حرف (OTM) و به‌رنگ قرمز مشخص می‌شوند.

 

قرارداد سود یا باقیمت

  • قرارداد اختیار خرید: قراردادی که قیمت اعمال آن از قیمت پایانی دارایی پایه کمتر باشد « باسود» است.
  • قرارداد اختیار فروش: قراردادی که قیمت اعمال آن از قیمت پایانی دارایی پایه بیشتر باشد «باسود» خوانده می‌شود.

این قراردادها در جدول با حرف (ITM) و به‌رنگ سبز نمایش داده می‌شوند.

 

نمادهای فعال اختیار معامله در بورس

نمادهای اختیار خرید با حرف «ض» و نمادهای اختیار فروش با حرف «ط» آغاز می‌شوند و سپس سه حرف از نماد سهم در ادامه آن قرار می‌گیرد. در توضیح هر نماد اختیار معامله، قیمت اعمال اختیار معامله و تاریخ سررسید آن نیز درج می‌شود.

اختیار معامله خرید با حرف «ض» و اختیار معامله فروش با حرف «ط» در ابتدای نماد یک سهام مشخص می‌شوند. به این‌صورت‌ که ابتدا حرف «ض» یا «ط» و سپس سه حرف از نماد آن دارایی می‌آید. به عنوان مثال، قرارداد اختیار خرید خودرو به‌شکل (ضخود) و فروش آن به‌صورت (طخود) مشخص می‌شود. برای اطلاع بیشتر بهتر است بدانید که قیمت و تاریخ سررسید این قراردادها در ادامه نام آن‌ها ذکر می‌شود.

نمادهایی که قرارداد اختیار معامله فعال دارند، در تابلوی ابزارهای مشتقه بازار بورس قابل مشاهده هستند و با یک سرچ می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

نمادهای فعال اختیار معامله در بورس

همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران tsetmc.ir اطلاعات در مورد نماد مورد نظر خود را مشاهده کنید. برای این منظور کافی‌ست وارد صفحه tsetmc شده و از قسمت فرابورس، وارد صفحه اوراق مشتقه شوید و نماد مورد نظر خود را همانطور که شرح داده شد، پیدا کنید.

نمادهای فعال اختیار معامله در بورس

به‌عنوان مثال، نماد «ضدی ۸۰۰ – ۱۴۰۲۱۱۱۸» اختیار خرید دی را نشان می‌دهد که ۱۸ بهمن، زمان سررسید آن است و با قیمت ۸۰۰ تومن در عرضه اولیه، به‌فروش رفته است. برای معامله این قراردادها ضروری است نمادها و اطلاعاتی را که به همراه دارند به‌خوبی بشناسید.

نمادهای فعال اختیار معامله در بورس

 

نکات کاربردی خرید و فروش نمادهای اختیار معامله

برای خرید و فروش نمادهای اختیار معامله، علاوه بر اینکه لازم است نماد آن‌ها را بشناسید، باید با نحوه خریدوفروش آن‌ها آشنا باشید و بدانید چه فاکتورهایی بر معامله تاثیر می‌گذارد.

اولین موضوع مهمی که دانستنش ضروری‌ست، این است که ارزش اوراق مشتقه مانند قراردادهای اختیار معامله، به یک دارایی پایه بستگی دارد که با تغییر در قیمت آن، ارزش قرارداد نیز تغییر می‌کند.

هنگام خرید قراردادهای اختیار معامله باید به این نکته توجه کنید که در حال خرید قرارداد خرید یا فروش هستید. همچنین کارمزد، پرمیوم، ‌قیمت فعلی و قیمت اعمال قرارداد و تاریخ سررسید از جمله عوامل مهمی هستند که می‌بایست در نظر بگیرید.

 

قیمت اعمال

قیمت اعمال قیمتی است که در عرضه اولیه نماد قرارداد اختیار معامله، تعیین و در قرارداد ذکر می‌شود؛ در تاریخ سررسید بر مبنای همین قیمت قرارداد اجرا می‌شود. در قرارداد اختیار خرید، با کاهش قیمت اعمال، ارزش قرارداد افزایش پیدا می‌کند؛ در حالی‌که در اختیار فروش با رشد قیمت اعمال، ارزش قرارداد بیشتر می‌شود؛ چراکه دارنده قرارداد، اختیار فروش آن را با قیمت بیشتری دارد.

 

پرمیوم (Premium) یا قیمت اختیار معامله

پرمیوم یا همان قیمت اختیار معامله هزینه‌ای است که خریدار برای تنظیم قرارداد به آن نیاز دارد. به بیان دیگر، همان مبلغی‌ست که خریدار در ازای حق اختیار برای خرید یا فروش باید به فروشنده قرارداد پرداخت کند.

 

کارمزد در قراردادهای اختیار معامله

به خرید و فروش قراردادهای اختیار معامله کارمزد تعلق می‌گیرد که در صورت اجرای قرارداد از هر فروشنده و خریدار، کسر می‌شود.

مبلغ کارمزد برابر با ۰.۰۰۰۵ از قیمت هر قرارداد است که در تسویه فیزیکی و نقدی کسر می‌شود. به‌عنوان مثال، در قراردادی که قیمت اعمال آن ۲۰۰ تومان و حجم آن ۱۰۰۰ واحد است، کارمزد طبق فرمول مقابل، مبلغی برابر با ۱۱۰ تومان می‌شود.

فرمول

گفتنی است معاملات ابزارهای مشتقه مانند قراردادهای آتی و آپشن معاف از مالیات هستند و تنها کارمزد به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

چه کسانی در بازار آپشن فعالیت دارند

 

سخن پایانی

قراردادهای اختیار معامله از ابزارهای مشتقه هستند که در بازارهای مالی، معامله می‌شوند. خریدوفروش این قراردادها کمی پیچیده است و نیاز به یادگیری یک‌ سری از مفاهیم اولیه دارد. اول از همه باید با نماد هر یک از این قراردادها آشنا باشید و سپس باید نحوه معامله هر نوع از قراردادهای اختیار خرید و فروش را یاد بگیرید. در این مقاله به‌طور مفصل نمادهای اختیار معامله را معرفی کردیم و نکات کاربردی برای خرید و فروش آن‌‌ها را شرح دادیم.

آیا تا به‌حال به خریدوفروش این قراردادها فکر کرده‌اید؟ این مقاله چقدر توانسته پاسخگوی سوالات شما باشد؟ لطفا نظرات خود را با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا