دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

آموزش خریدوفروش پله ای ارز دیجیتال

بازارهای مالی مکانی برای خریدوفروش دارایی‌های مختلف و کسب سود از نوسانات قیمت آن‌ها هستند که در صورت نداشتن دانش و تجربه کافی ممکن است باعث از دست رفتن سرمایه شما شود. این موضوع در بازار ارزهای دیجیتال که دامنه این نوسان بسیار بیشتر از سایر بازارهای مالی است، اهمیت بیشتری دارد.

از طرف دیگر با وجود روش‌های مختلفی مثل تحلیل تکنیکال، شناسایی دقیق روند حرکت رمزارزها چندان راحت نیست. قیمت یک رمزارز یا افزایش می‌یابد یا به سمت پایین حرکت می‌کند. بنابراین روی کاغذ، کسب سود از آن چندان سخت به نظر نمی‌رسد. اما اینکه در چه قیمتی خرید خود را انجام دهید و در چه قیمتی رمزارز خریداری‌شده را بفروشید، مهمترین نکته‌ای است که بسیاری از سرمایه‌گذاران از انجام درست آن عاجز می‌مانند.

یکی از راه‌های مقابله با چنین ریسک‌هایی استفاده از استراتژی‌های معاملاتی شناخته‌شده مثل خرید پله‌ای است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. خرید و فروش پله ای ارز دیجیتال به چند روش انجام می‌شود که در ادامه آموزش کامل آن را با زبانی ساده و ارائه مثال‌های مختلف برایتان شرح می‌دهیم.

خرید و فروش پله ای ارز دیجیتال چیست؟

در خرید و فروش پله ای ارز دیجیتال سرمایه هر معامله‌گر به چند بخش تقسیم شده و در قیمت‌های مختلف اقدام به خرید می‌شود.

فرض کنیم شما کسی هستید که ۵۰۰ دلار سرمایه دارد و می‌خواهد وارد بازار ارزهای دیجیتال شود. بهترین راه برای این سرمایه‌گذاری چیست؟ آیا بهتر است تمام ۵۰۰ دلار خود را یک جا برای خرید رمزارزی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) صرف کنید یا با نصف آن بیت کوین خریده و با نصف دیگر آن در «اتریوم» (Ethereum) سرمایه‌گذاری کنید؟ شاید راه بهتر دیگری برای این کار وجود دارد؟

نوشته های مشابه

در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا راه بهتر و کم‌ریسک‌تری برای این کار وجود دارد و آن خرید و فروش پله ای ارز دیجیتال است. در خریدوفروش پله‌ای رمزارزها که به آن خرید پلکانی یا میانگین کم کردن هم گفته می‌شود، به جای خرید یک رمزارز با تمام سرمایه خود، پول خود را به چند بخش تقسیم کرده و در فواصل زمانی مختلف اقدام به خرید می‌کنید.

بدین ترتیب اگر قیمت رمزارز مورد نظر افزایش یابد، شما با بخشی از سرمایه‌ خود سود خواهید کرد. در صورتی هم که بازار برخلاف پیش‌بینی‌های شما پیش رفته و با کاهش قیمت مواجه شود، می‌توانید در قیمت‌های پایین نیز مقداری خرید انجام داده و در صورت برگشت بازار به سود برسید.

بیشتر بدانید: خرید پله ای در بازار بورس چیست؟

 

انواع استراتژی‌های خرید پله ای

در حالت کلی خرید پله ای ارز دیجیتال را می‌توان با سه روش کم کردن میانگین، استراتژی DCA و استراتژی مارتینگل انجام داد.

بورس های فعال در ایران

برای خرید پله ای ارز دیجیتال می‌توان از روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی استفاده کرد. خوشبختانه این روش به قدری در بین سرمایه‌گذاران محبوبیت دارد که چند استراتژی شناخته‌شده با قوانین و مقررات خاص خود ایجاد شده‌اند که شما هم می‌توانید از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید. بیایید در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام صحبت کنیم.

بیشتر بدانید: ۵ استراتژی مهم در حفظ سرمایه در بازار ریزشی ارزهای دیجیتال

 

استراتژی کم کردن میانگین

یکی از ساده‌ترین روش‌های خرید پله‌ای در ارز دیجیتال میانگین کم کردن است که اگر مدتی می‌شود در بازارهای مالی فعال هستید، حتما اسم آن به گوشتان خورده است. برای درک بهتر این استراتژی بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنیم شما ۵۰۰ دلار سرمایه دارید و می‌خواهید بیت کوین بخرید. قیمت فعلی بیت کوین ۳۰ هزار دلار است و شما طبق تحلیل خود، هم احتمال افزایش قیمت را برای این رمزارز بالا می‌دانید و هم فکر می‌کنید که احتمال اصلاح نیز وجود دارد.

در این صورت می‌توانید با ۱۰۰ دلار پله اول خرید خود را انجام دهید. اگر قیمت بیت کوین کاهش یافت می‌توانید در حمایت بعدی آن که به عنوان مثال در ۲۸ هزار دلار قرار دارد ۱۰۰ دلار دیگر بخرید و اگر باز هم بیت کوین با کاهش قیمت مواجه شد پله دیگر را در ۲۶ هزار دلار بخرید.

بدین ترتیب شما در کل ۳۰۰ دلار بیت کوین خریده‌اید ولی میانگین خرید شما ۲۸ هزار دلار خواهد بود. اکنون اگر بیت کوین دوباره به قیمت ۳۰ هزار دلاری خود برگردد شما سود خواهید کرد، در صورتی که اگر در همان ابتدا با تمام سرمایه خود بیت کوین ۳۰ هزار دلاری خریده بودید عملا چیزی نصیبتان نمیشد.

 

استراتژی کاهش هزینه دلار (DCA)

استراتژی کاهش هزینه دلار یا Dollar Cost Average که معمولا با عبارت اختصاری DCA شناخته می‌شود، یکی دیگر از روش‌های خرید و فروش پله‌ ای ارز دیجیتال است که طرفداران زیادی دارد.

استراتژی DCA نیز میانگین خرید رمزارزها را پایین می‌آورد و برای همین می‌توان آن را شبیه استراتژی کم کردن میانگین در نظر گرفت. اما DCA یک تفاوت عمده دارد و آن این است که در این استراتژی شما در فواصل زمانی مشخص به خرید خود در مقادیر کم ادامه می‌دهید. بدین ترتیب حتی اگر بازار صعودی باشد و قیمت فعلی رمزارزی مثل بیت کوین از قیمت خرید قبلی شما افزایش هم یافته باشد، باز هم خرید خود را انجام می‌دهید.

در حقیقت در استراتژی میانگین کم کردن شما براساس قیمت دارایی خرید پله‌ای انجام می‌دهید در حالی که در استراتژی DCA خرید پله‌ای براساس زمان انجام می‌شود و کاری با قیمت فعلی رمزارز مورد نظر ندارد.

به عنوان مثال، شما ۵۰۰ دلار سرمایه دارید و می‌خواهید از استراتژی DCA استفاده کنید. بدین ترتیب باید هر هفته روزهای شنبه راس ساعت ۵ بعد از ظهر صرف نظر از قیمت بیت کوین در این لحظه ۵۰ دلار از این رمزارز را خریداری کنید. با این کار در طولانی مدت احتمال اینکه قیمت بیت کوین از میانگین خرید شما بیشتر باشد بسیار بالا خواهد بود.

 

استراتژی مارتینگل

استراتژی خرید پله‌ای مارتینگل (Martingale) پای خود را از قمارخانه‌ها‌ به بازارهای مالی کشانده است. اساس کار روش مارتینگل در این است که اگر شما در معامله‌ای ضرر کردید باید در معامله بعدی دو برابر حجم ورودی معامله قبلی خود را وارد شوید. بدین ترتیب حتی اگر یک بار معامله شما با سود بسته شود تمام ضررهای قبلی خود را جبران خواهید کرد.

نکته جالب در مورد خرید پله ای به روش مارتینگل در این است که از نظر تئوری و آماری درصد برد آن به ۱۰۰ درصد می‌رسد! این یعنی اگر مبلغ سرمایه شما نامحدود باشد به هیچ عنوان با استفاده از این روش ضرر نخواهید کرد. اما همه ما به خوبی می‌دانیم که هیچ‌کس سرمایه نامحدودی ندارد و برای همین اگر تعداد معاملات شکست خورده زیاد باشد، ممکن است دیگر سرمایه‌ای برای معامله بعدی باقی نماند و معامله‌گر ورشکست شود.

برای درک بهتر استراتژی مارتینگل فرض کنیم شما با ۱۰ دلار یک معامله باز می‌کنید. هر بار که معامله به هدف شما برسد ۱۰ دلار سود خواهید کرد و دوباره معامله بعدی را با همان مقدار ۱۰ دلار باز می‌کنید. اما اگر معامله بعدی با شکست مواجه شود و ۱۰ دلار ضرر کنید باید معامله بعدی را با ۲۰ دلار باز کنید.

اگر این معامله با سود بسته شود، شما ۲۰ دلار سود خواهید کرد که علاوه بر سود ۱۰ دلاری، ضرر ۱۰ دلاری معامله قبلی را نیز جبران می‌کند. اما اگر این معامله نیز با ضرر بسته شود شما ۲۰ دلار ضرر می‌کنید، اما باید معامله بعدی را با ۴۰ دلار باز کنید. در این صورت نیز موفقیت این معامله ضررهای قبلی شما را جبران خواهد کرد. بعد از موفقیت آمیز بودن هر معامله نیز دوباره مقدار باز کردن معامله به ۱۰ دلار اولیه برمی‌گردد و این روند ادامه می‌یابد.

 

سخن پایانی

در بازار نوظهوری مثل بازار ارزهای دیجیتال که هیچ‌کس از آینده آن مطمئن نیست، استفاده از یک استراتژی معاملاتی خوب می‌تواند ما را در این بازار پرنوسان نگه داشته و به سوددهی برساند. یکی از این استراتژی‌ها خرید پله ای ارز دیجیتال است که به طور کلی می‌توان آن را به سه نوع تقسیم کرد. کم کردن میانگین، استراتژی DCA و خرید به روش مارتینگل سه روش خرید پلکانی در ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی هستند که در طول این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم.

فراموش نکنید که در تمام بازارهای مالی، به‌ویژه در بازاری مثل بازار ارزهای دیجیتال، مهمترین مسئله این است که ضرر نکنید. برای همین خرید پله‌ای می‌تواند ریسک معاملات شما را کنترل کرده و در طولانی‌مدت شما را به سوددهی برساند. امیدواریم از آموزش خرید و فروش پله ای ارز دیجیتال و استراتژی‌های معرفی شده نهایت استفاده را برده باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا