🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش صرافیواژه‌نامه و اصطلاحات

عرضه اولیه صرافی چیست؟ معرفی IEO و مزایا و معایب آن

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال یکی از مباحث محبوب و پرطرفدار در بین سرمایه‌گذاران امروزی است. از آنجایی که بیشتر مردم جهان دیگر به سیستم‌های دولتی اطمینان ندارند، ترجیح می‌دهند با تمرکز‌زدایی سازمان‌های مختلف شرایط را تغییر بدهند.

این افراد معتقدند که ما می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، قدرت نهادهای دولتی را کاهش بدهیم و خودمان وظیفه‌ کنترل و نظارت شرایط را بر عهده بگیریم چرا که در این صورت، با آزادی بیشتری تصمیم می‌گیریم. تحولات چند سال اخیر باعث شد تا افراد با قابلیت‌ بالای بلاک چین آشنایی پیدا کنند و به فکر عملی کردن ایده‌های جدید بیفتند. خب قطعا دیده شدن ایده‌ها کار ساده‌ای نیست.

علاوه بر آن توسعه‌دهندگان برای عملی کردن پروژه‌های خود به سرمایه‌ زیادی نیاز دارند. به همین خاطر برخی از آن‌ها برای معرفی پروژه‌های پیشنهادی از اعتبار و جایگاه صرافی‌های محبوب و پرطرفدار استفاده می‌کنند. در این مقاله یکی از راه‌های جذب سرمایه را که از طریق «عرضه‌ اولیه صرافی» (IEO) انجام می‌شود، با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

عرضه‌ اولیه صرافی یا IOE چیست؟

در روش عرضه اولیه صرافی، استارت‌آپ‌ها و سازمان‌ها برای جذب سرمایه از یک صرافی به عنوان سازمان ناظر استفاده می‌کنند. در این روش ارز دیجیتال پروژه در بستر صرافی به خریدوفروش می‌رسد.

عرضه‌ اولیه صرافی یا همان IEO که از کلمه‌ Initial Exchange Offerings گرفته شده است، به عنوان یکی از راه‌های جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها در بین کاربران شناخته می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال مزایای قابل توجهی در اختیار جوامع جهانی قرار داده‌اند؛ بنابراین تعداد کسانی که به فکر توسعه‌ بلاک چین یا ارز دیجیتال اختصاصی خودشان می‌افتند، روزبه‌روز در حال افزایش است. برخی از این قبیل استارت‌آپ‌ها با استفاده از روش عرضه‌ اولیه صرافی فعالیت خودشان را در حوزه‌ بلاک چین و ارزهای دیجیتال شروع می‌کنند.

در حقیقت آن‌ها از اعتبار و جایگاه صرافی‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند برای پروژه‌ پیشنهادی خودشان سرمایه جذب کنند. پس در این روش صرافی به عنوان شخص ثالث در فرایند حضور دارد. قبل از عرضه‎‌ اولیه صرافی، استارت‌آپ‌ها اغلب از راه‌هایی مانند ICO و STO برای جذب سرمایه‌ کاربران استفاده می‌کردند.

روش «عرضه‌ اولیه سکه» (ICO) یا همان Initial Coin Offering مربوط به زمانی است که سرمایه‌گذاران ارز دیجیتالی را که طراحی کرده‌اند بدون واسطه پیش‌فروش می‌کنند. کلاهبرداری در پروژه‌های این چنینی زیاد اتفاق می‌افتاد. همین موضوع باعث شده تا میزان استقبال کاربران از مشارکت در پروژه‌هایی که روش ICO را برای جذب سرمایه انتخاب می‌کنند، کاهش پیدا کند. یکی از روش‌های دیگر جذب سرمایه «عرضه‌ توکن اوراق بهادر» یا STO (Security Token Offering) است. یکی از مشکلات اصلی این روش، اعمال قوانین سفت و سختی است که در نهایت کاربران را از مشارکت منصرف می‌کند.

کارشناسان بعدها با ارائه‌ یک راهکار بهتر یعنی همان عرضه‌ اولیه‌ صرافی، مشکلات و ایرادات فعلی را که مانع مشارکت کاربران در پروژه‌ها می‌شد، به حداقل رسانند. در عرضه‌ اولیه صرافی کاربران از بستر یک پلتفرم معاملاتی برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه استفاده می‌کنند؛ اما شرایط لازم برای استفاده از اعتبار صرافی‌ها چیست؟ توسعه‌دهندگان پروژه مبلغی را به‌صورت توکن به صرافی پرداخت می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد ارز دیجیتال در درگاه صرافی فروخته می‌شود. بعد از عرضه‌ اولیه صرافی، نام ارز دیجیتال مورد نظر در لیست پروژه‌های صرافی قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر بعد از این مرحله خرید، فروش و ترید ارز دیجیتال تنها در بستر آن صرافی امکان‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین صرافی برای تحت پوشش قرار دادن خدمات ارز دیجیتال هم مبلغی را از توسعه‌دهندگان دریافت می‌کند. صرافی به ازای دریافت مبلغی مشخص مسئولیت خدمات تبلیغاتی، بازاریابی و مدیریت سرمایه‌گذاران را تماما برعهده می‌گیرد.

 

تفاوت IEO و ICO

مهم‌ترین تفاوت IEO و ICO امنیت پروژه است. صرافی بستری امن برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استارت‌آپ را برای شما فراهم می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، راه‌های مختلفی برای جذب سرمایه وجود دارد. اما شاید هنوز ابهاماتی در زمینه‌ی تفاوت‌های ICO و IEO داشته باشید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تفاوت‌های اصلی این دو مفهوم را باری دیگر بررسی کنیم.

انتخاب اسم IEO بی‌دلیل نبوده، با توجه به بخش قبل معنی این اصطلاح انگلیسی عرضه‌ اولیه صرافی است. صرافی نقش واسطه بین سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان پروژه را دارد. پس کاربران می‌توانند به قانونی بودن پروژه و خدمات امنیتی آن اطمینان بیشتری داشته باشند. اما در ICO یا همان عرضه‌ اولیه سکه کاربران به‌صورت مستقیم با توسعه‌دهندگان ارتباط برقرار می‌کنند. پروژه‌های این چنینی پشتوانه‌ خاصی ندارند.

پس خود شما باید تمام جوانب را بسنجید، آینده پیش روی آن را پیش‌بینی کنید و در نهایت با در نظر گرفتن اطلاعاتی که دارید، تصمیم بگیرید که مشارکت در پروژه به نفع شما است یا خیر. ساختار پروژه‌هایی که IEO را برای جذب سرمایه انتخاب می‌کنند، به گونه‌ای طراحی شده که فقط کاربران صرافی می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند. بنابراین ممکن است ساکنین برخی از کشورها در این مسیر با محدودیت دسترسی به خدمات صرافی ارز دیجیتال مواجه شوند و نتوانند در پروژه مشارکت داشته باشند. اما از آنجایی که عرضه‌ اولیه سکه توسط سازندگان پروژه صورت می‌گیرد، تمام کاربران سراسر جهان می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

حالا این مشارکت به چه صورت به ثبت می‌رسد؟ در عرضه‌ اولیه سکه مشارکت شما با تیم پروژه در قالب قرارداد هوشمند انجام می‌شود، اما در عرضه‌ اولیه صرافی تمام مراحل از طریق حساب کاربری شما در صرافی به ثبت می‌رسند. یکی از تفاوت‌های دیگر این دو روش فرایند احراز هویت کاربران است. در IEO اطلاعات کاربران در صرافی مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما در ICO توسعه‌دهندگان اطلاعات دقیقی از سرمایه‌گذاران پروژه ندارند. تفاوت مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، نقدینگی بالای IEO در مقایسه با ICO است. همان‌طور که می‌دانید، کاربران زیادی از خدمات صرافی استفاده می‌کنند. بنابراین خرید و فروش در چنین بستری بسیار ساده‌تر انجام می‌شود.

 

مزایا و معایب IEO

به‌طورکلی هیچ یک از راهکارهایی که ارائه می‌شوند، همیشگی نیستند چرا که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. از آنجایی که آگاهی به مزایا و معایب IEO می‌تواند به درک بهتر شما از این اصطلاحات کمک کند، این بخش را برای بررسی مزایا و معایب IEO در نظر گرفتیم.

 

مزایای IEO

  • اعتبار صرافی: همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم گفته شد، صرافی تمام جوانب را با دقت می‌سنجد تا ریسک از دست دادن اعتبار خود را به حداقل میزان ممکن برساند. بنابراین کاربران می‌توانند با اطمینان و خیال راحت‌تری در پروژه‌ پیشنهادی سرمایه‌گذاری کنند.
  • پیشرفت پروژه: بیشتر پروژه‌ها که از این طریق به کاربران معرفی می‌شوند، بدون مشکل پیش می‌روند. از آنجایی که صرافی پشتیبانی، بازاریابی و تبلیغات پروژه را انجام می‌دهد، مسیر پیشرفت پروژه برای سرمایه‌گذاران هموارتر به نظر می‌رسد.
  • تجربه‌ کاربری خوب: کاربران برای مشارکت در پروژه از خدمات صرافی استفاده می‌کنند. وب‌سایت‌های صرافی معتبر غالبا به‌صورتی طراحی شده‌اند که حتی اگر در زمینه‌ خرید، فروش و ترید ارزهای دیجیتال تجربه‌ای نداشته باشید، می‌توانید از خدمات‌شان به‌سادگی استفاده کنید. بنابراین سرمایه‌گذاران با انتخاب این روش تجربه‌ کاربری نسبتا بهتری خواهند داشت.

 

معایب IEO

  • هزینه بالا: در IEO، صرافی به ازای دریافت مبلغی پروژه‌ پیشنهادی توسعه‌دهندگان را به کاربران خود معرفی می‌کند و صرافی از آن پس خدمات ارز دیجیتال مورد نظر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. علاوه بر آن صرافی معمولا تعدادی توکن را هم به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کند. بنابراین توسعه‌دهندگان برای مشارکت با صرافی‌های معتبر هزینه‌ قابل توجهی را متحمل می‌شوند. البته این موضوع یک نکته‌ منفی برای توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند به کمک صرافی جذب سرمایه کنند.
  • کلا‌هبرداری: تجربه ثابث کرده که همیشه افرادی هستند که بخواهند از شرایط پیش‌آمده سوء استفاده کنند، پس نباید هیجانی رفتار کرد. بهتر است در قدم اول به اعتبار صرافی مورد نظر اطمینان کامل داشته باشید، علاوه بر آن پروژه‌ را با دقت بررسی کنید تا بتوانید آینده‌ پیش‌روی آن را تا حدی درست پیش‌بینی کنید.
  • پامپ و دامپ: برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال با شیوه‌ معاملاتی پامپ و دامپ فعالیت خود را در این حوزه آغاز می‌کنند. در این شیوه‌ معاملاتی، نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال بخش بزرگی از سهام را خریداری می‌کنند. با افزایش میزان تقاضا، قیمت ارز دیجیتال مورد نظر هم افزایش می‌یابد. اما این افزایش قیمت ماندگار نخواهد بود، چرا که بعد از گذشت یک مدت زمان کوتاه قیمت به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه سرمایه‌گذاران ضررهای قابل توجهی را متحمل می‌شوند.

 

چگونه می‌توان در IEO شرکت کرد؟

پروژه‌ مد نظر خود را با بررسی وایت پیپر آن انتخاب کنید، صرافی‌ای که عرضه اولیه پروژه را برعهده گرفته پیدا کنید و در آخر با ثبت نام در صرافی این امکان را دارید که ارز دیجیتال خود را بخرید.

اما چطور می‌توانیم با پروژه‌هایی که از روش IEO برای جذب سرمایه استفاده می‌کنند، همکاری کنیم؟ خب قبل از هر چیز شما با مشاهده‌ «وایت پیپر» (White Paper) و بررسی دقیق پروژه، ارز دیجیتالی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید و بعد به دنبال صرافی‌هایی می‌گردید که قصد ارائه‌ ارز دیجیتال مورد نظر شما را دارند.

در قدم بعدی با گذراندن مراحل «احراز هویت مشتری» (KNC) و پیروی از قوانین «ضد پولشویی» (AML) حساب کاربری خود را در صرافی باز کنید. در مرحله‌ آخر می‌توانید با استفاده از حساب کاربری خود هر مقدار که می‌خواهید از سهم بازار ارز دیجیتال مورد نظر را خریداری کنید.

 

فرایند تایید پروژه IEO در صرافی به چه صورت انجام می‌شود؟

 همان‌طور که در بخش‌های قبل هم گفته شد، امکان کلاه‌برداری در این پروژه‌ها بالاست. همین موضوع باعث شده تا صرافی‌ها قبل از مشارکت با توسعه‌دهندگان، پروژه‌ مورد نظر را با دقت بررسی کنند. اگر هدف پروژه کلاه‌برداری باشد، اعتبار صرافی در بین کاربران به کلی از بین می‌رود. پس صرافی تمام جوانب را در نظر می‌گیرد و بعد تصمیم‌گیری می‌کند.

در بیشتر موارد صرافی‌ها ابتدا وایت پیپر و تمام فاکتورهای مهم پروژه را با دقت بررسی می‌کنند و در مرحله‌ بعد تمام اطلاعات را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند. در نهایت تصمیم می‌گیرند که آیا پروژه‌ مورد نظر صلاحیت معرفی یا مشارکت را دارد یا خیر. پروژه با چه هدفی پایه‌گذاری شده است؟ کدام نیاز کاربران را در آینده پاسخ می‌دهد؟ علاوه بر آن صرافی می‌تواند با در نظر گرفتن نکاتی که گفته شد، روش تبلیغاتی مناسب را برای پروژه انتخاب کند.

 

سخن پایانی

خب حتما بعد از خواندن مطالبی که گفته شد، شما هم به این نتیجه رسیدید که احتمال شکست پروژه‎‌های IEO در مقایسه با ICO کمتر است. اما قطعا می‌دانید که تصمیم و عملکرد محتاطانه یکی از الزامات فعالیت در حوزه‌ پیچیده‌ ارزهای دیجیتال است چرا که تصمیمات هیجانی ضررهای قابل توجهی را برای شما به همراه خواهند داشت.

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از مشارکت در پروژه‌های IEO تمام اطلاعات مربوط به ارز دیجیتال را با دقت بررسی کنید، تا در نهایت بتوانید بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا