🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

بهترین اندیکاتور تحلیل تکنیکال فارکس، بورس و ارز دیجیتال

بازارهای مالی منبع درآمد بسیاری از افراد بوده و در هر لحظه معامله‌گران زیادی در آنجا مشغول به معامله یا ترید هستند. یکی از راه‌های رسیدن به سود و درآمدهای کلان در این بازارها، استفاده صحیح از ابزارهای تکنیکال من جمله اندیکاتورهاست.

اندیکاتورها ابزارهایی هستند که  معامله‌گران برای رسیدن به سود بیشتر از معاملات، از آن‌ها در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. این ابزارها با حل برخی معادلات و مقایسه داده‌های ریاضی حاصل از نمودارها مثل قیمت، حجم معاملات، تغییرات بازه زمانی و… اطلاعاتی در مورد بازار در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

استفاده از این اطلاعات به معامله‌گران برای دستیابی به تحلیل‌های دقیق‌تر کمک می‌کند. در این مقاله با ما همراه شوید تا درباره بهترین اندیکاتور تحلیل تکنیکال که معامله‌گران در بازارهای مختلف از آن سود می‌برند، صحبت کنیم.

تعریف اندیکاتور

اندیکاتورهای معاملاتی ابزاری هستند که با حل یک سری معادلات ریاضی به معامله‌گران کمک می‌کنند تا شرایط بازار مالی را درک کنند.

ترید در بازارهای مالی جنبه‌های زیادی دارد و برای اینکه یک معامله‌گر موفق باشید باید همه آن‌ها را در نظر بگیرید و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید. با این حال، اکثر مردم زمان یا تخصص لازم برای تجزیه و تحلیل تک تک داده‌های بازار را ندارند، به همین دلیل از ابزارهای تخصصی و دقیقی مانند اندیکاتورهای تکنیکال استفاده می‌کنند.

بهترین اندیکاتورهای معاملاتی جزئیات دقیقی از چارت‌ها در اختیار معامله‌گران قرار می‌‌دهند؛ مانند روند بازار، شرایط بازار و… تا بتوانید بر اساس استراتژی‌های معاملاتی خود بهترین تصمیم را بگیرید.

در معاملات فارکس، تجارت کالاها و معاملات سهام استفاده از تحلیل تکنیکال به‌عنوان بخش اساسی استراتژی می‌تواند مفید باشد. اندیکاتورهای معاملاتی محاسبات ریاضی هستند که به صورت خطوط روی نمودار قیمت رسم می‌شوند و می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا سیگنال‌ها و روندهای خاصی را در بازار شناسایی کنند.

اندیکاتورهای معاملاتی انواع مختلفی دارند، از جمله اندیکاتورهای پیش‌رو و اندیکاتورهای تاخیری. یک اندیکاتور پیش‌رو یک سیگنال برای پیش‌بینی است که حرکت‌های آتی قیمت را حدس می‌زند.

اگرچه این شاخص‌ها قیمت‌ را پیش‌بینی می‌کنند، هنگام استفاده از آن‌ها، توجه به این نکته مهم است که آن‌ها بر اساس حدس و گمان بازار سیگنال می‌دهند و از دقت ۱۰۰ درصدی دور هستند.

در مقابل اندیکاتورهای پیش‌رو، اندیکاتورهای تاخیری وجود دارند که به روندهای گذشته نگاه می‌کنند و حرکت بازار را نشان می‌دهند، اندیکاتورهای تاخیری ابزاری عالی برای تشخیص روندهای بازار و تایید الگوها هستند. این دو دسته بر اساس پیش‌بینی یا روند قیمت‌ها تقسیم‌بندی شده‌‌اند. اکنون بیایید با سایر انواع اندیکاتور در بازار آشنا شویم.

 

انواع اندیکاتورها

از اندیکاتورهای معاملاتی می‌توان برای پیش‌بینی اطلاعات مختلف بازار از جمله قیمت، حجم، روند، جهت حرکت و… استفاده کرد.

در این قسمت از مقاله به تعریف اطلاعاتی که یک اندیکاتور می‌تواند در اختیار تریدر قرار دهد و همچنین معرفی انواع اندیکاتورها می‌پردازیم.

۱. اندیکاتورهای حجم: مقداری از دارایی که خرید و فروش می‌شود را «حجم معامله» می‌گویند. اندیکاتور حجم ابزاری برای ارزیابی حجم معاملات هستند. این نوع اندیکاتور به تریدرها کمک می‌کند تا در بازارهای رونددار معامله کنند نه بازارهای رنج که در حالت تثبیت هستند.

۲. اندیکاتورهای روند: در دنیای مالی معنی «ترند» برمی‌گردد به مسیر حرکتی که قیمت در طول زمان در پیش می‌گیرد. اندیکاتور روند نوعی ابزار است که داده‌های مختلف بازار را ارزیابی می‌کند و جهت مسیر قیمت را نشان می‌دهد.

۳. اندیکاتورهای مومنتوم: مفهوم «مومنتوم» باز می‌گردد به اینکه قیمت یک دارایی با چه سرعتی تغییر می‌کند. اندیکاتور مومنتوم نوع پیشرفته‌ای از اندیکاتورهای رونددار هستند که قدرت یک روند را می‌سنجند.

۴. اندیکاتورهای نوسان: «نوسان» در معاملات به معنای تغییرات قابل توجه قیمت یک دارایی است. هرچه یک دارایی نوسان بیشتری داشته باشد ریسک معاملات آن بیشتر خواهد بود. این نوع اندیکاتور بهترین ابزار برای معامله‌گران تازه‌کار است؛ زیرا به آن‌ها نشان می‌دهد که چه‌طور از نوسان در بازار سود کسب کنند.

۵. اندیکاتورهای اسیلاتور: «اسیلاتورها» از انواع اندیکاتورهای پیش‌رو به شمار می‌آیند که برای شناسایی مناطق اشباع  فروش و خرید در بازارهای مختلف به‌کار می‌روند. اسیلاتورها بر اساس سرعت تغییرات قیمت عمل می‌کنند، نه بر اساس میزان بالا یا پایین بودن آن‌ها.

۶. اندیکاتورهای حمایت و مقاومت: اندیکاتورهای «حمایت و مقاومت» در کنارهم سیگنالی از پایین‌ترین قیمت‌ها (محدوده عرضه) و بالاترین قیمت‌‌‌ها (محدوده تقاضا) می‌دهند. پایین‌ترین قیمت به‌عنوان محدوده حمایت و بالاترین قیمت به‌عنوان محدوده مقاومت در نظر گرفته می‌شوند.

حالا پس از این توضیحات،‌ در بخش بعدی چند نمونه از بهترین اندیکاتورهایی که می‌توانید در تحلیل تکنیکال بازارهای فارکس، ‌بورس و ارز دیجیتال استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد.

 

بهترین اندیکاتورهای تکنیکال

اینکه بهترین و مناسب‌ترین اندیکاتور را برای تحلیل خود در بازار استفاده کنید، در موفقیت شما تاثیر زیادی دارد. اندیکاتور به شما کمک می‌کند اطلاعاتی که در بازار مالی وجود دارد را بدون انجام محاسبات در کوتاه‌ترین زمان به‌دست آورید.

بهترین اندیکاتورها آن‌هایی هستند که نحوه استفاده ساده‌ای دارند و در عین حال اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهند. در ادامه برخی از بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال در انواع بازار مالی را معرفی می‌کنیم.

 

میانگین متحرک (Moving Average)

میانگین متحرک (MA) یک شاخص تکنیکال است که برای شناسایی جهت روند فعلی قیمت، بدون دخالت جهش‌های کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. اندیکاتور MA قیمت‌‌های یک دارایی را در یک بازه زمانی مشخص جمع و آن را بر تعداد نقاط داده تقسیم می‌کند تا یک خط روند واحد ارائه دهد.

داده‌های مورد استفاده به طول MA بستگی دارد. به عنوان مثال، یک MA ۲۰۰ روزه به ۲۰۰ روز داده نیاز دارد. همچنین،‌ با استفاده از اندیکاتور MA می‌توانید سطوح حمایت و مقاومت را مشخص و عملکرد قبلی قیمت (تاریخچه بازار) را مشاهده کنید. این بدان معنی است که شما می‌توانید الگوهای احتمالی آینده را پیش‌بینی کنید. اندیکاتور مووینگ اوریج انواع مختلف ساده، نمایی، ‌حجمی و… دارد که تریدرها با توجه یه اطلاعاتی که نیاز دارند،‌ از میان آن‌ها انتخاب می‌کنند.

میانگین متحرک Moving Average

 

مکدی (MACD)

مکدی شاخصی است که با مقایسه دو میانگین متحرک، تغییرات حرکت را تشخیص می‌دهد. می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا فرصت‌های خرید و فروش احتمالی را در اطراف سطوح حمایت و مقاومت شناسایی نمایند.

«همگرایی» در این اندیکاتور به این معنی است که دو میانگین متحرک با هم در یک جهت حرکت می‌کنند، در حالی که «واگرایی» به معنای دور شدن آن‌ها از یکدیگر است. اگر میانگین‌های متحرک همگرا باشند، به این معنی است که مومنتوم در حال کاهش است، در حالی که اگر میانگین‌های متحرک واگرا باشند، مومنتوم در حال افزایش است.

مکدی MACD

 

استوکاستیک (Stochastic)

استوکاستیک یک نوسان ساز تصادفی است که قیمت بسته شدن خاص یک دارایی را با محدوده‌ای از قیمت‌های آن در طول زمان مقایسه می‌کند و در انتها حرکت و قدرت روند را نشان می‌دهد. از مقیاس ۰ تا ۱۰۰ استفاده می‌کند؛ در صورتی که زیر ۲۰ قرار بگیرد محدوده فروش بیش از حد و بالای ۸۰ اشباع خرید را نشان می‌دهد. با این حال، باید بدانید که اگر یک روند قوی وجود داشته باشد، لزوما اصلاح یا افزایش اتفاق نخواهد افتاد.

استوکاستیک Stochastic

 

شاخص قدرت نسبی (RSI)

اغلب RSI به‌منظور کمک به معامله‌گران برای شناسایی حرکت، شرایط بازار و سیگنال‌های هشدار دهنده از حرکت‌های خطرناک قیمت استفاده می‌شود. شاخص RSI به صورت عددی بین ۰ تا ۱۰۰ بیان می‌شود؛ یک دارایی که RSI آن در حدود سطح ۷۰ باشد در منطقه اشباع خرید است، در حالی که RSI در سطح ۳۰ یا نزدیک به ۳۰ اغلب به‌عنوان ناحیه اشباع فروش در نظر گرفته می‌شود.

سیگنال اشباع خرید به این معناست که سودهای کوتاه‌مدت ممکن است در حال پایان و دارایی‌ آماده اصلاح قیمت باشد. در مقابل، سیگنال اشباع فروش به این معنی است که قیمت دارایی‌ ممکن است در آستانه صعود باشد.

شاخص قدرت نسبی RSI

 

فیبوناچی (Fibonacci)

فیبوناچی شاخصی است که می‌تواند میزان حرکت بازار بر خلاف روند فعلی خود را مشخص کند. اصلاح زمانی است که بازار یک افت موقت را تجربه می‌کند که به آن عقب‌نشینی نیز می‌گویند.

معامله‌گرانی که فکر می‌کنند بازار در شرف حرکت است، اغلب برای تایید این موضوع از فیبوناچی استفاده می‌کنند. به این دلیل که به شناسایی سطوح احتمالی حمایت و مقاومت کمک می‌کند که می‌تواند نشان‌دهنده روند صعودی یا نزولی باشد.

به‌علاوه، از آنجایی که معامله‌گران می‌توانند سطوح حمایت و مقاومت را با این اندیکاتور شناسایی کنند، به آن‌ها در تصمیم‌گیری در مورد مکان‌های اعمال توقف و محدودیت یا زمان باز و بسته کردن موقعیت‌های خود کمک می‌کند.

فیبوناچی Fibonacci

 

سخن پایانی

استفاده از اندیکاتورهای معاملاتی، قسمتی از استراتژی یک تریدر تکنیکال است که همراه با ابزارهای مدیریت ریسک مناسب، می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری نسبت به روند قیمت کسب کنید.

انتخاب اندیکاتور مناسب کار ساده‌ای نیست، ‌اما با تمرکز بر اطلاعاتی که نیاز دارید و شناخت انواع اندیکاتور امکان‌پذیر است. حتما لازم است بدانید که از میان اندیکاتورها به چه نوع اندیکاتوری، حجم، ‌روند، ‌نوسان‌‌ساز، مقاومت و حمایت یا مومنتوم نیاز دارید. در این مقاله انواع مختلف اندیکاتور را معرفی کردیم و در مورد برخی از بهترین اندیکاتورها که در تحلیل تکنیکال بازارهای مختلف کارایی دارند، توضیح دادیم که حتما برای شما مفید خواهد بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا