🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش طلاواژه‌نامه و اصطلاحات

اصطلاحات بازار طلا | ۲۰ اصطلاح رایج در بازار طلا

برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا اصطلاحات عامیانه‌ای وجود دارد که شاید افرادیکه در این بازار فعالیت ندارند، زیاد با آن‌ها آشنا نباشند. هر چه اطلاعات شما در مورد کالایی که مد نظر دارید بیشتر باشد، انتخاب بهتری خواهید داشت. همچنین،‌ بلد بودن این اصطلاحات کمک می‌کند که در صورت نیاز ، خرید راحت و رضایتمندی داشته باشید. هر فردی ممکن است برای استفاده از طلای زینتی یا برای پس انداز کردن آن، گذرش به بازار طلافروش‌ها بیافتد؛ پس بهتر است برخی از این اصطلاحات را فرا بگیرید.

یادگیری این اصطلاحات کار دشواری نیست. اگر می‌خواهید یک خرید و فروش لذت بخش در بازار طلا را تجربه کنید تنها کافی‌ست برای یادگیری اصطلاحات خاص این بازار کمی وقت بگذارید.

اصطلاحات بازار طلا

اجرت

هزینه ساخت و دستمزد سازندگان طلا را «اجرت» یا کارمزد طلا می‌گویند که به هنگام خرید طلای زینتی یا مصنوعات طلا قیمت آن برای هر گرم محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ به هنگام فروش طلا، از قیمت طلا کسر می‌شود.

 

طلای آب شده

«طلای آب‌شده» از ذوب طلاهایی که به عنوان طلای متفرقه یا دست دوم توسط طلافروشان خریداری شده به دست می‌آید که عیار آن متفاوت است. معمولا این طلا را پس از ذوب کردن در کوره‌های رای گیری به شکل مفتول با وزن‌های مختلف در می‌آورند.

 

سوت

«سوت» کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری برای طلاست؛ هر گرم از طلا برابر با ۱۰۰۰ سوت است. در ماشین حساب‌های وزن طلا،‌ اعداد بعد از اعشار را بر حسب سوت می‌خوانند. به عنوان مثال اگر روی ترازو عدد ۱.۷۲۰ ظاهر شود، آن را یک گرم و ۷۲۰ سوت می‌خوانند.

 

مظنه یا مثقال طلا

«مظنه» یا «مثقال طلا» هر دو برابر با ۴.۶۰۸۳ گرم از طلا با عیار ۱۷ یا همان طلای ۷۰۵ هستند. مثقال از واحدهای متداول برای اندازه‌‌‌‌گیری وزن طلا در کشورهای اسلامی است که سه نوع دارد؛ مثقال شرعی برابر با ۳.۴۵۵۶ گرم، مثقال صیرفی برابر با ۴.۶۰۸ گرم و مثقال معمولی که معادل ۴.۶۸۷۵ گرم از طلاست. در کشور ما برای محاسبه وزن طلا هنگام خرید و فروش مثقال صیرفی را مبنا قرار می‌‌‌دهند.

 

سنگ محک

«سنگ محک» یا سنگ لیدی ابزاری برای سنجش اصل بودن طلا و عیار طلا از جنس سیلیسیم و کوارتز است که در بازار به شکل‌های مختلف یافت می‌شود. طلافروشان خرد با استفاده از این سنگ یک لایه از سطح طلا را برداشته و با مخلوط کردن آن با تیزآب  می‌توانند طلای اصل را از تقلبی تشخیص دهند. البته این روش برای تعیین عیار طلا یا اصل بودن طلاهای سنگین اعتباری ندارد.

 

تیزآب سلطانی

در واقع «تیزآب سلطانی» یا Aqua regia مخلوطی از اسید نیتریک کنستانتره و جوهر نمک کنستانتره است که ماهیت خورندگی دارد و بسیار خطرناک است. این اسید می‌تواند فلزاتی مانند طلا، پلاتین و رودیوم را در خود حل کند. از این رو، موارد مصرف بسیاری در بازیابی فلزات گران‌بها دارد. ریختن تیزاب بر روی طلا و پلاتین موجب حل شدن آن‌ها می‌شود. در تست طلا، مقدار اندکی تیزاب بر روی آن ریخته می‌شود؛ در صورتیکه طلا اصل باشد، نباید واکنش سریعی در مقابل این محلول نشان دهد. اما، اگر فلز دیگری به جز طلا باشد خیلی سریع و به شدت دچاره خوردگی می‌شود.

 

مصنوعات طلا

هر کالای تزئینی و زیورآلاتی که از طلا ساخته شده و یا حتی با روکشی از طلا پوشیده شده باشد، «مصنوع طلا» نامیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت همه طلاهای زینتی در ویترین طلافروشی‌ها، از  مصنوعات طلا هستند.

 

مسکوکات طلا

«مسکوکات طلا» سکه‌هایی هستند که تحت نظر بانک مرکزی هر کشوری تولید می‌شوند. لازم است بدانید سکه‌ فلزی که زیر نظر بانک مرکزی تولید شده و به عنوان پول خرد استفاده می‌‌شود نیز «مسکوک» خوانده می‌شود.

 

طلای شکن

زمانیکه طلای دست دوم یا کهنه را که دیگر قابل استفاده نیست ذوب می‌کنند، به دلیل ترکیب نشدن برخی فلزات مانند قلع، سرب و چدن با طلا ناخالصی‌هایی به وجود آید. این طلا همانطور با نخاله در قالب ریخته می‌شود و پس از سرد شدن بسیار شکننده خواهد شد. به این طلایی که در آن ناخالصی وجود دارد و حالت ترد و شکننده پیدا کرده، «طلای شکن» می‌گویند.

 

طلای شرطی

به طلای آب شده که عیار آن مشخص نیست، «طلای شرطی» می‌گویند. معمولا این طلا را به شرط مشخص شدن عیار آن در ری‌گیری خرید و فروش می‌کنند. پیش از تشخیص برای معامله، عیار ۷۵۰ را در نظر می‌گیرند.

 

طلای خارجی

هر نوع طلایی که از کشورهای دیگر به ایران صادر شود را «طلای خارجی» می‌نامند. اغلب طلاهای خارجی که در ایران یافت می‌شوند از ایتالیا، چین، هند، مالزی و تایوان وارد می‌شوند. این طلاها که تزیینی هستند طرح‌های متنوعی دارند و افراد با هر سلیقه‌ای را جذب می‌کنند. لازم به ذکر است که طلاهای خارجی به دلیل استفاده از دستگاه‌های مدرن و پیشرفته در ساخت آن‌‌ها از ظرافت و کیفیت بیشتری برخوردارند.

 

ری‌گیری

به منظور اندازه‌گیری دقیق عیار طلا، قطعه کوچکی از آن را که با یک قیچی مخصوص بریده‌اند در آزمایشگاه‌های عیارسنجی که به «ری‌گیری» معروف هستند محک می‌زنند. اغلب اوقات این کار را برای اندازه‌گیری عیار طلاهای آب شده که عیار مشخصی ندارند انجام می‌دهند.

 

آبکاری طلا (Gold Plating)

به فرایند افزودن یک لایه طلا بر روی فلزات از جنس دیگر مانند نقره و پلاتینیوم «آبکاری طلا» (Gold Plating) می‌گویند. در حقیقت، آبکاری با طلا روشی‌ست که برای جلوگیری از خوردگی و تغییر رنگ فلزات در طول زمان استفاده می‌شود. معمولا طلافروشان برای آبکاری از طلای ۲۴ عیار استفاده می‌کنند.

 

انگ طلا

میزان خلوص طلا را که با مقیاس عیار مشخص می‌کنند «انگ طلا» می‌گویند که با درج حرف (K) روی زیور آلات نشان داده می‌شود. به خاطر داشته باشید که هرچه انگ یا عیار طلا بیشتر باشد، میزان مقاومت آن در برابر گرما و رطوبت بیشتر خواهد بود.

 

قالکاری طلا

«قالکاری» یا «غالکاری طلا» یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در حوزه طلا به شمار می‌آید. طی پروسه قالکاری طلا از سایر فلزات و قطعات جدا می‌شود؛ به عنوان مثال طلای به کار رفته در قطعات موبایل و کامپیوتر از این نوع هستند.

 

بوته ذوب طلا

«بوته ذوب طلا» ظرفی است که طلا را در آن ذوب می‌کنند. این ظروف از جنس سرامیک هستند تا بتوانند دمای بسیار بالا را تحمل کنند. این ظرف‌ها ممکن است شکل‌های مختلفی داشته باشند.

 

قیراط

«قیراط» از واحدهای اندازه‌گیری برای وزن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مانند زمرد، یاقوت و مروارید است. قیراط از اصطلاحاتی‌ست که معمولا در خرید جواهرات با آن مواجه خواهید شد. لازم است بدانید که هر قیراط برابر با ۲۰۰ سوت و هر یک گرم معادل با ۵ قیراط است.

 

بنکدار طلا

به عمده فروشان بازار طلا «بنکداران طلا» می‌گویند، اغلب، عمده فروشان طلا را از سازندگان می‌خرند و با اجرت اندک آن را به طلافروشان خرد می‌فروشند.

 

عیار طلا

«عیار طلا» واحد اندازه‌گیری خلوص طلا و سایر فلزات گرانبهاست. هرچه میزان عیار طلا بیشتر باشد، از خلوص و ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود. عیار طلا می‌تواند عددی بین ۸ تا ۲۴ باشد. در کشورهای مختلف طلا با عیارهای متفاوت یافت می‌شود. این در حالی‌ست که در ایران عیار ۱۸ برای طلاهای زینتی متداول و مورد قبول است.

 

اونس طلا

اونس (Ounce) که معمولا آن را با نماد OZ1 نشان می‌دهند، واحد اندازه‌گیری بین‌المللی برای وزن فلزات گران‌بهایی مثل طلا و نقره است. هر اونس وزنی معادل ۳۱.۱۰۳۴۳ گرم دارد. در آمریکا و کشورهای اروپایی از اونس برای اندازه‌گیری وزن طلا استفاده می‌کنند. در حالیکه در ایران از مثقال استفاده می‌شود.

 

سخن پایانی

به منظور اینکه خرید با کیفیتی در بازار طلا داشته باشید آشنایی با برخی از واژگان پرکاربرد و متداول ضروری است. بسیاری از اصطلاحاتی که در بازار طلا استفاده می‌شوند، در میان عموم مردم تا حد زیادی جا افتاده‌اند. البته بازار طلا اصطلاحات تخصصی زیادی دارد که فراگیری همه آن‌ها ملزم به صرف زمان زیاد است. برای خرید طلای زینیتی که شاید چند سالی یکبار اتفاق افتد،‌ دانستن واژه‌های خیلی مصطلح و رایج کافیست.

حتما شما هم تجربه این را داشته‌اید که آشنایی با اصطلاحات مخصوص هر بازار حس بهتری هنگام خرید می‌دهد. بعلاوه، از آنجا که برای خرید طلا پول زیادی هزینه می‌شود، بهتر است که برای اینکه دستخوش کلاهبرداری‌ها در این بازار نشویم، با آگاهی اقدام به خرید و فروش کنیم.

اگر می‌خواهید خرید و فروش آگاهانه و مطمئن‌تری در بازار طلا داشته باشید، تنها کافی‌ست چند دقیقه‌ای را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا