🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتالآموزش فارکس

ارز دیجیتال یا فارکس؟ تفاوت‌ و شباهت بازار فارکس و کریپتو چیست؟

بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس دو مورد از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی هستند. معامله در بازار رمزارزها شامل خریدوفروش دارایی‌های دیجیتالی همچون «بیت کوین» (Bitcoin)، «اتریوم» (Ethereum) و «ریپل» (Ripple) می‌شود در حالی‌که بازار فارکس بیشتر با معامله ارزهای دولتی همچون دلار و یورو سروکار دارد.

هر دوی این بازارها ریسک خاص خود را دارند ولی به‌همان نسبت فرصت‌های کسب درآمد زیادی را نیز نصیب علاقه‌مندان می‌کنند. برای همین آشنایی با تفاوت‌ها و شباهت‌های بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

از همین رو، در مقاله امروز مجموعه حسینی فایننس قرار است دو بازار پرسود و در عین حال پرریسک فارکس و ارزهای دیجیتال را با یکدیگر مقایسه کنیم و به سوالات مهمی نظیر «تفاوت و شباهت ارز دیجیتال و فارکس در چیست؟» و «معامله رمزارزها یا فارکس؛ کدام بهتر است؟» پاسخ دهیم.

بنابراین اگر شما هم در دو راهی معامله در بازار فارکس یا ارزهای دیجیتال گیر کرده‌اید و نمی‌دانید که کدام یک سود بیشتری برای شما خواهد داشت، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فارکس و ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال و فارکس هر دو بازارهای مالی هستند که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها درآمد دلاری داشته باشید.

«فارکس» (Forex) و «ارز دیجیتال» (Crypto Currency) دو بازار مالی برای خریدوفروش دارایی‌های مختلف هستند که هرکس از هر طرف جهان می‌تواند با معامله در آن‌ها به درآمد دلاری برسد.

در بازار ارز دیجیتال که به آن بازار رمزارز یا کریپتوکارنسی نیز گفته می‌شود، دارایی‌های دیجیتالی همچون بیت کوین و اتریوم خریدوفروش می‌شوند و خبری از ارزهای فیزیکی نیست. این ارزهای دیجیتال به کمک مفاهیم رمزنگاری و رایانه‌ای ایجاد و مدیریت می‌شوند و برای همین هیچ شخص یا سازمان واحدی روی آن‌ها کنترل ندارد. قیمت هر رمزارز نیز صرفا براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

مزایا و معایب بازار ارز دیجیتال

در طرف دیگر بازار فارکس را داریم که مخفف عبارت «بازار تبادل ارزهای خارجی» (Foreign Currency Exchange) است. در این بازار شما با هر معامله در واقع دارید ارز دولتی یک کشور مثل دلار را می‌خرید و همزمان ارز کشور دیگری مثل یورو را می‌فروشید. نسبت این ارزها براساس عوامل مختلف مدام در حال تغییر است و برای همین سرمایه‌گذاران می‌توانند از نوسانات شکل‌گرفته در آن برای کسب درآمد استفاده کنند.

مزایا و معایب بازار فارکس

 

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال + شباهت و تفاوت این دو بازار در چیست؟

هر دو بازار کریپتو و فارکس غیرمتمرکز هستند و می‌توان از نوسانات شکل‌گرفته در آن‌ها کسب درآمد کرد. با این حال تفاوت‌هایی مانند میزان نوسان، قانون‌مندی، ساعات کاری و… این دو بازار را از هم جدا می‌کنند.

معامله در بازار فارکس و ارز دیجیتال در نگاه کلی شبیه به هم است؛ هر دو بازار غیرمتمرکز هستند و می‌توانید یکی از دارایی‌های موجود در آن‌ها را در قیمت پایین بخرید و با فروش آن در قیمت بالا به سود برسید. همچنین می‌توانید موقعیت‌های معاملاتی خرید یا «لانگ» (Long) باز کنید یا اگر شرایط بازار مساعد نباشد به فکر باز کردن موقعیت‌های معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) باشید.

یکی دیگر از شباهت‌های اساسی بازار فارکس و ارزهای دیجیتال در نحوه تعیین قیمت دارایی‌های مورد معامله است. در هر دو بازار مفاهیم ابتدایی بازار پول، مانند عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده ارزش یک دارایی هستند. اگر تعداد خریداران یک رمزارز یا جفت ارز فارکس بیشتر از فروشندگان آن باشد، قیمت آن دارایی افزایش خواهد یافت. بیشتر بودن فروشندگان نسبت به خریداران نیز منجر به کاهش قیمت می‌شود.

علاوه بر این، هم در کریپتو و هم در فارکس اخبار و رویدادها تاثیر زیادی روی قیمت‌ها می‌گذارند. برای مثال خبرهایی مثل ممنوع شدن استخراج در چین یا فروخته شدن دارایی‌های رمزارزی شرکت «تسلا» (Tesla) درگذشته باعث کاهش قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها شده بود. در مورد بازار فارکس نیز مواردی مثل جنگ و بلایای طبیعی روی قیمت جفت ارزها تاثیر می‌گذارند.

مقایسه کریپتو و فارکس

با این حال بازار رمزارزها و فارکس تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند که در ادامه می‌خواهیم به‌صورت جداگانه در مورد هرکدام صحبت کنیم. توجه داشته باشید که در این مقایسه از دید شما که یک سرمایه‌گذار علاقه‌مند به ورود به یکی از دو بازار هستید، به قضیه نگاه می‌کنیم و کاری با مباحث فنی آن‌ها نداریم.

 

اندازه بازار و نقدینگی

فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که میانگین حجم معاملات روزانه آن به بیش از ۶ تریلیون دلار می‌رسد. بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با فارکس حجم معاملات بسیار کمتری دارد و کل ارزش بازار آن چیزی حدود ۲ تریلیون دلار است. به همین دلیل بازار فارکس نسبت به بازار کریپتو نقدشوندگی بهتری دارد و نوسان در آن کمتر است.

 

میزان نوسان

بازار ارزهای دیجیتال به نوسانات شدید و غیرقابل‌کنترل خود مشهور است که در جریان آن ممکن است قیمت یک رمزارز در کمترین زمان تغییرات قابل‌توجهی را به ثبت برساند. در مقابل با اینکه بازار فارکس نیز نوسان دارد ولی دامنه نوسان آن معمولا بسیار کمتر از بازار کریپتوکارنسی‌ها است.

 

قانون‌مندی یا رگوله

یکی از مباحث مهم در سرمایه‌گذاری استفاده از بروکرها و کارگزاری‌هایی است که قانون‌مند هستند و نهادهای مرجع روی فعالیت آن‌ها نظارت دارند. در مورد فارکس این موضوع اهمیت بیشتری دارد و بسیاری از بروکرهای فارکس قانون‌مند یا به اصطلاح «رگوله» هستند. برای همین نهادهای نظارتی و قانون‌گذار مدام فعالیت‌های بروکرها و معامله‌گران را زیرنظر می‌گیرند که این کار احتمال کلاه‌برداری را کاهش می‌دهد.

در مقابل بسیاری از بخش‌های بازار ارزهای دیجیتال قانون‌مند نیست و نهادهای نظارتی دخالتی روی فعالیت صرافی‌ها و کارگزاری‌های رمزارزی ندارند. البته در سال‌های اخیر شاهد تغییر این رویه هستیم و هرازچندگاهی خبرهای مربوط به دخالت «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا» (SEC) در امور رمزارزی در اخبار منتشر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رگوله فارکس می‌توانید مقاله «رگوله در فارکس چیست؟ کاربرد رگولیشن فارکس» را مطالعه کنید.

 

ساعت‌های معامله

بازار ارزهای دیجیتال در تمام روزهای هفته و به‌صورت ۲۴ ساعته باز است و خبری از تعطیلی در آن نیست. حتی روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها نیز می‌توانید به معامله رمزارزهای دلخواه خود بپردازید.

اما در بازار فارکس تنها می‌توانید در روزهای کاری هفته که از دوشنبه تا جمعه است، دارایی‌های مدنظر خود را معامله کنید. البته در هر روز کاری بازار فارکس به‌صورت ۲۴ ساعته باز است و از این نظر مانند بازار کریپتو عمل می‌کند.

 

دارایی‌های مورد معامله

در بازار فارکس علاوه بر اینکه می‌توانید روی جفت ارزها معامله کنید، امکان معامله روی دارایی‌های دیگری همچون فلزات گران‌بها، شاخص‌ها، کالا،‌ انرژی و… نیز وجود دارد. در حالی که در بازار رمزارزها تنها می‌توانید ارزهای دیجیتال را خریدوفروش کنید که البته تعداد آن‌ها بسیار زیاد است.

بنابراین اگر بخواهیم بازار فارکس را از نظر تعداد دارایی‌های قابل‌معامله با بازار ارزهای دیجیتال مقایسه کنیم، باید بگوییم که از این نظر بازار کریپتو شرایط بهتری دارد. اما اگر هدف از مقایسه تنوع دارایی‌های قابل‌معامله باشد بازار فارکس برنده مسابقه خواهد بود.

 

فارکس یا کریپتو؟ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

انتخاب بین بازار فارکس و ارزهای دیجیتال به استراتژی معاملاتی، خصوصیات اخلاقی و شرایط شما بستگی دارد.

اکنون که با تفاوت‌ها و شباهت‌های بازار ارزهای دیجیتال و فارکس آشنا شدیم به یک سوال مهم دیگر می‌رسیم: از بین فارکس و کریپتو کدام یک برای شما بهتر است و می‌تواند سود بیشتری نصیب‌تان کند؟

پاسخ به این سوال کاملا به خصوصیات اخلاقی، استراتژی معاملاتی و شرایط شما بستگی دارد. هر دو بازار فارکس و کریپتو فرصت‌های کسب درآمد دلاری قابل‌توجهی را برای شما ایجاد می‌کنند و به همان نسبت دارای ریسک نیز هستند.

اگر به‌اندازه کافی صبر و حوصله ندارید و نمی‌توانید ضررهای احتمالی بازار را تحمل کنید شاید بازار فارکس که دامنه نوسان کمتری دارد، برای شما مناسب‌تر باشد. در طرف دیگر اگر به دنبال کسب سودهای بیشتر هستید و می‌خواهید روی دارایی‌های پرریسک معامله کنید، بازار رمزارزها انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. همچنین اگر سرمایه شما کم است معامله در بازار کریپتو کارنسی‌ها برای شما بهتر از فارکس خواهد بود.

علاوه بر این، ارزهای دیجیتال نیاز به دانش فنی هم دارند و باید تاحدودی با نحوه عملکرد آن‌ها آشنایی داشته باشید. بدین ترتیب در انتقال رمزارزها از کیف پول به صرافی یا در هنگام نقد کردن سودهای خود با مشکلی مواجه نخواهید شد. برای همین اگر حوصله سروکله‌زدن با این پیچیدگی‌ها را ندارید، معامله در بازار رمزارزها برای شما مناسب نیست.

از طرف دیگر، اگر امنیت سرمایه‌تان برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است در بازار فارکس که قانون‌مندی بیشتری دارد، فعالیت کنید و به سراغ ارزهای دیجیتال نروید. در بازار ارزهای دیجیتال احتمال اینکه در عرض یک روز یا حتی چند ساعت سرمایه چندین ساله خود را به باد دهید وجود دارد.

این مسئله حتی ممکن است برای حرفه‌ای‌ترین معامله‌گران بازار کریپتو نیز اتفاق بیفتد. دلیل آن هم این است که به دلیل نوآورانه‌بودن این بازار و ریسک بالایی که همراه آن وجود دارد، ممکن است اتفاقاتی بیفتد که ارزش دارایی مورد معامله شما را به صفر برساند. اتفاقی که در بازار فارکس به‌ندرت یا حتی می‌توانیم بگوییم هیچ‌وقت شاهد آن نبودیم و نخواهیم بود.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که حتما لازم نیست تنها در یکی از این دو بازار فعالیت کنید. اگر در حال حاضر در بازار ارزهای دیجیتال معامله می‌کنید، می‌توانید وارد بازار فارکس هم شوید و بخشی از سرمایه خود را به خریدوفروش دارایی‌های آن اختصاص دهید.

به همین ترتیب اگر در فارکس یک معامله‌گر حرفه‌ای هستید، می‌توانید بخشی از سرمایه خود را به معامله روی رمزارزها اختصاص دهید و شانس کسب درآمد خود را در این بازار نیز امتحان کنید.

 

سخن پایانی

بازار ارز دیجیتال و فارکس دو مورد از بازارهای بین‌المللی هستند که سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند به کمک آن‌ها از داخل ایران درآمد دلاری داشته باشند. در بازار کریپتو دارایی‌های دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم معامله می‌شود در حالی که در بازار فارکس دارایی‌های مورد معامله شامل جفت ارزها، شاخص‌ها، فلزات گران‌بها و… می‌شود.

علی‌رغم شباهت‌هایی که بین این دو بازار وجود دارد، از نظر بنیادی تفاوت‌های قابل‌توجهی را نیز بین آن‌ها شاهد هستیم که شاید مهم‌ترین آن حجم معاملات بیشتر فارکس و درنتیجه نوسان کمتر آن باشد. علاوه بر این، فارکس و کریپتو از نظر قانون‌مندی، اندازه بازار، تعداد دارایی‌های مورد معامله و ساعات کاری نیز با یکدیگر تفاوت دارند که در مقاله امروز به‌طور مفصل در مورد آن‌ها صحبت کردیم.

بنابراین اگر به دنبال ورود به یک بازار مالی بین‌المللی می‌گردید و نمی‌دانید بازار فارکس برای شما بهتر است یا کریپتو، با خواندن مقاله امروز می‌توانید پاسخ این سوال خود را بگیرید.

برای ورود به بازار فارکس خواندن مقاله «آموزش بازار فارکس از صفر تا صد برای مبتدیان» پیشنهاد می‌شود. همچنین اگر انتخاب شما بازار ارزهای دیجیتال است مقاله «ترید ارز دیجیتال چیست؟ آموزش ترید در صرافی» نقطه شروع خوبی برای شما خواهد بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا