دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

نماد دلار در فارکس چیست؟ برترین جفت ارزهای دلاری

دلار ارز رسمی ایالات متحده آمریکا است که در بازار فارکس آن را با نماد USD و علامت $ می‌شناسیم. نماد USD از ترکیب حروف اول عبارت United States Dollar تشکیل شده است و گاهی به آن دلار آمریکا نیز می‌گویند. دلیل آن این است که ارز رسمی برخی کشورهای دیگر همچون استرالیا نیز دلار نام دارد و برای تمایز قائل‌شدن بین آن‌ها اسم کشور مربوطه نیز بعد از عبارت دلار نوشته می‌شود.

دلار پرکاربردترین ارز دولتی در سطح جهان است که در بیشتر تراکنش‌های بین‌المللی از آن استفاده می‌شود. این ارز در اکثر کشورهای جهان مورد پذیرش قرار می‌گیرد و برای همین آن را یکی از دارایی‌های امن به حساب می‌آورند.

برای آشنایی بیشتر شما با این ارز پرطرفدار در بازار فارکس، قصد داریم در طول مقاله امروز ابتدا در مورد تاریخچه دلار حرف بزنیم و سپس به سراغ معرفی نماد دلار در فارکس برویم. در ادامه نیز در مورد عوامل تاثیرگذار در قیمت دلار و همچنین شاخص دلار بحث خواهیم کرد. بنابراین بدون اتلاف وقت بهتر است ادامه مطلب را بخوانید و تا انتها همراه ما باشید.

تاریخچه دلار

دلار برای اولین‌بار در سال ۱۷۹۲ میلادی معرفی شد و امروزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارزهای فیات جهان شناخته می‌شود.

بیش از دو قرن از ظهور دلار می‌گذرد. اولین واحد از این پول در سال ۱۷۹۲ میلادی معرفی شد. در آن زمان دلار اسپانیایی در آن منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت و برای همین دلار جدید از روی آن الهام گرفته شد. در ابتدا دلار نیز مانند بیشتر ارزهای آن زمان توسط طلا و نقره پشتیبانی می‌شدند و هر زمان که می‌خواستید، می‌توانستید آن‌ها را به طلا تبدیل کنید.

با گذشت زمان، دلار آمریکا به بزرگ‌ترین و پرکاربردترین ارز جهان تبدیل شد و هم‌اکنون نقشی اساسی در اقتصاد جهان دارد. در جریان جنگ جهانی دوم کشورهای مختلف برای انجام تراکنش و معامله از دلار آمریکا استفاده می‌کردند و دلار به اصلی‌ترین ارز برای تامین مالی جنگ تبدیل شده بود.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی و زمانی که رئیس جمهور وقت آقای «ریچارد نیکسون» (Richard Nixon) قانون پشتوانه‌بودن طلا برای دلار را لغو کرد، دلار با یک تغییر مهم مواجه شد. این کار دلار را به یک ارز بدون‌پشتوانه و اعتباری تبدیل کرد که در ادبیات مالی از آن با عنوان پول «فیات» (Fiat Money) یاد می‌شود. این کار باعث شد تا ارزش دلار براساس قوانین عرضه و تقاضا، توسط بازار تبادل ارزهای خارجی تعیین شود.

علی‌رغم این تغییر بزرگ، دلار به حاکمیت خود در اقتصاد و بازارهای جهانی ادامه داد و در معاملات جهانی از آن استفاده شد. امروزه نیز دلار آمریکا هنوز هم به عنوان بزرگ‌ترین و پرکاربردترین ارز فیات جهان شناخته می‌شود که در اکثر کشورها مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

 

نماد دلار در فارکس چیست؟

نماد دلار USD است و از مهم‌ترین نمادهای معاملاتی فارکس که در یک طرف آن‌ها دلار قرار دارد، می‌توان به جفت ارز GBPUSD اشاره کرد.

همان‌طور که گفتیم نماد دلار USD است که از ترکیب حروف اول United States Dollar به دست می‌آید. بنابراین اگر به‌دنبال معامله روی دلار در بازار فارکس می‌گردید باید روی جفت ارزهایی معامله باز کنید که یک طرف آن USD است.

برای مثال اگر می‌خواهید دلار آمریکا را در مقابل پوند انگلستان معامله کنید باید از بین نمادهای موجود در فارکس جفت ارز GBPUSD را انتخاب کرده و معامله خرید یا فروش خود را ثبت کنید.

به همین ترتیب نماد EURUSD نیز به معامله دلار در مقابل ارز یورو مربوط می‌شود. جالب است بدانید که جفت ارز یورو در مقابل دلار به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد فارکس شناخته می‌شود و چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تمام معاملات فارکس به این جفت ارز اختصاص دارد.

محبوبیت دلار در فارکس به‌قدری زیاد است که اگر نگاهی به لیست ۱۰ جفت ارز پرمعامله فارکس بیندازیم در ۹ مورد از آن اثری از دلار آمریکا دیده می‌شود.

نماد دلار در فارکس

البته کسانی که تجربه معامله در فارکس را داشته‌اند حتما با نماد USDX یا DXY نیز مواجه شده‌اند. این نماد مربوط به شاخص دلار است که در ادامه و در بخش جداگانه‌ای با جزئیات بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

چه عواملی در قیمت دلار نقش دارند؟

عوامل مختلفی همچون نرخ بهره، تنش‌های سیاسی، رویدادهای بین‌المللی و انتشار داده‌های اقتصادی در تعیین نرخ دلار تاثیرگذار هستند.

قیمت ارز دلار نیز مانند تمام ارزهای دیگر، تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند که در این بخش می‌خواهیم در مورد مهم‌ترین آن‌ها صحبت کنیم. البته وقتی صحبت از قیمت دلار می‌شود منظور ارزش جهانی این ارز در مقایسه با سایر دارایی‌ها و ارزها است و هیچ ربطی به قیمت ریالی دلار در داخل ایران ندارد.

اولین عامل که شاید مهم‌ترین علت تغییر ارزش دلار نیز باشد، شرایط اقتصاد کشور آمریکا است. عملکرد مثبت اقتصاد این کشور باعث می‌شود تقاضا برای خرید دلار در بازارهای جهانی افزایش یابد که در نهایت بالا رفتن ارزش این ارز را در پی خواهد داشت. در طرف دیگر، اگر وضعیت اقتصادی آمریکا مساعد نباشد، تقاضا برای آن کمتر می‌شود و ارزش آن نسبت به سایر ارزها کاهش می‌یابد.

از عوامل مهم دیگر در تعیین قیمت دلار در فارکس می‌توان به نرخ بهره اشاره کرد. زمانی که نرخ بهره بانکی در آمریکا بالا است، سرمایه‌گذاران خارجی که به دنبال سودهای بیشتری هستند، جذب دلار می‌شوند و به دلیل افزایش تقاضا قیمت آن افزایش می‌یابد. پایین بودن نرخ بهره نیز نتیجه‌ای معکوس در پی خواهد داشت. البته سایر داده‌های اقتصادی همچون تولید ناخالص ملی، نرخ تورم و داده‌های مربوط به بیکاری نیز روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارند.

رویدادهای سیاسی نیز باعث افزایش یا کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها می‌شود. بی‌ثباتی و عدم‌اطمینان در بین سرمایه‌گذاران می‌تواند منجر به فروش دلار توسط این افراد شود که این اتفاق قیمت دلار را پایین می‌آورد.

از طرف دیگر، رویدادها و اتفاقات جهانی هم روی دلار تاثیرگذار هستند و همه‌چیز به داخل خود آمریکا محدود نمی‌شود. برای مثال اگر اقتصاد جهانی دچار بحران شود یا اتفاقات سیاسی‌، جغرافیایی همچون جنگ رخ دهد، در این صورت سرمایه‌گذاران به سراغ دارایی‌های امنی مثل دلار آمریکا خواهند رفت که می‌تواند قیمت آن را افزایش دهد.

بنابراین اگر شما نیز به‌عنوان یک معامله‌کننده و سرمایه‌گذار در بازار فارکس حضور دارید،‌ باید این داده‌ها و رویدادها را دنبال کنید چرا که انتشار و وقوع هرکدام می‌تواند فرصت‌های معامله‌گری فوق‌العاده‌ای را نصیب شما کند.

 

شاخص دلار چیست؟

برای ارزیابی ارزش دلار در مقایسه با سایر ارزهای فیات، از یک شاخص میانگین هندسی وزنی استفاده می‌شود که به آن شاخص دلار یا DXY می‌گویند.

شاخص دلار یا US Dollar Index به شاخصی در بازارهای مالی گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان ارزش دلار آمریکا را در مقایسه با ۶ مورد از بهترین ارزهای جهان ارزیابی کرد. نماد شاخص دلار در فارکس USDX یا DXY است که البته به شکل USDINDEX نیز نمایش داده می‌شود.

شاخص دلار یک میانگین هندسی وزنی است و این یعنی در محاسبه آن از ضریب استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، در این محاسبه برخی ارزها تاثیر بیشتری نسبت به دیگر ارزها دارند که در این بین ارز یورو با ۵۷.۶ درصد وزن در صدر قرار دارد. لیست کامل ارزهای مورد استفاده در محاسبه شاخص دلار عبارتند از:

  1. یورو با نماد EUR و وزن ۵۷.۶ درصد
  2. ین ژاپن با نماد JPY و وزن ۱۳.۶ درصد
  3. پوند انگلستان با نماد GBP و وزن ۱۱.۹ درصد
  4. دلار کانادا با نماد CAD و وزن ۹.۱ درصد
  5. کرون سوئد با نماد SEK و وزن ۴.۲ درصد
  6. فرانک سوئیس با نماد CHF و وزن ۳.۶ درصد

استفاده از شاخص دلار به معامله‌گران فارکس اجازه می‌دهد تا زمان مناسب خرید یا فروش ارزها را براساس اتفاقاتی که در بازارهای مالی سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد، پیدا کنند. حتی امکان معامله روی خود نماد شاخص دلار نیز وجود دارد.

برای مثال اگر فکر می‌کنید شاخص دلار در آینده‌ای نزدیک افزایش خواهد یافت، می‌توانید روی آن یک معامله خرید یا «لانگ» (Long) باز کنید. در صورتی هم که نظرتان روی کاهش این شاخص است می‌توانید یک معامله فروش یا «شورت» (Short) باز کنید و از کاهش این شاخص نیز کسب درآمد دلاری داشته باشید.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا برخی معامله‌گران به‌جای معامله روی جفت ارزی مثل EUR/USD روی شاخص دلار معامله می‌کنند؟ پاسخ به این سوال ساده است. هنگام معامله روی جفت‌ ارزی مثل یورو در مقابل دلار شما در واقع ارزش دلار را در مقابل یک ارز پیش‌بینی می‌کنید. در صورتی که در مورد معامله روی شاخص دلار این کار در مقایسه با چندین ارز مطرح بازار انجام می‌شود.

بنابراین کسانی که علاقه‌ای به معامله روی جفت ارزها به‌صورت جداگانه ندارند، می‌توانند از شاخص دلار یا DXY کمک بگیرند.

 

آموزش معامله نماد دلار (USD) و شاخص دلار (DXY) در فارکس

برای معامله روی نماد دلار یا شاخص دلار در فارکس باید در یک بروکر عضو شوید و سپس سفارش‌های خرید یا فروش خود را ثبت کنید.

اکنون که با نماد دلار در فارکس آشنا شدیم و تفاوت آن را با شاخص دلار یا USDX فهمیدیم، نوبت به یادگیری نحوه انجام معامله روی این نمادها در فارکس می‌رسد.

برای این کار تنها کافی است در یک بروکر فارکس ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت خود را تکمیل کنید. برای این کار می‌توانید از بروکری مثل «ویندزور» (Windsor) استفاده کنید که مشکلی با کاربران ایرانی ندارد و امکان احراز هویت با مدارک ایرانی را نیز فراهم کرده است.

سپس با ایجاد حساب معاملاتی در بروکر انتخابی خود می‌توانید آن را به «متاتریدر ۴» (MetaTrader 4) متصل کرده و یکی از جفت ارزهای دلاری یا شاخص دلار را انتخاب کنید. برای مثال تصویر زیر نمادهای محبوبی که یک طرف آن دلار آمریکا است، نشان می‌دهد:

نماد دلار در فارکس

همچنین در بروکر انتخابی ما شاخص دلار با نماد USINDX مشخص شده است که می‌توانید با انتخاب آن روی این شاخص مهم نیز معامله انجام دهید.

نماد دلار در فارکس

در صورتی که شاخص دلار را در بین نمادهای قابل‌معامله در قسمت Market Watch پیدا نمی‌کنید، می‌توانید یک بار در همان قسمت راست کلیک کرده و گزینه Show All را انتخاب کنید. با این کار تمام دارایی‌های پشتیبانی‌شده توسط بروکر شما نمایش داده می‌شود.

همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه Symbols در منوی View به دنبال نماد شاخص دلار بگردید. این نماد ممکن است بسته به بروکر انتخابی شما متفاوت باشد که می‌توانید نماد آن را از سایت بروکر خود پیدا کنید. معمولا این شاخص در قسمت Indices قرار دارد که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید:

نماد دلار در فارکس

اگر هنوز با نحوه انجام معامله در بازار فارکس آشنا نیستید پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله جامع «آموزش فارکس برای مبتدیان» را مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

نماد دلار در فارکس یکی از شناخته‌شده‌ترین نمادهای قابل‌معامله در این بازار پرطرفدار است که بخش زیادی از معاملات روزانه را به خود اختصاص می‌دهد. در حقیقت، محبوبیت دلار در فارکس به‌قدری زیاد است که از بین ۱۰ جفت ارز پرمعامله فارکس در ۹ مورد آن ارز دلار دخالت دارد.

ارزش دلار آمریکا نیز مانند تمام ارزهای فیات جهان براساس عوامل مختلفی نوسان می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان رویدادهای سیاسی، نرخ بهره، شرایط اقتصادی و داده‌های منتشرشده اشاره کرد.

علاوه بر این، در فارکس نماد دیگری هم داریم که به دلار مربوط می‌شود. این نماد USDX یا DXY نام دارد و شاخص دلار را نشان می‌دهد. به کمک این شاخص می‌توان ارزش دلار را در مقایسه با ۶ مورد از بهترین ارزهای فارکس به دست آورد. همچنین امکان معامله روی خود این نماد نیز وجود دارد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا