دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

تفاوت کمیسیون و سوآپ در فارکس چیست؟

معامله در بازار فارکس یکی از راه‌های کسب درآمد به‌صورت آنلاین است. البته گفتنی است که خود معاملات فارکس هزینه‌هایی دارد که یک تریدر حرفه‌ای حتما باید با آن‌ها آشنا باشد و هنگام معامله این بخش از معاملات را نیز در نظر بگیرد. زمانی که فعالیت خود را در بازار فارکس آغاز می‌کنید با هزینه‌هایی مانند اسپرد، کمیسیون و سواپ مواجه خواهید شد.

در نظر نگرفتن هزینه‌های معاملات فارکس می‌تواند سود بالقوه شما را به میزان قابل توجهی کاهش و عملکرد پرتفوی شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. پس بیایید در این مقاله هر یک را با جزئیات بررسی کنیم و نحوه محاسبه آن‌ها را بیاموزیم.

تعریف کمیسیون در فارکس

«کمیسیون» (Commission) کارمزدی است که به هر معامله‌ای که انجام می‌دهید، تعلق می‌گیرد. همچنین کمیسیون معمولا مبلغ ثابت یا درصدی از ارزش معامله است؛ این کارمزد توسط کارگزار یا پلتفرم معاملاتی که برای انجام معاملات خود انتخاب می‌کنید، دریافت می‌شود.

کمیسیون هزینه انجام معاملات است که توسط کارگزاری تعیین می‌شود. کمیسیون پیش از اسپرد که تفاوت بین قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش است، دریافت می‌شود. اسپرد نیز سودی است که کارگزار یا پلتفرم معاملاتی در هر معامله به دست می‌آورد.

هزینه کمیسیون بسته به کارگزار یا پلتفرم معاملاتی که استفاده می‌کنید متفاوت است. برخی از کارگزاران معاملات بدون کمیسیون را ارائه می‌دهند، اما ممکن است برای جبران کارمزد، اسپردهای بالاتری را دریافت کنند. سایر کارگزاران اسپرد کمتر اما کارمزد بالاتری دریافت می‌کنند.

اکثر جفت ارزهای فارکس بدون کمیسیون معامله می‌شوند. با این وجود، کارگزاران اسپردها را بر اساس جفت ارز معامله شده، سطح نوسانات و اندازه لات معامله تعیین می‌کنند.

 

نحوه محاسبه کمیسیون

میزان کمیسیون با توجه به نوع معامله و جفت ارز متفاوت است. البته عوامل مختلفی هستند که میزان کمیسیون را مشخص می‌کنند؛ در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در واقع یکی از دلایل ایجاد رقابت بین کارگزاری‌ها میزان کمیسیون دریافتی توسط آن‌هاست.

فاکتورهای دخیل در کمیسیون

کمیسیون یا کارمزد درصدی از معاملات یا هزینه ثابت است که بروکر از مشتریان دریافت می‌کند. میزان کمیسیون فارکس در بیشتر بروکرها، به‌صورت درصدی از ارزش معاملات محاسبه می‌گردد. کارمزد معاملات در فارکس به‌صورت لات، محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال اگر کمیسیون در بروکری ۰.۱ درصد اعلام شود، در معاملات یک لات جفت ارز یورو/ دلار با قیمت ۱۰۰۹ دلار ؛ مبلغ ۱.۰۰۹ دلار از مشتری بابت کمیسیون دریافت خواهد شد.

۰.۱٪ * ۱۰۰۹ = ۱.۰۰۹

دریافت کمیسیون یکی از راه‌های کسب درآمد برای بروکرهای فارکس، جبران هزینه و افزایش سودآوری شناخته می‌شود.

 

تعریف سواپ

«سواپ» (Swap) یا همان نرخ بهره شبانه، هزینه‌ای‌ست که برای فعال نگه داشتن یک پوزیشن در طول شب دریافت یا پرداخت می‌شود.

در معاملات فارکس، هر معامله‌ای به معنای قرض گرفتن یک ارز برای خرید یک ارز دیگر است. معمولا نرخ بهره ارزی که قرض می‌گیرید با آن ارزی که می‌خرید متفاوت است؛ این بدان معناست که سواپ معاملات باتوجه به ارز مودنظر می‌تواند متفاوت باشد.

هنگامی‌که یک پوزیشن یک شبه را حفظ می‌کنید، در واقع یک ارز را قرض می‌کنید و ارز دیگری را وام می‌دهید. نرخ سواپ تفاوت بین نرخ بهره دو ارز است.

اگر نرخ سود ارزی که وام می‌گیرید از نرخ بهره ارزی که خریداری می‌کنید بیشتر باشد، برای نگه داشتن موقعیت یک شبه از شما کارمزدی دریافت می‌شود. اگر نرخ سود ارزی که خریداری می‌کنید بیشتر از نرخ بهره ارزی باشد که وام گرفته‌اید، برای نگه داشتن موقعیت یک شبه کارمزد دریافت خواهید کرد.

معمولا کارمزد سواپ به‌عنوان درصدی از ارزش فرضی پوزیشن به‌طور تقریبی محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک موقعیت ۱۰۰ هزار دلاری در طول شب داشته باشید و نرخ سواپ آن ۰.۵ درصد باشد، ۵۰۰ دلار برای حفظ پوزیشن یک شبه از شما دریافت می‌شود.

 

نحوه محاسبه سواپ

نرخ‌های سواپ با تفاوت نرخ بهره بین ارزهای مورد معامله محاسبه می‌شوند؛ یعنی نرخی که در آن سود یک ارز با سود از ارز دیگر مبادله می‌شود. عامل اساسی در اینجا تفاوت در نرخ بهره بین ارزهای جفت شده با هم است.

برای مثال، در نظر بگیرید که یک جفت USD/JPY می‌خرید. نرخ رول اوور یک شبه آن تفاوت بین نرخ بهره در ایالات متحده و ژاپن خواهد بود. با فرض اینکه نرخ بهره در ایالات متحده ۵ درصد و در ژاپن ۴ درصد باشد، هنگام معامله USD/JPY، یک درصد به‌عنوان سواپ دریافت خواهید کرد.

از آنجایی که شما سفارش لانگ برای ارز کشوری با نرخ بهره بالاتر می‌گذارید، نرخ بهره ۱ درصدی را برای جفت به دست می آورید. در مقابل، اگر سفارش شورت یا فروش قرار می‌دادید، باید یک درصد را شما پرداخت می‌کردید.

 

تفاوت کمیسیون و سواپ

سواپ و کمیسیون هر دو از هزینه‌های معاملات فارکس هستند که در هر معامله به‌صورت جداگانه محاسبه می‌شوند. سواپ نرخ بهره شبانه برای معاملاتی است که در طول شب فعال می‌مانند، ‌در حالی که کمیسیون به هر معامله با توجه به نوع آن تعلق می‌گیرد.

معمولا کمیسیون به صورت درصدی از ارزش معامله محاسبه می‌شود، در حالی که هزینه سوآپ در فارکس بر اساس نرخ بهره جفت ارز به حساب مشتریان افزوده یا از آن کم می‌شود. از سوی دیگر برخی از بروکرها معاملات اسلامی تحت عنوان «سواپ فری» دارند که هیچ‌گونه بهره‌ای به معاملات شبانه آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید، باید با شرایط و قوانین هر بروکر آشنا شوید و هزینه‌های مختلف را در نظر بگیرید.

 

اسپرد در فارکس چیست؟

باید به خاطر داشته باشید که هر معامله فارکس شامل خرید یک جفت ارز و فروش یک جفت ارز دیگر است. واحد پول سمت چپ نشان دهنده ارز پایه و واحد سمت راست نشان‌دهنده ارز مظنه است. در معاملات فارکس،  قیمت “Ask” نشان‌دهنده قیمت پیشنهادی برای خرید ارز پایه است، در حالی که قیمت “Bid” نشان‌دهنده قیمت پیشنهادی برای فروش آن است. اسپرد تفاوتی بین قیمت‌های Ask و Bid جفت ارز معامله‌شده است.

به‌عنوان مثال، اگر قیمت «اسک» برای جفت ارز یورو/یواس‌دی ۱.۱۵۳۵۰ و قیمت «بید» ۱.۱۵۳۰۰ باشد، اسپرد ۰.۰۰۰۵۰ است.

 

نحوه محاسبه اسپرد

تغییرات در اسپرد را می‌توان با حرکات کوچک قیمت یعنی پیپ یا پیپت مشاهده کرد که با تغییر رقم پنجم اعشار جفت ارز (یا رقم سوم اعشار برای جفت‌های مظنه شده به ین) مطابقت دارد. با افزایش فاصله قیمتی، اسپرد نیز افزایش می‌یابد. اسپردها در زمان‌های نقدینگی زیاد کوچک‌تر هستند، اما در زمان نقدینگی کم، بیش‌تر می‌شوند. برای محاسبه اسپرد در فارکس، باید تفاوت بین قیمت “Ask” و قیمت “Bid” یک جفت ارز را دریابید.

مثال: فرض کنید شما در حال معامله جفت ارز EUR/USD هستید که در آن قیمت فعلی ۱۳۸/ ۱.۰۹۱۵۶ دلار است. در اینجا، رقم اول نشان‌دهنده قیمت «اسک» ۱.۰۹۱۵۶ دلار است، در حالی که رقم دوم نشان‌دهنده قیمت «بید» ۱.۰۹۱۳۸ دلار است و اسپرد بین این دو ۱.۸ پیپ یا ۱۸ پوینت است.

اسپرد به‌عنوان هزینه ضمنی معامله تعریف می‌شود. این بدان معناست که به جای دریافت کارمزد جداگانه برای انجام معامله، اسپرد در قیمت خرید و فروش جفت ارز مورد معامله ادغام می‌شود. از سوی دیگر، کمیسیون‌ها هزینه‌های ثابتی هستند که با هر تراکنش در حساب‌های ECN مرتبط قرار می‌گیرند.

معمولا کمیسیون به ازای هر لات محاسبه می‌شود. علی‌رغم این واقعیت که اسپرد با کمیسیون متفاوت است، هر دو هدف یکسانی را به منظور جبران خسارت برای کارگزاران فارکس دنبال می‌کنند.

 

سخن پایانی

هر معامله‌ای که در بازار فارکس انجام می‌دهیم شامل هزینه‌هایی می‌شود که به‌طور جداگانه یا همزمان محاسبه می‌شوند. این هزینه شامل کمیسون، ‌سواپ و اسپرد می‌شوند که طریقه محاسبه هر یک را در این مقاله توضیح دادیم. یک تریدر حرفه‌ای باید تمام این هزینه‌ها را به‌هنگام معامله در نظر بگیرد.

کمیسیون هزینه‌ای است که توسط کارگزاری برای معاملات در نظر گرفته می‌شود و سواپ هزینه‌ای است که با توجه به جفت ارز معاملاتی به‌عنوان بهره محاسبه می‌شود. اسپرد معاملاتی نیز اختلاف میان قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش یک ارز در کارگزاری است. این مقادیر زمان انجام معاملات، معامله شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا