دوره منتور شیپ
آموزش بلاک چینآموزش صرافی

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) چیست؟

زنجیره‌ هوشمند بایننس که بسیار محبوبیت دارد، این روزها فعالیت خود را گسترش داده است. در این زنجیره مبادله‌ توکن‌ها، ایجادNFTها و دیگر گزینه‌ها انجام می‌پذیرد که دلیل محبوبیت زیاد این زنجیره نیز همین موضوع است. در واقع می‌توان گفت که نه‌تنها می‌توان سود کسب کرد، بلکه می‌توان به تفریح نیز پرداخت.

شاید سوالی که برای کاربران پیش بیاید این باشد که برای کار با زنجیره‌ هوشمند بایننس باید از کجا شروع کرد؟‌ این مقاله راهنمایی است که به شما کاربران کمک می‌کند پس از مطالعه‌ آن به‌راحتی به دنیای زنجیره‌ هوشمند بایننس وارد شوید. پس در ابتدا بیایید ببینیم بایننس اسمارت چین چیست و چه تفاوتی با بایننس چین دارد.

زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

«زنجیره هوشمند بایننس» (Binance smart chain) یا اسمارت چینِ بایننس یک بستر بلاک چین است که امکان ایجاد «قراردادهای هوشمند» (Smart Contract) و «برنامه‌های غیرمتمرکز» (Dapps) را به کاربران می‌دهد.

برای آنکه بتوانید بیشتر با بایننس اسمارت چین و نحوه‌ کار آن آشنا شوید، نیاز است که در ابتدا به بایننس چین بپردازیم تا در نهایت بتوانیم تفاوت این دو با یکدیگر و علت به وجود آمدن زنجیره هوشمند بایننس را ببینید.

«بایننس چین» (Binance) یک پروژه بلاک چینی است که در آوریل ۲۰۱۹ توسط صرافی بایننس عرضه شد. توکن بومی این بلاک چین، بایننس کوین یا BNB نام دارد. صرافی غیرمتمرکز بایننس یا Binance DEX نیز روی همین بلاک چین کار می‌کند و تا به امروز، به عنوان پراستفاده‌ترین اپلیکیشن غیرمتمرکز شناخته می‌شود که به کاربران امکان تبدیل و مبادله‌ ارزهای خود را می‌دهد.

به علت محدودیت‌هایی که در بلاک چین بایننس وجود داشت، این سیستم انعطاف بالایی از خود نشان نمی‌داد و وارد کردن قراردادهای هوشمند به این سیستم، که تنها به هدف انجام سریع معاملات شکل گرفته بود، سیستم را مختل می‌کرد. همچنین مقیاس‌پذیری که یکی از چالش‌های ساخت هر بلاک چین بود نیز در اینجا باعث شد که این سیستم برای اهداف بعدی کارآمد نباشد. اینجا بود که زنجیره‌ هوشمند بایننس شکل گرفت.

«زنجیره‌ هوشمند بایننس» (Binance smart chain) یا اسمارت چینِ بایننس، یک بلاک چین موازی با بلاک چینِ بایننس چین است، به این معنی که اگر روزی بایننس چین متوقف شود، اسمارت چین بایننس می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. زنجیره‌ هوشمند بایننس امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه‌های Dapps را به کاربران می‌دهد (در صورتی که این امکان در بایننس چین وجود نداشت).

زنجیره هوشمند بایننس همچنین با «ماشین مجازی اتریوم» (Ethereum virtual machin) سازگار است. سازگاری با ماشین مجازی اتریوم، باعث می‌شود که بایننس اسمارت چین، بتواند از ابزار وسیع و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم نیز استفاده کند. بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را از اتریوم به این بستر منتقل کنند.

اگرچه بایننس چین و بایننس اسمارت چین در ظاهر مشابه به نظر می‌رسند ولی در عمل متفاوت هستند. حال که با زنجیره هوشمند بایننس آشنا شده‌اید بهتر است که به نحوه‌ کار با آن بپردازیم. در ادامه مواردی که برای ورود به دنیای بایننس اسمارت چین باید اجرا کنید را معرفی خواهیم کرد.

 

کیف پول بایننس اسمارت چین

قبل از هرچیزی برای ورود به دنیای اسمارت چین بایننس نیاز به یک کیف پول دارید تا بتوانید در این بستر شروع به فعالیت نمایید. شاید فکر کنید که کیف‌ پول‌های بایننس اسمارت چین کاربری سختی داشته و محدودیت دارند، اما خبر خوب این است که گزینه‌های زیادی برای انتخاب کیف پول بایننس اسمارت چین وجود دارد.

ما در ادامه چند نمونه‌ محبوب از کیف پول بایننس اسمارت چین را برای شما معرفی خواهیم کرد. علاوه بر مواردی که در ادامه شرح داده شده‌اند، می‌توانید از کیف پو‌ل‌های دیجیتالی «مث ولت» (Math Wallet)‌، «لجر» (Ledger)، «توکن پاکت» (TokenPocket)، «بیت کیپ» (Bitkeep)، «او ان اتی او» (ONTO)، «سیف پال» (Safepal) و «آرکنه» (Arkane) نیز استفاده کنید.

 

متامسک

متامسک یکی از کیف پول‌های برتر دیجیتالی است که برای آشنایی با این کیف پول دیجیتال و نوع کاکرد آن می‌توانید به مقاله‌ متامسک مراجعه کنید.

اگر با این کیف پول آشنایی دارید ممکن است اولین سوالی که به ذهن‌تان خطور کند این باشد: مگر متامسک یک کیف پول اتریوم نیست؟ همین طور است اما باید ذکر کنیم که این کیف پول دیجیتال می‌تواند به‌سادگی به بایننس اسمارت چین متصل شود.

برای آشنایی بیشتر با این کار می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

 

تراست ولت

برخی از dApp‌ها مانند PancakeSwap امکان اتصال با استفاده از «تراست ولت»‌ (Trust Wallet) را به زنجیره‌ هوشمند بایننس می‌دهند. تراست ولت یکی از ساده‌ترین کیف پول‌های موبایلی است‌، بنابراین اگر دوست دارید که از کیف پول موبایلی برای دسترسی به زنجیره‌ هوشمند بایننس استفاده کنید، تراست ولت یکی از بهترین گزینه‌ها است.

 

کیف پول بایننس اسمارت چین

کیف پول بایننس چین گزینه‌ دیگری است که برای برنامه‌های خاص در زنجیره‌ هوشمند بایننس در نظر گرفته شده است. کیف پول بایننس چین را می‌توانید برروی مرورگرهای Chrome ،Firefox و Brave دریافت کرده و استفاده کنید. سیستم این کیف پول بسیار ساده بوده و دارای کاربری آسان است.

 

چگونه ارز را به زنجیره هوشمند بایننس انتقال دهیم؟

تا اینجا با کیف پول‌های متعددی آشنا شده‌اید اما سوالی که به وجود می‌آید این است که چگونه می‌توان ارزها را به زنجیره‌ منتقل کرد؟ برای این انتقال به بلاک چین زنجیره هوشمند بایننس می‌توان از حساب بایننس یا «بایننس بریج» (Binance bridge) استفاده کرد.

زنجیره هوشمند بایننس از استاندارد توکن BEP-20 پشتیبانی می‌کند‌، در‌حالی‌که بایننس چین (که برای صرافی غیرمتمرکز بایننس استفاده می‌شود)، از استاندارد توکن BEP-2 پشتیبانی می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید با Binance DEX معامله کنید‌، باید از توکن‌های BEP-2 استفاده کنید‌، در حالی که اگر می‌خواهید از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در زنجیره هوشمند بایننس استفاده کنید‌، به توکن‌های BEP-20 نیاز دارید.

 

برداشت از بایننس

اگر درحال مطالعه‌ این مقاله هستید احتمالا یک حساب بایننس دارید. آسان‌ترین گزینه برای برداشت این است که حساب بایننس خود را به یکی از کیف پول‌های مناسب معرفی شده‌ زنجیره هوشمند بایننس متصل کرده و برداشت را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که هنگام برداشت وجه به کیف پول خود گزینه‌ی Binance Smart Chain (BEP-20) را انتخاب کرده‌اید.

برداشت از بایننس

 

بایننس بریج

یکی از آسان‌ترین روش‌های انتقال وجه به کیف پول بایننس اسمارت چین استفاده از  بایننس بریج است.

بایننس بریج

می‌توانید بزرگ‌ترین بلاک چین‌ها مانند اتریوم یا ترون را انتخاب کرده و توکن‌های بومی آن‌ها را به توکن‌های بایننس اسمارت چین تبدیل کنید. بایننس بریج دوطرفه کار می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توان نظارت دقیقی برروی دارایی در کیف پول خود داشته باشید.

 

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بایننس اسمارت چین

تا اینجای مطلب ما کیف پول مناسب خود را انتخاب کرده و وجه خود را وارد زنجیره‌ هوشمند بایننس کرده‌ایم، اکنون باید نگاهی به برنامه‌های غیرمتمرکزی (DApps) که در این زنجیره انجام می‌شود بیندازیم.

همواره DAppsهای زیادی در حال ایجاد و توسعه هستند که می‌توان تمامی آن‌ها را برروی زنجیره‌ هوشمند بایننس ایجاد کرد. با استفاده از  DefiStation DappRadar یا Math DApp Store می‌توانید این نوع برنامه‌ها را مشاهده کنید.

 

پنکیک‌ سواپ

«پنکیک سواپ» (PancakeSwap) یکی از برترین «سازنده‌های بازار خودکار» (automated market maker) یا AMM در زنجیره‌ هوشمند بایننس است.

پنکیک‌ سواپ

این ابزار همانند یونی سواپ یا سوشی سواپ‌، بستری برای مبادله‌ توکن‌های BEP-20، برای کاربران ایجاد کرده است. همچنین در این بستر می‌توان با تأمین نقدینگی در استخرهای نقدینگی‌، درآمد کسب کرد.

اگرچه AMM هسته‌ اصلی ایجاد PancakeSwap است ولی شما می‌توانید کارهای دیگری از قبیل شرکت در قرعه‌کشی و برنده‌شدن NFTها و شرکت در فروش توکن‌ها و… انجام دهید.

 

ونوس

«ونوس» (Venus) پروتکل وام دهی مشابه Compound یا Aave on Ethereum است. ونوس یک بازار پولی غیرمتمرکز است که در آن می‌توان توکن‌های BEP-20 را با نرخ بهره الگوریتمی وام گرفته و وام دهید. ونوس می‌تواند گزینه‌ای برای کسب سود باشد.

 

آتو فارم

«آتوفارم» (Autofarm) بستری برای جمع اطلاعات و پیوند‌های مربوطه در BSC است که مشابه «یرن» (yearn) در اتریوم است. این ابزار به‌طور خودکار سعی می‌کند بهینه‌ترین راه را برای کسب بازده از سپرده‌های شما پیدا کند.

 

برگرسواپ

«برگرسواپ» (BurgerSwap) یک AMM محبوب در زنجیره‌ هوشمند بلاک چین است. شما می‌توانید مبادله‌های رمز BEP-20 را انجام داده و نقدینگی را تأمین کنید.

 

پروتکل اسپارتان

«پروتکل اسپارتان» (Spartanprotocol) یک پروتکل دارایی مصنوعی در BSC است. این بستر به کاربران اجازه می‌دهد تا مجموعه‌ نقدینگی برای توکن‌های BEP-20 ایجاد کنند.

با‌این‌حال‌، هدف این پلتفرم ایجاد امکانات بیشتر برای کاربران است‌، مانند ایجاد «دارایی‌های مصنوعی» (Synthetic assets) وثیقه‌ای توسط استخرهای نقدینگی و همچنین وام‌ها و مشتقات زنجیره‌ای.

 

کریم

«کریم» (Cream) یک پروتکل وام محبوب در اتریوم است که در زنجیره‌ هوشمند بایننس نیز استفاده می‌شود. می‌توان از طریق توکن‌های BEP-20 وام گرفته و وام دهید.

 

سخن پایانی

اسمارت چین بایننس به قدری موفق عمل کرده که توانایی پذیرفته شدن توسط پروژه‌های بلاک چینی و دیفای در سراسر جهان را دارد. علاوه بر سوزاندن دوره‌ای توکن‌های BNB که موجودی این ارز را کاهش می‌دهند، زنجیره‌ هوشمند هم تقاضا را برای این خرید بایننس کوین افزایش می‌دهد؛ بنابراین پتانسیل چند برابر شدن قیمت بایننس کوین بسیار بالا خواهد بود.

ادغام قراردادهای هوشمند در بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال از نظر حجم معاملات، قدمی بزرگ برای دنیای بلاک چین به‌شمار می‌آید. اگر به دیفای علاقه‌مندید بهتر است زنجیره‌ هوشمند بایننس را با دقت دنبال کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام،من مقداری bnb به زنجیره هوشمند انتقال دادم چطور میتونم اون رو به کیف پول تراست والت بازگردانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا