دوره پرایس اکشن ict
اطلاعات عمومی

درآمد غیرفعال (Passive Income) چیست؟ کسب درآمد در خواب با ۸ روش!

دوره حضوری منتور شیپ

آینده‌ای را تصور کنید که در آن هر روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید که نسبت به روز قبل، پول بیشتری در حساب خود دارید. بدین ترتیب می‌توانید زمان خود را صرف خواندن کتاب، مسافرت یا گفت‌وگو با خانواده کنید و نگران نان شب هم نباشید! این آینده با درآمد غیرفعال یا Passive Income ممکن می‌شود.

درآمد غیرفعال در واقع جریانی از پول است که بدون نیاز به صرف زمان و زحمت کسب می‌شود. اما این اتفاق چگونه ممکن است؟ برای درک بهتر مفهوم درآمد غیرفعال می‌خواهیم مقاله امروز را به تعریف جامع این پدیده اختصاص دهیم و ببینیم که چه تفاوتی بین این نوع درآمد و درآمدهای فعالی مثل حقوق ماهانه وجود دارد.

همچنین قرار است چند ایده برای داشتن درآمد غیرفعال معرفی کنیم که شما هم می‌توانید با انجام آن‌ها هر شب در خواب خود کسب درآمد کنید. مطالبی که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم بسیار مهم هستند و حتی می‌توانند آینده شغلی شما را متحول کنند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درآمد غیرفعال چیست؟

برای کسب درآمد غیرفعال باید ابتدا زمان مشخصی را برای تولید یک محصول یا انجام یک کار خاص صرف کنید. بدین ترتیب می‌توانید بدون اینکه نیاز به کار بیشتری باشد، در طول زمان از نتایج آن به درآمد مستمر برسید.

«درآمد غیرفعال» (Passive Income) که به آن «درآمد منفعل» یا «درآمد انفعالی» نیز گفته می‌شود، نوعی درآمد است که برای به دست آوردن آن معمولا به هیچ زحمت و زمانی نیاز ندارید یا اگر هم لازم باشد کاری انجام دهید یا زمانی را برای انجام آن صرف کنید، مقدار آن حداقلی است. برای مثال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری یا اجاره‌ای که هر ماه از مستاجر گرفته می‌شود، نمونه‌هایی از درآمد غیرفعال هستند.

درآمد غیرفعال را می‌توان نقطه مقابل «درآمد فعال» (Active Income) در نظر گرفت. در درآمد فعال شما نیاز دارید تا برای به دست آوردن درآمد، زمان زیادی را صرف انجام یک کار بخصوص بکنید و در ازای آن پول بگیرید. برای مثال کارمندی یا اداره کردن یک فروشگاه از جمله نمونه‌های درآمد فعال هستند.

اما در مورد درآمد غیرفعال قضیه فرق می‌کند. در این نوع درآمد شما ابتدا زمان مشخصی را برای راه‌اندازی درآمد غیرفعال خود صرف می‌کنید و بعد از آن دیگر لازم نیست کار خاصی برای آن انجام دهید. این منبع درآمد غیرفعال از این به بعد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و برای شما درآمدزایی می‌کند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

به عنوان مثالی دیگری از درآمد غیرفعال می‌توان به نوشتن کتاب اشاره کرد که در جریان آن شما ابتدا زمان مشخصی را صرف نوشتن و انتشار آن می‌کنید و سپس تا آخر عمر از راه فروش آن درآمدزایی می‌کنید. از آنجایی که بعد از اتمام مراحل نوشتن کتاب و انتشار آن معمولا لازم نیست کار خاصی انجام دهید، به این نوع درآمدزایی، درآمدزایی غیرفعال یا Passive Income گفته می‌شود.

 

تفاوت درآمد غیرفعال و درآمد فعال

درآمد غیرفعال نقطه مقابل درآمد فعال است و تفاوت‌های عمده‌ای بین آن‌ها وجود دارد. برای مثال زمان انجام کار در هرکدام با دیگری متفاوت است.

اولین نکته‌ای که باید در مورد درآمد غیرفعال به آن توجه داشته باشید این است که نباید از آن به عنوان یک روش جادویی برای کسب درآمد یاد کرد. فکر نکنید که قرار است روی مبل خود دراز بکشید و لپ‌تاپ شما تبدیل به یک ماشین چاپ پول شود! در عوض باید درآمد غیرفعال را شغلی در نظر بگیرید که زحمت و زمان مورد نیاز برای درآمدزایی از آن، در ابتدای راه انجام و صرف می‌شود.

به عبارت دیگر،‌ زمانی که زحمت و زمان مورد نیاز برای یک شغل در ابتدای راه انجام شود به آن درآمد غیرفعال می‌کنیم. به‌طور کلی می‌توان درآمد را به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم کرد:

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.
  • درآمد غیرفعال درآمدی است که در جریان آن ابتدا زمان، هزینه و زحمت زیادی را صرف راه‌اندازی یک شغل یا کار می‌کنید و سپس بدون آنکه نیازی باشد آن را مدیریت کنید، برای مدت طولانی از طریق آن کسب درآمد می‌کنید. مثل نوشتن کتاب که یک منبع درآمد غیرفعال است.
  • درآمد فعال درآمدی است که از آن به عنوان تبادل زحمت و پول یاد می‌شود. در این نوع درآمد شما کار می‌کنید و به ازای کار انجام شده پول می‌گیرید. مثل کارمندی که یک منبع درآمد فعال است.

هر دو نوع درآمد غیرفعال و درآمد فعال نیازمند انجام کار هستند و تنها تفاوت آن‌ها در زمان انجام کار است. شما می‌توانید به عنوان یک نویسنده در یک سایت فعالیت کنید و هر ماه در ازای نوشتن مقالات مختلف حقوق بگیرید. این حقوق یک نوع درآمد فعال است.

در عوض می‌توانید چند مقاله را در سایت خودتان منتشر کنید و با نمایش تبلیغات در بین آن‌ها یک درآمد غیرفعال داشته باشید. در این صورت شما یک بار مقالات را انتشار می‌دهید و از آن به بعد با هر کلیکی که روی تبلیغات می‌شود، مقداری پول دریافت می‌کنید. این نوع درآمد،‌ درآمد غیرفعال است.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم درآمد غیرفعال و درآمد فعال ریسک بیشتر درآمد غیرفعال است. در درآمد فعال شما حداقل اطمینان دارید که در ازای انجام کار و زمانی که صرف آن می‌کنید، پول دریافت خواهید کرد. اما در درآمد غیرفعال ممکن است بعد از صرف زمان و راه‌اندازی منبع درآمد غیرفعال خود، پول زیادی نصیب‌تان نشود.

اما اگر بخواهیم خوش‌بینانه نگاه کنیم، درصورتی که نوع درآمد غیرفعال خود را به‌درستی انتخاب و اجرا کنید، ممکن است درآمد غیرفعال شما بسیار بیشتر از درآمد فعال شما شود. به‌طور کلی تفاوت‌های درآمد غیرفعال و درآمد فعال را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

تفاوت درامد فعال و غیرفعال

البته ناگفته نماند که یک نوع درآمد دیگر با نام درآمد سبد دارایی یا Portfolio Income داریم که صحبت در مورد آن خارج از موضوع مقاله امروز است.

 

انواع مختلف درآمد منفعل

درآمد منفعل انواع مختلفی دارد که میزان درآمد و ریسک هرکدام متفاوت با انواع دیگر است. اگر بخواهیم کلی نگاه کنیم، دو نوع درآمد منفعل خواهیم داشت. در نوع اول درآمد منفعل شما محصولی را ایجاد می‌کنید و سپس از راه فروش آن به درآمد می‌رسید. اما در نوع دوم درآمد غیرفعال شما از راه سرمایه‌گذاری به دست می‌آید. بیایید هرکدام از این درآمدها را به‌صورت جداگانه توضیح دهیم.

 

درآمد غیرفعال با ایجاد محصول

در این نوع درآمدزایی شما از راه تولید و توسعه یک محصول به درآمد می‌رسید. این محصول می‌توان یک برنامه کامپیوتری، یک سایت اینترنتی یا یک اپلیکیشن موبایل باشد. بعد از اینکه مدتی روی محصول خود کار کردید و برنامه، سایت یا اپلیکیشن خود را به انتشار رساندید، دیگر لازم نیست کار خاصی روی آن انجام دهید. در عوض برنامه، سایت و اپلیکیشن شما از طریق راه‌های مختلفی همچون پرداخت درون‌برنامه‌ای، تبلیغات کلیکی و… درآمدزایی خواهد کرد.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

علاوه بر این، محصول شما می‌تواند یک کتاب، موسیقی یا هر چیز مشابه دیگر باشد. در این صورت نیز هر زمان که فردی کتاب یا موسیقی شما را بخرد، شما به درآمد غیرفعال خواهید رسید.

در روش کسب درآمد غیرفعال با ایجاد محصول می‌توان از راه «بازارسازی آشناسازی» (Affiliate Marketing) یا «همکاری در فروش» نیز به درآمد رسید. بدین ترتیب می‌توانید با تبلیغ محصول شرکت‌های دیگر، کمیسیون دریافت کنید.

ضمن اینکه درآمد حاصل از ویدیو «یوتیوب» (Youtube) یا «اینستاگرام» (Instagram) نیز می‌تواند جزو درآمد غیرفعال تلقی شود. برای آشنایی با نحوه کسب درآمد از یوتیوب و اینستاگرام می‌توانید دو مقاله «آموزش کسب درآمد از یوتیوب در ایران» و «۸ روش کسب درآمد از اینستاگرام» را مطالعه کنید.

 

درآمد غیرفعال از راه سرمایه‌گذاری

نوع دیگر درآمد غیرفعال، کسب سود از راه سرمایه‌گذاری است. زمانی که شما سهام شرکتی را در بازار بورس خریداری می‌کنید، ممکن است سود سهام به شما تعلق بگیرد که این سود یک نوع درآمد غیرفعال است. در این روش لازم نیست در جریان فعالیت‌های روزانه شرکت مورد نظر باشید و کاری انجام دهید. در عوض تنها به خاطر در اختیار داشتن سهام آن شرکت، به شما سود تعلق می‌گیرد.

روش دیگری که برای درآمدزایی از این طریق وجود دارد، خرید ملک و اجاره دادن آن است. بدین ترتیب اجاره‌بهایی که هر ماه از مستاجر دریافت می‌کنید، یک نوع درآمد غیرفعال خواهد بود.

سپرده‌گذاری در بانک و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت نیز از جمله روش‌های کسب درآمد غیرفعال هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صندوق درآمد ثابت خواندن مقاله «صندوق درآمد ثابت چیست؟» را پیشنهاد می‌کنیم.

 

چند ایده برای داشتن درآمد غیرفعال

کسب درآمد از راه تولید محصول، توسعه بازی و اپلیکیشن، سرمایه‌گذاری و اجاره ملک از جمله روش‌های شناخته‌شده برای کسب درآمد غیرفعال هستند.

تاکنون تنها در مورد تعریف درآمد انفعالی صحبت کردیم و چند مثال هم در مورد آن زدیم. با این حال در این بخش می‌خواهیم با جزئیات بیشتری در مورد روش‌های کسب درآمد غیرفعال صحبت کنیم.

اگر در اینترنت جستجو کنید با سیلی از ایده‌های مختلف برای درآمدزایی منفعل مواجه خواهید شد که در ادامه 8 مورد از بهترین آن‌ها را گلچین کرده‌ایم.

 

درآمد غیرفعال با تولید محصول دیجیتال

یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های کسب درآمد غیرفعال تولید و توسعه یک محصول دیجیتال است که با فروش آن درآمد مستمری برای شما شکل می‌گیرد. برای مثال فرض کنیم شما یک برنامه‌نویس هستید و یک قالب سایت طراحی کرده‌اید. شما می‌توانید قالب خود را برای فروش در سایت‌های مختلف قرار دهید و تا آخر عمر از فروش آن به درآمد برسید.

محصول دیجیتال شما می‌تواند یک عکس هم باشد. بسیاری از کسب‌وکارها در مرحله‌ای از توسعه خود به تصاویر مختلفی نیاز پیدا می‌کنند که راحت‌ترین روش برای به دست آوردن قانونی آن، خرید از عکاسان است. موسیقی نیز به عنوان یک محصول دیجیتال یک بار تولید می‌شود و تا آخر عمر امکان کسب درآمد غیرفعال از فروش آن وجود دارد.

در کل برای داشتن یک درآمد منفعل می‌توانید یک بار یک محصول دیجیتال را تولید کنید و سپس تا مدت‌ها از راه فروش آن به درآمد برسید.

 

درآمد منفعل با تولید محتوا

برای داشتن درآمد منفعل می‌توانید در مورد موضوع خاصی محتوا تولید کنید و از راه نمایش تبلیغات پول دربیاورید. برای مثال می‌توانید یک سایت اینترنتی در مورد موضوع خاصی ایجاد کنید و در آن مقالات مختلفی را به انتشار در بیاورید. سپس با استفاده از سایت‌های نمایش تبلیغات کلیکی، در سایت خود تبلیغات مختلف را به نمایش بگذارید. با این کار با هر کلیکی که روی تبلیغات انجام شود، مقداری کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد.

این کار ممکن است در کانال یوتیوب نیز انجام شود. شما ویدیوهای مختلفی را در کانال خود قرار می‌دهید و از تبلیغات نمایش‌داده‌شده در آن به درآمد غیرفعال می‌رسید.

 

درآمد مادام‌العمر با نوشتن کتاب

نوشتن کتاب یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد غیرفعال است که بسیاری از افراد ثروتمند جهان از آن استفاده می‌کنند. در این روش یک بار کتاب می‌نویسید و بعد از انتشار آن می‌توانید تا مدت‌ها درآمد داشته باشید.

 

ایجاد دوره آموزشی و کسب درآمد غیرفعال

اگر در موضوع خاصی مهارت کافی دارید و فن بیان‌تان هم خوب است، می‌توانید یک دوره آموزشی جامع تهیه کنید و آن را به صورت پکیج به فروش برسانید. بدین ترتیب شما یک بار زمان مشخصی را صرف تهیه این دوره می‌کنید ولی ممکن است تا سال‌ها از راه فروش آن به درآمد برسید.

 

توسعه بازی، اپلیکیشن و سایت اینترنتی

برای داشتن درآمد غیرفعال می‌توانید یک بازی موبایل، اپلیکیشن یا سایت اینترنتی ایجاد کنید و از طریق روش‌های مختلفی مثل پرداخت درون‌برنامه‌ای، نمایش تبلیغات و دریافت اشتراک ماهانه از پلتفرم خود به درآمد غیرفعال برسید.

 

درآمد غیرفعال با همکاری در فروش

در این روش شما محصول خاصی را تبلیغ می‌کنید و هر بار که آن محصول به فروش می‌رود، مقداری کمیسیون به شما تعلق می‌گیرد. برای مثال می‌توانید در سایت اینترنتی یا پیج اینستاگرام خود مطالبی را در مورد مشکلات پوستی منتشر کنید تا مخاطبانی که این مشکل را دارند، به سایت یا پیج شما جذب شوند.

سپس می‌توانید لینک خرید محصولی را که برای رفع چنین مشکلات پوستی ایجاد شده است، در سایت یا پیج خود تبلیغ کنید و از فروش آن کمیسیون بگیرید.

 

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و بانک‌ها

با سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بین‌المللی و داخلی از جمله بازار ارزهای دیجیتال و بورس تهران نیز می‌توان درآمد منفعل داشت. سود سهامی که با خرید سهام یک شرکت ممکن است نصیب شما شود، مصداق بارزی از درآمد غیرفعال است. همچنین در بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌توان با سپرده‌گذاری یا به‌اصطلاح «استیک» (Stake) برخی رمزارزها، پاداش دریافت کرد.

ضمن اینکه همیشه امکان سپرده‌گذاری پول نقد در بانک و دریافت سود ماهانه نیز وجود دارد که آن هم جزو درآمد غیرفعال به حساب می‌آید.

 

کسب درآمد منفعل با اجاره ملک

از دیگر روش‌های کسب درآمد غیرفعال می‌توان به دریافت اجاره از مستاجر اشاره کرد که البته نیاز به سرمایه بالایی دارد. زیرا برای داشتن چنین درآمد منفعلی باید ابتدا به‌اندازه‌ای پول داشته باشید که بتوانید یک خانه، آپارتمان یا مغازه بخرید و آن را اجاره بدهید.

 

سخن پایانی

نوع خاصی از درآمد وجود دارد که در آن شما ابتدا محصولی تولید می‌کنید یا کار خاصی انجام می‌دهید و سپس آن محصول یا کار خاص در طول زمان برای شما درآمد مستمر ایجاد می‌کند. این نوع روش پول درآوردن به درآمد غیرفعال یا Passive Income شهرت دارد که البته با اسامی دیگری همچون درآمد منفعل یا درآمد انفعالی نیز از آن یاد می‌شود.

در طول مقاله امروز در مورد مفهوم درآمد غیرفعال صحبت کردیم و گفتیم که با استفاده از آن می‌توان حتی در خواب نیز پول درآورد. خود شما نیز در حال حاضر به احتمال زیاد مهارت یا سرمایه‌ای در اختیار دارید که با استفاده از آن می‌توانید یک منبع درآمد غیرفعال ایجاد کنید.

برای همین لیستی از ۸ ایده برتر برای کسب درآمد غیرفعال برای شما معرفی شد تا هرکدام را که با روحیات و شرایط شما سازگار است، انتخاب کنید. نظر شما در مورد درآمد غیرفعال چیست؟

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
shopifyfool

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا