دوره پرایس اکشن ict
آموزش فارکسپلتفرم‌های معاملاتی

بروکر مارکت میکر (Market Maker Broker) فارکس چیست؟

دوره حضوری منتور شیپ

«بروکرها» (Brokers) از خدمات‌دهندگان بازار فارکس هستند که با ارائه پلتفرم معاملاتی و پشتیبانی از جفت ارزها، معاملات خریداران و فروشندگان را در این بازار تسهیل می‌کنند. در واقع، ‌بروکر نقش یک واسطه میان خریدار و فروشنده را بازی می‌کند که خود آن نیز در این میان سود می‌برد.

بروکرها در بازارهای مالی مختلف مانند بورس اوراق بهادار، کالاهای با ارزش مانند نفت و طلا، ‌ املاک و مستغلات و بسیاری بازارهای دیگر مانند فارکس و ارز دیجیتال فعالیت دارند؛ این شرکت‌ها معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را از سراسر دنیا به‌یکدیگر وصل می‌کنند. مسئله بروکر در بازار فارکس اهمیت زیادی دارد؛ مقالات زیادی بر روی وب‌سایت «حسینی فایننس» در خصوص این موضوع وجود دارد. در مطلب حاضر قصد داریم به تعریف بروکر مارکت میکر درفارکس بپردازیم.

بروکر مارکت میکر چیست؟

بروکر مارکت میکر یا بازارساز (Market Maker) با ایجاد نقدینگی در بازار و ارائه پلتفرم معاملاتی، یک بازار دوطرفه برای خریدوفروش معامله‌گران به‌وجود می‌آورد.

به‌طور کلی بروکرها واسطه‌ای میان خریداران و فروشندگان در بازار فارکس هستند که وظیفه تسهیل معاملات جفت ارزها را برعهده دارند. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که یک بروکر علاوه بر اینکه خدمات بروکری ارائه می‌‌دهد، می‌تواند مارکت میکر هم باشد.

بروکرهای مارکت میکر همان بروکرهای Dealing Desk هستند که در مقابل معامله‌گران قرار دارند. به بیان دیگر سود تریدر به ضرر آن‌ها و ضرر معامله‌گر به سود آن‌ها تمام می‌شود.

بروکرهای بازارساز (مارکت میکر) قیمت یک دارایی مالی را بر حسب عرضه و تقاضای آن تعیین می‌کنند. با وجود این بروکرها، همیشه طرف مقابلی برای معاملات خریدوفروش وجود دارد. بدون حضور مارکت‌میکرها نقدینگی کمتری دربازار وجود خواهد داشت و خریدوفروش دارایی کار دشواری خواهد شد.

زمانی که فردی تصمیم به خرید یا فروش دارایی خود می‌گیرد، قیمتی را پیشنهاد می‌دهد. اختلاف قیمت میان پیشنهاد خرید (Ask) و فروش (Bid) را اسپرد (Spread) می‌‌گویند. اگر معامله انجام شود، این اختلاف قیمت، نصیب بروکر مارکت میکر می‌شود.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

مارکت میکرها در زمانی که میل بازار به یک طرف است، خلاف آن حرکت می‌کنند؛ چرا که در دنیا همه منابع محدود هستند و منابع مالی هم از این محدودیت مستثنی نیستند. به این صورت، از این محدودیت‌ها به نفع خود استفاده می‌کنند. بروکرهای مارکت میکر دستمزد خود را از سرمایه شرکت‌کنندگان بازار کسب می‌کنند. به این دستمزدها همانطور که اشاره کردیم، اسپرد می‌گویند.

در بروکرهای مارکت‌ میکر، چارت‌ها داده‌های واقعی را نمایش می‌دهند، اما معامله‌گر را به جای دیگری که اطلاعات مفصل دهد، متصل نمی‌کنند. این موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از معامله‌گران به‌هنگام استفاده از بروکر مارکت میکر کمی احساس نگرانی کنند. البته تا حدودی حق دارند! چراکه سود بروکر به ضرر معامله‌گر بستگی دارد و بروکر تمایل به ضرر کردن تریدر دارد. همین امر ممکن است بروکر را به سمت انجام تخلف سوق دهد. در صورتی که در انتخاب بروکر دقت لازم را داشته باشید و بروکر معتبری را انتخاب کنید، نباید نگران این موضوع شوید.

 

تفاوت بروکر و مارکت میکر

تفاوت یک بروکر معمولی با یک بروکر مارکت میکر در روش‌هایی است که برای ایجاد نقدینگی در بازار استفاده می‌کنند. مارکت‌ میکرها برای سود بیشتر، از ترفندهای خاصی برای دستکاری بازار بهره می‌برند.

یک بروکر مارکت میکر، برای یک سهم یا ارز تقاضای جعلی ایجاد می‌‌کند که همین امر موجب حریص شدن خریداران بی‌تجربه و خرید بیشتر آن‌ها می‌شود. به این طریق، ‌مارکت میکر از زمان تلف شده برای ثبت سفارش‌ها استفاده می‌کند و دارایی را با قیمت ارزان‌تری می‌خرد و با قیمت بیشتر می‌فروشد.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

گاهی بروکر مارکت میکر را «فراهم آورنده نقدینگی» نیز می‌نامند. مارکت میکرها از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند و سیستم‌های پیچیده‌ای دارند. مارکت میکر با توانایی که برای خرید یا فروش حجم زیادی از دارایی دارد،‌ قیمت‌ها را در بازار دستکاری می‌کند و به این شکل می‌تواند اسپرد بیشتری دریافت کند.

نکته دیگری که در مورد تفاوت میان بروکر و بروکر مارکت میکر باید به آن اشاره کرد، هم راستا نبودن حرکت مارکت میکرها با جهت حرکت معامله تریدر است. همانطور که گفتیم؛ وقتی یک تریدر سود می‌کند، مارکت میکر ضرر خواهد کرد و بالعکس، زمانی که یک تریدر در ضرر است، مارکت میکر سود به‌دست می‌آورد. پیشنهاد می‌شود که برای انجام معاملات خود از بروکرها استفاده نمایید و تا جای‌ممکن از مارکت میکرها دوری کنید.

 

نحوه تشخیص بروکر مارکت میکر

برای ورود به بازار فارکس پیش از انتخاب بروکر، وب سایت بروکر مورد نظر،‌ مجوز فعالیت آن، ‌مقدار اسپرد معاملات و شرایط معامله در آنجا را به‌خوبی بررسی کنید تا مطمئن شوید که بروکر مارکت میکر است یا خیر.

حالا که توضیحاتی در مورد بروکر و مارکت میکر ارائه دادیم، به موضوع تشخص بروکر مارک میکر می‌پردازیم. هنگام انتخاب بروکر حتما به این نکات توجه کنید تا در دام بازی‌های بازار نیفتید.

  • بررسی وب‌سایت بروکر: معمولا با جستجو و مطالعه وب‌سایت این بروکرها، در توضیحاتی که در مورد خودشان آورده‌اند به کلمه «بازار دو طرفه» یا «ارائه‌دهنده نقدینگی» برمی‌خورید.
  • بررسی مجوز بروکر: ضروری است که تمام بروکرها باید در نهاد نظارتی (رگولاتوری) کشوری که در آن قرار دارند، ثبت‌نام کنند؛ بروکرها برای دریافت مجوز فعالیت باید حتما مدل کسب‌وکار خود را روشن کنند.
  • اسپرد بروکر: به این نکته توجه داشته باشید که امکان ندارد در بازار مالی، اسپرد یک بروکر یا کارگزاری صفر باشد. در حالی‌که بروکرهای مارکت میکر شاید اسپرد فیکس یا ثابت ارائه دهند.
  • شرایط معامله بروکر: سرعت سفارش‌گیری در معاملات فارکس خیلی مهم است. سفارش‌گیری نباید با سرعت کم یا با تاخیر انجام شود. این موضوع تاحدی با اهمیت است که می‌تواند موجب تداخل در معاملات اسکالپرها شود و برنامه‌های آن‌ها را به‌هم بریزد. بروکرها با استفاده از برنامه‌های خاصی این سرعت را کاهش می‌دهند، پس مراقب این موضوع باشید.

نحوه تشخیص بروکر مارکت میکر

 

عملکرد بروکر بازارساز در بازار فارکس

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، بازارسازان با خرید و فروش سهام و ارزهای مختلف به نقدشوندگی بازار کمک می‌کنند و انجام معاملات را تسهیل می‌بخشند؛ روی هم‌رفته کار آن‌ها موجب می‌شود که بازار به خوبی کار کند. همچنین، آن‌ها از این فعالیت خود، سود کسب می‌کنند. بروکرهای مارکت میکر به روش‌های مختلفی بازار را دستکاری می‌کنند که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم.

  • اسلیپیج (Slippage): اسلیپیج همان لغزش قیمت به هنگام قرار دادن سفارش خریدوفروش است. یکی از دلایلی که برای اسلیپیج متصور می‌شوند، ‌نوسانات بالای بازار است. اما گاهی اوقات بروکرهای مارکت میکر، خود موجب اسلیپیج می‌شوند و به غلط بازار را مقصر می‌دانند. اگر متوجه این موضوع شدید، سریع بروکر خود را تغییر دهید.
  • اسپوفینگ (Spoofing): با روش اسپوفینگ، بروکر قیمت را طوری دستکاری می‌کند که دچار تورم مصنوعی شود و معامله‌گر مبلغ زیادی بپردازد، سپس سفارش پیش از اجرا توسط بروکر لغو می‌شود.
  • فالس اسپایک (False Spike): تغییرات شدید و ناگهانی قیمت در بازار را اسپایک می‌گویند. حال برخی از بروکرها خود این تغییرات را به‌صورت کاذب ایجاد می‌کنند تا معامله‌گران تحریک به خرید یا فروش یک دارایی خاص شوند، اما پس از ثبت سفارش متوجه می‌شوند که قیمت روند عکس دارد و ضرر می‌کنند. با مقایسه حساب خود با حساب‌های دیگر می‌توانید متوجه جعلی بودن این حرکات قیمتی بشوید.
  • استاپ هانتینگ (Stop Hunting): گاهی اوقات پس از اینکه معامله‌ای قرار دادید و برای آن «حد ضرر» (Stop Loss) گذاشتید،‌ متوجه برخورد قیمت با حد ضرر خود می‌شوید یا با نزدیک شدن قیمت به حد ضرر تصمیم می‌گیرید از معامله خارج شوید. زمانی که معامله را بستید، متوجه می‌شوید که قیمت به سمتی که شما می‌خواستید در حال حرکت است. این هم می‌تواند دستکاری بروکر باشد.
  • فرانت رانینگ (Front Running): در این روش، ‌بروکر زمانی که متوجه می‌شود شما قصد انجام معامله دارید، خیلی سریع معامله خلاف آن انجام می‌دهد تا از تغییر قیمت سود ببرد. به‌عنوان مثال،‌ اگر شما قصد خرید یک دارایی را دارید، بروکر خیلی سریع آن دارایی را می‌فروشد و این موجب کاهش قیمت دارایی و ضرر تریدر می‌شود.

 

عملکرد بروکر بازارساز در بازار فارکس

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

سخن پایانی

بروکرهایی که در بازار فارکس فعالیت می‌کنند، ‌انواع مختلفی دارند. نقش بروکر برای بازار فارکس ارائه پلتفرم معاملاتی و خدمات پشتیبانی از معاملات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است؛ در میان آن‌ها برخی از بروکرها ماهیت مارکت میکر (بازارساز) دارند که ممکن است با برخی اقدامات بازار را به نفع خود دستکاری کنند.

در این مقاله به‌طور مفصل به توضیح ویژگی‌های یک بروکر مارکت میکر و کارهایی که می‌تواند برای دستکاری بازار انجام دهد،‌اشاره کردیم. اگر در مرحله انتخاب بروکر هستید یا قصد ورود به بازار فارکس را دارید مطالب این مقاله تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد.

در صورتی‌که پیش از این، تجربه کار با بروکر مارکت میکر را داشته‌اید، می‌توانید تجربه خود را با دوستانتان در «حسینی فایننس» به اشتراگ بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا