دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

حساب اسلامی (Islamic account) چیست؟ صفر تا صد حساب اسلامی فارکس

بازار فارکس بزرگ‌ترین بازار مالی در دنیاست که هر فردی از هر نقطه از دنیا می‌تواند در آن شرکت کند. این بازار سعی کرده که برای تریدرها با هر سلیقه و نظری بستر معاملاتی ایجاد کند. حتی برای مسلمانان که به دلیل مسائل شرعی ممکن است از این بازار دوری کنند، تدابیری اندیشیده تا با یک حساب خاص بتوانند به معاملات خود در این بازار بپردازند.

«حساب اسلامی» (Islamic account) نوعی پلتفرم معاملاتی ویژه مسلمانان است که در آن شرایط حلال و حرام بودن کسب سود رعایت می‌شود. در این مقاله حساب اسلامی فارکس و نحوه معامله با آن را توضیح خواهیم داد تا معامله‌گرانی که نگران سودهای حاصل از این بازار هستند هم بتوانند در این بازار حضور پیدا کنند.

حساب اسلامی چیست؟

«حساب اسلامی»‌ (Islamic account) از انواع حساب برای شرکت در بازار فارکس است که قوانین و اصول شرعی در حساب و کتاب‌های آن لحاظ شده است؛ حساب اسلامی فارکس یک حساب حلال است.

پلتفرم‌های معاملاتی امکان دسترسی به بازارهای CFD را در ۲۴ ساعت شبانه‌روز برای شما فراهم می‌کنند و به شما امکان دسترسی به ابزارهای مختلفی مانند ارز، کالاها، سهام، اوراق قرضه، ETF، قراردادهای اختیار معامله یا معاملات آپشن و موارد دیگر را می‌دهند.

برخی از معامله‌گران در معاملات روزانه شرکت می‌کنند، که به معنای باز نگه‌داشتن پوزیشن‌ها برای چند ساعت یا کمتر است. با این حال، معامله‌گران دیگر ممکن است معاملات با مدت طولانی‌تری انجام دهند و پوزیشن‌های خود را برای بیش از ۲۴ ساعت باز نگه دارند.

هنگامی‌که یک سفارش یا پوزیشن را برای یک شب باز نگه می‌دارید، باید هزینه‌ای برای جابه‌جایی از یک روز به روز بعد، تحت عنوان سواپ بپردازید. پرداخت این هزینه با اصول شرعی اسلامی مغایرت دارد. به همین دلیل، برخی از بروکرها یک حساب اسلامی را برای استفاده مشتریان اسلامی خود پیشنهاد می‌کنند، چنین حساب‌هایی ممکن است سفارشات خود را حداکثر تا ۵ روز بدون پرداخت هزینه سواپ (بهره شبانه) باز نگه دارند. پوزیشن‌هایی که بیش از ۵ روز باز باشند شامل هزینه خواهند شد.

 

سواپ چیست؟

زمانی‌که یک پوزیشن معاملاتی در بازار فارکس برای بیش از ۲۴ ساعت باز نگه داشته شود، به پرداخت هزینه کارمزد نیاز دارد. این کارمزد را بهره شبانه یا سواپ (Swap) می‌نامند.

در صورتی‌که پوزیشنی بیش از ۲۴ ساعت باز بماند، مستلزم پرداخت هزینه‌ ویژه است. این کارمزدها نوعی نرخ بهره است و بنابراین برای تاجران مسلمانی که از دین پیروی می‌کنند، مشکل ساز خواهد بود؛ چراکه تراکنش‌هایی که شامل انباشت سود می‌شود را دین ممنوع کرده است.

برای حل این مشکل، برخی از بروکرها یک حساب ویژه به نام “حساب اسلامی” ارائه می‌دهند. این نوع حساب مشمول هیچ کارمزد یا سود خاصی نمی‌شود و به این ترتیب با اصول مالی شریعت مطابقت دارد. قانون شریعت حکم می‌کند که وام‌دهنده در ریسک وام‌گیرنده سهیم باشد. در حساب‌های غیراسلامی، خطر منحصرا متوجه وام‌دهنده است. در نگاه اسلام این کار استثماری تلقی می‌شود و حرام است.

 

کدام بروکرها حساب اسلامی دارند؟

تمام بروکرها حساب اسلامی را پشتیبانی نمی‌کنند، اما برخی از کارگزاری‌ها یا بروکرها هستند که این امکان را برای مشتریان مسلمان فراهم کرده‌اند تا بتوانند دربازار فارکس شرکت کنند. بروکرهایی که حساب اسلامی دارند و سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند با آن‌ها کار کنند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • بروکر آی اف سی (IFC): در حساب اسلامی بروکر IFC هیچ هزینه‌ای برای تغییر حساب به حساب اسلامی اخذ نمی‌شود.
  • بروکر USGFX: این بروکر خدمات حساب اسلامی را در قالب اکانت میکرو در اختیار کاربران مسلمان قرار می‌دهد.
  • بروکر HYCM: در این بروکر صاحبان حساب اسلامی برای ۱۴ روز اول می‌توانند با صفر درصد سود معامله داشته باشند.
  • بروکر آلپاری (Alpari): این بروکر در پلتفرم متاتریدر ۴ از حساب اسلامی بدون سوآپ پشتیبانی می‌کند.
  • بروکر ارانته (Erante): کاربران مسلمان واجد شرایط می‌توانند از حساب اسلامی بدون سواپ بروکر ارانته استفاده کنند.
  • یروکر لایت فایننس (LiteFinance): حساب اسلامی این بروکر در متاتریدر۴ قابل اجرا است.
  • بروکر آمارکتس (Amarkets): بروکر آمارکتس خدمات حساب اسلامی را در اختیار کاربران مسلمان قرار می‌دهد.
  • بروکر FBS: این بروکر به تمام معاملات اسلامی، خدماتی بدون هزینه اضافی ارائه می‌دهد.

تمامی این بروکرها برای محدوده زمانی که تعیین کرده‌اند بهره شبانه دریافت نمی‌کنند؛ اما اگر معاملات بیشتر از آن مدت باز نگه داشته شوند از حالت اسلامی خارج شده و به آن‌ها سواپ تعلق می‌گیرد.

 

کمیسیون حساب اسلامی

در یک حساب اسلامی تریدرها تنها در یک بازه زمانی که بروکر مشخص می‌کند سواپ پرداخت نمی‌کنند. پرداخت سایر هزینه‌ها که شامل کمیسیون، مارجین و… می‌شود،‌ برای صاحبان حساب اسلامی مانند سایر حساب‌ها الزامی است.

یکی از ویژگی‌های معاملات اسلامی این است که مانند سایر حساب‌های سنتی، سود مبادله‌‌ای ندارد. سوآپ، سودی است که معامله‌‌گر هنگام خروج از موقعیت باز یک شبه، پرداخت یا دریافت می‌‌کند که از نظر اسلام، این مبلغ معامله را حرام می‌کند.

حساب‌های معاملاتی اسلامی این هزینه‌ها را حذف می‌کنند تا مسلمانان نیز بتوانند در فارکس معامله کنند. اما پس از آن، معامله‌گران موظف هستند کمیسیون‌‌های دیگری بپردازند.

کلیه مشتریان مسلمانی که از حساب معاملاتی اسلامی استفاده می‌کنند، مارجین، کمیسیون و هزینه‌های اداری را باید پرداخت کنند؛ این هزینه‌‌ها حرام نیستند.

 

سرمایه‌گذاری در فارکس مطابق قوانین اسلامی

نحوه افتتاح حساب اسلامی در کارگزاری‌های مختلف، تفاوت دارد. برای انتخاب بروکر با حساب اسلامی حتما به رگوله بودن آن توجه کنید و سوابق آن را بررسی نمایید. بعد به سایت رسمی آن بروید و اقدام به بازگشایی حساب کنید.

برای افتتاح حساب اسلامی ابتدا باید کارگزاری خود را انتخاب و در یکی از حساب‌های Fixed ،Standard یا ECN ثبت نام کنید. بعد از اینکه حساب‌تان تایید شد و پول واریز کردید، در قسمت دین، اسلام را علامت بزنید و برای فعال شدن حساب اسلامی در حساب‌تان درخواست خود را ثبت نمایید.

بروکرها پس از بررسی مدارک، ‌گزینه اسلامی را برای شما فعال خواهند کرد.

 

ویژگی‌های حساب‌های اسلامی

شباهت‌های زیادی میان حساب‌های معاملاتی معمولی و اسلامی وجود دارد. با این حال، درک این نکته مهم است که مورد دوم نوعی حساب مختص معاملات اسلامی‌ست که به طور کلی تمایل به اسپرد گسترده‌تری دارند.

  • با این حساب معامله‌گران نمی‌توانند برخی از ارزهای جدید و نوظهور را معامله کنند.
  • معاملات کالاهایی مانند نقره و طلا در حساب‌های اسلامی با پشتوانه طلای فیزیکی انجام می‌شود.

حساب اسلامی

سخن پایانی

انواع حساب معاملاتی برای سرمایه‌گذاران با اهداف مختلف در بازار فارکس ایجاد شده است. حسابی هم تحت عنوان «حساب اسلامی» وجود دارد که مسلمانان و افرادی که به اصول اسلام پایبند هستند و قصد دارند که از بازار فارکس سود ببرند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

از ایرادات دینی که بر حساب‌های فارکس وارد است نرخ بهره شبانه (سواپ) است که به معاملاتی تعلق می‌گیرد که در شب باز نگه داشته می‌شوند؛ این مبلغ که از حساب کسر می‌شود، بنابر اصول دین اسلام حرام است. حساب اسلامی شامل سواپ نمی‌شود. در این مقاله به‌طور کامل ویژگی‌های یک حساب اسلامی را شرح دادیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا