دوره منتور شیپ
آموزش بلاک چین

فول نود (Full node) یا نود کامل چیست؟ | به زبان ساده

شبکه‌ بیت کوین و باقی ارزهای همتا-به-همتا از نودها تشکیل می‌شود. هر نود به سادگی از یک دستگاه کامپیوتری متصل به یک شبکه متشکل است. برای مثال در پس‌زمینه‌ اینترنت و فضای خانه، می‌توان گفت تلفن همراه شما، لپ‌تاپی که از آن استفاده می‌کنید، مودم شما و همچنین دوربین مداربسته تحت وبی که از آن استفاده می‌کنید، همه نود هستند.

در پس‌زمینه‌ بیت کوین با ۴ دسته از نودها طرف هستیم: «نودهای کامل» یا فول نود (Full node)، «سوپر نود» (Super node)، «نودهای سبک» یا لایت نود (Lightweight node)، و نودهای استخراج. سه نود اول کارکردهای مشابهی دارند اما نود استخراج کارکرد یکسره متفاوتی دارد. نودهای کامل یا فول نودها نسخه‌های کاملی از بلاک ‌چین و لجر عمومی هستند. تراکنش‌هایی که از طریق نودهای کامل انجام می‌شوند از امنیت بیشتری به نسبت تراکنش‌های دیگر برخوردار هستند. در ادامه‌ی این مطلب فول نود و کاربردهای آن را معرفی می‌کنیم.

با فول نود (Full Node) آشنا شوید

امنیت یک ارز دیجیتال همان امنیت شبکه‌ آن محسوب می‌شود. در پس‌زمینه‌ بیت کوین، این امنیت به تراکنش‌های واقعی در نودهای عملیاتی در شبکه بیت کوین ترجمه می‌شود. اما معتبرسازی تراکنش‌ها در هر نود در داخل بیت کوین یک فعالیت زمان‌بر و فرساینده است. این معضل هنگامی مشخص شد که تعداد تراکنش‌ها روی بلاک ‌چین بیت کوین باعث انسداد شبکه و تاخیر در پردازش تراکنش‌ها شد.

برای غلبه بر این نوع مشکلات، شبکه‌ بیت کوین به «نودهای سبک» (lightweight nodes) و «نودهای کامل» (full nodes) تقسیم شده است. نودهای دسته‌ اول در پردازش تراکنش‌ها سریع‌تر هستند. آن‌ها تمام تراکنش‌های روی بلاک ‌چین بیت کوین را دانلود نمی‌کنند و به جای آن تنها هدر داده‌های متعلق به این تراکنش‌ها را دانلود می‌کنند.

نوشته های مشابه

از سوی دیگر، وظیفه‌ نودهای متعبرسازی کامل، معتبر ساختن تمام تراکنش‌هایی است که در بیت کوین اتفاق می‌افتند. آن‌ها تمام تراکنش‌ها را در بلاک چین بیت کوین دانلود می‌کنند و آن‌ها را به‌صورت کامل با نودهای دیگر معتبر می‌سازند.

مزیت استفاده از یک ماشین استخراج، زمان بالا رفتن قیمت کوین‌های پاداش و درنتیجه سود متعاقب آن مشخص می‌شود. اگر چه هیچ پاداش پولی‌ای وجود ندارد ولی اجرای یک فول نود بیت کوین نیز منافعی در پی خواهد داشت. برای مثال، امنیت تراکنش‌های انجام‌شده توسط یک کاربر را افزایش می‌دهد.

به‌خصوص اگر بخواهید در روز چندین تراکنش بیت کوین انجام دهید این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود. این کار همچنین باعث افزایش امنیت کلی شبکه‌ بیت کوین می‌شود. با دانلود کردن تمام تراکنش‌ها، یک فول نود همواره جدیدترین و بهترین اطلاعات مرتبط با بلاک چین بیت کوین را خواهد داشت.

برای سرمایه‌گذاران بیت کوین، داشتن یک فول نود می‌تواند با دو نیت همراه باشد. اول اینکه در رصد کردن سلامتی بلاک ‌چین بیت کوین کمک می‌کند: بلاک‌ چین نقش مستقیمی در تعیین قیمت بیت کوین دارد چرا که تعیین کننده‌ پردازش تراکنش‌ها است. این فرایند همچنین بلاک چین ارز دیجیتال را امن می‌سازد و به این ترتیب امنیت سرمایه‌گذاری را تامین می‌کند. در وهله دوم، از تراکنش‌های معاملاتی دقیق و معتبر بیت کوین اطمینان حاصل می‌کند.

 

ایجاد یک فول نود

ایجاد یک فول نود تا حد زیادی ساده است. سه روش وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید یک فول نود ایجاد کنید. در ادامه این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • روش اول از طریق اجرای یک نود روی کلود یا فضای ابری انجام می‌شود. برای این کار لازم است یک حساب روی خدمات وب آمازون یا گوگل کلود ایجاد کنید. در ادامه، لازم است یک ماشین مجازی ایجاد کنید تا سرعت اتصال و  هماهنگ شدن کلود با سیستم خود را افزایش دهید. بهتر است برای اطمینان از حفظ امنیت، یک فایروال مناسب ایجاد کنید. در نهایت باید «هسته‌ بیت کوین» (Bitcoin Core)، یعنی نرم‌افزاری که برای اجرا و تنظیم پورت مناسب روی کامپیوتر شما به کلود لازم است را دانلود کنید.
  • روش دوم شبیه روش اول است، فقط در این روش هسته‌ بیت کوین روی فضای سیستم شما اجرایی می‌شود. اجرای یک نود بیت کوین به حداقل ۳۰۰ گیگ فضای هارد و ۲ گیگ رم نیاز دارد. علاوه بر این لازم است که یک اتصال اینترنتی با حداقل سرعت ۵۰ کیلوبایت در ثانیه و حجم دانلود و آپلود بالا نیاز دارید (در حقیقت بهتر است که دانلود و آپلود نامحدود داشته باشید).

چندین وبسایت وجود دارد که روش تنظیم کلاینت هسته‌ بیت کوین را آموزش می‌دهند. مرحله‌ اول دانلود و هماهنگ‌سازی با بلاک چین بیت کوین می‌تواند چندین روز زمان ببرد. مراحل بعدی اما از سرعت بیشتری برخوردار هستند.

  • سومین روش تنظیم یک فول نود بیت کوین تحت عنوان «نود-در-باکس» شناخته می‌شود. همان طور که از نام آن مشخص است، این روش شامل فول‌ نودهای از‌ پیش تنظیم‌شده‌ بیت کوین است که می‌توانند به کامپیوتر شما وصل شوند. این فول نودها با یک رابط کاربری برای مدیریت دستگاه و مشاهده‌ داده‌های موجود در آن عرضه می‌شود.

در نتیجه، با این روش کار سخت دانلود و ذخیره‌ بلاک چین بیت کوین به یک دستگاه خارجی متحرک محول شده و به برق و توان کمتری نیاز است. شرکت‌هایی مثل «بیت‌سید» (Bitseed)، «دیجیتال‌بیت» (Digitalbit) و «استَش» (Stash) از این دسته هستند.

 

کیف پول یا فول نود

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، فول نود به سادگی شامل نسخه‌ای از بلاک چین است که کاربران پیشرفته برای معتبرسازی تراکنش‌ها و بلاک‌ها روی بلاک چین از آن استفاده می‌کنند. اجرای یک فول نود به معنای دسترسی به بلاک چین بدون قابلیت ویرایش است. این روش به کاربر قدرتی در شبکه نمی‌دهد، بلکه فقط به او اجازه می‌دهد آن را رصد کند. در حقیقت بیشتر کاربران بیت کوین نیازی به تنظیم فول نود ندارند. تنظیم یک فول نود چیزی است که کاربران پر تراکنش و کسب‌و‌کارها ممکن است برای تأیید تراکنش‌های خود از آن استفاده کنند.

این نرم‌افزار را می‌توانید برای ارتباط با نسخه‌ای از بیت کوین که نیاز دارید، مورد استفاده قرار بدهید. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، استفاده از فول نود باعث افزایش امنیت در بررسی و معتبرسازی تراکنش‌ها می‌شود. کاربرانی که در روز تعداد زیادی تراکنش در یک بلاک چین انجام می‌دهند با داشتن فول نود بلاک چین می‌توانند سطح امنیت بیشتری برای تراکنش‌های خود ایجاد کنند.

همان‌طور که می‌دانید کیف پول‌های ارز دیجیتال نرم‌افزارهایی برای تعامل با بلاک چین هستند. کاربرانی که نرم‌افزار بلاک چین را به‌صورت کامل نصب می‌کنند می‌توانند از آن برای نقل و انتقال ارز دیجیتال استفاده کنند. به این ترتیب در این روش دیگر نیازی به استفاده از کیف پول ارز دیجیتال برای ایجاد تراکنش نیست. در حقیقت یک کیف پول ارز دیجیتال خودش یک نود سبک است.

کاربران با ایجاد یک سیستم حفاظت‌شده‌ قدرتمند در این روش کلیدهای خصوصی و عمومی را روی دستگاه خود و فضای ذخیره محلی نگهداری می‌کنند. بدیهی است استفاده از حافظه‌های قابل حمل برای نگهداری کلیدهای خصوصی خارج از فضای آنلاین در این روش توصیه می‌شود.

 

تفاوت نود سبک و فول نود

شبکه‌ بیت کوین از نودهای مختلفی تشکیل شده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، چهار دسته نود وجود دارد. نودهای سبک، نودهای کامل، نودهای سوپر و نودهای استخراج. نودهای سوپر و استخراج تا حد زیادی نقش نظارتی و عملیاتی روی نودهای دیگر دارند.

برای اینکه پردازش‌ها با سرعت زیادی انجام شوند و نیازی به دانلود تمام بلاک چین برای هر تراکنش نباشد، نودهای سبک شامل اطلاعات هدرهای تراکنش‌ها می‌شود. معتبرسازی این دسته از نودها با سرعت زیادی انجام می‌گیرد، چرا که در آن‌ها اطلاعات کامل تراکنش‌ها بررسی نشده و فقط هش‌های هدر پردازش می‌شوند.

در مقابل، فول نود یا نود کامل شامل آخرین و جدیدترین نسخه از بلاک چین می‌شود. به این ترتیب کاربر با امنیت بیشتر و اطلاعات کامل‌تری می‌تواند تراکنش‌ها را بررسی کرده و معتبر سازد. در این روش سرعت تراکنش‌ها از حالت عادی کمتر است اما امنیت و قطعیت بیشتری دارد. این نکته‌ای است که سرمایه‌گذاران عمده و صاحبان کسب و کارهای مرتبط با ارز دیجیتال به آن نیاز دارند.

 

سخن پایانی

سرمایه‌گذاران و کاربران پیشرفته‌ بیت کوین که در طول روز تراکنش‌های زیادی انجام می‌دهند به ابزاری برای اطمینان از اعتبار تراکنش‌های خود نیاز دارند. دانلود کردن نسخه‌ کامل بلاک چین یا استفاده از فول نود راه‌کاری برای این نیاز محسوب می‌شود. در این روش کاربر نسخه‌ کاملی از بلاک چین را دانلود کرده و بر پایه‌ بررسی کامل اطلاعات، تراکنش‌ها را معتبر می‌سازد. استفاده از فول نود به دلیل حجم بالای فضای مورد نیاز و همچنین استفاده از اینترنت و توان بالای مصرفی، برای کاربران عادی توصیه نمی‌شود.

کاربرانی که از فول نود استفاده می‌کنند با داشتن نسخه‌ کاملی از بلاک چین از اطمینان بیشتری در تراکنش‌ها برخوردار هستند. دلیل این موضوع دسترسی آن‌ها به اطلاعات کامل تراکنش‌ها، در مقابل نودهای سبک است که تنها به هدر تراکنش‌ها دسترسی دارند. کاربران با داشتن نسخه‌ کامل بلاک چین نیازی به استفاده از کیف پول‌ها ندارند. در حقیقت کیف پول‌ها خودشان نودهای سبک محسوب می‌شوند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها در این روش موضوعیت ندارد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا