🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدآموزش فارکس

فارکس در چه روزهایی تعطیل است؟

عملکرد بازارهای مالی جهان نه‌تنها با ساعات معاملاتی اعلام شده تنظیم می‌شود، بلکه به تعطیلات بانک ملی نیز بستگی دارد. در تعطیلات، برخی از بازارها زودتر بسته می‌شوند و برخی از دارایی ها ممکن است برای معامله در دسترس نباشند. به‌عنوان مثال، در کریسمس یا روز شکرگزاری، انجام معاملات در NYSE و NASDAQ امکان پذیر نیست. همچنین اکثر صرافی‌ها در تعطیلات سال نو تعطیل می‌شوند.

هر معامله‌گری که در بازار فعالیت می‌کند باید از تقویم تعطیلات بازارهای مالی پیروی کند. واقعیت این است که معمولا تعطیلات نوسانات کمی را در بازارهای مالی ایجاد می‌کند؛ با این حال، بلافاصله پس از پایان آن‌ها و باز شدن مجدد بازار، فعالیت به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد و یک معامله‌گر تازه کار می‌تواند ضرر و زیان قابل‌توجهی را متحمل شود. از این رو،‌ تعطیلات بازار فارکس از موضوعات با اهمیت است که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم.

ساعت کاری بازار فارکس

بازار فارکس ۲۴ ساعت شبانه روز و پنج روز هفته در حال فعالیت و به طور کلی در تعطیلات آخر هفته تعطیل است، به این معنی که در روزهای شنبه و یکشنبه کار نمی‌کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که ممکن است برخی استثناها یا فعالیت‌های معاملاتی محدودی در تعطیلات آخر هفته در مناطق خاص یا برای جفت ارزهای خاص وجود داشته باشد.

در مورد روزهای تعطیل بازار فارکس نسبت به کشور و ارز مورد معامله، برنامه‌های متفاوتی وجود دارد. تعطیلات بزرگ جهانی، مانند کریسمس، روز سال نو و عید پاک، اغلب منجر به کاهش فعالیت تجاری یا تعطیلی بازار می‌شوند. علاوه‌برآن، تعطیلات ملی خاص کشورهای خاص نیز می‌تواند بر معاملات فارکس در آن مناطق تاثیر بگذارد.

توجه به این نکته مهم است که حتی در طول تعطیلات، جفت ارزهای خاص یا پلتفرم‌های معاملاتی ممکن است همچنان برای معامله در دسترس باشند؛ اما با نقدینگی کمتر و اسپردهای بالقوه بالاتر.

برای دریافت اطلاعات دقیق و به روز در مورد تعطیلی بازار و برنامه تعطیلات، توصیه می‌شود با کارگزار فارکس خود مشورت کنید یا به منابع خبری معتبر مالی که چنین اطلاعاتی را ارائه می‌دهند مراجعه کنید. ‌با این وجود در این مقاله روزهای تعطیل بازار فارکس را مرور می‌کنیم.

 

تعطیلات بازار فارکس

بازار فارکس در تعطیلات و رویدادهای خاص بسته است. این‌ها شامل روز سال نو، روز مارتین لوتر کینگ جونیور، روز رئیس جمهور، جمعه خوب، دوشنبه عید پاک، اول ماه مه، روز یادبود، روز استقلال، روز کارگر، روز شکرگزاری و روز کریسمس است. معامله گران باید از این تعطیلات آگاه باشند و معاملات‌شان را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

ساعت کاری بازار فارکس به صورتی است که با ساعت کاری در مناطق مختلف دنیا هماهنگ شده و به‌طور ۲۴ساعته باز است. اما این بازار در روزهای آخر هفته یعنی شنبه و یکشنبه و روزهای مهم در تقویم میلادی تعطیل است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • «روز سال نو میلادی» (New Year’s Day): اولین تعطیلی سال میلادی، روز اول ژانویه تعطیلات سال نو است که کل بازار فارکس برای یک روز بسته می‌شود و امکان انجام هیچ معامله‌ای وجود ندارد؛ این روز در اغلب کشورهای دنیا تعطیل است.
  • «روز مارتین لوتر» (Martin Luther King Jr. Day): دومین تعطیلی روز مارتین لوتر کینگ جونیور در سومین دوشنبه ژانویه هر سال است. این تعطیلی در ایالات‌متحده به افتخار ‌مارتین لوتر، رهبر حقوق مدنی برگزار می‌شود و در این روز کل بازار فارکس تعطیل است.
  • «روز رئیس‌جمهور» (Presidents’ Day): سومین تعطیلی بازار در سال، روز رئیس جمهور است که مصادف با سومینْ دوشنبه ماه فوریه هر سال است. این تعطیلات در ایالات‌متحده برای بزرگداشت روسای جمهور این کشور، به ویژه جورج واشنگتن و آبراهام لینکلن برگزار می‌شود.
  • «جمعه خوب» (Good Friday): چهارمین تعطیلی که بازار فارکس را تعطیل می‌کند، جمعه خوب است که جمعه قبل از یکشنبه عید پاک است. این یک جشن مسیحی به شمار می‌رود که به یاد مصلوب شدن عیسی مسیح برگزار می‌شود.
  • «دوشنبه شرقی» (Easter Monday): پنجمین تعطیلی که بازار فارکس در آن فعالیتی ندارد، دوشنبه بعد از عید پاک (یکشنبه) است. این تعطیلات در بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه در اروپا و کشورهای مشترک المنافع برگزار می‌شود.
  • «روز می» (May Day): ششمین تعطیلی، روز اول ماه می است که هر سال در ۱ می، بازار فارکس را هم تعطیل می‌کند. این روز در بسیاری از کشورهای جهان، به ویژه در اروپا و آسیا، تعطیلی عمومی است و روزی برای بزرگداشت حقوق و دستاوردهای کارگران به شمار می‌رود.
  • «روز یادبود» (Memorial Day): روز یادبود، هفتمین تعطیلی که بازار فارکس در آن تعطیل است و با آخرین دوشنبه ماه می هر سال مصادف است. این تعطیلات در ایالات‌متحده برای قدردانی از پرسنل نظامی این کشور که در حین خدمت جان باختند، برگزار می‌شود.
  • «روز استقلال» (Independence Day): هشتمین تعطیلی بازار فارکس روز استقلال است که هر سال در ۴ جولای برگزار می‌شود. یک تعطیلی رسمی در ایالات‌متحده برای جشن گرفتن استقلال این کشور از بریتانیا به‌شمار می‌آید.
  • «روز کارگر» (Labor Day): نهمین تعطیلی در بازار مربوط به روز کارگر در اولین دوشنبه ماه سپتامبر هر سال است. این تعطیلات مخصوص بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه آمریکای شمالی و اروپا بوده و روزی برای تجلیل از کارگران و کمک‌های آن‌ها به جامعه است.
  • «روز شکرگزاری» (Thanksgiving Day): دهمین تعطیلی بازار فارکس برای روز شکرگزاری است که در چهارمین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر هر سال اتفاق می‌افتد. این تعطیلات در ایالات‌متحده برای سپاسگزاری از برکات سال، به‌ویژه برداشت محصولات کشاورزی برگزار می‌شود.
  • «روز کریسمس» (Christmas Day): یازدهمین و آخرین تعطیلی که بازار فارکس در آن بسته است، تعطیلی کریسمس در ۲۵ دسامبر هر سال است. یکی از تعطیلی‌های مسیحیان است که به یاد تولد عیسی مسیح جشن گرفته می‌شود و در بسیاری از کشورهای جهان تعطیل عمومی است.

روزهای تعطیل بازار فارکس

 

روزها و ساعات کار بازار فارکس به وقت ایران

بازار فارکس در روزهای دوشنبه تا جمعه برقرار است. با توجه به لغو قانون تغییر ساعت رسمی، ساعت کاری بازار فارکس ساعت ۱:۳۰ بامداد روز دوشنبه هر هفته تا ساعت ۲۳:۳۰ جمعه است. البته این ساعت در برخی از بروکرها به دلیل تامین کنندگان نقدینگی ممکن است متفاوت باشد.

گفتنی است که ساعت باز و بسته شدن نمادهای مختلف نیز متفاوت است. مثلا بازار طلا ساعت ۱:۰۰ بامداد روز دوشنبه فعالیت خود را آغاز می‌کند. توصیه می‌شود، برای پیدا کردن ساعت دقیق باز و بسته شدن هر نماد معاملاتی در بروکر مورد نظر، از متاتریدر یا نرم‌افزار معاملاتی‌تان استفاده کنید.

به‌عنوان مثال، ابتدا وارد متاتریدر ‌شوید و با فشردن تب File واز قسمت Market Watch نماد مورد نظر را انتخاب نمایید و بر روی گزینه Specification کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز شده، در انتهای توضیحات روز و ساعت دقیق باز و بسته شدن آن نماد را مشاهده خواهید کرد.

روزهای تعطیل بازار فارکس

 

سخن پایانی

با وجود اینکه بازار فارکس یک بازار ۲۴ ساعته و بدون توقف به‌شمار می‌آید،‌ در روزهای آخرهفته و برخی از روزهای مهم در تقویم میلادی تعطیل است و دست از فعالیت می‌کشد. در این روزها هیچ معامله‌ای در بازار فارکس انجام نمی‌شود و معاملات به حالت ثابت باقی‌ می‌مانند.

به‌عنوان یک تریدر فارکس باید این روزها را بدانید و در تقویم معاملاتی خود آن‌ها را مشخص کنید تا با در نظر گرفتن این روزها برای انجام معاملات‌تان تصمیم بگیرید. در این مقاله تمام روزهای تعطیل در بازار فارکس را به ترتیب نام بردیم و علت تعطیلی را توضیح دادیم. اگر در این بازار فعالیت دارید حتما برای شما مفید خواهد بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا