دوره منتور شیپ
آموزش طلا

صندوق سرمایه گذاری طلا و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

طلا همیشه یکی از گزینه‌های بسیار خوب سرمایه‌ گذاری در بلند مدت و حتی کوتاه مدت بوده است که توانسته ارزش سرمایه‌ی بسیاری از افراد را حفظ کرده و آن‌ها را به سوددهی برساند. به همین ترتیب سکه نیز به عنوان یکی از انتخاب‌های سرمایه‌گذاری مردم محسوب می‌شود و در شرایطی مثل شرایط فعلی که نرخ تورم بالاست، سرمایه‌گذاران از آن استقبال می‌کنند.

البته خرید و فروش طلا و سکه به این راحتی‌ها هم نیست و خطرات خاص خود را به همراه دارد. به عنوان مثال اجرت ساخت طلا زیاد است و همیشه احتمال سرقت و دزدیده‌شدن آن هم وجود دارد. خوشبختانه همین ریسک و خطرات باعث شد تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا ایجاد شده و در بازار خرید و فروش شوند.

با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به راحتی می‌توان بدون خرید فیزیکی طلا و سکه در این فلز ارزشمند و محبوب سرمایه‌گذاری کرد و از نوسانات جهانی طلا بی‌نصیب نماند.

نکته‌ی جذاب دیگری که در مورد صندوق سرمایه‌گذاری طلا وجود دارد این است که توسط سبدگردان‌های حرفه‌ای انجام می‌شود و برای همین نوسانات ناگهانی روی آن تاثیر چندانی نمی‌گذارد. بیایید در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد این ابزار سرمایه‌گذاری صحبت کنیم.

نوشته های مشابه

 

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

صندوق سرمایه گذاری طلا یا Gold Fund نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک و قابل معامله در بورس است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به تعداد دلخواه از واحدهای آن را خریداری کرده و از نوسانات قیمت جهانی طلا و دلار بهره‌مند شوند.

صندوق طلا که به آن Gold Fund هم گفته می‌شود، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا است. مدیران و سبدگردان‌های این صندوق‌ها به جای اینکه با سرمایه‌ی مشتریان خود سهام بخرند، از آن برای خرید اوراق مبتنی بر سکه و طلا و همچنین وجه نقد استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، در صندوق سرمایه‌گذاری طلا حداقل ۷۰ درصد دارایی‌ها برای خرید سکه و طلا و مابقی در اوراق با درآمد ثابت صرف می‌شود.

نکته‌ی مهمی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را جذاب می‌کند این است که قیمت‌گذاری طلا به دو عامل نرخ دلار و قیمت جهانی اونس بستگی دارد. این یعنی با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا در واقع به طور غیرمستقیم روی دلار و طلای جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنید. سود کسب شده از صندوق طلا نیز به قیمت این دو پارامتر بستگی دارد.

در مورد سرمایه گذاری در طلا بیشتر بدانید.

جذاب‌ترین مطالب
طلا
کسب درآمد ۵۰ میلیون تومانی از طلا
شاید مهم‌ترین ویژگی طلا که باعث می‌شود همه از آن به عنوان یک دارایی ارزشمند یاد کنیم، کم‌یاب بودن آن و ویژگی‌های ذاتی این فلز باشد. همان‌طور که...

صندوق طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا چه مزایای دارد؟

از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا می‌توان به حذف ریسک‌های خرید فیزیکی طلا و سکه، کارمزد کمتر معاملات، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، امکان فروش راحت، بخشی از سرمایه‌گذاری و مدیریت حرفه‌ای معاملات توسط سبدگردان‌ها و متخصصان اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم خرید فیزیکی طلا و سکه دردسرهای خاص خود را دارد و به این سادگی‌ها هم نیست. خوشبختانه با معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بسیاری از این ریسک‌ها و خطرات به حداقل خود رسیده و حتی مزایای بی‌شمار دیگری نیز به همراه داشته است. بیایید در ادامه به طور جداگانه در مورد مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا صحبت ‌کنیم.

مزایا و معایب صندوق سرمایه گذاری طلا

 

حذف ریسک‌های مربوط به نگهداری فیزیکی طلا و سکه

به احتمال زیاد، بارها شنیده‌اید که بعضی از افراد طلاهای خود را گم کرده‌اند یا سارقین با ورود به منزل شخصی قربانیان تمام سکه‌ها و طلاهای آن‌ها را به سرقت برده‌اند. همه‌ی این‌ها جزو ریسک‌ها و خطرات نگه‌داری فیزیکی طلا و سکه است که با استفاده از صندوق طلا همه‌ی آن‌ها از بین می‌رود.

علاوه بر این، امکان کلاهبرداری و تقلب در زمان خرید نیز وجود ندارد و فروشنده نمی‌تواند سر شما کلاه بگذارد.

 

سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ کم

برخلاف خرید سکه و طلای فیزیکی که به سرمایه‌ی چند میلیونی نیاز دارند، برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا لازم نیست حتماً سرمایه‌ی زیادی داشته باشد. در واقع حتی با ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توانید از مزایای این صندوق‌ها استفاده کرده و به تدریج میزان سرمایه‌ی خود را افزایش دهید.

این عدد در قانون بورس ذکر شده و چون واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا نیز در بورس کالا مبادله می‌شوند، حداقل میزان سرمایه‌ی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا ۵۰۰ هزار تومان است.

به عنوان مثال اگر قیمت هر واحد از صندوق طلا ۵ هزار تومان باشد، برای رسیدن به حداقل 5۰۰ هزار تومانی باید ۱۰۰ واحد از صندوق طلا را خریداری کنید تا مجموع ارزش آن از حداقل مشخص شده در قانون بورس فراتر برود.

این رقم در مقایسه با سرمایه‌ی چند میلیونی مورد نیاز برای خرید فیزیکی سکه و طلا بسیار کم است و همه‌ی اقشار جامعه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

امکان فروش راحت و بی‌دردسر

اگر به صورت فیزیکی در خود سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنید در مواقعی که نیاز به پول نقد داشتید، مجبور هستید کل سکه یا طلا را بفروشید و معمولاً امکان فروش بخشی از آن وجود ندارد. در حالی که مزیت سرمایه‌گذاری در صندوق طلا خرید و فروش آن به شکل واحد است.

این یعنی شما می‌توانید تنها چند واحد از دارایی خود را فروخته و به مقدار نیاز خود پول نقد دریافت کنید. بدین ترتیب، بقیه سرمایه‌ی شما در همان صندوق طلا باقی می‌ماند و می‌توانید از آن انتظار سود داشته باشید.

 

کارمزد پایین معاملات

کارمزد معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا تنها ۰.۱۵ درصد است. این در حالی است که برای داد و ستد فیزیکی طلا باید چیزی حدود ۱ تا ۲ درصد را به عنوان کارمزد کنار بگذارید.

 

مدیریت حرفه‌ای سرمایه

سرمایه‌گذاری شما در صندوق طلا به صورت غیرمستقیم است و این افراد متخصص و حرفه‌ای هستند که از طرف شما معامله می‌کنند. بدین ترتیب لازم نیست خود شما از تمام فوت و فن معامله‌گری و سرمایه‌گذاری آگاه باشید.

از مدیریت ریسک گرفته تا تخصیص منابع همگی توسط مدیران حرفه‌ای صندوق سرمایه‌گذاری طلا انجام می‌شود و شما عملاً تنها وظیفه‌ی تامین سرمایه‌ی اولیه را برعهده دارید.

 

امکان معامله در بورس (ETF)

از آنجایی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را می‌توان در بورس معامله کرد، برای همین لازم نیست برای سرمایه‌گذاری در آن به صورت فیزیکی به جایی مراجعه کنید. در حقیقت سرمایه‌گذاری در صندوق طلا به صورت اینترنتی و به کمک سامانه‌های معاملاتی آنلاین انجام می‌شود.

 

ریسک‌ها و خطرات سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

تنها ریسک سرمایه گذاری در صندوق طلا ریسک مربوط به نوسانات جهانی طلا و دلار است.

مطمئناً اولین سوالی که در هنگام سرمایه‌گذاری در صندوق طلا به ذهن افراد می‌آید این است که آیا می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا اعتماد کرد و سرمایه‌ی خود را در اختیار آن‌ها قرار داد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که صندوق‌های طلا همگی زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند و برای همین از نظر امنیتی هیچ ریسکی در این کار وجود ندارد.

تنها ریسکی که می‌توان به صندوق سرمایه‌گذاری طلا نسبت داد همان ریسک نوسان قیمت جهانی طلا است که البته در هر بازاری وجود دارد.

 

آموزش سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

برای شروع شروع سرمایه‌گذاری در صندوق طلا ابتدا باید کد بورسی دریافت کنید و سپس با ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌ها از قسمت جستجو نماد یکی از صندوق‌های طلا را جستجو کرده و به تعداد دلخواه، واحدهای آن را خریداری کنید.

حتماً بعد از آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با خود می‌پرسید که چگونه می‌توان در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کرد و نحوه انجام این کار چگونه است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برای بهره‌مندی از مزایای صندوق‌های طلا داشتن کد بورسی ضرورت دارد و اولین قدم دریافت کد بورسی است.

این کار از طریق سامانه‌های معاملاتی ارائه‌شده توسط کارگزاران بورس انجام می‌شود. بعد از دریافت کد بورسی و ثبت نام در یکی از کارگزاری‌های موجود، می‌توانید نام یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را وارد کرده و بدین ترتیب سرمایه‌گذاری خود در صندوق طلا را شروع کنید.

در حقیقت بعد از وارد کردن نام یکی از این صندوق‌ها وارد بخش مربوطه می‌شوید و از آنجا می‌توانید به تعداد دلخواه از واحدهای صندوق طلای انتخاب شده را خریداری کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که معاملات صندوق طلا از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۵ در جریان است و خارج از این ساعات نمی‌توان به معامله پرداخت.

 

سخن پایانی

طلا یکی از فلزات گران‌بهایی است که از همان‌ سال‌های دور به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شد. این روزها نیز که بسیاری از مردم برای فرار از آسیب‌های تورم و حفظ ارزش دارایی‌های خود به سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند، خرید طلا و سکه به یکی از گزینه‌های محبوب تبدیل شده است. با این حال خرید فیزیکی سکه و طلا ریسک‌ها و خطرات خاص خود را دارد و به این راحتی‌ها هم نیست.

برای رفع این مشکل ابزارهای نسبتاً جدیدی به نام صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا به وجود آمده است که با حذف ریسک‌های خرید فیزیکی طلا، همان بهره‌وری را به همراه دارد. از همین رو در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده و با جزئیات کامل در مورد نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا صحبت کنیم و ببینیم که استفاده از این صندوق‌ها نسبت به خرید فیزیکی طلا و سکه چه مزایایی دارد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲۳ دیدگاه ها

  1. سود صندوق سرمایه گذاری طلا چطوری محاسبه میشه و اینکه اگه میشه بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا را معرفی کنید با تشکر

  2. سلام وقت بخیر
    از معرفی کردن صندوق سرمایه‌گذاری طلا معذور هستیم ولی با بالا بردن اطلاعاتتون در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار طلا قطعا تشخیص براتون راحت‌تر خواهد شد.
    موفق باشید

    1. صندوق سرمایه‌گذاری طلا یعنی یه چیزی که برای سرمایه‌گذاری در طلا استفاده می‌شه. البته، مثل هر سرمایه‌گذاری دیگه‌ای، صندوق سرمایه‌گذاری طلا هم معایب خودش رو داره. برای مثال، یکی از معایبش می‌تونه بازدهی کمتر نسبت به برخی سرمایه‌گذاری‌های دیگه باشه. همچنین، بعضی صندوق‌های طلا ممکنه شرایط خاصی رو داشته باشن که بهتر نباشن. از طرفی، وجود چندین صندوق طلا هم میتونه گیج‌کننده باشه و ممکنه سوال برانگیز کنه که کدوم صندوق بهتره. به هر حال، بر اساس تحقیقات و نظرات متخصصان، بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا بستگی به مهارت و هدف شما داره. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری بهتره با مشاوران مالی صحبت کنید و اطلاعات لازم رو درباره صندوق‌های طلا بدست بیارید تا بتونید انتخاب مناسبی انجام بدید.

  3. یکسری از افراد تاثیر گذار توی اینستاگرام میگن این نوع سرمایه گذاری بده میتونم بدونم معایب صندوق سرمایه گذاری طلا چیه و چرا میگن بده؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      هر نوع سرمایه‌گذاری شاید مختص به یه عده از افراد نباشه ولی خب دلیلی بر بد بودنش نیست
      اگر واضح‌تر می‌گفتید که چرا میگن بد هست می‌تونستیم بهتر راهنمایی کنیم
      موفق باشید

  4. من در خصوص صندوق سرمایه گذاری طلا اطلاعات زیادی ندارم ولی میدونم سرمایه گذاری در طلا در سال 1403 یکی از بهترین نوع سرمایه گذاری هایی میشه که میتونید انجام بدید

    1. بعید میدونم سود صندوق سرمایه گذاری طلا زیاد باشه ولی خوب یکی از راه های کسب سود هست در بازارهای مالی که میشه روش حساب کرد

      1. سلام سینای عزیز وقت شما بخیر
        دقیقا همینطوره و یکی از راه‌های مفید برای سرمایه‌گذاری روی طلا هست
        موفق و سودمند باشید

  5. سلام عرض ادب و احترام دارم خدمت کارشناسان عزیز مجموعه حسینی فایننس و تیم تحریریه من یه سوال داشتم اینطور که متوجه شدم از خرید سهم عیار فقط در زمان هایی که قیمت طلا نوسان داشته باشد سود یا زیان دریافت می کنیم و از اینکه سرمایه ما در گرو این سهم هست مشابه صندوق های سود ثابت ماهانه یا سالانه به ما از طرف کارگذاری سودی داده نمیشه ممنون میشم جواب بدید.

  6. با سلام و تشکر از شما عزیزان
    سئوال من اینه که بعد از سرمایه گذاری در این صندوق آیا میتوان روزانه چندبار خرید و فروش انجام داد؟ یعنی با رصد بازار وقتی ارزش سهامم زیاد شد بفروشم و وقتی ارزش سهام کم شد مجددا بخرم.
    و سرعت فرآیند خرید و فروش در این صندوقها چگونه است؟ یعنی میتوان سریع خرید یا فروش انجام داد؟
    باآرزوی موفقیت برای شما

  7. در بالا، این متن آمده:
    > مدیریت حرفه‌ای سرمایه
    سرمایه‌گذاری شما در صندوق طلا به صورت غیرمستقیم است و این افراد متخصص و حرفه‌ای هستند که از طرف شما معامله می‌کنند. بدین ترتیب لازم نیست خود شما از تمام فوت و فن معامله‌گری و سرمایه‌گذاری آگاه باشید.

    از مدیریت ریسک گرفته تا تخصیص منابع همگی توسط مدیران حرفه‌ای صندوق سرمایه‌گذاری طلا انجام می‌شود و شما عملاً تنها وظیفه‌ی تامین سرمایه‌ی اولیه را برعهده دارید.<
    سئوالم اینه که با فعالیت مدیران صندوق سود و احیانا" زیانی که به صندوق بار میشود روی سهام داران به چه صورت بروز میکند؟

  8. صندوق سرمایه‌گذاری یک وسیله مالی است که افراد و شرکت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری در آن می‌توانند در بازار سرمایه شرکت کنند. این صندوق‌ها توسط مدیران مالی حرفه‌ای مدیریت می‌شوند و سرمایه‌گذاران می‌توانند در انواع دارایی‌ها از جمله سهام، اوراق قرضه، ملک و دیگر امکانات سرمایه‌گذاری کنند. هدف اصلی صندوق سرمایه‌گذاری افزایش سرمایه و سود سرمایه‌گذاران است. این ابزار سرمایه‌گذاری معمولاً با مخاطرات و پاداش‌های مختلف همراه است و باید با دقت و تحقیق دقیق در مورد نوع صندوق و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری آن انتخاب شود.

  9. ممنون از اطلاعات کاملتون به نظر طلا یکی از بهترین سرمایه گذاری هاست، توی مجله اقتصاد آفرین هم یه مطلبی میخوندم در همین خصوص، نوشته بود به طور کلی سود این سرمایه‌گذاری هم راستا با رشد قیمت طلا و دلاره که توی کشور ما خیلی مهمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا