🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش اتریومبررسی بازی های کریپتویی

کریپتوکیتیز (CryptoKitties)؛ بازی درآمدزا روی بلاک چین

پروژه‌ کریپتوکیتیز یکی از اولین بازی‌های بلاک چینی دنیا است که بر بستر اتریوم ساخته شده و در آن می‌توان گربه‌های مجازی مختلفی را خلق کرد. زمانی که این بازی در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، غوغایی در دنیای کریپتو به پا کرد و کاربرهای زیادی به آن علاقه‌مند شدند.

این علاقه تا حدی بود که شبکه اتریوم به‌خاطر تراکنش‌های زیاد این بازی، با ترافیک شدید روبه‌رو شد. حالا که چند سال از آن زمان می‌گذرد، دیگر خبری از آن شور و هیجان نیست ولی وب‌سایت این بازی هنوز فعال است و کاربرها می‌توانند گربه‌های مختلف را خریدوفروش کرده، آن‌ها را مطابق علاقه‌ خود طراحی کنند و پرورش دهند.

بازی‌ها در افزایش مقبولیت و شناخت فناوری‌های جدید بین مردم نقش مهمی دارند. کاری که کریپتوکیتیز برای فناوری بلاک چین کرد، مثل بازی FarmVille برای شبکه‌های اجتماعی یا بازی Angry Birds‌ در گوشی‌های موبایل بود. همان‌طور که مردم دوست دارند کارت‌های بازی بیس‌بال را نگهداری کنند، می‌توانند گربه‌های این بازی را نیز مثل همان کارت‌ها،‌ در کلکسیون خود داشته باشند. اما این کارت‌ها زاد و ولد هم می‌کنند! جالب نیست؟

با ما در معرفی و بررسی پروژه‌ جذاب کریپتوکیتیز همراه باشید.

کریپتوکیتیز چیست؟

«کریپتوکیتیز» (Cryptokitties) یک بازی پیرامون شخصیت‌های گربه‌ای مجازی در بستر بلاک چین است که در آن می‌توان گربه‌های مختلف و بامزه‌ای را ایجاد کرد. تمام مشخصه‌های این گربه‌ها قابلیت شخصی‌سازی دارند. یعنی می‌توان اندازه، فرم بدن، مدل و رنگ چشم، طرح پوست، نوع دم، سبیل و حتی میزان مو یا همان پشمالویی آن‌ها را تعیین کرد.

علاوه بر این موارد، کریپتوکیتی‌ها درست مثل انسان‌ها و تمام موجودات واقعی، الگوریتم ژنتیکی هم دارند و وقتی یک گربه جدید متولد می‌شود، ژن‌های او از ترکیب ژن‌های پدر و مادرش ساخته می‌شود. هر چه ژن‌های یک گربه کمیاب‌تر باشد، ارزشمندتر و گران‌تر می‌شود. ماجرای محدودیت برخی از ژن‌ها نیز به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. در آن سال فقط تعداد محدود ۵۰ هزار عدد از گربه‌های نسل اولی تولید شدند و دیگر گربه‌های مشابه آن‌ها وجود ندارد.

بازی کریپتوکیتیز در دسامبر ۲۰۱۷ به قدری محبوب شده بود و کاربرها به خرید و فروش این گربه‌ها می‌پرداختند که شبکه اتریوم با اختلال مواجه شد. گفته می‌شود که حدود ۱.۵ میلیون کاربر تراکنش‌هایی به ارزش ۴۰ میلیون دلار را در آن بازه زمانی ارسال کردند.

پروژه‌ کریپتوکیتیز، کاربرهای حوزه بلاک چین و ارزهای رمزنگاری‌شده را با مفهوم جدیدی آشنا کرد. تا قبل از آن، تصور همه از این بازار، کوین‌ها و توکن‌هایی بود که ماهیت پولی دارند و همه‌چیز پیرامون مسائل مالی و قراردادهای هوشمند بود. البته بعضی از گربه‌های مجازی این پلتفرم با قیمت‌های نجومی معامله می‌شدند، ولی به‌طورکلی هدف از ساخت آن‌ها، ایجاد بازی و سرگرمی برای کمک به رشد و مقبولیت فناوری بلاک چین در دنیا بود.

 

هدف ایجاد پروژه کریپتوکیتیز

سازندگان کریپتوکیتیز معتقدند دنیای کریپتو می‌تواند سرگرم‌کننده هم باشد. این بازی برای آشنایی بیشتر مردم با تکنولوژی بلاک چین ساخته شد و برای جذابیت بیشتر،‌ از گربه‌ها استفاده کردند.

سازندگان پروژه کریپتوکیتیز معتقدند که بلاک چین یک فرصت برای خلق ایده‌های جدید است. این فناوری اجازه داد تا چیزی مثل بیت کوین متولد شود. چرا از آن برای خلق یک بازی استفاده نشود؟ گربه‌هایی که در این پلتفرم ساخته می‌شوند، به طور کامل به مالک آن اختصاص دارند،‌ نمی‌توان آن‌ها را کپی کرد، نمی‌توان گربه کسی را به زور از او گرفت یا از بین برد. این‌ها مفاهیم زیبایی هستند که ایده‌ طراحی چنین بازی‌ای را شکل داده‌اند.

تیم کریپتوکیتیز می‌خواهد همه بتوانند سهمی در دنیای کریپتو داشته باشند. آن‌ها نمی‌خواهند که فقط ماینرهای بیت کوین یا شرکت‌کننده‌های ICOها و… از این بازار سود ببرند.

ممکن است بپرسید چرا شخصیت‌های گربهای برای این بازی انتخاب شدند؟ چرا از حیوان دیگری استفاده نشد؟ سازندگان این بازی جواب جالبی به این سوال داده‌اند: چرا گربه نباشد؟ گربه‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی دارند؛ هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را به طور کامل بفهمد، الگوهای رفتاری آن‌ها مثل معماهای زمان فرعون، گُنگ است و این خود باعث جذابیت بیشتر آن‌ها می‌شود. گربه‌ها همیشه از دید برتر به دیگر موجودات، ‌حتی انسان‌ها نگاه می‌کنند. آن‌ها از همه‌ موجودات به یک اندازه بدشان می‌آید و در این زمینه تبعیض قائل نمی‌شوند!

گربه‌ها حیوانات درنده‌ای هستند،‌ پنچه‌های تیز، دید خوب در شب و دندان‌های برنده دارند؛ اما در بیشتر اوقات، هر جا که احساس راحتی کنند، چرت می‌زنند. از همه مهم‌تر اینکه گربه‌ها متفاوتند، عجیب غریبند، بامزه‌اند و در یک کلام آن‌ها همه‌چیز هستند و برای لذت بردن از چنین موجوداتی، نیازی به درک کامل آن‌ها نیست.

 

الگوریتم ژنتیکی کریپتوکیتیز

هر گربه در بازی کریپتوکیتیز یک الگوریتم ژنتیکی منحصربه‌فرد به نام GA دارد که مثل DNA‌ در موجودات زنده عمل می‌کند. هنگام ایجاد یک بچه گربه جدید،‌ نصف ژن‌ها از پدر و نصف ژن‌ها از مادر در پروژه‌ای به نام Crossover به فرزند منتقل می‌شود.

همان‌طور که گفتیم، گربه‌ها در بازی کریپتوکیتیز جزئیات زیادی دارند و حتی برای ساختار ژن آن‌ها فکر شده است؛ پس نباید آن‌ها را دست کم گرفت. در این بخش می‌خواهیم کمی در مورد «الگوریتم ژنتیکی» (Genetic Algorithm) یا به اختصار GA‌ این گربه‌ها و نحوه‌ پیاده‌سازی آن صحبت کنیم.

الگوریتم ژنتیکی کریپتوکیتیز

مفهوم GA کمی پیچیده به نظر می‌رسد، اما پیاده‌سازی آن نسبتا ساده است. سازوکار الگوریتم ژنتیکی که برای تولید کریپتوکیتی‌های جدید استفاده می‌شود، شباهت زیادی به سیستم انتقال ژن‌های انسان به نسل بعد دارد.

همان‌طوری که DNA انسان‌ها حاوی اطلاعات مختلف و صفاتی مثل رنگ چشم، حالت و رنگ مو، رنگ پوست و قد است،‌ ژن‌های گربه‌ها در این بازی حاوی اطلاعاتی مثل رنگ پشت زمینه، رنگ مو، الگوی رنگی، حالت چهره و… هستند. ژن‌ها در بدن انسان از پروتئین ساخته شده‌اند، اما همان ساختار به‌صورت رشته‌ای از اعداد در قالبِ GA برای این گربه‌ها پیاده‌سازی شده است.

الگوریتم ژنتیکی کریپتوکیتیز

در دنیای واقعی، ژن جدید در فرزند با ترکیب شدن ژن‌های والدین ایجاد می‌شود و ۵۰ درصد ویژگی‌ها را از ژن پدر ۵۰ درصد را نیز از ژن مادر دریافت می‌کند و در عین حال یک فرزند هیچ‌وقت به طور کامل شبیه پدر یا مادر خود نخواهد شد.

در فرایند GA این مراحل Crossover نامیده می‌شود و به طور مشابه،‌ نیمی از صفات را از ژن گربه پدر و نیمه‌ دیگر را از ژن مادر دریافت می‌کند و به این ترتیب یک ژن منحصربه‌فرد جدید تولید می‌شود. از آنجایی که انتخاب ویژگی‌های پدر و مادر برای انتقال به فرزند حالت‌های خیلی زیادی می‌تواند داشته باشد، تمام فرزندهای آن‌ها نیز ژن‌های مخصوص خود را خواهند داشت.

 

ساختار قراردادهای هوشمند در بازی کریپتوکیتیز

از آنجایی که کریپتوکیتیز یک بازی بلاک چینی است، پس همه می‌توانند کدهای برنامه و قراردادهای هوشمند آن را مشاهده کنند. قرارداد هوشمند اصلی این بازی «KittyCore» نام دارد و با مراجعه به آن می‌توان به کدهایی استفاده شده در ساخت این بازی دسترسی پیدا کرد.

در این بازی از چند قرارداد هوشمند برای مدیریت بخش‌های مختلف استفاده شده که در ادامه توضیح مختصری راجع به هرکدام ارائه می‌دهیم.

  • KittyBase: محل ذخیره‌ کدهای کاراکترهای بازی یعنی همان گربه‌ها در این قرارداد هوشمند است.
  • KittyOwnership: تمام گربه‌ها منحصربه‌فرد هستند؛ پس هر کدام ارزش خاص خود را دارند. این قرارداد، ارزش هر گربه را ثبت می‌کند و تا هنگامی که یک گربه در تراکنشی ارسال و یا دریافت نشود، بدون تغییر آن را نگه می‌دارد.
  • KittyBreeding: عملیات Crossover ‌یا همان ترکیب ژن‌های پدر و مادر و تشکیل ژن فرزند توسط این قرارداد مدیریت و اجرا می‌شود.
  • KittyAucion: این قرارداد امکان فروش گربه‌ها را میسر می‌کند. همچنین می‌توان گربه‌ خود را موقتا به دیگران قرض داد تا از ژن آن برای ایجاد یک گربه‌ جدید استفاده شود.
  • KittyMinting: این قرارداد هوشمند کاری مشابه ICOها را انجام می‌دهد و برای تبلیغ، رشد و توسعه پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روزهای نخست راه‌اندازی این پروژه، گربه‌های نسل اول (Gen 0) توسط این قرارداد به‌طور رایگان بین کاربرها توزیع شدند.

 

نحوه شرکت در بازی کریپتوکیتیز

گفتیم که بازی Cryptokitties روی بستر اتریوم ساخته شده، پس برای انجام این بازی نیاز داریم مقداری ارز دیجیتال «اتر» (ETH) در یک کیف پول وب ۳ مثل «متامسک» (MetaMask) داشته باشیم. با مراجعه به صفحه فروشگاه در وبسایت کریپتوکیتیز می‌توانیم گربه‌های دیجیتال را در دسته‌بندی‌های مختلف مشاهده کنیم.

هر گربه در حقیقت یک «توکن تعویض‌ناپذیر» یا NFT (Non-Fungible Token) است. توکن‌های NFT با استاندارد ERC-721‌ ساخته می‌شوند و فرایند ایجاد و ذخیره‌سازی آن‌ها با قراردادهای هوشمند مدیریت می‌شود. هر چه یک گربه منحصربه‌فردتر باشد،‌ قیمت آن بیشتر است. اما این منحصربه‌فرد بودن را چه کسی مشخص می‌کند؟

در جواب باید گفت که این کاربرها هستند که به نوع خاصی از گربه‌ها بیشتر علاقه نشان می‌دهند. مثلا اگر کاربرها به گربه‌هایی با رنگ چشم سبز علاقه داشته باشند، به مرور تعداد گربه‌های جدید با رنگ چشم سبز افزایش می‌یابد و به مرور، فراوانی این نوع گربه بیشتر و در نتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد.

نکته‌ مؤثر بعدی در ارزش‌گذاری گربه‌ها،‌ نسل آن‌هاست. نسل‌های ۰ و ۱ و ۲ و… وجود دارند و به طور مثال، تنها ۵۰ هزار گربه از نسل صفر موجود است و به همین دلیل، فرزندان آن‌ها نیز کمیاب‌تر و گران‌تر هستند. پارامترهای مختلف دیگری نیز در تعیین قیمت گربه‌ها تأثیر دارند که از مهم‌ترین آ‌ن‌ها می‌توانیم «Mewtation» (ارتباط داشتن یا نداشتن با نسل صفر)، «Founder cats» (تنها ۱۰۰ عدد از گربه‌های فاندر وجود دارند) و «Exclusive cats» (گربه‌های انحصاری تولید‌شده توسط توسعه‌دهنده‌های کریپتوکیتیز) را نام ببریم.

با انتخاب گربه‌ مورد علاقه خود می‌توان هزینه‌ آن را در قالب اتر پرداخت کرد و مالک آن شد. بعد از آن می‌توان انواع تغییرات را روی آن اعمال کرد یا حتی آن را مجدد برای فروش گذاشت. هر تغییر یا جابه‌جایی مالکیت این گربه‌ها (در حقیقت همان توکن‌های NFT) به‌صورت تراکنش‌های ثبت‌شده در بلاک چین قرار می‌گیرد و قابل ردیابی است.

البته اکنون که در سال ۲۰۲۴ هستیم، یک بار دیگر بازار توکن‌های NFT در حال داغ شدن است و پروژه‌های زیادی در زمینه‌ بازی‌های رایانه‌ای، باشگاه‌های فوتبال و حتی آثار کلکسیونی به این فناوری رو آورده‌اند.

 

سخن پایانی

پروژه‌ کریپتوکیتیز از اولین بازی‌هایی بود که روی بستر بلاک چین پیاده‌سازی شد و توانست در مدت زمان کوتاهی به شهرت برسد. کاربرها در این بازی می‌توانند گربه‌های مجازی مختلفی را خریداری کرده و تغییرات مورد نظر خود را روی آن‌ها اعمال کنند. طراحی این گربه‌ها با الگوبرداری از موجودات زنده انجام شده است. آن‌ها حتی ژن‌های مخصوص خود را دارند و قادرند زاد و ولد کنند. وجود چنین ویژگی‌هایی باعث شد کاربرها علاقه‌ زیادی به این بازی نشان دهند و این پلتفرم به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های کریپتویی زمان خود تبدیل شد.

کاراکترهای گربه‌‌ای این بازی، در حقیقت NFT‌ یا توکن‌های غیرقابل تعویضی هستند که با استاندارد ERC-721‌ روی شبکه اتریوم پیاده‌سازی شده‌اند. به همین خاطر هر گربه منحصربه‌فرد است و هر چه ویژگی‌های آن کمیاب‌تر باشد، ارزش بیشتری خواهد داد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا