🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به تومان یا ریال

با توجه به محبوبیت روزافزون حوزه کریپتوکارنسی‌ها و گسترش سرمایه‌گذاری در این حوزه و خریدوفروش رمز ارزها، میزان ارزش و اعتبار رمز ارزها در میان عموم مردم افزایش پیدا کرده است. در این ‌بین کاربران با پرسش‌های بسیاری درزمینه‌های گوناگونی همچون نحوه‌ تبدیل رمز ارزها به ارزهای رایج مثل دلار، یورو و علی‌الخصوص تومان روبه‌رو می‌شوند و به دنبال پاسخی برای این پرسش مهم خود هستند.

ازاین‌رو برای آن دسته از کاربران ایرانی که به دنبال این پرسش خود و همچنین یافتن راه‌حلی جهت نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به تومان هستند، اقدام به نگارش این مطلب کرده‌ایم.

چرا ارزهای دیجیتال دارای ارزش هستند و به پول نقد تبدیل می‌شوند؟

رمز ارزها زمانی قابل‌استفاده هستند که ارزش مشخصی داشته باشند یا به بیانی دیگر اگر یک رمز ارز بتواند ارزش نسبی خود را در طول زمان حفظ کند، آن زمان است که ارزش مالی پیدا می‌کند. به‌صورت‌کلی یک ارز به‌خصوص باید جهت خرید کالا یا سرویس‌های گوناگون قابل‌استفاده باشد.

علل بسیار زیادی وجود دارد که چرا ارزهای ضرب‌شده در طول زمان قابل‌استفاده بودند که مهم‌ترین آن‌ها این است که از فلزات گران‌بها ساخته می‌شدند و ازاین‌رو دارای پشتوانه‌ای قدرتمند بودند. درواقع ارزهایی که به شکل سکه بودند، در طول زمان به‌سختی خراب می‌شدند و ارزش آن‌ها نیز سقوط نمی‌کرد. از طرفی در دوران مدرن، سکه‌های ضرب‌شده نیز جای خود را به اسکناس‌ها دادند و در مرحله بعد نیز پای پول‌های الکترونیک و روش‌های متفاوت پرداخت به میان آمد.

رمز ارزها درست مثل ارزهای رایج کشورها، برای داشتن ارزش باید یک سری صلاحیت‌ها در زمینه‌های کمیابی، تقسیم‌پذیری، کاربردی بودن و قابل‌انتقال بودن داشته باشند. یکی از کلیدی‌ترین این فاکتورها، میزان عرضه‌ آن رمز ارز است. اگر عرضه‌ یک رمز ارز بسیار بالا باشد، باعث می‌شود تا قیمت آن بالا برود و از آن‌طرف، عرضه‌ کم آن نیز باعث بروز مشکلاتی دیگر خواهد شد.

همچنین رمز ارزهای موفق به واحدهای کوچک‌تر نیز قابل‌تقسیم هستند. درواقع در راستای اینکه یک رمز ارز در میان عموم مردم موردقبول واقع شود، نیاز دارد که برای قابل‌مبادله بودن در برابر کالاها به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شود. علاوه بر این، یک رمز ارز باید جهت تاثیرگذاری و موثر بودن، کاربردی باشد. در حقیقت افراد استفاده‌کننده از هر رمز ارزی باید این امکان را داشته باشند که به‌راحتی درازای دریافت خدمات و کالاها از آن استفاده کنند. ضمنا هر رمز ارزی را باید بتوان به اشخاص دیگر نیز انتقال داد و اگر این‌چنین نباشد، آن رمز ارز ارزش به‌خصوصی ندارد.

در حقیقت علت اینکه چرا رمز ارزها ارزشمند و قابل تبدیل‌شدن به پول هستند این است که مردم حاضرند بابت آن‌ها پول بپردازند. ارزهای دیجیتال دارای ویژگی‌هایی هستند که باعث می‌شود تا مردم آن‌ها را کاربردی بدانند یا برخی آن را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن در نظر بگیرند. از طرفی برخی دیگر نیز جهت نقل‌وانتقال پول در میان مرزها از رمز ارزها استفاده می‌کنند و همین خصوصیات باعث می‌شود تا بتوان رمز ارزها را دارای ارزش قلمداد و به پول تبدیل کرد.

 

تبدیل ارزهای دیجیتال به تومان

امروزه ارزهای دیجیتال مانند هر کالای ارزشمند دیگری قابل ‌تبدیل به ارزهای رایج است و قابلیت تبدیل رمز ارزها به ریال و اینکه نسبتا قابل نقد شدن سریع هستند باعث شده تا هر فردی بتواند در هر زمان که تمایل داشته باشد اقدام به تبدیل آن به تومان کند. درواقع همین قابلیت نقدشوندگی بالای رمز ارزها باعث شده تا ارزهای دیجیتال از انعطاف‌پذیری بسیار بالا و سرعتی فوق‌العاده در نقل و انتقالات بین‌المللی پول نسبت به دیگر ارزهایی که به‌وسیله بانک‌های هر کشور مدیریت می‌شوند، برخوردار باشند. از جمله راه‌های تبدیل آن به پول می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال
  • تبدیل ارزهای دیجیتال به دلار یا دیگر ارزهای فیات
  • تبدیل ارزهای دیجیتال به یک ارز دیجیتال دیگر

اگر شما مقداری ارز دیجیتال در یک کیف پول دیجیتال دارید و می‌خواهید آن را به تومان تبدیل کنید در اولین قدم باید صرافی‌ ایرانی‌ای پیدا کنید که از رمز ارز شما پشتیبانی می‌کند و در ازای دریافت آن به شما تومان پرداخت می‌کند. در این حالت پس از بستن قراردادی در مورد قیمت شما ارز دیجیتال خود را به حساب صرافی ارز دیجیتال منتقل می‌کنید و صرافی نیز مبلغی توافق‌شده را به حساب بانکی شما می‌ریزد. نکاتی در مورد انتخاب صرافی و احراز هویت در آن وجود دارد که در قسمت بعد به آن خواهیم پرداخت.

حال فرض کنید که شما ارز ریپل در اختیار دارید ولی صرافی داخلی شما از ریپل پشتیبانی نمی‌کند ولی از رمزارزی محبوب‌تر نظیر بیت کوین پشتیبانی می‌کند. در این حالت نیاز است که شما ارز خود را از کیف پول‌تان به یک صرافی خارجی انتقال دهید، سپس در داخل صرافی خارجی ارز ریپل خود را به بیت کوین تبدیل کنید و پس از این کار بیت کوین خود را مانند قبل در صرافی ایرانی به فروش برسانید و در ازای آن ریال دریافت کنید.

در این حالت باید دقت کنید که صرافی خارجی، دسترسی کاربران ایرانی به آن را محدود نکرده باشد. زیر این امکان وجود دارد که در صورتی که تشخیص دهد شما از ایران هستید، حساب کاربری‌تان را مسدود کند.

راه دیگری نیز وجود دارد و آن فروش رمز ارزتان به افراد عادی است. در این حالت دیگر به جای پیدا کردن یک صرافی، شما شخصی را پیدا می‌کنید که مایل به خرید رمز ارز شما با قیمت توافقی است و پس از توافق کردن در رابطه با زمان و قیمت می‌توانید ارز دیجیتال خود را به آدرس کیف پول او وارد کنید و در ازای آن تومان دریافت کنید.

این حالت ریسک بسیار زیادی دارد، زیرا این امکان وجود دارد که شخص پس از دریافت ارز دیجیتال، به شما هیچ پولی پرداخت نکند یا از یک کارت بانکی سرقت‌شده واریز را انجام دهد یا مبلغی کمتر از چیزی که توافق شده برای شما ارسال کند. در این حالت امکان ندارد که شما بتوانید از آن فرد شکایت کنید و پول خود را پس بگیرید. پس می‌توان گفت که این روش اصلا توصیه نمی‌شود.

در ادامه به این می‌پردازیم که یک صرافی معتبر را چگونه باید انتخاب کنیم و چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیریم.

 

انتخاب صرافی داخلی

همان‌طور که گفته شد بعضی صرافی‌های خارجی به کاربران با آی‌پی ایران اجازه‌ ‌دسترسی و عضویت نمی‌دهند. از جمله این صرافی‌ها می‌توان «بایننس» (Binance)، «کوین‌بیس» (Coinbase)، «کراکن» (Kraken)، «بیترکس» (Bittrex)، «بیتامب» (Bithumb)، «بیت فینکس» (Bitfinex) را نام برد.

بعضی صرافی‌های خارجی نظیر «کوین‌ِاِکس» (Coinex) به کاربران ایرانی اجازه‌ ثبت نام و فعالیت را می‌دهند. ولی دقت کنید که برای خرید یا فروش به ارزهای فیات نمی‌توانید از این صرافی‌ها استفاده کنید زیرا به حساب‌های بانکی خارج از ایران نیاز دارید.

بااین‌حال استفاده از یک صرافی داخلی راحت‌ترین روش برای کاربران ایرانی است. زیرا می‌توانند پول خود را مستقیما از تومان به ارز دیجیتال تبدیل کنند و در صورت نیاز آن را در همین صرافی‌ها به فروش برسانند.

چند نکته در مورد انتخاب صرافی داخلی وجود دارد؛ در ابتدا باید دقت کنید که صرافی شما معتبر است. با کمی سرچ در مورد این صرافی و خواندن نظرات کاربران می‌توانید یک صرافی معتبر پیدا کنید. تمام صرافی‌های داخلی در هنگام ثبت نام نیاز به احراز هویت دارند. آن‌ها از شما کارت شناسایی و یک عکس خاص می‌خواهند. آن عکس باید تصویری از  شما باشد که یک کاغذ با نام خودتان و تاریخ در دست گرفته‌اید. تمام این مراحل برای جلوگیری از کلاهبرداری انجام می‌شود.

پس از انتخاب صرافی شما باید در مورد ارز مد نظر خود، قیمت آن به تومان، زمان پرداخت به شما و… با صرافی گفت‌وگو کنید. زیرا گاهی ممکن است نیمی از روز طول بکشد تا صرافی مبلغ را به حساب بانکی شما واریز کند.

بسیاری از صرافی‌های معتبر ایرانی هم‌اکنون از ارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل، تتر، لایت کوین و بیت کوین کش پشتیبانی می‌کنند و همان‌طور که گفته شد اگر صرافی از ارز مدنظر شما پشتیبانی نمی‌کند آن را به یک صرافی خارجی منتقل و تبدیل کنید و دوباره ارز جدید را به صرافی داخلی برگردانید.

 

سخن پایانی

اگر مقداری ارز دیجیتال در اختیار دارید و قصد دارید آن را به تومان تبدیل کنید، در قدم اول نیاز است که از یک صرافی داخلی یا از فردی مورد اطمینان کمک بگیرید. در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت که پس از توافق قیمت شما رمز ارز خود را از کیف پول دیجیتال‌تان به کیف پول آن صرافی یا شخص منتقل می‌کنید و منتظر دریافت پول در حساب بانکی خود می‌شود. البته این کار ریسک‌ها و نکات ظریفی دارد که در این مقاله به تمام آن‌ها پرداخته شده است.

آیا شما نیز از هیچ کدام از این روش‌ها استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما مطمئن‌ترین و راحت‌ترین روش کدام است؟

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا