🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
سرمایه گذاری در املاک و مسکن

زمین تجاری بخریم یا مسکونی؟ نکات کاربردی برای سرمایه‌ گذاری در بازار املاک

بازار املاک و معامله زمین‌های تجاری و مسکونی یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری در جهان است. به ویژه در کشوری مثل ایران که نرخ تورم بالا بوده و هر لحظه امکان کاهش ارزش سرمایه نقدی مردم وجود دارد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را صرف خرید خانه، آپارتمان و زمین کنند.

یکی از اولین سوال‌هایی که به ذهن چنین افرادی خطور می‌کند این است که آیا سرمایه‌گذاری در زمین تجاری بهتر یا خرید زمین مسکونی؟ آیا تفاوتی بین قیمت زمین تجاری و زمین مسکونی وجود دارد؟ اگر قیمت این دو نوع زمین متفاوت است، علت آن چیست؟ یا به زبان ساده‌تر چه عواملی باعث تفاوت قیمت زمین تجاری و مسکونی می‌شود؟

اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در جریان مقاله امروز به آن‌ها بپردازیم و یک بار برای همیشه تکلیف علل به وجود آمدن تفاوت قیمت زمین تجاری و مسکونی را روشن کنیم. با ما همراه باشید.

عوامل موثر در اختلاف قیمت زمین تجاری و مسکونی

زمین تجاری و مغازه نسبت به زمین‌های مسکونی و خانه قیمت بیشتری دارند که شاید مهم‌ترین عامل آن احتمال کسب سود بیشتر از زمین‌های تجاری باشد.

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که قیمت زمین تجاری با زمین مسکونی متفاوت است. در واقع معمولا زمین‌های تجاری قیمت بیشتری نسبت به زمین‌های مسکونی دارند که شاید مهم‌ترین دلیل آن امکان کسب درآمد بیشتر با سرمایه‌گذاری در زمین‌های تجاری باشد.

از طرف دیگر، در تعیین ارزش یک زمین عوامل زیادی موثر هستند که بعضی از آن‌ها به طور یکسان هم روی زمین تجاری و هم روی زمین مسکونی اثر می‌گذارند. برخی از این عوامل نیز تاثیر بیشتری روی زمین تجاری دارند و بعضی دیگر نیز روی زمین مسکونی بیشتر اثر می‌گذارند.

برای مثال محله و موقعیت مکانی زمین یکی از عواملی است که به صورت مشترک در تعیین قیمت زمین‌های تجاری و مسکونی اثرگذار است. به زبان ساده‌تر، هرچه به سمت مناطق بالانشین شهر برویم قیمت زمین‌های تجاری و مسکونی هر دو با افزایش روبه‌رو خواهند شد. اما سوالی که مطرح می‌شود این است، این افزایش قیمت در زمین‌های مسکونی بیشتر است یا زمین‌های تجاری؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تاثیر عامل موقعیت مکانی زمین در مورد زمین‌های تجاری و مسکونی معمولا به یک اندازه است. اما فراموش نکنید که گفتیم قیمت زمین‌های تجاری از زمین‌های مسکونی بالاتر است. بنابراین، اگر قیمت زمین مسکونی در مناطق بالای شهر نسبت به مناطق پایین سه برابر باشد، معمولا قیمت زمین تجاری نیز به همین نسبت بیشتر خواهد بود.

با این حال، عامل دیگری وجود دارد که از نظر بسیاری از متخصصان بازار ملک و املاک به عنوان اصلی‌ترین دلیل اختلاف قیمت زمین تجاری و زمین مسکونی شناخته می‌شود. این عامل مهم «پاخور» است! اگر اولین بار است که این واژه را می‌شنوید، پس حتما بخش بعدی را مطالعه کنید، چرا که می‌خواهیم در مورد همین عامل پاخور در تعیین قیمت زمین تجاری و مسکونی صحبت کنیم.

 

پاخور زمین چیست و چه تاثیری در تعیین قیمت زمین تجاری و مسکونی دارد؟

به رفت و آمدی که در نهایت منجر به افزایش فروش مغازه‌داران می‌شود، پاخور می‌گویند که مهم‌ترین عامل در تفاوت قیمت زمین تجاری با مسکونی است.

پاخور چیست؟

اگر حتی یک بار هم پایتان به مشاورین املاک و کسبه فعال در این حوزه باز شده باشد، حتما با اصطلاح پاخور مواجه شده‌اید. وقتی صحبت از خوب بودن پاخور یک ملک یا مغازه می‌شود، منظور این است که رفت و آمد زیادی در اطراف آن ملک وجود دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید، هر رفت و آمد و شلوغی پاخور محسوب نمی‌شود و منظور تنها رفت و آمدی است که در نهایت شانس فروش را برای مغازه‌داران افزایش دهد.

برای مثال خیابان‌هایی را در نظر بگیرید که محل خرید و فروش کالاهای خاصی هستند و یکی از اولین جاهایی که به فکر خریداران می‌افتد همین خیابان است. در این شرایط گفته می‌شود خیابان مورد نظر پاخور خوبی دارد.

نکته جالب در مورد پاخور خوب مغازه و زمین این است که حتی اگر ملک مورد نظر در مناطق پایین و متوسط شهر واقع شده اما پاخور خوبی داشته باشد، می‌تواند از نظر ارزش و قیمت از زمین‌های بالاشهر نیز بیشتر باشد.

برای همین است که می‌گوییم پاخور مهمترین عامل در اختلاف قیمت زمین تجاری و مسکونی است. فراموش نکنید که مهم‌ترین چیز برای یک مغازه و زمین تجاری داشتن مشتری است و بدون رفت و آمد و در چشم بودن معمولا هیچ زمین تجاری به درد نمی‌خورد.

البته این دلیل نمی‌شود در خرید زمین تجاری تنها به عامل پاخور توجه داشته باشیم. برای درک بهتر این موضوع بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنیم شما مغازه یا یک زمین تجاری در مناطق پایین شهر خریداری کرده‌اید که پاخور خوبی دارد اما محصول و خدماتی که قرار است در آن ارائه کنید به درد پایین شهر نمی‌خورد.

در این صورت به دلیل نبودن تقاضای کافی احتمال موفقیت کسب و کار شما بسیار پایین خواهد بود. چون مردم علی رغم دیدن کسب و کار شما توان خرید از آن را ندارند.

 

سخن پایانی

در تعیین قیمت زمین تجاری و مسکونی عوامل مختلفی دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موقعیت مکانی، عرض و عامل پاخور اشاره کرد. معمولا هر چه به مناطق بالانشین شهر نزدیک‌تر شویم قیمت زمین‌‌های تجاری و مسکونی با افزایش همراه می‌شود.

از طرف دیگر زمین‌های تجاری به دلیل ماهیت خاص خود نسبت به زمین‌های مسکونی قیمت بیشتری دارند و این اختلاف قیمت می‌تواند حتی به سه برابر نیز برسد.

از طرف دیگر هرچه پاخور یک زمین خوب بوده و رفت و آمد زیادی در اطراف آن وجود داشته باشد، به دلیل اینکه احتمال فروش را افزایش می‌دهد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. برای همین است متخصصان حوزه املاک و سرمایه‌گذاری عامل پاخور را مهم‌ترین دلیل تفاوت قیمت زمین تجاری با مسکونی می‌دانند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا