🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش بلاک چین

ارز دیجیتال چیا چیست؟ بررسی کامل رمز ارز Chia

امروزه شاهد استقبال گسترده از بازار رمز ارزها در سرتاسر دنیا و همچنین کشورمان ایران هستیم. درواقع بسیاری از افراد از طریق خریدوفروش ارزهای دیجیتال در بازار رمز ارزها و همچنین بسیاری دیگر نیز از طریق استخراج تعدادی از این ارزها اقدام به سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده‌اند.

از طرفی جدا از ارزهای دیجیتال شناخته‌شده مثل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، بیت کوین کش و… شاهد این هستیم که روزبه‌روز رمز ارزهای جدیدی پا به این عرصه می‌گذارند که با توجه به ساختاری که دارند، آینده‌ روشنی را می‌توان برای آن‌ها متصور شد.

چیا کوین نیز یکی از این ارزهای دیجیتال است که به‌تازگی سروصدای بسیاری به پا کرده و با توجه به شبکه منحصربه‌فردی که دارد، استخراج آن در سرتاسر دنیا مورد استقبال گسترده‌ای قرارگرفته است. ازاین‌رو در این مطلب قصد معرفی و بررسی این ارز دیجیتال را داریم.

ارز دیجیتال چیا چیست؟

در سال‌های اخیر روزبه‌روز بر ارزش ارزهای دیجیتال افزوده‌شده و محبوب‌ترین آن‌ها یعنی بیت کوین، رکوردهای قیمتی عجیبی را در سال‌های اخیر از خود به‌جای گذاشته است، ولی آلت کوین‌های جایگزین بیت کوین و رمز ارزهای رقیب آن نیز به‌موازات بیت کوین در حال رشد هستند.

یکی از این آلت کوین‌ها رمزارز «چیا» (Chia) است که به‌وسیله مالک پروتکل «بیت تورنت» (Bit Torrent) (یک پروتکل اشتراک‌گذاری همتا به همتای فایل‌ها که از سال ۲۰۰۱ فعالیت خود را شروع کرده است.) یعنی «برام کوهن» (Bram Cohen) ایجاد شد.

این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد و قرار است تا به رقیبی جدی برای بیت کوین بدل گردد، رقیبی با قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بیشتر و بهتر به نسبت بیت کوین که فرایند استخراج آن نیز برخلاف بیت کوین که نیاز به برق بسیار زیادی دارد، به محیط‌ زیست آسیبی وارد نمی‌کند.

شبکه ارز دیجیتال چیا مبتنی بر بلاک چین است و به‌صورت Proofs of Space and Time کار می‌کند. درواقع این بدین معنا است که ماینرها از فضای حافظه بدون استفاده رایانه خود در این شبکه استفاده می‌کنند. این در حالی است که بیت کوین، اساسا الگوریتم اجماع «گواه اثبات کار» (Proof of work) کار می‌کند و به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد.

بر اساس اعلام موسس و بنیان‌گذار رمزارز Chia، مهم‌ترین ایراد وارده به بیت کوین، تاثیرات منفی آن به علت مصرف بیش‌ازحد برق است که به‌صورت مستقیم بر محیط‌ زیست تاثیر منفی می‌گذارد. درواقع به اعتقاد آقای کوهن، این مشکل ناشی از روشی است که برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته‌شده و حل یک معادله پیچیده ریاضی، انرژی زیادی را مصرف می‌کند.

این در حالی است که رمز ارز چیا، شرایط متفاوتی داشته و ماینرها هر اندازه که حافظه بزرگ‌تری را در اختیار داشته باشند، استخراج آن‌ها سودآوری بیشتری خواهد داشت و از طرفی این فرایند تاثیر مخربی بر روی محیط‌ زیست نیز نخواهد گذاشت.

کوهن همچنین در مورد استخراج ارز دیجیتال چیا به‌جای واژه رایج ماینینگ، از واژه «فارمینگ» (Farming) استفاده می‌کند و شانس برنده شدن فارمرها در شبکه این ارز دیجیتال به‌جای تاثیر پذیرفتن از انرژی و برق، از فضای حافظه رایانه‌ها تاثیر می‌گیرد.

از طرفی تفاوت مهم دیگر رمز ارز چیا به نسبت بیت کوین، وجود یک دفتر کل متمرکز و غیرقابل تغییر از تراکنش‌های سابق این شبکه است. همچنین شبکه چیا دارای قابلیت‌های دیگری هم است که در بیت کوین وجود ندارند و از جمله آن‌ها می‌توان به شخصی‌سازی خودکار قراردادها، نگهداری از دارایی‌ها تحت عنوان سپرده، پیاده‌سازی ویژگی‌هایی مثل بازپرداخت در شبکه و… اشاره کرد.

اما ببینیم که کارکرد شبکه ارز دیجیتال چیا به چه شکل است.

 

مدل کارکرد شبکه ارز دیجیتال چیا

مدل کارکرد ارز دیجیتال چیا، مبتنی بر استفاده از فضای ذخیره‌سازی است و ازاین‌رو به‌وسیله‌ هارددیسک‌ها یا SSDها، شبکه خود را ایمن کرده و اقدام به تأیید تراکنش‌ها می‌کند. به همین روال نیز به افرادی که حافظه‌های ذخیره‌سازی خود را در اختیار این شبکه قرار دهند نیز پاداش تعلق خواهد گرفت. بااین‌وجود، برای استخراج این ارز دیجیتال، به تجهیزات مخصوصی نیاز نیست و این فرایند به‌وسیله لپ‌تاپ یا کامپیوترهای خانگی نیز امکان‌پذیر است. در حقیقت هر چه فضای خالی بیشتری بر روی رایانه خود داشته باشید، پاداش بیشتری از شبکه دریافت خواهید کرد.

اما این شکل از کارکرد شبکه چیا، دارای مشکلاتی نیز است. باوجوداینکه این رمز هنوز به‌صورت رسمی و همچون دیگر رمز ارزها وارد بازارهای معاملاتی شناخته‌شده مثل «بایننس» نیست و این فرایند به‌وسیله لپ (Binance) نشده است، ولی ماینرهای چینی، حجم بالایی از هارددیسک‌ها و SSDهای بازار را برای همین فرایند خریداری کرده‌اند که این موضوع به‌خودی‌خود باعث افزایش و در برخی مواقع نایاب شدن قیمت این سخت‌افزارها در بازار شده است.

اما ببینیم که در ساختار کلی، استخراج این ارز دیجیتال با بیت کوین چه تفاوتی دارد.

 

زمان لازم جهت استخراج هر بلوک در شبکه ارز دیجیتال چیا

کمبود استخرهای فارمینگ ارز دیجیتال چیا در حال حاضر یکی از چالش‌های اصلی فارمرهای این پروژه به حساب می‌آید. در حقیقت با فرض ثابت ماندن شرایط فعلی، استخراج چیا با یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی خالی در برابر ۱۹۰۷ پتابایت (فضای ذخیره‌سازی فعلی اختصاص داده‌شده در شبکه رمز ارز چیا) به ۱۹۵ روز زمان احتیاج دارد. ازاین‌رو، کاربران بر اساس اطلاعات فعلی شبکه، جهت استخراج یک بلوک در بازه زمانی منطقی ۱ تا ۲ ماهه، به ۵۰ الی صد ترابایت فضای خالی بر روی رایانه خود نیاز خواهند داشت.

 

تفاوت استخراج ارز دیجیتال چیا و بیت کوین

اساسا بیت کوین مثل دیگر رمز ارزها، از یک سیستم استخراج یا ماینینگ پیچیده استفاده می‌کند که برای انجام این کار فرد ماینر به سخت‌افزاری قدرتمند نیاز دارد که دائما مشغول فرایند ماینینگ باشد که این کار نیاز به صرف انرژی بسیار زیادی دارد. در حقیقت استخراج بیت کوین باعث افزایش قیمت پردازنده‌های گرافیکی و سخت‌افزارهای مرتبط با استخراج این رمز ارز نیز شده است که این معضل پس از مشکل مصرف انرژی در استخراج بیت کوین، در رده دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

از طرفی ارز دیجیتال چیا قصد دارد تا فرایند استخراج را با مصرف انرژی بسیار کمتری انجام دهد. درواقع در این روش که space-time test نامیده می‌شود، کاربر باید درزمانی مناسب، به‌اندازه کافی فضای خالی بر روی هارددیسک رایانه خود داشته باشد. درواقع در استخراج چیا دیگر نیازی به کارت‌های گرافیکی قدرتمند و سیستم‌های پردازشی ماینینگ نبوده و استخراج این ارز دیجیتال تنها مبتنی بر هارددیسک رایانه کاربر خواهد بود.

علاوه بر این، چیا جدا از اینکه مصرف انرژی را در فرایند استخراج خود کاهش داده است، نیاز به پردازنده و کارت‌های گرافیکی سطح بالا و صرف هزینه بسیار زیاد برای خرید این سخت‌افزارها را نیز تا حد بسیاری کاهش داده است. ولی همان‌طور که گفتیم در ازای این مشکل، اکنون با مشکل افزایش قیمت هارددیسک در بازارهای سرتاسر جهان روبه‌رو شده‌ایم. کمی جلوتر در این مطلب به‌صورت کامل به این مشکل خواهیم پرداخت.

اما بپردازیم به آموزش استخراج این ارز دیجیتال که حسابی این روزها در فضای کریپتوکارنسی‌ها سروصدا بپا کرده است.

 

آموزش استخراج چیا

نخست باید ببینیم که جهت استخراج این رمز ارز به چه سخت‌افزارهایی نیاز داریم و سپس به دیگر مراحل این فرایند خواهیم پرداخت:

 

حداقل سخت‌افزارهای موردنیاز جهت استخراج رمز ارز چیا

بر اساس اعلام رسمی وب‌سایت چیا، می‌توان به‌وسیله رایانه‌های خانگی و لپ‌تاپ‌ها اقدام به استخراج این ارز دیجیتال کرد و این سیستم‌ها برای انجام این فرایند، باید حداقل دارای خصوصیات زیر باشند:

حداقل سیستم موردنیاز برای رمز ارز چیا یک سیستم رزبری پای ۴ است.

جهت ساختن یک پلات به منظور ماین کردن رمز ارز چیا به حداقل ۴ گیگابایت RAM و ۲ رشته پردازنده (برابر با یک هسته پردازنده) و حافظه SSD 256GB و hdd 102GB احتیاج داریم. پس نتیجه می‌گیریم که اگر سیستمی بخواهد ۴ پلات راه‌اندازی نماید، لازم است ۴ تا ۸ گیگ رم، پردازنده دو هسته‌ و حافظه ۵۰۰ گیگا مدل SSD داشته باشد.

با توجه به این توضیحات، اگر کاربری قصد داشته باشد تا فرایند استخراج خود را با سرعت بیشتری انجام دهد، می‌تواند فضای ذخیره‌سازی خود را افزایش دهد.

 

مراحل استخراج چیا

استخراج ارز دیجیتال چیا از ۲ مرحله کاملا متفاوت ایجاد پلات یا Plotting و «فارمینگ» (Farming) تشکیل‌شده که در مرحله نخست، فضای هارددیسک شما پرشده و در مرحله دوم نیز فضای هارددیسکی که به‌وسیله پلاتینگ پرشده است، جهت فارمینگ چیا مورداستفاده قرار خواهد گرفت. از طرفی همان‌طور که اشاره کردیم، در حال حاضر استخرهای زیادی جهت استخراج این رمز ارز وجود ندارند. ازجمله بزرگ‌ترین استخرهای موجود می‌توانیم به استخر چینی H Pool و استخر Uupool اشاره کنیم.

اما بپردازیم به آموزش استخراج این ارز دیجیتال در سیستم‌عامل ویندوز. لازم به ذکر است که جهت نصب بلاک چین چیا، می‌توانید از نسخه‌هایی مثل  Mac، Ubuntu،Centos/Red Hat و WLS2 نیز استفاده کنید. در قدم اول باید به وب سایت Chia.Net مراجعه کرده و در قسمت پایینی صفحه، با کلیک بر روی گزینه Install Chia Blockchain وارد صفحه Wia-Chia شوید.

مراحل استخراج چیا

در مرحله بعدی باید با کلیک بر روی گزینه Chia Setup، مراحل نصب را طی کنید و به‌صورت خودکار بلاک چین چیا بر روی سیستم شما نصب خواهد شد. حال بعد از باز شدن نرم افزار، شما صفحه‌ زیر را مشاهده خواهید کرد و در این صفحه با کلیک بر روی Create A New Private Key، یک کیف پول دیجیتال چیا نیز برای شما ساخته خواهد شد. از طرفی در قدم بعدی نیز عبارت بازیابی ۲۴ کلمه برای شما نمایش داده خواهد شد که بایستی آن را یادداشت کرده و در مکانی ایمن نگهداری کنید. حال با کلیک روی گزینه Next به مرحله بعدی خواهید رفت.

مراحل استخراج چیا

در قدم بعدی اگر نرم افزار از شما درباره دسترسی به Windows Defender Firewall درخواست کرد، بایستی گزینه Allow Access را انتخاب کرده و پس از آن وارد سربرگ Full Node شده و مثل تصویر زیر عمل کنید. در حقیقت اصلی‌ترین کاری که در نرم‌افزار چیا باید انجام دهید، «همگام‌سازی» (Sync) این نرم افزار با شبکه چیا است و این فرایند بین ۲ الی ۸ ساعت زمان خواهد برد.

مراحل استخراج چیا

در قدم بعدی و زمانی که همگام سازی انجام می‌گیرد، ۲ عدد ۱۳۴۴ و ۴۷۷۷۳ تغییر خواهند کرد و در پایان همگام‌سازی نیز Status شما در نرم‌افزار به حالت Synched درخواهد آمد.

مراحل استخراج چیا

حال نوبت به فارمینگ ارز دیجیتال چیا می‌رسد. جهت انجام فارمینگ چیا بایستی مثل عکس زیر به سربرگ Plots بروید.

مراحل استخراج چیا

در این مرحله باید بر روی گزینه Add a Plot کلیک کنید تا فرایند پلاتینگ شما انجام گیرد. شما همچنین می‌توانید از تنظیمات پیشنهادی وب‌سایت چیا هم استفاده کرده و مثلا سایز پلات‌ها را بر روی ۱۰۱.۴ گیب بایت تنظیم کنید و در این صورت به Gibb 239 فضای موقت نیاز خواهید داشت. دقت کنید که تعداد یا میزان پلات‌های شما، مستقیما به میزان حافظه خالی هارد شما بستگی خواهد داشت. دقت کنید که هر پلات حدود Gibb 270 از حافظه را اشغال می‌کند.مراحل استخراج چیا

 

حال باید در بخش Select Temporary Directory، یک مسیر را جهت دایرکتوری بر روی هارد دیسک خود انتخاب کنید. سپس Select Final Directory را بر روی حافظه اکسترنال خود انتخاب کرده و با انجام این کار، شما حافظه SSD را جهت ایجاد پلات و حافظه اکسترنال خود را جهت فارمینگ انتخاب می‌کنید.

مراحل استخراج چیا

مرحله نهایی با انتخاب گزینه CREATE PLOT در انتها صفحه کامل می‌شود و پلات‌های شما بین زمان‌بندی ۶ تا ۱۲ ساعت برای تکمیل شدن زمان نیاز دارد. توجه داشته باشید که پلات کردن به صورت موازی بیش از ۳ پلات ممکن است به CPU و RAM سیستم شما آسیب وارد کند.

مراحل استخراج چیا

با انجام این مراحل، فرایند استخراج ارز دیجیتال چیا برای شما شروع خواهد شد و می‌توانید موجودی خود را در بخش داشبورد این نرم‌افزار مشاهده کنید.

مراحل استخراج چیا

اما ببینیم که استخراج این ارز دیجیتال به‌صورت کلی چه معایبی را به‌ دنبال داشته است.

 

بلایی که ارز دیجیتال چیا بر سر هاردهای SSD می‌آورد

همانطور که اشاره داشتیم، شبکه چیا جهت استخراج این رمز ارز، از هارد دیسک و فضای ذخیره‌سازی رایانه‌ها استفاده می‌کند. از این رو بسیاری از افرادی که تا‌کنون اقدام به استخراج چیا کرده‌اند عنوان کرده‌اند که هارد SSD ۵۱۲ گیگابایتی در فرایند استخراج چیا تنها ۴۰ روز عمر مفید خواهد داشت.

 

خرید و فروش و چشم‌انداز مبادلات چیا

تاکنون ارز دیجیتال چیا تنها در ۱۸ صرافی از جمله صرافی اوکی. اکس و کوینکس فهرست شده است. البته انتظار می‌رود تا در آینده‌ای نزدیک صرافی‌های دیجیتال بیشتری خدمات معامله این ارز دیجیتال را ارائه کنند.

از طرفی به‌صورت قطعی نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد، ولی با رویکردی که شبکه این ارز دیجیتال در این سال‌ها داشته، به نظر می‌رسد که استقبال بالایی از چیا صورت بگیرد، به خصوص که تغییر تکیه‌گاه استخراج چیا باعث خواهد شد تا با تجهیزات به مراتب ساده‌تر و ارزان‌تری بتوان این فرایند را انجام داد و اقدام به کسب سود کرد. البته که جهت اظهارنظر قطعی در مورد این موضوع نیازمند گذشت زمان است.

 

سخن پایانی

اگر به تازگی پیگیر اخبار حوزه کریپتوکارنسی‌ها شده اید، احتمالا با اخبار بسیاری در مورد ارز دیجیتال چیا در وب‌سایت‌های فعال در این حوزه روبه‌رو شده‌اید. چیا یک ارز دیجیتال در حال توسعه است که چند سال پیش وارد صحنه رمز ارزها شده و ساختار متفاوتی به نسبت دیگر رمزارزها دارد.

در واقع رمز ارز چیا جهت استخراج نیازی به پردازنده و کارت‌های گرافیک قدرتمند ندارد و با صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی، با تکیه بر فضای هارد دیسک رایانه کاربران، اقدام به استخراج می‌کند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا