دوره منتور شیپ
آموزش طلا

خرید سکه در بورس چیست؟ | راهی برای کنترل ریسک سرمایه گذاری

خرید سکه همیشه یکی از گزینه‌های محبوب مردم برای حفظ ارزش سرمایه‌ خود و فرار از تورم بوده است. بسیاری از این افراد برای سرمایه‌گذاری در انواع سکه به فکر خرید فیزیکی ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام می‌افتند. با این حال، جالب است بدانید که سکه و ربع سکه در بورس کالا نیز ارائه می‌شود و می‌توانید از طریق بورس نیز سکه بخرید.

اینکه خرید سکه و ربع سکه از بورس چه مزایایی نسبت به خرید فیزیکی سکه دارد و شرایط خرید سکه چیست، از جمله سوالاتی هستند که در ادامه‌ی این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین در مورد اینکه چگونه خرید سکه از بورس می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری ما را کنترل کند، صحبت خواهیم کرد. همراه ما باشید.

عرضه سکه و ربع سکه در بورس کالا

عرضه سکه از سال ۱۳۹۴ و ربع سکه از سال ۱۴۰۱ در بورس کالا آغاز شده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری خود اقدام به خرید سکه کنند.

سکه از سال ۱۳۹۴ و ربع سکه از دی ماه ۱۴۰۱ در بورس کالا قابل معامله شده است. این یعنی علاوه بر خرید فیزیکی انواع مختلف سکه از طلافروشی‌ها و صرافی‌های معتبر، می‌توانید از طریق بورس نیز اقدام به خرید ربع سکه و سکه تمام بکنید.

این کار از طریق بورس کالا انجام می‌شود که از دیرباز محلی برای داد و ستد کالاهای ارزشمند مثل زعفران، سیمان، برنج و فلزات بوده است. ساختار این بازار به شکلی است که ارزش هر کالا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و هر فردی می‌تواند در آن معامله کند.

نوشته های مشابه

همان‌طور که گفتیم گواهی سپرده کالایی سکه طلا در سال ۱۳۹۴ و به منظور کم کردن ریسک‌هایی که خرید سکه به همراه داشت عرضه شد. بدین ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از سامانه‌های معاملاتی اقدام به خرید سکه کرده و نگران کارمزدهای بالا و مالیات نباشند.

خرید سکه از بورس همچنین امکان وثیقه‌گذاری گواهی سکه برای دریافت تسهیلات را نیز فراهم می‌کند. از همین چند هفته پیش نیز عرضه گواهی سپرده کالایی ربع سکه با نماد «سکه۰۳۱۲ن۰۶» آغاز شده و کاربران می‌توانند به جای سکه تمام، ربع سکه بهار آزادی را نیز از بورس خریداری کنند.

گواهی سپرده ربع سکه و سکه تمام با نسبت ۰.۰۱ عرضه می‌شود. این یعنی برای خرید یک سکه باید ۱۰۰ گواهی سپرده از آن را خریداری کنید. به همین ترتیب، خرید دو سکه نیازمند خرید ۲۰۰ گواهی است و اگر تعداد بیشتری بخواهید باید با مضرب‌های صدتایی پیش بروید.

نکته‌ی مهم دیگر این است که برای خرید سکه و ربع سکه از بورس کالا نیاز به کد بورسی و کد معاملاتی دارید که این کار با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام و انتخاب یک کارگزاری معتبر انجام می‌شود.

به این نکته هم توجه داشته باشید که علی‌رغم عرضه سکه و ربع در بورس کالا، نیازی به کد بورس کالا و حساب وکالتی ندارید و با همان کد بورسی می‌توانید از پنل کارگزاری، خرید خود را تکمیل کنید.

 

آموزش خرید ربع سکه و سکه از بورس

برای خرید سکه و ربع سکه از بورس باید ابتدا با مراجه به سامانه سجام کد بورسی دریافت کنید سپس در یکی از کارگزاری‌های مجاز بورس عضو شده و سفارش خود را ثبت کنید.

اولین قدم برای خرید ربع سکه و سکه از بورس ثبت نام و احراز هویت است. برای این کار باید ابتدا به سامانه سجام مراجعه کرده و بعد از ثبت نام در آن، هویت خود را احراز کنید. سپس می‌توانید با انتخاب یکی از کارگزاری‌های معتبر و دارای مجوز بورس اقدام به خرید ربع سکه یا سکه تمام بهار آزادی کنید.

اگر قبلاً در بورس به معامله سهام پرداخته‌اید باید بگوییم که خرید سکه و ربع سکه نیز به همین ترتیب انجام می‌شود. تنها کافی است در پلتفرم معاملاتی کارگزاری خود نماد سکه یا ربع سکه را جستجو کرده و گواهی سپرده ربع سکه و سکه خود را با مضرب ۱۰۰ خریداری کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که ربع سکه در حال حاضر تنها با نماد «سکه۰۳۱۲ن۰۶» عرضه شده است، در حالی که نماد سکه تمام بسته به بانک ارائه‌دهنده‌ آن می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال نماد «سکه۰۰۱۱پ۰۲» مربوط به نماد تمام سکه طرح جدید ۰۰۱۱ بانک ملت است و نماد « سکه۰۰۱۲-۰۱» به بانک رفاه اشاره می‌کند.

بعد از تکمیل سفارش شما در بورس، حواله‌ یا قبضی برای شما صادر می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید به انبار و خزانه‌ی مشخص شده مراجعه کرده و سکه‌ خود را به صورت فیزیکی دریافت کنید.

 

شرایط خرید ربع سکه از بورس

از آنجایی که خرید ربع سکه از بورس از همین چند هفته پیش آغاز شده است، در حال حاضر محدودیت‌های زیادی برای آن وجود دارد.

خرید ربع سکه از اواخر دی ماه ۱۴۰۱ و به منظور کنترل قیمت ربع سکه و حباب آن در بازار آغاز شده است. به همین دلیل شرایط و محدودیت‌های خاصی برای آن در نظر گرفته شده که البته ممکن است در گذر زمان تغییر کند.

اولین موضوعی که در مورد خرید ربع سکه در بورس وجود دارد این است که امکان فروش گواهی سپرده‌ خود را نخواهید داشت و تنها می‌توانید ربع سکه خود را از انبار تحویل بگیرید و سپس آن را در بازار آزاد بفروشید.

نکته‌ی بعدی این است که تنها افراد حقیقی می‌توانند از بورس کالا ربع سکه بخرند و هنوز این امکان برای شرکت‌های حقوقی فراهم نشده است. علاوه بر این، افراد حقیقی نیز تنها امکان خرید حداکثر ۵ ربع سکه از بورس را دارند.

دامنه نوسان و سفارش‌ها نیز توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود که این موضوع در قالب اطلاعیه، به انتشار می‌رسد و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

سکه امامی

 

سوالات متداول در مورد خرید سکه از بورس کالا

در این قسمت به پرتکرارترین سوالاتی که پیرامون خرید سکه در بورس وجود دارد و افراد زیادی به دنبال پاسخ آن می‌گردند، می‌پردازیم.

 

چه کسانی می‌توانند از بورس کالا سکه و ربع سکه بخرند؟

تمام افراد حقیقی که بالای ۱۸ سال باشند، می‌توانند در بورس کالا سکه و ربع سکه خریداری کنند.

 

آیا خرید نیم سکه در بورس کالا امکان‌پذیر است؟

تا همین چند ماه پیش تنها امکان خرید سکه تمام از بورس وجود داشت، اما از دی ماه ۱۴۰۱ ربع سکه نیز در بورس کالا ارائه می‌شود. اما هنوز خبری از عرضه نیم سکه در بورس نیست و ممکن است در آینده این امکان نیز فراهم شود.

 

محدودیت خرید ربع سکه از بورس چقدر است؟

در حال حاضر هر شخص می‌تواند حداکثر تا ۵ ربع سکه طلای بهار آزادی بخرد که معادل ۵۰۰ گواهی سپرده ربع سکه است.

 

آیا حتما باید خودمان برای دریافت سکه به تهران برویم؟

شخص شما یا نماینده حقوقی که دارای وکالت‌نامه رسمی از سوی شما است، می‌تواند سکه‌ها را دریافت کند.

 

سخن پایانی

خرید سکه و ربع سکه از بورس باعث می‌شود بدون اینکه نگران ریسک‌های خرید و نگهداری سکه‌های فیزیکی باشید، به صورت برخط سکه‌های دلخواه خود را خریده و در زمان دلخواه بفروشید. بدین ترتیب، هم می‌توانید از نوسانات قیمت طلا و دلار بهره‌مند شوید و هم دردسرهای مربوط به خرید فیزیکی و نگهداری آن را دور بزنید.

خرید سکه از بورس از سال ۱۳۹۴ ممکن شده بود، ولی خرید ربع سکه از بورس از همین چند هفته پیش آغاز شده است. در حال حاضر نیز امکان خرید نیم سکه از بورس وجود ندارد، ولی ممکن است در آینده شاهد عرضه‌ی نیم سکه و حتی سایر انواع سکه در بورس نیز باشیم.

خرید سکه در بوررس یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل ریسک سرمایه‌گذاری است که امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله توانسته باشد به سوالات شما پاسخ دهد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا