دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدواژه‌نامه و اصطلاحات

بررسی کتاب سرمایه گذار هوشمند | بنجامین گراهام

«وارن بافت» (Warren Buffet) یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران مدرن جهان است که در حال حاضر با ثروتی معادل ۱۰۳ میلیارد دلار، در رتبه‌ی هفتم پول‌دارترین انسان‌های جهان قرار دارد.

با این حال او نیز مانند همه‌ی انسان‌ها دانش و تجربیات خود را از شخص دیگری فرا گرفته که این شخص همان «بنجامین گراهام» (Benjamin Graham) نویسنده کتاب معروف «سرمایه‌گذار هوشمند» (The Intelligent Investor) و موضوع اصلی مقاله‌ی امروز ما است.

کتاب سرمایه‌گذار هوشمند که از نظر بسیاری از متخصصان این حوزه، بهترین کتاب قرن بیستم در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری است، در سال ۱۹۴۹ و توسط بنجامین گراهام نوشته و منتشر شد.

فلسفه‌ی سرمایه‌گذاری ارزشی گراهام که در این کتاب از آن صحبت شده، سرمایه‌گذاران را از خطاهای مرسوم بازارهای مالی محافظت کرده و به آن‌ها یاد می‌دهد تا با پیدا کردن استراتژی‌های معاملاتی دراز مدت خود به هدف‌های مالی‌شان برسند. برای همین است که از کتاب سرمایه‌ گذار هوشمند بنجامین گراهام به عنوان کتاب مقدس بازارهای مالی یاد می‌شود.

در مورد بنجامین گراهام

بنجامین گراهام در سال ۱۸۹۴ میلادی در شهر لندن متولد شد و زمانی که هنوز چند سال بیشتر نداشت، به همراه پدر و مادر خود به آمریکا مهاجرت کرد.

چند سال بعد و در سال ۱۹۰۷ مادر بیوه‌ی گراهام در جریان سقوط بازارهای مالی آن سال تمام پس‌اندازشان را از دست داد و خانواده‌شان را به فقر کشاند. با این حال خود گراهام ناامید نشد و با عملکرد خوبی که در دوران مدرسه بر جای گذاشت، توانست وارد دانشگاه کلمبیا در نیویورک شود.

او سپس در وال استریت که مرکز بانک‌ها و سرمایه‌داران نیویورک است مشغول به کار شد و در نهایت با تجربه‌ای که در این راه به دست آورد، شرکت سرمایه‌گذاری خودش را تاسیس کرد.

بدین ترتیب سال‌ها تجربه و دانش در بازارهای مالی از او یک سرمایه‌گذار خبره ساخت که خوشبختانه گراهام همه‌ی آن‌ها را در کتاب سرمایه‌گذار هوشمند خود نوشته است.

سه اصل اساسی یک سرمایه‌ گذاری خوب

با شروع خواندن کتاب سرمایه‌گذار هوشمند خیلی زود خواهید فهمید که گراهام در کتاب خود زمان کمی را به آموزش تکنیک تحلیل اوراق قرضه پرداخته و در عوض تمرکز زیادی روی ضوابط سرمایه‌گذاری و نوع نگرش سرمایه‌گذار گذاشته است.

علاوه بر این، با اینکه سرمایه‌گذار هوشمند در سال ۱۹۴۹ منتشر شده و شاید تصور کنید که اطلاعات درون آن با بازارهای مالی امروزی همخوانی ندارد ولی بهتر است بدانید که اصول اساسی یک سرمایه‌گذاری خوب که در این کتاب در مورد آن بحث شده، از یک دهه تا دهه‌های بعدی تغییر نکره است.

 گراهام در این کتاب تلاش کرده تا سه اصل اساسی را به مخاطبان خود بیاموزد:

  1. اینکه چگونه احتمال وقوع زیان‌های جبران‌ ناپذیر را به حداقل رساند،
  2. چگونه احتمال رسیدن به موفقیت‌های پی‌درپی و پایدار را به حداکثر رساند،
  3. و اینکه چگونه بتوان از پس فکرهای منفی که مانع رسیدن سرمایه‌گذار به پتانسیل واقعی خود می‌شود، برآمد.

به عقیده‌ی گراهام برای اینکه بتوان به یک سرمایه‌گذار هوشمند تبدیل شد باید صبور، منظم و مایل به یادگیری چیزهای جدید باشید. علاوه بر این، باید بتوانید جلوی احساسات خود را گرفته و خودتان فکر کنید.

او ادامه می‌دهد که برای هوشمند بودن لازم نیست که حتماً ضریب هوشی بالایی داشته باشید و این بیشتر به شخصیت شما بستگی دارد. در طول این کتاب همه‌ی این موارد آموزش داده می‌شود و با یادگیری فرمول گراهام می‌توانید سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید.

نگاهی به فصل‌ های مختلف کتاب سرمایه‌ گذاری هوشمند

در فصل اول این کتاب، گراهام در مورد تفاوت‌های اساسی سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی در بازار سهام صحبت می‌کند. او سرمایه‌گذاری را عملی تعریف می‌کند که بعد از تجزیه و تحلیل کامل، امنیت مبلغ سرمایه‌گذاری شده و سود کافی را تضمین می‌کند. از نظر او عملی که چنین نباشد سفته‌بازی محسوب می‌شود.

در فصل دوم، گراهام به بحث جذاب تورم پرداخته و مخالفت خود را با مقایسه‌های نادرست بین بازار سهام و اوراق قرضه اعلام می‌کند.

فصل سوم کتاب سرمایه‌گذار هوشمند به بررسی تاریخچه‌ی بازار سهام آمریکا در بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ می‌پردازد و سه فاز اصلی این دوره‌ی زمانی را بازگو می‌کند.

از فصل‌های بعدی بحث اصلی گراهام آغاز شده و در طول ۶۴۰ صفحه‌ی کتاب در مورد مسائل مختلفی از جمله اصول سرمایه‌گذاری دفاعی، مدیریت پورتفولیو، نوسانات بازار و نحوه‌ی برخورد سرمایه‌گذار با آن، ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، روش‌های انتخاب سهم و موضوعات دیگر صحبت می‌شود.

سرمایه‌ گذاری هوشمند و شش اصل اساسی آن

به عقیده‌ی بنجامین گراهام، کلمه‌ی هوشمندی که در عنوان کتاب از آن یاد شده با رعایت کردن این شش اصل اساسی تامین می‌شود:

  1. کسب‌وکاری که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید را به خوبی بشناسید؛
  2. بدانید چه کسی مدیریت آن را برعهده دارد؛
  3. با هدف کسب سود در دراز مدت سرمایه‌گذاری کنید، نه به خاطر سودهایی که از خرید و فروش سریع به دست می‌آید؛
  4. به خاطر ارزش بنیادی دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنید نه به خاطر اینکه در بین عموم مردم محبوبیت دارند؛
  5. همیشه حاشیه امن خود را حفظ کنید؛
  6. و در نهایت به تحلیل‌ها و مشاهدات خود اعتماد داشته باشید.

گراهام معتقد است یک سرمایه‌گذار هوشمند به نحوی به سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند که انگار قرار است آن کسب‌وکار یا شرکت را بخرد. برای همین باید قبل از شروع سرمایه‌گذاری هم آن کسب‌وکار و شرکت را بشناسد و هم بداند که توسط چه کسانی مدیریت می‌شود.

سخن پایانی

کتاب سرمایه گذار هوشمند کتابی است که همه‌ی سرمایه‌گذاران باید آن را بخوانند. اصولی که گراهام در این کتاب از آن‌ها صحبت کرده اصولی هستند که نه تنها ۵۰ سال قبل از نگارش این کتاب پایدار باقی مانده بودند بلکه بیش از ۷۰ سالی که از زمان نگارش این کتاب گذشته نیز تغییری در صحت و درستی آن‌ها ایجاد نکرده است.

کتابی که وارن بافت از آن به عنوان بهترین کتاب سرمایه‌گذاری تاریخ یاد کرده، مطمئناً پندهای ارزشمندی در خود دارد که خواندن آن را به همه‌ی شما پیشنهاد می‌کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. منم پارسال یک کتاب چگونه سرمایه گذاری کنیم رو خریدم و مطالعش کردم آقا این واقعا فوق العاده بود رو ذهنیتم خیلی تاثیر گذاشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا