دوره منتور شیپ
آموزش صرافی

صرافی متمرکز چیست؟ محبوب ترین صرافی های متمرکز

دنیای کریپتوکارنسی روز به روز در حال پیشرفت است و هر روز افراد بیشتری با فناوری بلاک ‌چین آشنا می‌شوند. نیاز روز افزون این افراد برای سرمایه‌گذاری و تبدیل ارز کشور خود به ارز‌های دیجیتال، منجر به ایجاد صرافی‌های بزرگ برای انجام و مدیریت این امر شده است. در واقع صرافی‌ها پول‌ رایج کشور‌های مختلف را به ارز دیجیتال تبدیل می‌کنند.

این نوع صرافی‌ها با عنوان صرافی متمرکز شناخته می‌شوند. در ادامه ساختار و قابلیت‌ صرافی‌های متمرکز را با جزئیات بیشتری مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

صرافی متمرکز چیست؟

در صرافی متمرکز دارایی‌های دیجیتال کاربران توسط شخص ثالت کنترل و مدیریت می‌شود.

کاربران می‌توانند در بستر صرافی‌های متمرکز به صورت مستقیم رمز ارزهای مختلف را خریداری کرده و به معامله بپردازند. اما به دلیل ساختار متمرکز آن‌ها خطر مسدود شدن حساب کاربری برای ایرانیان وجود دارد.

«صرافی متمرکز» (Centralized Exchange) همواره توسط یک نهاد، ارگان، شرکت یا گروه خاصی‌ از افراد، کنترل می‌شود. به زبان ساده‌تر، دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاران در دسترس و کنترل افراد مسئول صرافی قرار دارند. معمولاً در این نوع صرافی‌ها شما می‌توانید:

  1. مستقیماْ و با استفاده از کارت‌ بانکی خود ارز دیجیتال خریداری کنید.
  2. به عنوان معامله‌گر در بستر صرافی فعالیت کنید.
  3. ارزهای دیجیتال موجود در حساب کاربری خود را بفروشید و پول دریافت کنید.
  4. با سایر کاربران صرافی معامله کنید.

اکثر صرافی‌های معروف از جمله «بایننس» (Binance)، متمرکز هستند. لازم به ذکر است که نزدیک به ۹۰ درصد حجم معاملات روزانه‌ی ارز‌های دیجیتال، در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شوند.

همانطور که گفته شد در صرافی‌ها متمرکز، کنترل دارایی‌های دیجیتال افراد، کاملاً در اختیار صرافی است. در واقع ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های متعلق به صرافی ذخیره و نگهداری می‌شوند. فقط میزان موجودی حساب کاربری، نشان داده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های صرافی‌های متمرکز، همین ساختار متمرکز آن‌ها است که به باور فعالان این حوزه، برخلاف ذات حقیقی و غیر متمرکز ارزهای دیجیتال است.

این ضعف مهم، در میان کاربران ایرانی به ‌دلیل وجود تحریم‌ها، بیشتر به چشم می‌خورد چرا که کاربران همیشه در خطر مسدود شدن حساب کاربری و از دست دادن سرمایه خود هستند. در ادامه صرافی‌های متمرکز محبوب را به شما معرفی می‌کنیم.

پیش از معرفی لیستی از محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز بهتر است به چند نکته توجه کنیم. افراد در سراسر جهان می‌تواند در این صرافی‌ها حساب بسازند، فعالیت کنند و با کارت‌های بانکی بین‌المللی خود از صرافی ارز دیجیتال بخرند. اما متاسفانه کاربران ایرانی نمی‌توانند با کارت‌های بانکی ایرانی و به ازای پرداخت ریال، رمز ارز دریافت کنند.

همچنین در برخی صرافی‌ها شما نمی‌توانید با ای ‌پی ایران فعالیت داشته باشید و از خدمات صرافی استفاده کنید. در حقیقت اگر بدون وی*پی*ان سایت صرافی را باز کنید، به شما اجازه ورود نمی‌دهند.

در این حالت می‌توانید از وی*پی*ان یا وی*پی*اس استفاده کنید. دقت کنید که کشور شما نباید مدام تغییر کند وگرنه صرافی به هویت شما شک می‌کند و این امکان وجود دارد که حساب شما را مسدود کند.

بسیاری از صرافی‌ها کاربران خود را احراز هویت نمی‌کنند. اما اگر سقف معاملاتی شما از حد خاصی بیشتر شود، نیازمند گذراندن مراحل مختلف احراز هویت هستید.

لیستی از بهترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال

کدام صرافی‌ها به عنوان محبوب‌ترین و بهترین صرافی‌های متمرکز شناخته می‌شوند؟ در ادامه تعدادی از صرافی‌های مطرح این حوزه را به شما معرفی می‌کنیم.

توجه داشته باشید که به دلیل شرایط سیاسی کشورمان و وجود تحریم‌ها بسیاری از صرافی‌های متمرکز در دنیا به ایرانیان خدمات ارائه نمی‌دهند.

صرافی بایننس

بایننس (Binance) از سال ۲۰۱۷، توسط یک شرکت چینی در کشور مالت شروع به کار کرد.

بایننس حدود ۶۰۰ جفت ارز متفاوت، از جمله جفت‌های فیات را پشتیبانی می‌کند. این صرافی در زمانی کوتاه، از بسیاری از رقبای خود پیشی گرفت و پیشرفت چشم‌گیری داشت.

کاربران این صرافی، می‌توانند در معاملات خود از ارزهای دیجیتال متفاوتی استفاده کنند و از امکانات پیشرفته، از جمله «معاملات آتی» استفاده کنند و سرمایه خود را چندین برابر افزایش دهند.

صرافی کوین بیس

معروف‌ترین و کارآمد‌ترین صرافی ارز دیجیتال در کشور آمریکا، صرافی کوین بیس (Coinbase) است.

تنها سه سال پس از انتشار بیت کوین، در سال ۲۰۱۲ شرکت کوین بیس تأسیس شد که یک شرکت دارای مجوز و کاملاً قانونی است. کوین بیس مجوز فعالیت در بیش از ۴۰ ایالت و ناحیه آمریکا را دارد.

کوین بیس، نسخه‌ دیگری را با یک ساختار پرداختی متفاوت و در عین حال ارزان‌تر معرفی کرده که امکانات بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد، مثل مشاهده‌ی چارت‌ها و اندیکاتورها، این نسخه از کوین بیس،  coinbase pro  نام دارد.

صرافی هوبی گلوبال

صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global) یکی از بزگترین صرافی‌ها در آسیا است. این صرافی، فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ آغاز کرده و هدف آن جایگزینی ارز فیات با یک ارز دیجیتال ایمن‌تر برای عموم مردم است.

خدمات صرافی هوبی گلوبال در ابتدای فعالیت محدود به بازار چین بود. اما پس از مدتی، پلتفرم صرافی هوبی بروزرسانی شد و خدمات خود را به سراسر جهان ارائه داد. توکن بومی این صرافی هم هوبی توکن (Huobi Token) نام دارد.

صرافی کراکن

در صرافی کراکن (Kraken) می‌توان رمز ارزهایی از جمله بیت کوین، اتریوم و بیت کوین کش را معامله کرد. دفتر مرکزی این صرافی در آمریکا قرار دارد. این صرافی در سال ۲۰۱۱ در بین جهانیان نام آشنا شد.

لازم به ذکر است که افراد تازه کار نمی‌توانند از تمام امکانات این صرافی استفاده کنند و احتیاج به دانش بیشتری دارند. یکی مزایای صرافی کراکن، این است که می‌توان میزان سرمایه را در واحدهای پولی مختلف مشاهده کرد.

صرافی بیت هامب

صرافی بیت هامب (Bithumb)، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های کشور کره جنوبی است. در این صرافی، امکان مبادله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل و بیت کوین کش، وجود دارد.

کارمزد تبادلات در این صرافی، برای همه مبالغ ۰.۱۵ درصد از مبلغ هر معامله است. اما اگر از کوپن‌های ویژه‌ای که در سایت قرار گرفته استفاده کنید، کارمزد مبادلات از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌یابد.

در لیستی که معرفی شد صرافی‌های متمرکز بایننس، کوین بیس، هوبی گلوبال، کراکن و بیت هامب به کاربران ایرانی اجازه ورود نمی‌دهند.

مزایا استفاده از صرافی متمرکز

رابط کاربری ساده‌ی صرافی‌های متمرکز باعث تسریع روند انجام معاملات و ایجاد حساب کاربری شده است. بیشتر فعالان حوزه ارزهای دیجیتال از صرافی‌های متمرکز استفاده می‌کنند و به همین دلیل میزان نقدینگی در این صرافی‌ها به مراتب بالا‌تر است. استفاده از صرافی‌های متمرکز خطر پولشویی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز رابط کاربری بسیار ساده‌ی آن‌ها است که موجب تسریع روند انجام معاملات می‌شود. ثبت‌ نام و ایجاد حساب کاربری هم در صرافی‌های متمرکز بسیار سریع است‌. شما به راحتی می‌توانید بعد از تایید ایمیل و یادداشت رمز خود، یک حساب کاربری ایجاد کنید و به معامله بپردازید.

همان طور که می‌دانید، در هر کسب و کاری، اولین‌ها موفق‌تر هستند، این موضوع در رابطه با صرافی‌های ارز دیجیتال نیز صدق می‌کند. از آنجایی که صرافی‌های متمرکز اولین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا بودند، مورد قبول بخش بزرگی از سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی هستند.

یکی دیگر از موضوعاتی که باعث محبوبیت صرافی‌های متمرکز می‌شود، نقدینگی بالای آن‌ها است. فرض کنید که قصد انجام یک معامله در بازار کریپتوکارنسی را دارید، در این صورت بهتر است یک  صرافی که حجم نقدینگی بیشتری دارد را انتخاب کنید چرا که در این صورت، دارایی شما سریعاً نقد می‌شود و تایید معامله بسیار سریع اتفاق می‌افتاد و مهم‌تر از همه، با استفاده از صرافی‌های متمرکز احتمال پول شویی به کمک ارز‌های دیجیتال با کاهش چشم‌گیری مواجه می‌شود.

مزایا استفاده از صرافی متمرکز

معایب صرافی متمرکز

مالکان صرافی‌های متمرکز به کلید خصوصی و دارایی‌های دیجیتال شما دسترسی دارند. از این امکان دارد صرافی مورد حمله سایبری قرار بگیرد یا حساب کاربری شما را مسدود کند. کارمزد بالای انجام معاملات یکی دیگر از معایب اصلی صرافی‌های متمرکز است.

اگر مزایای استفاده از صرافی‌های دیجیتال که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم شما را راضی به استفاده از این صرافی‌ها کرده، کمی صبر کنید چرا که بهتر است با معایت آن هم آشنا شوید.

سیستم بلاک چین و ارز‌های دیجیتال با هدف تمرکز زدایی ایجاد شده‌اند، اما صرافی‌های متمرکز از این سیستم تبعیت نمی‌کنند، در واقع این صرافی‌ها، بانک‌های متمرکز ارز‌های دیجیتال هستند که ماهیت وجودی بلاک چین را زیر سوال می‌برند.

در صرافی‌های متمرکز کلید خصوصی و در واقع دارایی‌های دیجیتال شما کاملاً در دسترس مالکان صرافی قرار دارد. این صرافی‌ها به دلیل استفاده از سیستم متمرکز، بار‌ها و بار‌ها مورد حملات سایبری قرار گرفته‌اند و در بسیاری از مواقع در مقابل این حملات شکننده ظاهر شدند و در این بین سرمایه‌ی کاربران از بین رفته و از همه مهم‌تر، کارمزد بالای انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز گاهی اوقات منجر به از بین رفتن سود معامله‌گران بر روی یک ارز دیجیتال می‌شود.

سخن پایانی

با وجود مزایایی مثل میزان نقدشوندگی بالا در صرافی‌های متمرکز، نباید در انتخاب یک صرافی عجله کنید چرا که شما وظیفه محافظت از سرمایه‌ی شخصی خود را بر عهده‌ی شماست.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری در صرافی‌های متمرکز، راجع به تاریخچه‌ی آن تحقیق کنید و مهم‌تر از همه، مطمئن شوید که آن صرافی رابطه‌ی نزدیکی با دولت آمریکا ندارد، زیرا ممکن است به راحتی حساب شما را مسدود کند و تمام سرمایه‌ی شما از بین برود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. من یه سوالی داشتم ممنون میشم جواب سوالم رو بدید الان آیا صرافی کوینکس و صرافی بایننس متمرکز است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا