🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بورسپلتفرم‌های معاملاتی

کارگزاری‌های بورس چه خدماتی ارائه می‌کنند؟

اگر آموزش‌های بورس مجموعه حسینی فایننس را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که هر شخص حقیقی و حقوقی برای فعالیت در این بازار نیاز به استفاده از یک کارگزاری دارد. شرکت‌های کارگزاری در واقع شرکت‌هایی هستند که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به عنوان واسط بین خریداران و فروشندگان سهام و اوراق بهادار عمل می‌کنند و وجود آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس ضروری است.

اما جالب است بدانید که کارگزاری‌ها علاوه بر وظیفه اصلی خود که تسهیل خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار است، خدمات دیگری را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم. لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

کارگزاری بورس چیست؟

شرکت‌های کارگزاری بورس به عنوان واسط، فرآیند خریدوفروش سهام و دیگر اوراق را تسهیل می‌بخشند.

کارگزاری بورس به شرکت‌هایی گفته می‌شود که از طرف سرمایه‌گذاران فرآیند دادوستد سهام، اوراق بهادار و دیگر دارایی‌های قابل خرید و فروش در بورس را انجام داده و به پاس زحمات خود مقداری از هزینه معامله را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

ثبت نام در یک کارگزاری از اولین کارهایی است که هر سرمایه‌گذار باید آن را انجام دهد، زیرا در حال حاضر بدون استفاده از کارگزاری‌ها امکان خریدوفروش مستقیم دارایی‌ها وجود ندارد.

شرکت‌های کارگزاری بورس را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. گروهی از کارگزاری‌ها تنها فرآیند انجام معاملات را انجام می‌دهند که به آن‌ها کارگزاری‌های تخفیفی نیز گفته می‌شود. با این حال، دسته دیگری از کارگزاری‌ها هم فعالیت می‌کنند که علاوه بر وظیفه اصلی خود، خدمات دیگری را نیز در اختیار مشتریان و کاربران خود قرار می‌دهند. برای مثال، چنین کارگزاری‌های جامعی ممکن است، دوره‌های آموزشی نیز برگزار کرده یا حتی خدمات سبدگردانی نیز انجام دهند.

بیایید در ادامه بیشتر در مورد خدمات کارگزاری‌های بورس صحبت کنیم.

 

خدمات شرکت‌های کارگزاری بورس

کارگزاری‌های بورس علاوه بر وظیفه اصلی خود، خدمات دیگری همچون مشاوره، آموزش، سبدگردانی، بازارگردانی و تامین اعتبار معاملاتی را نیز انجام می‌دهند.

در حال حاضر، طبق آخرین گزارشات بیش از ۱۰۰ کارگزاری مختلف در کشور ایران فعالیت می‌کنند که هر کدام خدمات خاصی را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. با این حال، بیشتر خدماتی که در ادامه با جزئیات کامل در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد، در بین این کارگزاری‌ها یکسان است و تنها در کیفیت و نحوه انجام کار تفاوت وجود دارد.

کارگزاری های بورس چه خدماتی ارائه می دهند

 

انجام معاملات

یکی از مهم‌ترین خدماتی که شرکت‌های کارگزاری ارائه می‌دهند معامله از جالب سرمایه‌گذاران است که با خرید و فروش سهام، اوراق بدهی، حق تقدم، اوراق مشتقه و دیگر اوراق بهادار قابل معامله در بورس انجام می‌شود.

 

خدمات مشاوره‌ای

هر چه سرمایه‌گذاران سود بیشتری از معاملات خود در بورس کسب کنند به نفع کارگزاری نیز خواهد بود، زیرا آن‌ها هم مبلغی را به عنوان کارمزد معاملات برای خود برمی‌دارند. برای همین کارگزاری‌ها همیشه در تلاش هستند تا با ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی، سطح آگاهی سرمایه‌گذاران خود را بالاتر ببرند.

حتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز می‌توانند از کارگزاری‌ها در مورد انتشار و عرضه اوراق بهادار خود مشاوره بگیرند. بنابراین، خدمات مشاوره‌ای شرکت‌های کارگزاری تنها محدود به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی نیست و همه طرفین فعال در بورس می‌توانند از دانش و تجربه کارگزاری‌ها استفاده کنند.

 

کارمزدهای منعطف

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم یکی از منابع اصلی کسب درآمد کارگزاری‌ها از طریق دریافت کارمزد از معاملات کاربران است. بنابراین، قبل از انتخاب یک کارگزاری بهتر است حتما به نرخ کارمزدهای آن توجه داشته باشید. دلیل آن هم این است که بسیاری از کارگزاری‌ها برای جذب مخاطب و جلو افتادن از رقبای خود در کارمزدهای دریافتی تخفیف در نظر می‌گیرند که آن را هم می‌توان نوعی خدمت از طرف شرکت‌های کارگزاری در نظر گرفت.

 

ثبت سوابق معاملاتی بازار و تحلیل آن‌ها

یکی دیگر از خدمات کارگزاری‌ها که به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود، ثبت سوابق معاملات انجام شده در بازار بورس، پردازش و انتشار آن است. به عبارت دیگر، شرکت‌های کارگزاری بورس داده‌های مختلف و با ارزشی مثل حجم معاملات، قیمت سهام و سفارشات خرید و فروش را ثبت کرده و از اطلاعات به دست آمده از آن‌ها برای تحلیل بازار و ارائه خدمات مشاوره‌ای استفاده می‌کنند.

 

خدمات سبدگردانی

مدیریت پورتفوی سرمایه‌گذاری کاربران یکی دیگر از خدمات مهم کارگزاری‌ها است که بیش از هر شخص دیگری به درد افراد کم‌تجربه و تازه‌وارد می‌خورد. بسیاری از مردم دانش و مهارت لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند و در عین حال می‌خواهند از فرصت‌های کسب درآمدی که در این بازار وجود دارد، بهره‌مند شوند. این افراد می‌توانند از کارگزاری‌هایی استفاده کنند که خدمات سبدگردانی را برای مشتریان خود انجام می‌دهند.

بدین ترتیب شما تنها سرمایه مورد نیاز را تامین کرده و در اختیار کارگزاری قرار می‌دهید. با این کار مدیریت پورتفوی سرمایه‌گذاری شما به کارگزار و افراد متخصص فعال در آن سپرده می‌شود و طبق قرارداد درصدی از سود حاصل به کارگزاری و بقیه به شما تعلق می‌گیرد.

 

تامین اعتبار

حتما برای شما یا آشنایان شما اتفاق افتاده که دانش کافی برای کسب سود از بازار سرمایه را داشته‌اید، ولی سرمایه‌ای برای این کار در اختیارتان نبوده است. خوشبختانه بعضی از کارگزاری‌ها در زمینه تامین اعتبار معاملاتی مشتریان خود نیز فعالیت می‌کنند. به عبارت دیگر مانند وام گرفتن از بانک، شما می‌توانید از کارگزاری اعتبار معاملاتی دریافت کرده و با آن به انجام معامله بپردازید.

توجه داشته باشید که این شرکت‌ها برای تامین اعتبار معاملاتی مشتریان خود نیاز به تضمین دارند که این کار معمولا از روی گردش معاملاتی آن‌ها سنجیده می‌شود. البته ممکن است کارگزاری‌ها به منظور جذب مشتری بدون نیاز به گردش مالی نیز اعتبار مورد نیاز کاربران خود را تامین کنند که در این حالت اعتبارسنجی آن‌ها با روش‌های دیگری انجام می‌شود.

 

بازارگردانی

بعضی مواقع پیش می‌آید که تعادل عرضه و تقاضا در بورس به هم خورده و باعث ایجاد نوسانات شدید قیمتی می‌شود. در چنین شرایطی کارگزاری‌ها می‌توانند با داشتن مجوزهای مربوطه به تنظیم بازار کمک کرده و تعادل از دست رفته را به حالت عادی برگردانند. بنابراین، بازارگردانی نیز یکی از خدمات مهم کارگزاری‌ها محسوب می‌شود.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

یکی از ساده‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بورس استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که به کمک آن افراد عادی می‌توانند در بورس سرمایه‌گذاری غیرمستقیم داشته باشند. چنین صندوق‌هایی توسط برخی از شرکت‌های کارگزاری ارائه می‌شوند و نیروهای متخصص و کاربلد آن‌ها با مدیریت سبدی از دارایی‌ها از نوسانات بازار کسب سود کرده و مشتریان خود را نیز از این سود بهره‌مند می‌سازند.

 

سخن پایانی

بیش از ۱۰۰ کارگزاری مختلف در ایران فعال هستند که هر کدام از آن‌ها همه یا بخشی از خدمات اشاره شده در این مقاله را به کاربران و مشتریان خود ارائه می‌کنند. بنابراین یکی از راه‌های رتبه‌بندی و انتخاب یک کارگزاری خوب بررسی خدمات ارائه‌شده توسط آن‌ها است که می‌تواند باعث برتری یک کارگزاری نسبت به سایر رقبا شود.

قبلا در مقالات جداگانه‌ای در مورد تعریف کارگزاری‌های بورس و وظایف آن‌ها صحبت کرده بودیم و در این مقاله نیز تمرکز خود را روی معرفی خدمات این شرکت‌ها گذاشتیم. به طور خلاصه می‌توان مهم‌ترین خدمات شرکت‌های کارگزاری را انجام معامله، تامین اعتبار، خدمات مشاوره‌ای، سبدگردانی و بازارگردانی توصیف کرد که در متن مقاله با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام صحبت کردیم. امیدواریم که از مطالب گفته شده نهایت استفاده را برده باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا