دوره منتور شیپ
آموزش بورس

سامانه سجام چیست؟ + نحوه ثبت نام در سامانه

پیشرفت تکنولوژی و فناوری، روی امور روزمره و اکثر مشاغل حتی بازار سرمایه تاثیر گذاشته و موجب افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه و زمان شده است. با توجه به تغییرات صورت گرفته در بازار بورس و حجم بالای معاملات هر کد بورسی، نیاز به ایجاد یک سامانه جامع برای ثبت اطلاعات سرمایه‌گذاران و تسریع ارائه خدمات  احساس می‌شود. به همین منظور، سازمان بورس و اوراق بهادار سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه سجام تاسیس و راه‌اندازی کرد.

سامانه سجام یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سامانه‌ها برای انجام معاملات بورس به‌صورت آنلاین و غیرحضوری است. در واقع سرمایه‌گذاران با یکبار ثبت‌نام در سامانه سجام، دیگر نیازی به ارائه مجدد اطلاعات و تکمیل فرم اطلاعاتی در نهادهای مالی مختلف ندارند. به همین منظور ما در این مقاله به معرفی سامانه سجام می‌پردازیم و نحوه ثبت‌نام در سامانه سجام و مزایای استفاده از آن را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

سجام چیست؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام توسط شرکت سرمایه‌گذاری اوراق بهادار، به‌منظور جمع‌آوری یکپارچه اطلاعات مشتریان و دسترسی راحت‌تر سرمایه‌گذاران به خدمات بازار سرمایه، تاسیس و راه‌اندازی گردید.

شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به‌منظور دسترسی سرمایه‌گذاران به خدمات بازار سرمایه، سامانه‌ای را با نام سجام راه‌اندازی کرده که مخفف عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است. این سامانه تمام اطلاعات و سوابق معاملاتی فعالان بازار سرمایه را به‌صورت یکپارچه جمع‌آوری کرده و در نتیجه سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی‌های خود را به‌راحتی بر روی این سامانه مشاهده کنند و از سودهای دریافتی خود مطلع شوند.

کلیه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی برای فعالیت در بازار بورس و دریافت خدماتی از قبیل خرید و فروش سهام و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید در این سامانه ثبت‌نام کنند. در واقع شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار تمام اطلاعات سرمایه‌گذاران را ثبت و جمع‌آوری می‌کند و از این طریق خدمات را با سرعت بیشتری به سها‌م‌داران ارائه می‌دهد.

درحقیقت سامانه سجام برای تسهیل انجام امور بورسی و رفاه حال سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شد. برای مثال تا پیش از راه‌اندازی این سامانه، سرمایه‌گذاران برای دریافت سود تقسیمی شرکت‌ها باید به بانک‌های اعلام شده از سوی شرکت‌ها مراجعه کرده و سود تقسیمی خود را دریافت می‌کردند. این موارد نیازمند صرف وقت و هزینه بسیاری از سوی سرمایه‌گذاران بود که امروزه سامانه سجام این مشکل را برطرف کرده است.

 

آموزش ثبت نام در سامانه سجام

ثبت‌نام در سامانه سجام دو مرحله دارد؛ در مرحله اول سرمایه‌گذاران باید اطلاعات فردی خود را وارد کنند. مرحله بعدی پس از ثبت اطلاعات، احراز هویت است که به دو صورت حضوری یا غیرحضوری انجام می‌گیرد.

سرمایه‌گذاران و سهام‌داران، پیش از دریافت کد بورسی و ورود به بازار سرمایه باید ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شوند. ثبت‌نام در سامانه سجام طی دو مرحله انجام می‌شود؛ سهام‌داران در مرحله اول باید ابتدا مواردی نظیر اطلاعات هویتی، فردی، شغلی، بانکی و شماره تماس خود را ثبت کنند.

سامانه سجام چیست

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در مرحله ورود اطلاعات باید تمام موارد ستاره‌دار را تکمیل کنید. همچنین تمام اطلاعات هویتی خود را با نهایت دقت وارد کنید؛ زیرا هرگونه نقض یا اشتباه در اطلاعات شخصی بر عهده خود کاربر است.

برای ثبت نام در سامانه سجام، پس از ورود به وب‌سایت رسمی سجام باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ورود به بخش ثبت‌نام؛
  • وارد کردن شماره همراه متعلق به خود شخص؛
  • ورود کدملی و کد تایید دریافتی از طریق پیامک و تعیین نوع مشتری (حقیقی یا حقوقی)؛
  • انتخاب هویت قانونی خود (توجه داشته باشید که اگر شخص حقیقی هستید، گزینه «اصیل» و اگر نماینده قانونی شخص دیگری هستید، گزینه «نماینده قانونی» را انتخاب کنید)؛
  • پرداخت هزینه ثبت‌نام؛
  • تکمیل فرم‌های ثبت‌نام و ورود اطلاعات شخصی با نهایت دقت.

پس از ثبت اطلاعات بالا، سامانه سجام از اطلاعات شما استعلام می‌گیرد که در صورت تایید یک کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شما پیامک خواهد شد. لازم به ذکر است در صورتی که مغایرتی در اطلاعات شما وجود داشته باشد، مشکل موجود برای شما پیامک می‌شود.

مرحله بعدی پس از ثبت اطلاعات و دریافت کد ۱۰ رقمی، احراز هویت است. در واقع احراز هویت در سامانه سجام به دو صورت حضوری یا غیرحضوری انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی این دو روش می‌پردازیم.

 

احراز هویت حضوری

سهام‌داران برای احراز هویت حضوری باید به یکی از مراکز منتخبِ معرفی شده در سامانه سجام مراجعه کنند. شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات مکانی خود، لیست نزدیک‌ترین مراکز منتخب را دریافت کنید. توجه داشته باشید که احراز هویت حضوری رایگان نیست و باید حتما مدارک هویتی و کد رهگیری ده رقمی خود را به همراه داشته باشید.

 

احراز هویت غیرحضوری

سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت غیرحضوری و از طریق تلفن همراه نیز احراز هویت شوند. احراز هویت غیرحضوری طی چند مرحله ساده از جمله وارد کردن کد ده رقمی سجام، ارسال تصویر امضا و ارسال یک ویدئو سلفی انجام می‌شود؛ لازم به ذکر است که احراز هویت غیرحضوری تنها برای افراد حقیقی بالای ۱۸ سال امکان‌پذیر است.

 

مزایای استفاده از سامانه سجام

سامانه سجام در سال ۱۳۹۷ برای تسهیل امور فعالان بازار سرمایه ایجاد شد. در واقع سرمایه‌گذاران برای ورود به دنیای بورس و دریافت کد بورسی باید ابتدا در این سامانه ثبت‌نام می‌کردند. با راه‌انداری این سامانه فرآیند ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و دریافت سود تقسیمی بسیار آسان شد. همچنین سرمایه‌گذاران با استفاده از سامانه سجام به‌راحتی می‌توانند اطلاعات خود را ویرایش کنند و به سرویس‌های متنوع بازار نظیر تغییر کارگزاری ناظر دسترسی یابند.

 

ساده‌تر شدن فرآیند ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سهام‌داران و سرمایه‌گذاران تا پیش از ایجاد سامانه سجام، برای ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید با مراجعه حضوری به هر یک از این نهادها، اطلاعات خود را در فرم‌های مربوطه وارد می‌کردند، اما در حال حاضر فرآیند ثبت‌نام در بسیاری از این نهادها به‌صورت غیرحضوری و از طریق استعلام مشخصات سهامدار از سامانه سجام انجام می‌شود؛ در نتیجه فرآیند ثبت‌نام در هر یک از این نهادها بسیار ساده شده و افراد تمایل بیشتری به فعالیت در بازارهای سرمایه دارند.

 

دریافت راحت سود تقسیمی شرکت‌ها

تا پیش از راه‌اندازی سامانه سجام، پرداخت سود تقسیمی از سوی شرکت‌ها به دو روش مختلف انجام می‌شد. در روش اول، سهام‌داران شماره حساب خود را برای دریافت سود تقسیمی به شرکت‌ها ایمیل می‌کردند. در روش دوم، سرمایه‌گذاران در تاریخ مذکور به یکی از بانک‌های منتخب اعلامی توسط شرکت‌ها مراجعه کرده و با ارائه کارت ملی و کد بورسی، سود تقسیمی خود را دریافت می‌کردند.

اما در حال حاضر سود تقسیمی بسیاری از سهام‌دارانی که سجامی شده‌اند، به شماره حسابی که به سامانه معرفی کرده‌اند واریز می‌شود.

 

امکان ویرایش و تصحیح سریع اطلاعات

در گذشته افراد برای ویرایش اطلاعاتی نظیر شماره تلفن، آدرس محل سکونت یا شماره حساب خود باید به‌صورت حضوری به هر یک از کارگزاری‌ها یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراجعه می‌کردند؛ این در حالی است که امروزه با ثبت‌نام در سامانه سجام، به‌راحتی می‌توانید اطلاعات خود را ویرایش کنید. در نتیجه اطلاعات شما به‌صورت خودکار در نهادهای مالی نیز ویرایش خواهد شد.

 

امکان دسترسی به سرویس‌های متنوع بازار مانند تغییر کارگزاری ناظر

تمام سهام‌داران و سرمایه‌گذاران تا پیش از راه‌اندازی سامانه سجام برای ثبت‌نام در یک کارگزاری جدید یا تغییر کارگزاری ناظر خود باید به‌صورت حضوری به کارگزاری دوم مراجعه می‌کردند و فرم‌های تکمیل شده مربوط به تغییر کارگزاری ناظر و گواهی سهام را به کارگزاری اول ارائه می‌کردند، اما امروزه انجام این روند با را‌ه‌‎اندازی سامانه سجام بسیار ساده شده و دیگر نیازی به حضور فیزیکی برای تغییر کارگزاری ناظر نیست.

 

سخن پایانی

سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام تمام اطلاعات فردی و سوابق معاملاتی سهام‌داران و سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کرده و این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا اطلاعات مربوط به دارایی‌ها و سودهای خود را بر روی این سامانه مشاهده کنند. بنابراین تمام سهام‌داران و سرمایه‌گذاران برای افتتاح حساب در یک کارگزاری یا نهاد مالی و دریافت کد بورسی، باید ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و احراز هویت شوند.

در واقع این سامانه کاملا به سود سرمایه‌گذاران است، زیرا می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ثبت‌نام کنند و سودهای تقسیمی خود را به‌راحتی دریافت نمایند. همچنین سامانه سجام امکان ویرایش و تصحیح اطلاعات فردی و دسترسی به سایر سرویس‌های بازار را برای کاربران خود فراهم کرده است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. کاملش کنید لطفا محتوارو با تشکر

    “سجام” یک سامانه مهم و کاربردی در دنیای بازار سرمایه ایرانه. این سامانه به صورت رسمی به نام “سامانه سهامداران جمهوری اسلامی ایران” شناخته میشه و در واقع به اختصار “سجام” نامیده میشه.

    سجام یک پلتفرم آنلاینه که به افراد و شرکت‌ها این امکان رو می‌ده که اطلاعات مرتبط با سهام و مالکیت در بازار سرمایه رو مشاهده و مدیریت کنن. این سامانه برای سهامداران و سرمایه‌گذاران بسیار مفیده و از طریق اون می‌شه به اطلاعاتی مانند تعداد سهام، تغییرات مالکیت، اطلاعیه‌های شرکت‌ها و … دسترسی داشت.

    ورود به سامانه سجام نیاز به ثبت‌نام داره. برای انجام ثبت‌نام، می‌تونید به سایت رسمی سجام مراجعه کنید و مراحل ثبت‌نام رو دنبال کنید. بعد از ثبت‌نام، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خودتون می‌تونید به سامانه وارد شوید.

    یکی از استفاده‌های مهم سجام برای سرمایه‌گذاران اینه که می‌تونند اطلاعات مرتبط با سهام خودشون رو مشاهده کنن و درصورت نیاز تغییرات مالکیت و معاملات خودشون رو ثبت کنن. این امکان به شما کمک می‌کنه تا مالکیت خودتون رو در شرکت‌ها و موجودی سهامتون رو به‌روز نگه دارید.

    1. سلام وقت بخیر
      سامانه سجام مخفف «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» هست و تمام مواردی که گفتید داخل مقاله بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا