دوره منتور شیپ
آموزش بورس

مراحل خرید در بورس کالا چگونه است؟

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار بورس تهران ورود به بورس کالا است که در آن تولیدکنندگان مختلف می‌توانند محصولات و کالاهای خود را عرضه کنند. کالاهایی که در این بورس عرضه می‌شود، معمولا کالاهای خام و فرآوری نشده مثل فلزات، محصولات کشاورزی، سیمان، محصولات پتروشیمی و کالاهای دیگر است که بعد از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان سازمان بورس به خریداران و علاقه‌مندان تحویل داده می‌شود.

از همین رو در مقاله امروز می‌خواهیم ابتدا یک مرور کلی در مورد بورس کالا و نحوه شکل‌گیری آن کرده و سپس به موضوع اصلی مقاله که آموزش قدم به قدم طی کردن مراحل خرید در بورس کالا است، بپردازیم. بنابراین اگر شما هم علاقه‌مند به فعالیت در بورس کالا هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.

بورس کالا چیست؟

بورس کالا بازاری منسجم و یکپارچه برای خرید و فروش کالاهای خام و فرآوری نشده است. در بورس کالا می‌توان کالاهایی مثل زعفران، سیمان، طلا و غیره را دادوستد کرد.

همانند بازار سهام که در آن امکان دادوستد سهام شرکت‌های مختلف فراهم شده، بورس کالا نیز بازاری مشابه برای خرید و فروش کالاهای خام و فرآوری نشده است. در این بازار تولیدکنندگان مختلف می‌توانند کالاها و محصولات خود را عرضه کرده و در طرف دیگر منتظر خریداری شدن آن توسط متقاضیان و خریداران باشند.

کالاهای زیادی در بورس کالا قابل معامله هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طلا، تیرآهن، میلگرد، پنبه، ذرت، زعفران و غیره اشاره کرد. ضمن اینکه اخیرا شاهد عرضه خودرو نیز در این بازار بودیم.

مزیت مهمی که خرید یا عرضه محصولات در بورس کالا دارد این است که بر قیمت‌های عرضه و تقاضا نظارت می‌شود و همه‌چیز تحت نظر سازمان بورس کالا است. بدین ترتیب، منافع تولیدکنندگان و متقاضیان به‌صورت همزمان تامین می‌شود و در این بین سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند از طریق روش‌های موجود به کسب درآمد و افزایش سرمایه خود فکر کنند.

جالب است بدانید که شکل اولیه بورس کالا در ایران در شهریور سال ۱۳۸۲ و با عنوان بورس فلزات شروع به کار کرد. در عرض یک سال نیز بورس دیگری با عنوان بورس کشاورزی برای عرضه محصولات کشاورزی ایجاد شد. اما بعدها این دو بورس با یکدیگر ادغام شده و بورس واحدی را تحت عنوان بورس کالای ایران تشکیل دادند. امروزه بورس کالا تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند.

نکته‌ مهم دیگری که در مورد بورس کالا وجود دارد، تقسیم آن به چهار بازار مختلف است. در واقع بورس کالای ایران به چهار بازار فیزیکی، فرعی، مالی و مشتقه تقسیم می‌شود که در هر کدام محصولات خاصی عرضه می‌شوند.

اما از همه اینها که بگذریم، می‌رسیم به موضوع اصلی مقاله که یادگیری مراحل خرید در بورس کالا است. بیایید در بخش بعدی به این سوال پاسخ دهیم.

 

آموزش خرید در بورس کالا

مراحل خرید در بورس کالا شامل ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد معاملاتی بورس کالا، پر کردن فرم سفارش، پرداخت وجوه، انتقال سفارش به تالار معاملات توسط کارگزاری و غیره می‌شود.

مراحل خرید در بورس کالا

مراحل خرید در بورس کالا در چند مرحله انجام می‌شود که در این بخش می‌خواهیم به‌صورت قدم‌به‌قدم در مورد آن‌ها صحبت کنیم.

  • در مرحله اول باید به یکی از کارگزاری‌های بورس مراجعه کرده و برای خود کد معاملاتی بورس کالا دریافت کنید.
  • سپس نزد کارگزار سفارش خود را با پر کردن فرم سفارش ثبت می‌کنید و قیمت پیشنهادی خود را ارائه می‌دهید.
  • در این مرحله باید حداقل سپرده مورد نیاز معامله را نزد اتاق پایاپای به حساب کارگزار واریز کنید.
  • کارگزار سفارش شما را به تالار معاملات انتقال می‌دهد.
  • کارگزار از طرف شما در حراج شرکت کرده و در تالار معامله را انجام می‌دهد.
  • سپس باید باقیمانده وجه معامله را پس از کسر سپرده اولیه به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای واریز کنید.
  • در این مرحله تسویه اسنادی معاملات در اتاق پایاپای انجام شده و اسناد معاملاتی صادر می‌شود.
  • سپس در اتاق پایاپای تسویه مالی معاملات انجام خواهد شد.
  • پس از کسر هزینه‌ها نقل و انتقال وجوه به حساب معامله‌گران از طریق حساب بانکی انجام می‌شود.
  • در این مرحله کالاهایی که نیاز به مجوز یا پروانه بهره‌برداری دارند، باید مجوز آن‌ها را از سامانه‌های مربوطه دریافت کنید. برای مثال، کالاهای تولیدی پتروشیمی نیاز به ثبت نام مشتری در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند که باید در این مرحله انجام شوند.
  • ضمن اینکه برخی کالاها محدودیت حداقل حجم مقدار کالا دارند. همچنین برخی شرکت‌ها نیز نیاز به استعلام یا تاییدیه از برخی مراجع دارند که باید به این نکات نیز توجه شود.

اما سوال دیگری که در این بین مطرح می‌شود این است که برای ورود به بورس کالا و انجام معامله در آن به چه مدارکی نیاز داریم؟ در بخش بعدی نیز به این سوال پاسخ خواهیم داد.

 

مدارک مورد نیاز برای خرید در بورس کالا

از جمله مدارک مهم برای ورود به بورس کالا می‌توان به فرم درخواست کد مشتری، مدارک هویتی شرکت مثل اساسنامه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و اعظا، مدارک مالی و مدارک وکلا اشاره کرد.

اکنون که با بورس کالا آشنا شدید و در مورد مراحل خرید از آن نیز مطالبی را مطالعه کردید، حتما از خود می‌پرسید که مدارک مورد نیاز برای ورود به بورس کالا چیست؟ در این بخش تمام مدارک و فرم‌های مورد نیاز برای ورود به بورس کالا لیست شده‌اند.

  • اولین مدرک تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار است.
  • مدارک دیگر شامل مدارک هویتی شرکت از جمله اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت و موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران شرکت یا موسسه، همچنین تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل یا رئیس شرکت و صاحبان امضای مجاز می‌شود که تمام این مدارک باید توسط کارگزار کپی برابر اصل شوند.
  • مدارک مالی شرکت نیز باید ارائه شود که شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی و کد اقتصادی می‌شود.
  • در صورتی‌که انجام معاملات خود را به عهده وکیل قرار داده باشد باید مدارک آن را نیز به طور کامل ارائه کند.

چند نکته مهم در مورد مدارک ارائه شده به بورس کالا وجود دارد که باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید. برای مثال، در صورتی که بورس درخواست ارائه مجدد مدارک و مستندات را داشته باشد، مشتری وظیفه دارد این کار را انجام دهد، در غیر این صورت ممکن است کد معاملاتی او غیرفعال شود. همچنین خود مشتری نیز موظف است در صورتی‌که تغییراتی در مدارک و مستنداتش ایجاد شد، بلافاصله آن را به بورس گزارش دهد.

 

سخن پایانی

بورس کالا به بازاری منسجم گفته می‌شود که تولیدکنندگان مختلف می‌توانند کالاها و محصولات خود را در آن عرضه کرده و بعد از کارشناسی توسط کارمندان بورس کالا و قیمت‌گذاری، منتظر فروش آن به خریداران و علاقه‌مندان باشند. بورس کالای ایران در سال ۱۳۸۴ و با ادغام دو بورس کشاورزی و فلزات تشکیل شد و از آن زمان تاکنون کالاهای خام و مواد اولیه زیادی از جمله زعفران، پسته، فلزات مختلف، سیمان و غیره در آن عرضه شده است.

برای ورود به بورس کالا نیز باید مراحل خرید از بورس کالا را طی کنید که در جریان مقاله امروز راهنمای قدم به قدم آن را برایتان ارائه کردیم. همچنین مدارک مورد نیاز برای ورود به بورس کالا نیز برایتان لیست شد تا راحت‌تر بتوانید این مراحل را طی کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. میخوام در بورس کالا سیمان بخرم
    باید کد نقش بگیرم آیا نیاز هستش در کنارش مجوزه صنفی خرده فروشی سیمان داشته باشم ؟؟تو گزینه ها نوشته ثبت مجوز اما کد نقش بدون ثبت مجوز میده

    یکی گفته بود باید مجوز صنفی فروشی خرد سیمان داشته باشی تا اون کد کار کنه

    آیا درسته ؟؟

    1. سلام و وقت بخیر
      بله باید مجوز خرده فروشی داشته باشی یا عامل باشی و مجوز مواد و مصالح ساختمونی داشته باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا