دوره منتور شیپ
آموزش بورس

نحوه دریافت کد معاملاتی‌ آتی کالا

بازار آتی کالا، بازاری است که در آن افراد مختلف می‌توانند در آینده و به صورت توافقی کالایی را با یکدیگر معامله کنند. این بازار به دلیل اینکه امکان کسب سود را برای طیف مختلفی از فعالان بازار فراهم می‌کند، مورد استقبال سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران قرار گرفته است. برای همین در این مقاله می‌خواهیم در مورد نحوه دریافت کد معاملاتی آتی کالا که برای شروع خرید و فروش در این بازار ضروری است، صحبت کنیم.

بنابراین، اگر نوسان‌گیر و معامله‌گر هستید و می‌خواهید از تغییرات قیمت یک کالا سود کنید یا اگر کشاورز و تولیدکننده هستید و به دلیل ترس از کاهش قیمت‌ها می‌خواهید محصولات خود را همین الان به فروش برسانید، یا اگر مصرف‌کننده هستید و می‌خواهید قبل از افزایش قیمت‌ها کالای مورد نظر خود را بخرید، در این صورت برای ورود به بازار آتی کالا و شروع معامله به یک کد معاملاتی نیاز خواهید داشت که این کد با کد معاملاتی بازار سهام فرق دارد.

فعالیت در بازار آتی کالا به صورت آنلاین و برخط انجام می‌شود که در ادامه آموزش دریافت کد معاملاتی آتی کالا برای شما گردآوری شده است.

بازار آتی کالا چیست؟

بازار آتی کالا بازاری است که در آن خریدار و فروشنده توافق می‌کنند تا کالایی را در یک زمان مشخص در آینده معامله کنند. در این بازار کالاهایی مثل صندوق طلا، نقره و زعفران خریدوفروش می‌شود.

بازار آتی کالا به بازاری گفته می‌شود که در آن طرفین معامله (خریدار و فروشنده) براساس قرارداد به یکدیگر تعهد می‌دهند که در زمان از قبل تعیین‌شده‌ای، مقدار مشخصی از یک کالا را با قیمت توافقی خرید و فروش کنند. تفاوت بازار آتی کالا نسبت به خرید و فروش سنتی در این است که تمام توافقات در زمان حال، اما تبادل واقعی در زمان آینده انجام می‌شود.

این ویژگی منحصر به فرد باعث می‌شود تا افراد بتوانند با پیش‌بینی درست روند حرکت قیمت یک کالا در آینده به سوددهی برسند. از جمله کالاهایی که در این بازار خرید و فروش می‌شود می‌توان به صندوق طلا، نقره و زعفران اشاره کرد.

ویژگی منحصر به فرد دیگر بازار آتی کالا امکان کسب سود از افزایش و کاهش قیمت است. همچنین با استفاده از اهرم یا همان لوریج می‌توان سودهای بیشتری را کسب کرد.

 

کد معاملاتی آتی کالا چیست؟

کد معاملاتی آتی کالا شناسه‌ای منحصر به فرد برای شناسایی افراد فعال در بازار آتی کالا است که قبل از شروع فعالیت باید آن را دریافت کنید.

اگر در بازار سهام فعال باشید حتما می‌دانید که برای فعالیت در بازار بورس نیاز به یک کد مخصوص دارید که به آن کد بورسی گفته می‌شود. کد معاملاتی آتی کالا نیز کد منحصربه‌فردی شبیه کد بورسی است که برای فعالیت در بازار آتی به آن نیاز دارید.

از کد معاملاتی آتی کالا برای شناسایی افراد و شرکت‌هایی که در بازار آتی فعالیت می‌کنند، استفاده می‌شود و هیچ کاربردی در بازار سهام ندارد. این کد معمولا از ۹ عدد تشکیل می‌شود که در مورد افراد حقیقی با اعدادی مثل ۲۰، ۲۰۰ و ۲هزار و در مورد افراد حقوقی با اعدادی مثل ۱۰هزار و ۱۰۰هزار آغاز می‌شود.

اما اکنون که با بازار آتی و کد معاملاتی آتی کالا آشنا شدیم، بیایید نحوه دریافت کد معاملاتی مخصوص بازار آتی را نیز یاد بگیریم. این آموزش در ادامه شرح داده شده است.

 

مراحل دریافت کد معاملاتی آتی کالا

مراحل دریافت کد معاملاتی آتی کالا به طور خلاصه شامل تکمیل ثبت‌نام در سامانه سجام، مراجعه به سایت ebgo، باز کردن حساب و مراجعه به یکی از شعب کارگزاری می‌شود.

دریافت کد معاملاتی آتی کالا

برای دریافت کد معاملاتی آتی کالا مخصوص خود باید دو مرحله حضوری و غیرحضوری را طی کنید. مرحله غیرحضوری به صورت آنلاین انجام می‌شود و می‌توانید طبق آموزش زیر عمل کنید.

  • قدم اول مراجعه به سایت سجام، بارگذاری مدارک خواسته شده و تکمیل ثبت‌نام در آن است. با این کار کد سجام خود را دریافت می‌کنید که برای دریافت کد معاملات آتی کالا نیز ضروری است. اگر از قبل در سجام احراز هویت کرده‌اید نیازی نیست این مرحله را دوباره انجام دهید.
  • سپس باید به سایت ebgo.ir مراجعه کرده و با ورود به لیست کارگزاری‌ها یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در صفحه باز شده گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا را انتخاب کرده و تمام اطلاعات خواسته شده را با دقت پر کنید.
  • در مرحله بعد باید دو حساب بانکی در یکی از بانک‌های ملت یا سامان باز کنید. برای افتتاح این حساب‌ها می‌توانید از معرفی‌نامه موجود در سایت استفاده کنید. البته بانک ملت نیازی به این معرفی‌نامه ندارد. به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که هر دو حساب باید در یک بانک ایجاد شوند. یکی از این حساب‌ها به عنوان «حساب در اختیار بورس» شناخته می‌شود و کاربر فقط می‌تواند به این حساب پول واریز کند. بورس کالا از این حساب برای تسویه معاملات کاربر استفاده می‌کند. حساب دیگر نیز «حساب پشتیبان» یا «حساب شخصی» است که برای برداشت وجه از حساب در اختیار بورس، استفاده می‌شود.
  • سپس باید مشخصات حساب‌های خود را در سامانه ebgo ثبت کرده و به صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کنید.
  • زمانی که اطلاعات حساب بانکی تکمیل شد، باید نمونه امضای خود را در سامانه ثبت کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله تنها بارگذاری نمونه امضا اجباری است، ولی می‌توانید سایر مدارک خواسته شده را نیز بارگذاری کنید.
  • در انتها نیز وارد مرحله تعهدات مشتری می‌شوید که در این صفحه می‌توانید هر دو گزینه «بازار فیزیکی بورس کالا» و «بازارهای مالی بورس کالا» را انتخاب کرده و با قبول قوانین پروسه صدور، کد معاملاتی خود را شروع کنید.
  • بعد از چند روز لینک ورود به سامانه آنلاین آتی به همراه نام کاربری و کلمه عبور برای شما ارسال می‌شود.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی آتی

اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی و همچنین نامه معرفی به بانک از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی آتی کالا است.

یکی از اطلاعات مهمی که قبل از هرگونه ثبت‌نام اینترنتی باید به آن توجه داشته باشید این است که فرآیند ثبت‌نام به چه مدارکی نیاز دارد؟ برای همین در این قسمت می‌خواهیم تمام مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی آتی کالا را برایتان لیست کنیم تا قبل از هرچیز این مدارک را آماده کنید.

افراد حقیقی به این مدارک نیاز دارند:

  • اصل و تصویر شناسنامه از تمام صفحات
  • اصل و تصویر کارت ملی از رو و پشت
  • نامه معرفی به بانک از کارگزاری
  • کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)

 

آیا انتقال کد معاملاتی آتی کالا از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر امکان‌پذیر است؟

با دریافت نامه انتقال کد معاملاتی از کارگزاری مبدا و مراجعه به یکی از شعب کارگزاری جدید، می‌توان کد معاملاتی آتی کالا را انتقال داد.

از آنجایی که برای فعالیت در بازار معاملات آتی کالا باید از یک کارگزاری استفاده کنید و در زمان ثبت‌نام اولیه نیز مجبور هستید کارگزاری دلخواه خود را انتخاب کنید، این امکان وجود دارد که بعد از تکمیل ثبت‌نام نیز کارگزاری خود را تغییر دهید. در این صورت باید حتما تمام مراحل دریافت کد به جز باز کردن حساب‌های بانکی را دوباره طی کنید.

علاوه بر این، ابتدا باید تمام موقعیت‌های معاملاتی خود را در کارگزاری مبدا بسته و با مراجعه به یکی از شعب آن نامه انتقال کد معاملاتی آتی کالا را دریافت کنید. این نامه را باید به کارگزاری جدیدی که می‌خواهید از آن استفاده کنید، ببرید. با این کار عملیات انتقال توسط کارگزاری جدید انجام می‌شود و لازم نیست شما کار اضافه‌تری را انجام دهید.

 

سخن پایانی

بازار آتی کالا بازاری توافقی است که تفاوت‌های خاصی با بازارهای دیگر دارد. برای مثال در این بازار می‌توان با پیش‌گویی قیمت کالای عرضه شده در‌ آینده به سوددهی رسید و حتی از کاهش قیمت آن‌ها نیز درآمد داشت. علاوه بر این امکان استفاده از اهرم نیز در بازار آتی وجود دارد و برای همین نوسان‌گیرها و معامله‌گران حرفه‌ای نیز علاقه‌مند به استفاده از این بازار هستند.

برای شروع فعالیت در بازار آتی نیاز به دریافت کد معاملاتی آتی کالا دارید که در جریان این مقاله آموزش دریافت آن شرح داده شده است. همچنین مدارک مورد نیاز برای دریافت کد آتی کالا نیز برای شما لیست شده تا قبل از شروع عملیات ثبت‌نام بتوانید آن‌ها را تهیه کنید. این کار در دو مرحله حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود و به افتتاح دو حساب در یکی از بانک‌های ملت و سامان هم نیاز دارد.

امیداریم با آموزش امروز بتوانید به راحتی کد معاملاتی آتی کالا خود را دریافت کرده و در بازار آتی کالا معاملات خود را شروع کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا