دوره منتور شیپ
آموزش طلا

طلای آب شده بخریم یا شمش طلا؟

طلا همیشه یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری بوده است. در حال حاضر، با وجود پیدایش سایر بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری، باز هم این فلز گران‌بها جذابیت خود را در میان سرمایه‌گذاران از دست نداده است.

طلا به دلیل تاریخچه غنی و ارزشی که دارد در سراسر دنیا مورد احترام است و به عنوان نوعی دارایی با ارزش برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شود. از دیرباز مردم طلا را به عنوان یک کالای با ارزش نزد خود نگهداری می‌کردند. این جوامع و اقتصادها بودند که برای طلا ارزش قائل شدند و ارزش آن را ماندگار کردند.

از گذشته تاکنون مردم برای اشکال مختلف این فلز گران‌بها ارزش قائل بوده‌اند. طلا به دلیل ماهیت فیزیکی که دارد، هرگز از بین نمی‌رود و هیچ ماده شیمیایی بر روی آن اثر نمی‌گذارد. این فلز بر خلاف بسیاری از فلزها پوسیده نمی‌شود و زنگ هم نمی‌زند، تنها در دمای خاصی ذوب شده و به شکل‌های دیگر در می‌آید.

نگهداری از طلا روشی برای مقابله با تورم و حفظ ذخیره ارزش سرمایه محسوب می‌شود. برخلاف پول کاغذی،‌ کوین‌ها و دارایی‌های دیگر، طلا ارزش خود را طی سال‌ها حفظ کرده و یکی از راه‌‌هایی بوده که مردم برای انتقال ثروت به نسل‌های بعدی از آن استفاده کرده‌اند.

حتی بحران‌ها و نوسانات اقتصادی تآثیر منفی بر ارزش طلا ندارند. در ایران دو روش متداول برای سرمایه‌گذاری روی طلا وجود دارد. خرید طلا در هر شکلی؛ آب شده، ‌سکه یا شمش به دلیل بازار خوبی که دارد و ارزش رو به رشد همیشگی یک سرمایه‌گذاری مطمئن و روشی برای کسب درآمد محسوب می‌شود. در این مقاله سعی داریم به بررسی این دو روش بپردازیم.

 

تاریخچه طلا

در طول تاریخ بسیاری از مردم جهان به خرید طلا از هر نوع تمایل زیادی نشان دادند. این فلز گران‌بها همیشه ارزش خود را حفظ کرده است.

طلا نوعی فلز گران‌بهاست که در گذشته در طبیعت یافت می‌شد و با گذشت زمان بازار بزرگی پیدا کرده است. در حال حاضر،‌ علاوه بر طلایی که در طبیعت وجود دارد و از طریق معادن جمع‌آوری می‌شود، مقدار زیادی طلا در بازار و در اختیار مردم قرار دارد. این طلا به شکل آب شده یا شمش خریدوفروش می‌شود. برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا حتما باید مقداری سرمایه قابل توجه داشته باشید.

 در طول تاریخ، طلا به‌عنوان پوشش خوبی در برابر تورم برای حفظ ارزش دارایی عمل کرده، زیرا همزمان با افزایش هزینه زندگی ارزش طلا هم رشد می‌کند. طی۵۰ سال گذشته، در سال‌هایی که تورم به شدت در حال افزایش بود سرمایه‌گذاران شاهد رشد ارزش طلا و ریزش بازار سهام بوده‌اند.

دلیل این امر، کاهش قدرت خرید ارز فیات در برابر تورم و قیمت‌گذاری طلا به واحدهای ارزی است. به این ترتیب، ارزش طلا همراه با هر چیز دیگری افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، طلا نوعی ابزار برای حفظ ارزش دارایی به شمار می‌آید. بنابراین، ‌مردم زمانیکه حس می‌کنند ارزش ارز محلی در حال کاهش است به خرید طلا روی می‌آورند. طلا علاوه بر اینکه به عنوان پوششی در برابر افزایش تورم عمل می‌کند، در برابر تورم منفی نیز می‌تواند نقش محافظ را داشته باشد.

تورم منفی زمانی اتفاق می‌افتد که اقتصاد یک کشور با رکود مواجه شده؛ انواع کالاهای قیمتی ارزش خود را از دست می‌دهند، فعالیت تجاری کاهش پیدا می‌کند و در نهایت کشور مقروض می‌شود.

در چنین شرایطی در حالیکه قیمت سایر کالاها به شدت در حال افول است، قدرت خرید طلا به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. زیرا مردم با احتکار و ذخیره طلا تلاش می‌کنند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. بهتر است بدانید که در طول تاریخ، این اتفاق یکبار در سال ۱۹۳۰ در جهان رخ داده است.

 

طلا به عنوان یک دارایی امن

طلا به خودی خود با ارزش است و ارزش آن به چیز دیگری وابستگی ندارد، به همین دلیل می‌تواند نوعی دارایی امن به شمار آید.

طلا یکی از بهترین و امن‌ترین دارایی‌ها در طول تاریخ بوده است. این فلز با ارزش در همه جای دنیا حتی بیش از کارت اعتباری، قابل قبول است. برخلاف کالاهای مالی با ارزش که این روزها بازار پر نوسانی دارند،‌ طلا یکی از کالاهای کم نوسان بوده که همیشه ارزش آن رشد داشته و افزایش پیدا کرده است.

بازار طلا از بازارهای بزرگ برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید که افراد با سرمایه زیاد می‌توانند در آن فعالیت کنند. برای سرمایه گذاری در بازار طلا حتما باید عوامل تآثیر گذار بر این بازار را به خوبی بشناسید و اخبار آن‌ها را پیگیری کنید.

طلا همواره در شرایط بحرانی نوعی دارایی امن بوده و سرمایه‌گذاران در زمان وقوع بحران اقتصادی یا ژئوپلیتیک به آن پناه می‌برند. دلیل این امر ماهیت طلاست که هرگز از بین نمی‌رود و تاکنون هر چه طلا استخراج شده در بازار موجود است. از این رو، افراد ترجیح می‌دهند در زمان بروز مشکلات اجتماعی و سیاسی و در شرایط جنگ و بحران سرمایه خود را به دارایی‌های امنی مانند طلا تبدیل کنند تا ارزش دارایی آن‌ها حفظ شود.

«دارایی امن» (Safe Haven) نوعی دارایی است که انتظار می‌رود در زمان آشفتگی بازار و در گذر زمان ارزش آن حفظ شود و یا افزایش یابد. اغلب اوقات، زمانیکه بازار برای مدت کوتاهی صعودی یا نزولی می‌شود، خصوصا در شرایط رکود اقتصادی،‌ سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امنی که با بازار بزرگ رابطه همبستگی ندارند یا رابطه خیلی ضعیفی دارند، می‌روند.

سال‌‌هاست که طلا به عنوان ابزاری برای حفظ ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شود و ارزش آن تحت تآثیر نرخ بهره با تصمیمات دولت تغییر نمی‌کند؛ زیرا ارزش خود را طی سالیان طولانی حفظ کرده و به عنوان بیمه‌ای در مقابل اتفاقات نامطلوب اقتصادی عمل کرده است. زمانیکه یک اتفاق نامطلوب رخ می‌دهد سرمایه‌گذاران تمایل دارند سرمایه خود را به طلا تبدیل کنند و این افزایش تقاضا موجب افزایش ارزش آن خواهد شد.

توجه داشته باشید که دارایی‌های امن هم ممکن است در شرایط بحرانی متفاوت عمل کنند. پس بهتر است که سبد دارایی‌های خود را تنوع بخشید. این دسته از دارایی علاوه بر اینکه شما را از نوسانات دلار و انس جهانی بهره‌مند می‌کند، در بلند مدت بازده شما را بیشتر خواهد کرد. می‌توان گفت که طلا ریسک و بازده سرمایه‌گذاری شما را متعادل می‌سازد.

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا

در یک نگاه کلی شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور می‌تواند از عوامل تآثیرگذار بر قیمت طلا باشد. البته نقش میزان عرضه و تقاضا را نباید نادیده گرفت.

از آنجا که قیمت طلا در طول تاریخ رابطه همبستگی منفی با سایر کلاس‌های دارایی نشان داده، می‌تواند موجب تنوع در سبد سرمایه‌گذاری شما شود. اغلب اوقات زمانیکه هیجانات در سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود، این طلاست که بدون وابستگی به سایر بازارها ارزش خود را حفظ می‌کند.

بی‌شک عواملی وجود دارند که در تعیین قیمت برای طلا دخیل باشند. برای محاسبه ارزش طلا قیمت جهانی اونس طلا در دلار ضرب می‌شود. به همین ترتیب،‌ این دو عامل از فاکتورهای اصلی در تعیین قیمت طلا هستند. این در حالیست که قیمت جهانی طلا به عوامل زیادی مانند رفتار سرمایه‌گذاران، متغیرهای کلان اقتصادی و نسبت عرضه و تقاضا بستگی دارد.

 

سرمایه‌گذاری روی طلای آب‌ شده

طلای آب‌شده، شکلی از طلای فیزیکی است که از ذوب طلای کهنه و دست دوم ایجاد می‌شود. سرمایه گذاری در بازار طلا به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که یکی از این روش‌ها خرید طلای آب‌شده است.

مزایای سرمایه گذاری روی طلای آب شده

با خرید طلای آب‌شده، شما تنها هزینه‌ای برابر با مقدار طلای دریافتی پرداخت می‌کنید که دیگر شامل اجرت ساخت و مالیات نمی‌شود. طلای آب‌شده را پس از خرید به هر شکلی که بخواهید می‌توانید در آورید. از این رو، گزینه خوبی برای ساخت زیور آلات با سلیقه شخصی است. لازم به ذکر است که این نوع طلا، تنها در ایران قابل معامله است.

عموم مردم بر این باور هستند که عیار طلای آب‌شده تنها می‌تواند ۷۵۰ باشد، در صورتیکه چنین نیست. حداقل عیار برای طلای آب‌شده ۷۳۰ و حداکثر ۹۹۹.۹۹ است. تشخیص عیار طلای آب شده کار دشواری‌ست که نیاز به یک متخصص دارد. طلای آب شده به صورت دستی ساخته می‌شود که قطعاْ با خطای انسانی همراه است و خیلی دقیق نیست. توجه داشته باشید که خرید طلای آب‌شده با ریسک تقلبی بودن همراه است و به تخصص و آشنایی کافی با بازار طلا نیاز دارد.

 

سرمایه‌گذاری روی شمش طلا

طلای آب‌شده با عیار بالا را به شمش تبدیل می‌کنند که در قطعات با شکل‌های متفاوت و در حجم‌های مختلف تولید می‌شود.

مزایای سرمایه گذاری روی شمش طلا

در صورتیکه قصد دارید با خرید شمش طلا در این بازار سرمایه‌گذاری کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که به سرمایه زیادی نیاز خواهید داشت. برای خرید شمش طلا علاوه بر پرداخت هزینه برابر با مقدار طلای خالص، اتحادیه طلا و جواهر مبلغی را به عنوان کارمزد و اجرت ساخت شمش در نظر گرفته که ملزم به پرداخت آن نیز هستید. در مقابل، امکان کلاهبرداری و تقلب در خرید شمش طلا تقریباْ صفر است و در مقایسه با انواع طلاها در بازار کمترین اجرت ساخت را دارد.

البته شمش در برابر طلای آب‌شده گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. شمش طلا بر خلاف طلای آب‌شده با علامتی که بر روی آن حک می‌شود از اعتبار بیشتری برخوردار است.

طلا با عیارهای بیش‌تر از ۹۹۰ و ۹۹۵ را برای ساخت شمش استفاده می‌کنند. در واقع، عیارهای استاندارد شمش طلا ۹۹۵، ۹۹۹.۹ و ۹۹۹.۹۹ هستند که آن‌ها را شمش‌های تیزآبی یا کارگاهی می‌نامند. شمش طلا با استفاده از تکنولوژی‌های روز و به‌صورت اتوماتیک ساخته می‌شود. به همین ترتیب،‌ وزن و عیار آن به صورت دقیق مشخص می‌شود.

 

سخن پایانی

از گذشته تا به امروز خرید طلا از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. این نوع دارایی با حفظ ارزش از گذشته‌های دور تاکنون به عنوان نوعی دارایی امن در برابر تورم شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری در بازار طلا انواع مختلفی دارد که خرید طلای آب‌شده و شمش طلا از انواع آن است.

طلای آب‌شده نوعی از طلاست که از ذوب شدن طلای کهنه و دست دوم ساخته می‌شود، درحالیکه شمش طلا از طلای با عیار بالا ساخته می‌شود و اشکال گوناگونی دارد. عواملی مانند شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و میزان عرضه و تقاضا بر روی تعیین قیمت طلا تاثیر دارند.

در این مقاله مزایای سرمایه‌گذاری بر روی طلای آب شده و شمش طلا را بررسی کردیم. با این وجود،‌ انتخاب نوع سرمایه‌گذاری به میزان سرمایه و شخصیت فرد سرمایه‌گذار بستگی دارد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا