دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

فدرال رزرو چیست؟ تاثیر بانک مرکزی آمریکا در بازار فارکس

اقتصادهای بزرگ و تصمیماتی که آن‌ها می‌گیرند تا حد زیادی می‌تواند بر بازارهای مالی تاثیر بگذارد. ایالات متحده که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را دارد با تصمیماتی که برای اقتصاد خود می‌گیرد،‌ وضعیت دارایی‌ها در بازارهای مالی مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حتما نام فدرال رزرو در اخبار به گوشتان خورده است؛ این نهاد آمریکایی مسئولیت سیاست‌گذاری‌های پولی در آمریکا را دارد که تصمیمات آن بر بازار فارکس و ارزهای دیجیتال تاثیر چشم‌گیری دارد. هدف این مقاله معرفی فدرال رزرو و بررسی تاثیر تصمیمات آن بر بازار فارکس است. اگر به دانستن این موضوع علاقه دارید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

فدرال رزرو چیست؟

«فدرال رزرو» یا فد (Federal Reserve) همان بانک مرکزی آمریکاست که وظیفه تعیین سیاست‌های پولی مهم برای این کشور را بر عهده دارد.

فدرال رزرو آمریکا (FED) بانک مرکزی آمریکاست که در سال ۱۹۱۳ توسط کنگره آمریکا تاسیس شد. فدرال رزرو مانند هر بانک مرکزی دیگری اختیاراتی دارد که با تکیه بر آن‌ها می‌تواند اقتصاد کشور را سالم و پایدار حفظ کند. این سیستم از سه بخش مهم هیئت قانون‌گذاران، بانک‌های فدرال و کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) تشکیل شده که به عنوان پشت پرده اقتصاد آمریکا عمل می‌کند.

تاریخچه ایجاد فدرال رزرو به قرن بیستم باز می‌گردد؛ زمانی‌که بانک‌های آمریکا دچار ورشکستگی شدند و بازار سهام تا نزدیکی سقوط پیش رفت. در آن زمان،‌ چند نفر از نخبه‌های آمریکایی پیشنهاد ایجاد این سیستم بانکی را به رئیس جمهور دادند.

اعضای اصلی فدرال رزرو توسط رئیس جمهور آمریکا انتخاب می‌شوند و به تایید اعضای سنا می‌رسند. فدرال رزرو، سازمانی مستقل از دولت است و همین امر باعث می‌شود تا اقتصاد کشور سالم‌تر بماند. درست است که اعضای آن توسط رئیس‌جمهور تعیین می‌شود ولی این سیستم، اجباری برای پیروی از دستورات وی ندارد.

اعضای فدرال رزرو

در حال حاضر رئیس فدرال رزرو فردی به نام «جروم پاول» (Jerome Powell) است و دفتر مرکزی فدرال در واشنگتن قرار دارد.

 

وظایف و تصمیمات فدرال رزرو

سیستم بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فد) وظیفه تعیین نرخ بهره، ارائه خدمات پرداخت، پایدار نگه داشتن اقتصاد آمریکا و نظارت بر بانک‌های این کشور را بر عهده دارد.

ارتباط میان تصمیمات فدرال رزرو و دلار

فدرال رزرو با تعیین سقف مشخص برای نرخ وجوه فدرال و نرخ بهره بانک‌ها، سیاست‌های پولی در آمریکا را مشخص می‌کند.
با این حال، نرخ وجوه فدرال به خودی خود مستقیما بر اکثر شرکت‌ها و بخش‌های اقتصاد تاثیر نمی‌گذارد؛ در عوض، این سیاست پولی است که با تاثیرگذاری بر شرایط مالی کلی، نرخ‌های بهره بلندمدت که بنگاه‌ها و اشخاص با آن وام می‌گیرند، ارزش مبادله دلار و قیمت دارایی‌های کلیدی مانند سهام و املاک و مستغلات، اقتصاد بزرگ‌تر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

بنابراین ارزیابی اینکه چگونه این شرایط اقتصادی در سطح وسیع‌تر تحت‌تاثیر تصمیمات سیاست پولی فدرال رزرو قرار می‌گیرند، اهمیت بسیاری دارد.

بر اساس آنچه که در سایت فدرال رزرو آمده، این سیستم مسئول اصلی تدوین و اجرای سیاست پولی در ایالات متحده است. سیاست‌ پولی اقداماتی است که بانک مرکزی برای مدیریت و تنظیم عرضه پول، شرایط اعتباری و نرخ بهره در یک اقتصاد با هدف ارتقای ثبات در قیمت‌ها، به حداکثر رساندن نرخ اشتغال و حمایت از رشد اقتصادی پایدار انجام می‌دهد.

  • ثبات اقتصادی: فدرال رزرو، وظیفه تعیین اهداف سیاست پولی را بر عهده دارد. این بدان معناست که  وظیفه آن ترویج ثبات قیمت و به حداقل رساندن نرخ بیکاری است. ثبات قیمت شامل پایین و ثابت نگه داشتن تورم در طول زمان است.
  • انجام تجزیه و تحلیل اقتصادی: فدرال رزرو (FED) به دقت شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم، سطح اشتغال، رشد تولید ناخالص داخلی و شرایط بازار مالی را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند. این تحلیل پایه و اساس ارزیابی وضعیت فعلی اقتصاد و شناسایی ریسک‌ها و خطرات خواهد بود.
  • سیاست پولی: فدرال رزرو ابزارهای مختلفی برای تاثیرگذاری بر عرضه پول، شرایط اعتباری و نرخ بهره دارد که عبارتند از:
  1. اوراق بهادار دولتی: فدرال رزرو اوراق بهادار دولتی (اوراق قرضه خزانه داری) را در بازار آزاد می‌خرد و می‌فروشد تا مقدار پول در گردش را کنترل کند. این بانک مرکزی با این خرید، اوراق را به سیستم بانکی تزریق می‌کند، ذخایر را افزایش می‌دهد و با وام‌دهی موجب ارتقای فعالیت‌های اقتصادی می‌شود؛ در مقابل، با فروش اوراق بهادار باعث کاهش پول در گردش خواهد شد.
  2. تعیین نرخ بهره: فدرال رزرو نرخ بهره‌ای که بانک‌ها با آن وام‌های یک شبه به یکدیگر می‌دهند را مشخص می‌کند. تغییرات در نرخ وجوه فدرال به طور مستقیم بر نرخ بهره کوتاه مدت یا وام برای مصرف کنندگان، مشاغل و موسسات مالی نیز تاثیر می‌گذارد.
  3. ذخایر بانک‌های مرکزی: سیستم فدرال آمریکا میزان ذخایر بانک‌های مرکزی را تعیین می‌کند.
  4. وام‌دهی FED: این سیستم بانکی به‌‌عنوان یک وام‌دهنده عمل می‌کند و به موسسات سپرده‌گذاری برای رفع نیازهای نقدینگی در مواقع بحران، وام‌های کوتاه‌مدت می‌‌دهد و با این کار می‌تواند بر نقدینگی بازار تاثیر بگذارد.
  5. فرآیند تصمیم‌گیری سیاست‌‌های پولی: کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) به عنوان بخشی از فدرال رزرو، مسئول اتخاذ تصمیمات سیاست پولی است. این کمیته شامل هفت عضو شورای حکام و یک گروه چرخشی متشکل از پنج رئیس از بانک‌های ذخیره منطقه‌ای می‌شود.
  6. شفافیت در انتقال تصمیمات: این نهاد وظیفه دارد که تصمیمات خود را به‌طور شفاف به اطلاع عموم مردم و بازارهای مالی برساند. این شفافیت به افزایش اثربخشی سیاست‌های پولی کمک خواهد کرد.

 

تاثیر تصمیمات بانک مرکزی آمریکا بر بازار فارکس

تصمیمات و اقدامات فدرال رزرو تاثیر قابل‌توجهی بر بازار سهام، فارکس و ارزهای دیجیتال دارد و همچنین احساسات سرمایه‌گذاران و میزان ریسک‌پذیری آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه این بخش عواملی که موجب ایجاد تغییر در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

  • کاهش نرخ بهره: هنگامی که نرخ بهره توسط فدرال رزرو کاهش پیدا کند، موجب می‌شود سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های پرخطر مانند ارزهای دیجیتال پیدا کنند. همین امر موجب افزایش تقاضا و قیمت‌‌ها در این بازار خواهد شد.
  • افزایش نرخ بهره: هر زمان فدرال رزرو، نرخ بهره را افزایش دهد، تمایل مردم به سرمایه‌گذاری کمتر شده و به دنبال دارایی‌هایی امن‌تر و با ریسک‌ کمتر می‌روند. در این صورت قیمت ارزها افزایش پیدا کرده و رونق را در بازار فارکس مشاهده می‌کنیم. از بزرگ‌ترین اثرات افزایش نرخ بهره می‌توان به تاثیرات روانی آن اشاره کرد.
  • کاهش نرخ تورم: ارزهای دیجیتال بزرگ که سقف عرضه ثابتی دارند، مانند بیت کوین به‌عنوان پوششی در مقابل تورم استفاده می‌شوند. در صورتی که فدرال رزرو اقداماتی برای مقابله با تورم انجام و آن را کاهش دهد، از جذابیت بازار ارزهای دیجیتال کاسته خواهد شد و روند قیمت در این بازار نزولی می‌شود.
  • افزایش نرخ تورم: فدرال رزرو با عرضه پول بیشتر، نرخ تورم را افزایش می‌دهد. این امر موجب می‌شود که سرمایه‌گذاران برای مقابله با افزایش تورم به سمت بازار فارکس و ارزهای دیجیتال هجوم ببرند.

 

سخن پایانی

بازارهای مالی بین‌المللی تحت‌تاثیر عوامل زیادی نوسان نشان می‌دهند؛ یکی از این عوامل تصمیمات فدرال رزرو آمریکاست که به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد در دنیا بر روی بازارها من جمله فارکس تاثیر زیادی می‌گذارد. به‌عنوان یک تریدر باید با تمام عواملی که بر بازار تاثیر دارند آشنایی داشته باشید.

فدرال رزرو آمریکا که شامل هیئت قانون‌گذار، ‌بانک‌های مرکزی و کمیته بازار آزاد می‌شود، پشت پرده اقتصاد بزرگ آمریکاست و هر تصمیمی که می‌گیرد با تاثیری که بر ارز این کشور به عنوان ارز ذخیره می‌گذارد،‌ بازار فارکس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین به شدت توصیه می‌کنیم که جلسات و تصمیمات فدرال رزرو را با دقت دنبال کنید و تاثیر آن‌‌ها بر بازارهای مالی را در نظر بگیرید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
brookings

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنون میشم اگر از تاثیر و نوسانات نرخ بهره یا داده های FED بر نوسانات قیمتهای طلا و نقره بیشتر مطلب اراِِیه دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا