دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش ترسیم کانال در نمودارها

الگوی کانال، الگویی پرتکرار در تحلیل تکنیکال است که که جزو الگوهای ادامه‌دهنده محسوب شده و از ترکیب دو خط موازی تشکیل می‌شود. این دو خط زمانی که روی نمودار قیمت یک دارایی شکل می‌گیرند، مانند کانالی عمل می‌کنند که قیمت در بین آن نوسان می‌کند. در این الگو که به آن الگوی «چنل» (Channel) نیز گفته می‌شود خط بالا نقش مقاومت و خط پایین نقش حمایت را برعهده دارند.

با اینکه الگوی کانال یکی از الگوهای ساده و در عین حال مهم در تحلیل تکنیکال است، ولی بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گرهای تازه‌کار در رسم صحیح آن با مشکل مواجه هستند. اگر شما هم جزو این افراد هستید و می‌خواهید ترسیم کانال در نمودارها را یک بار برای همیشه یاد بگیرید، پس حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

الگوی کانال چیست؟

الگوی کانال یکی از الگوهای پرتکرار در تحلیل تکنیکال است که از دو خط موازی تشکیل می‌شود.

الگوی کانال یا چنل از ترکیب دو خط به وجود می‌آید که این دو خط به موازات هم در حال حرکت بوده و به عنوان حمایت و مقاومت عمل می‌کنند. در این الگو اگر دو خط موازی رو به بالا باشند، الگوی کانال مورد نظر صعودی خواهد بود. برعکس اگر مسیر حرکت قیمت در کانال رو به پایین باشد با یک کانال نزولی مواجه هستیم. البته کانال می‌تواند به شکل افقی نیز تشکیل شود که در این صورت قیمت در آن محدوده نوسان کرده و فاز تثبیت قیمت خود را سپری می‌کند.

در علم تحلیل تکنیکال الگوی کانال جزو الگوهای ادامه‌دهنده به حساب می‌آید. این یعنی قیمت با تشکیل این الگو به ادامه مسیر قبلی خود ادامه می‌دهد. برای همین است که بسیاری از متخصصان و تحلیل‌گران بازار الگوی کانال را یکی از الگوهای قابل‌اعتماد در تحلیل تکنیکال می‌دانند.

برای ترسیم الگوی کانال در نمودارها نیز تنها کافی است سقف‌های قیمتی تشکیل شده را با یک خط به یکدیگر وصل کرده و سپس کف‌های قیمتی را نیز با یک خط دیگر به هم متصل کنید. بدین ترتیب، دو خط موازی شکل می‌گیرد که همان الگوی کانال است. در بخش بعدی با جزئیات بیشتری در مورد نحوه رسم کانال صحبت شده است.

 

آموزش ترسیم الگوی کانال در نمودار

برای ترسیم الگوی کانال تنها کافی است سقف‌های محلی را به یکدیگر و کف‌های محلی را به یکدیگر متصل کرد. اگر دو خط به دست آمده موازی هم باشند، با الگوی کانال طرف هستیم.

همان‌طور که گفتیم ترسیم کانال در نمودار بسیار ساده است و هر سرمایه‌گذاری می‌تواند با کمی تمرین آن را رسم کند. برای این کار کافی است یک سقف محلی و کف محلی در نمودار قیمت یک دارایی پیدا کنید. این نقطه شروع ترسیم الگوی کانال است.

سپس یک سقف محلی و کف محلی دیگر در نزدیکی سقف و کف قبلی پیدا کرده و سقف‌ها را به یکدیگر و کف‌ها را به یکدیگر متصل کنید. خطی که از وصل کردن دو سقف به دست می‌آید، خط روند بالایی نام دارد و همان مقاومت است. همچنین به خطی که از اتصال دو کف تشکیل می‌شود، خط روند پایینی می‌گویند و همان سطح حمایتی است.

در صورتی که دو خط کشیده شده موازی یکدیگر باشند، یعنی الگوی کانال تشکیل شده است. در غیر این صورت ممکن است با الگوهای دیگری طرف باشیم.

نکته مهم در تشکیل الگوی کانال این است که هم خط بالا و هم خط پایین حداقل از به هم وصل کردن دو نقطه تشکیل می‌شوند. با این حال اگر تعداد نقاط بیشتر باشد، نشان می‌دهد که قدرت الگوی کانال رسم شده بالا است و قیمت می‌تواند با احتمال بیشتری در داخل آن نوسان کند. علاوه بر این، الگوی کانال ممکن است در تمام تایم فریم‌ها تشکیل شده و برای یک ساعت معتبر باشد یا ماه‌ها بتوان از آن استفاده کرد.

بیشتر بدانید: خط روند صعودی و نزولی در تحلیل تکنیکال

 

انواع کانال در تحلیل تکنیکال

انواع کانال در تحلیل تکنیکال شامل کانال صعودی، کانال نزولی و کانال افقی می‌شود.

سه نوع الگوی کانال داریم که شامل کانال صعودی، کانال نزولی و کانال افقی می‌شود. هر کدام از این کانال‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه به طور اختصاصی در مورد هر کدام و نحوه معامله با آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

  • کانال صعودی یا کانال افزایشی که به آن کانال رو به بالا نیز گفته می‌شود،
  • کانال نزولی یا کانال کاهشی که به آن کانال رو به پایین نیز گفته می‌شود،
  • و کانال افقی که به آن کانال مسطح نیز گفته می‌شود.

بیایید در بخش بعدی بیشتر با این کانال‌ها آشنا شویم و نحوه معامله و کسب سود از هر کدام را یاد بگیریم.

انواع الگو

 

کانال صعودی

در یک کانال صعودی، قیمت یک دارایی بین دو خط موازی رو به بالا نوسان کرده و رفته‌رفته افزایش می‌یابد. کف‌ها و سقف‌های بالاتر از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این الگو هستند. در تحلیل تکنیکال برای رسم کانال صعودی سقف‌های محلی به یکدیگر و کف‌های محلی به یکدیگر متصل می‌شوند.

برای معامله به کمک الگوی کانال صعودی می‌توان در خط حمایتی پایین الگو موقعیت معاملاتی خرید باز کرد و در خط روند بالا از معامله خارج شد. برای ثبت سفارش حدضرر نیز می‌تواند عددی پایین‌تر از سطح حمایتی در نظر گرفت تا اگر قیمت از کانال خارج شد بیش از حد انتظار متحمل ضرر نشویم.

 

کانال نزولی

در کانال نزولی نیز قیمت یک دارایی با ثبت کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر رفته‌رفته کاهش می‌یابد. برای معامله براساس کانال نزولی می‌توان منتظر شکست خط روند بالای کانال ماند و بعد از تایید شکست اقدام به خرید کرد. برای این تایید می‌توان نگاهی به حجم معاملات انداخت و اگر شکست با حجم مناسب همراه بود و مقاومت دیگری سر راه قیمت وجود نداشت، اقدام به خرید کرد.

 

کانال افقی

در کانال افقی که به شکل مستطیل روی نمودار ظاهر می‌شود، هر دو خط کانال به شکل افقی هستند و برای همین به این الگو، الگوی کانال افقی گفته می‌شود. زمانی که این الگو روی نمودار قیمت یک دارایی شکل بگیرد به احتمال زیاد قیمت در حال تثبیت است و می‌توان انتظار حرکت افقی را از آن داشت.

 

سخن پایانی

الگوی کانال و انواع مختلف آن جزو الگوهای ساده و در عین حال پرکاربرد تحلیل تکنیکال هستند که با یادگیری روش ترسیم آن در نمودارها می‌توان موقعیت‌های معاملاتی زیادی را پیدا کرد. الگوی کانال معمولا از رسم دو خط موازی تشکیل شده و به سه نوع کانال صعودی، کانال نزولی و کانال افقی تقسیم می‌شود.

زمانی که قیمت یک دارایی وارد الگوی کانال شود، بین دو خط موازی که نقش حمایت و مقاومت را دارند، نوسان می‌کند و برای همین معامله‌گران می‌توانند در حمایت‌ها به خرید فکر کرده و در مقاومت‌ها در فکر فروش باشند. به همین ترتیب می‌توان موقعیت‌های معاملاتی دیگری را نیز به کمک الگوی کانال باز کرد و از این الگوی ساده نهایت استفاده را برد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا