دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل فاندامنتال

۱۰ سایت برتر تحلیل فاندامنتال حوزه کریپتوکارنسی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که راز موفقیت تریدرهای پرسود چیست؟ آن‌ها بازار را به خوبی می‌شناسند و براساس دانش خود مسیر بعدی بازار را تشخیص می‌دهند. در حالی که بسیاری از افراد کم‌تجربه تنها براساس احساسات و شانس خود به انجام معامله می‌پردازند. تریدرهای موفق رمزارز مورد نظر خود را به طور عمیق تحلیل می‌کنند، رشد شبکه‌ آن را می‌سنجند و بدین ترتیب فرصت‌های معاملاتی پرسودی را کشف می‌کنند.

بنابراین اگر شما هم به چنین داده‌ها و اطلاعات مهمی دسترسی داشته باشید، بدون شک می‌توانید تصمیم‌های آگاهانه‌تری گرفته و شانس موفقیت خود را در این بازار افزایش دهید. برای کمک به شما، در این مقاله تصمیم گرفتیم لیستی از ۱۰ سایت برتر تحلیل فاندامنتال در حوزه کریپتوکارنسی که بیشتر سرمایه‌گذاران و تریدرهای حرفه‌ای هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنند، برایتان آماده کنیم. لطفاً همراه ما باشید.

 

تحلیل فاندامنتال چیست؟

تحلیل فاندامنتال نوعی تحلیل در بازارهای مالی است که در آن کاری با نمودار قیمت یک دارایی نداشته و اطلاعات و داده‌های جانبی پیرامون رمزارز مورد نظر را تحلیل می‌کنیم.

«تحلیل فاندامنتال» (Fundamental Analysis) که در زبان فارسی به آن تحلیل بنیادی هم گفته می‌شود، یکی از روش‌های تحلیل در بازارهای مالی است که هدف از انجام آن تعیین ارزش ذاتی دارایی مورد نظر است. برای مثال کسی که می‌خواهد در مورد رمزارزی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) تحلیل فاندامنتال انجام دهد، می‌تواند به سایت رسمی آن مراجعه کرده و مقاله علمی معرفی آن پروژه را بخواند، با کاربردهای آن آشنا شود، تیم سازنده را بررسی کند یا از داده‌های مربوط به تعداد کاربران شبکه اطلاعات مهمی کسب کند.

تحلیل فاندامنتال نقطه مقابل «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) است که در آن تنها از روی نمودار قیمت یک دارایی و تاریخچه‌ی قیمت آن در گذشته، مسیر حرکت آن پیش‌بینی می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحلیل فاندامنتال و تکنیکال حتماً به مقاله انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال مراجعه کنید.

 

برترین سایت‌های تحلیل فاندامنتال در بازار رمزارزها

از جمله بهترین سایت‌های تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال می‌توان به کوین مارکت کپ، اتراسکن، گلس نود، دیفای لاما و غیره اشاره کرد.

بسیاری از اطلاعات و داده‌هایی که برای تحلیل فاندامنتال یک رمزارز به آن نیاز داریم به شکل یک سایت اینترنتی یا اپلیکیشن موبایل طراحی و ساخته شده و برای همین در ادامه ۱۰ مورد از بهترین سایت‌های تحلیل فاندامنتال در حوزه کریپتوکارنسی‌ها را برایتان معرفی کرده‌ایم.

هر کدام از این سایت‌ها را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد. برای مثال برخی از آن‌ها سایت‌های خبری هستند، در حالی که برخی دیگر روی تحلیل داده‌های موجود روی بلاک چین تمرکز دارند.

سایت برتر تحلیل فاندامنتال

 

کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

سایت و اپلیکیشن کوین مارکت کپ یکی از سایت‌های پراستفاده‌ فعالان بازار ارزهای دیجیتال است که اطلاعات مختلفی را می‌توان در آن پیدا کرد. کوین مارکت کپ معمولاً به خاطر لیست کردن ارزهای دیجیتال و رتبه‌بندی آن‌ها براساس ارزش بازار شناخته می‌شود، ولی به جز آن بخش‌های دیگری نیز در این پلتفرم وجود دارد که می‌توان برای تحلیل فاندامنتال از آن استفاده کرد.

برای مثال می‌توانید با کلیک روی هر ارز دیجیتال به صفحه‌ی مخصوص آن رفته و اطلاعات مهمی مثل ارزش بازار، موجودی در حال گردش، موجودی کل، حجم معاملات، سایت رسمی، اخبار مرتبط و سایر اطلاعات این چنینی را به دست بیاورید.

 

کوین گکو (CoinGecko)

کوین گکو نیز عملکردی شبیه کوین مارکت کپ دارد و می‌توان تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد رمزارزهای مختلف را در آن پیدا کرد. به دنبال کیف پولی برای ذخیره و نگه‌داری رمزارز دلخواه خود می‌گردید؟ می‌توانید وارد صفحه‌ی اختصاصی آن رمزارز در سایت یا اپلیکیشن موبایل کوین گکو شده و کیف پول‌های هماهنگ با آن را مشاهده کنید.

اطلاعاتی مثل حجم معاملات ۲۴ ساعت گذشته، ارزش بازار، موجودی در گردش، موجودی کل، عملکرد توسعه‌دهنده‌ها و غیره نیز که در تحلیل فاندامنتال رمزارزها استفاده می‌شود، همگی در کوین کگو قابل مشاهده هستند.

 

کوین مارکت کل (CoinMarketCal)

یکی از راه‌های تحلیل فاندامنتال یک رمزارز، بررسی رویدادهای مرتبط با آن در طی روزها و هفته‌های آینده است. سایت کوین مارکت کل که البته نحوه‌ی نام‌گذاری خود را هم کاملاً شبیه سایت کوین مارکت کپ انتخاب کرده، در واقع تقویمی از تمام رویدادهای آینده ارزهای دیجیتال است.

با مراجعه به این سایت می‌توانید رویداد‌ها و روزهای مهم پیش رو را مشاهده کرده و ببینید رویداد بعدی مرتبط با رمزارز دلخواه‌تان چه رویدادی است و در چه زمانی اتفاق می‌افتد. برای مثال در زمان نگارش این مقاله با یک نگاه سریع به این سایت متوجه شدیم که رویداد مد و فشن قرار است در تاریخ ۲۸ مارس سال جدید میلادی در متاورس «دیسنترالند» (Decentraland) برگزار شود.

 

دیفای لاما (Defi Llama)

یکی از داده‌های مهم تحلیل فاندامنتال در حوزه کریپتوکارنسی شاخص «ارزش کل قفل‌شده» (Total Value Locked) یا به اختصار TVL است که میزان سرمایه‌ی سپرده‌گذاری شده روی یک بلاک چین را نمایش می‌دهد. سایت دیفای لاما دقیقاً برای همین هدف ساخته شده و با مراجعه به آن می‌توان فهمید که برنامه‌های غیرمتمرکز کدام بلاک چین عملکرد بهتری دارند.

از دیفای لاما معمولاً برای تحلیل رمزارزها و پروژه‌های فعال در حوزه «امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance) یا «دیفای» (DeFi) و همچنین پروژه‌های لایه اول استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شاخص ارزش کل قفل‌شده یا برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توانید به مقالاتی که قبلاً در بلاگ منتشر شده، مراجعه کنید.

 

گلس نود (Glassnode)

گلس نود پلتفرمی برای تحلیل داده‌ها و اطلاعات بلاک چینی است که به کاربران اجازه می‌دهد با اعتماد به نفس و اطمینان بیشتر به معامله بپردازند. در این پلتفرم اطلاعات مهمی مثل میزان فعالیت آدرس‌های هر بلاک چین، موجودی در حال گردش، حجم معاملات، تعداد تراکنش‌ها و نرخ کارمزد هر شبکه ارائه می‌شود که البته دسترسی به تمام آن‌ها نیازمند تهیه اشتراک از این پلتفرم است.

با این حال اشتراک رایگان گلس نود نیز اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه‌مندان تحلیل فاندامنتال قرار می‌دهد.

 

کوین تلگراف (CoinTelegraph)

یکی دیگر از ارکان مهم تحلیل فاندامنتال در بازار رمزارزها دنبال کردن اخبار و حواشی پیرامون پروژه‌‌های مختلف و اخبار عمومی این حوزه است. برای پوشش چنین خبرهایی، تعداد زیادی از خبرگزاری‌ها تشکیل شده‌اند که از بین آن‌ها سایت خبری تحلیلی کوین تلگراف به عنوان یکی از برترین منابع شناخته می‌شود.

کوین تلگراف از سال ۲۰۱۳ میلادی شروع به فعالیت کرده و به خاطر قدمت و کیفیت خود توسط بسیاری از فعالان این بازار استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از جدیدترین اخبار پیرامون بازار کریپتوکارنسی‌ها باخبر شده و در تحلیل‌های خود از اخبار موثق استفاده کنید.

 

کوین دسک (CoinDesk)

سایت کوین دسک نیز به صورت اختصاصی به اخبار و حواشی بازار ارزهای دیجیتال می‌پردازد. این سایت هم مانند کوین تلگراف، از سال ۲۰۱۳ میلادی فعال بوده و بیش از یک دهه خبرهای دسته‌اول و موثق دنیای رمزارزها را پوشش داده است.

در کوین دسک علاوه بر پوشش اخبار، اطلاعات دیگری مثل قیمت رمزارزها نیز قابل مشاهده است. علاقه‌مندان می‌توانند از پادکست‌های صوتی و محتوای ویدیویی این سایت خبری نیز در جهت تحلیل فاندامنتال خود استفاده کنند.

 

کریپتو پنیک (CryptoPanic)

به جز دو سایت کوین تلگراف و کوین دسک که به صورت تخصصی اخبار حوزه‌ی رمزارزها را پوشش می‌دهند، سایت‌های خبری و تحلیلی بی‌شمار دیگری نیز وجود دارند که محتوای باارزشی را می‌توان در آن‌ها یافت. اما بررسی تمام این سایت‌ها و گلچین مهم‌ترین اخبار کار زمان‌بر و طاقت‌فرسایی است که نمی‌توان هر روز آن را انجام داد. خوشبختانه سایت‌هایی مثل کریپتو پنیک دقیقاً برای حل این مشکل ساخته شده‌اند.

در حقیقت کاری که کریپتو پنیک انجام می‌دهد جمع‌آوری اخبار از منابع معتبر پیرامون بازار ارزهای دیجیتال و لیست کردن آن‌ها در یک سایت واحد است. بدین ترتیب لازم نیست صفحه‌ی اول تمام سایت‌های کریپتویی را بررسی کنید و در عوض می‌توانید با یک بار مراجعه به سایت کریپتو پنیک آخرین اخبار منتشر شده در سایت‌های مختلف را مشاهده کنید.

همچنین می‌توان قیمت رمزارزها و نظر سایر بینندگان نسبت به هر خبر را نیز در کریپتو پنیک مشاهده کرد و نحوه‌ عکس‌العمل آن‌ها به خبرها را نیز سنجید.

 

اتر اسکن (EtherScan)

تمام تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین به صورت عمومی قابل مشاهده هستند. از طرف دیگر اطلاعات ارزشمندی را می‌توان از این داده‌های خامی که روی بلاک چین قرار دارند، استخراج کرده و برای تحلیل فاندامنتال از آن استفاده کرد. اتر اسکن سایتی است که دقیقاً‌ برای کاوش داده‌ها و تراکنش‌های بلاک چین «اتریوم» (Ethereum) ساخته شده و اطلاعات ارزشمند زیادی را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد.

به چنین سایت‌هایی کاوشگر بلاک چین می‌گوییم و معمولاً هر بلاک چین کاوشگر مخصوص خود را دارد. برای مثال کاوشگر بلاک چین «ترون» (Tron)، «ترون اسکن» (TronScan) و کاوشگر بلاک چین «آوالانچ» (Avalanche)، «اسنو تریس» (SnowTrace) نام دارد.

 

کریپتو میسو (CryptoMiso)

از سایت کریپتو میسو برای بررسی فعالیت توسعه‌دهندگان یک پروژه‌ رمزارزی استفاده می‌شود. با مراجعه به این سایت به راحتی می‌توان با استفاده از آمار و نمودارها، میزان فعالیت سازندگان هر بلاک چین و شبکه را مشاهده کرد. هر چه میزان این فعالیت بیشتر باشد نشان می‌دهد که سازندگان با جدیت تمام درحال به‌روزرسانی و بهبود پروتکل خود هستند و این می‌تواند خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد.

 

سخن پایانی

تحلیل فاندامنتال یکی از پایه‌های اصلی تحلیل در بازارهای مالی است که در بازار ارزهای دیجیتال نیز به شکل‌های مختلف انجام می‌شود. برای این کار سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی ایجاد شده‌اند که هر کدام اطلاعات و داده‌های مفید زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهند.

در این مقاله ۱۰ مورد از بهترین سایت‌های تحلیل فاندامنتال حوزه کریپتوکارنسی را برایتان معرفی کردیم که از جمله آن‌ها می‌توان به سایت‌های کوین تلگراف، کریپتو میسو، کریپتو پنیک، گلس نود و دیفای لاما اشاره کرد. با این حال مطمئناً سایت‌های معتبر دیگری نیز هستند که برای تحلیل فاندامنتال در بازار رمزارزها می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا