دوره منتور شیپ
آموزش بورس

مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان

بورس یک بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری است که تاثیر زیادی در توسعه اقتصادی هر کشوری دارد. در حقیقت این بازار با جمع‌آوری و نگهداری پس‌اندازهای جزئی و راکد سرمایه‌گذاران کوچک به امر تولید و تامین مالی شرکت‌ها و کارخانه‌ها کمک شایانی می‌کند. با توجه به اینکه اکثر سرمایه‌گذاری‌های کلان در بازارهای قوی و با منابع طولانی مدت رخ می‌دهد، می‌توان گفت بازار بورس با برخورداری از پشتوانه محکم قانونی، یک راه سرمایه‌گذاری قابل اطمینان است که شکوفایی و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

تداوم و پیشرفت بازار بورس نشانه‌ای از یک اقتصاد رو به رشد و در حال پیشرفت است. در واقع یک ارتباط دو طرفه‌ میان رشد اقتصادی و شاخص‌های توسعه بازار وجود دارد. ما در این مقاله برخی از فواید و مزایای بازار بورس برای کشور از دیدگاه اقتصاد کلان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مزایای بورس از دید اقتصاد کلان

بازار بورس با جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک و خرد و هدایت آن‌ها به سمت واحدهای اقتصادی، موجب رونق کسب و کارها و پیشرفت در اقتصاد کشور می‌شود.

هر کشوری برای رشد و توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان و بلندمدت است. در واقع در دنیای اقتصاد در صورتی که منابع مالی کافی برای پیشبرد پروژه‌های مختلف وجود نداشته باشد، کشور در مسیر پیشرفت قرار نخواهد گرفت و در نتیجه اقتصاد کشور لطمه خواهد خورد.

در حال حاضر، بازار بورس با تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری از محل پس اندازها موجب رونق کسب و کارها و پیشرفت اقتصاد کشورها شده که در ادامه مزایای بورس از دید اقتصاد کلان را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

مزایای بورس اوراق بهادار از دیدگاه اقتصاد کلان

 

تأمین مالی شرکت‌ها

شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و تجاری در راستای تامین منابع مالی و گسترش فعالیت‌های خود می‌توانند به جای دریافت وام و تسهیلات از بانک‌ها، اقدام به عرضه سهام خود نمایند. در این حالت شرکت‌ها طرح توجیهی خود برای راه‌اندازی یک خط تولید جدید را به بورس ارائه می‌کنند و در صورتی که طرح‌ آن‌ها از نظر میزان سودآوری و سایر شرایط مورد قبول کارشناسان بورس باشد، می‌توانند اقدام به عرضه و فروش سهام خود کنند و از این طریق منابع مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی یک خط تولید جدید را تامین نمایند.

در حقیقت هدف از تشکیل بورس جمع‌آوری سرمایه‌های جزئی سرمایه‌گذاران کوچک و هدایت آن‌ها به سمت فعالیت‌های اقتصادی است که موفقیت شرکت در راه‌اندازی خط تولید جدید منجر به رشد شرکت و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود و در نهایت رشد و رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

 

کنترل حجم پول، میزان نقدشوندگی و تورم

بورس با عرضه و فروش سهام، میزان نقدینگی در جامعه را کاهش داده و بدین ترتیب از افزایش تورم جلوگیری می‌کند.

با توجه به نرخ رشد تورم در شرایط نابسامان کنونی، ارزش پول روز به روز کمتر می‌شود و در صورتی که پول در جای مناسبی سرمایه‌گذاری نشود، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی ارزش خود را به‌طور چشمگیری از دست خواهد داد. بنابراین بورس با جذب پس اندازهای راکد و هدایت آن‌ها به اجرای طرح‌های توسعه محور، موجب کنترل نرخ تورم شده و از ارزش سرمایه در مقابل تورم محافظت می‌کند.

در حقیقت بورس در زمان‌هایی که میزان نقدینگی در بازار افزایش می‌یابد، با فروش سهام و انتشار اوراق مشارکت، نقدینگی زیاد موجود در جامعه را جمع‌آوری کرده و بدین ترتیب مانع از افزایش تورم در جامعه می‌شود.

 

شاخص سلامت

بازار بورس یک شاخص سلامت برای سنجش اقتصاد یک کشور است. در واقع شرکت‌ها بدون وجود منابع مالی نمی‌توانند به‌درستی فعالیت کنند و همین امر موجب آسیب به اقتصاد یک کشور خواهد شد. به‌طور کلی می‌توان گفت تغییرات بورس یا همان میزان افزایش یا کاهش ارزش سهام تاثیر مستقیمی در تغییر شرایط اقتصادی یک کشور دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت ارتباط میان نوسانات بورس با اقتصاد جامعه آنچنان قوی است که تاثیر بسزایی بر روی یکدیگر خواهند داشت.

 

افزایش درجه نقدشوندگی ثروت افراد

یکی از مزایای بازار بورس اوراق بهادر نسبت به سایر بازارها، سهولت و قدرت نقدشوندگی بالای آن است که این امر موجب آرامش بیشتر معامله‌گران می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام خود را در هر زمانی که خواستند به فروش برسانند، در حالی که اگر این سرمایه را وارد بازار مسکن کنند، باید مدت زمان طولانی صبر کنند تا بتوانند سرمایه اولیه خود را نقد نمایند. در بازار بورس تنها زمان‌هایی که توقف یا تعلیق در یک نماد وجود داشته باشد، ممکن است فروش سهام با محدودیت‌هایی همراه شود.

 

امنیت در سرمایه گذاری

یکی دیگر از علل اهمیت بورس در اقتصاد کشور، اجرای قوانین و مقررات متعدد در زمینه بورس و حمایت از سرمایه‌گذاران این بازار است. در حقیقت شرکت‌ها موظف هستند تمام اطلاعات مهم نظیر صورت‌های مالی، دارایی‌های مشهود و نامشهود و برنامه‌های طرح و توسعه خود را در اختیار بورس و سرمایه‌گذاران قرار دهند تا آن‌ها بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به سرمایه‌گذاری نمایند.

از سوی دیگر بورس عملکرد شرکت‌ها را با دقت و جزئیات بیشتری کنترل می‌کند و با ایجاد منافع مشترک بین سهامداران و مالکان شرکت‌ها به افراد کمک می‌کند تا به فکر سرمایه‌گذاری پس اندازهای خود در جای مناسب باشند. در نتیجه بورس با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد این افراد، موجب رشد اقتصادی کشور می‌شود.

 

کنترل ریسک

بازار بورس یک روش سرمایه‌گذاری کم ریسک است و در صورتی که سرمایه‌گذاران در پروژه‌های بلندمدت سرمایه‌گذاری نکنند، رشد اقتصادی با کاهش مواجه خواهد شد. افراد می‌توانند در بازار بورس با حداقل مبلغ در پروژه شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. در حقیقت بازار بورس با ترغیب افراد به سمت سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های با ریسک بالا موجب تحریک رشد اقتصادی می‌شود.

 

سخن پایانی

بورس بخشی از بازار سرمایه هر کشور است که با ایجاد یک منبع سرمایه برای کسب و کار به رشد بلندمدت اقتصادی کشورها کمک کرده و تاثیر مثبتی در اقتصاد دنیا دارد. از سوی دیگر این بازار با جمع‌آوری تمام پس‌اندازهای کوچک و راکد سرمایه‌گذاران خرد و هدایت آن به سمت واحدهای اقتصادی موجب افزایش ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری شده و در نهایت رشد اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری، بهبود وضعیت اشتغال و افزایش رفاه جامعه را به همراه دارد.

در حقیقت بازار بورس نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی کشورها و درنهایت پیشرفت اقتصاد دنیا دارد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا