دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

آموزش معامله نماد یوان چین در فارکس

رشد اقتصادی کشور چین در سال‌های گذشته باعث شده تا ارز رسمی این کشور که با نام «یوان» (Yuan) شناخته می‌شود، در بین پرمعامله‌ترین ارزهای بازار فارکس قرار بگیرد. این ارز در ابتدا به دلیل دخالت‌های دولت چین و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌اش جایی در میان ارزهای محبوب بازارهای مالی نداشت اما وضعیت اقتصادی فعلی این کشور تمام معادله‌ها را به هم ریخت و یوان چین را به انتخابی هیجان‌انگیز برای نوسان‌گیری و کسب درآمد از بازار فارکس تبدیل کرد.

یوان چین نیز مانند ارز سایر کشورها در بازار فارکس قابل معامله است و این یعنی شما هم به عنوان یک سرمایه‌گذار ایرانی می‌توانید از نوسانات شکل‌گرفته در آن بهره‌مند شوید. این موضوع به‌ویژه برای کسانی که دستی در سیاست داشته و بر مسائل مختلف کشورهای شرق آسیا تسلط دارند، فرصت کسب درآمد مناسبی را ایجاد کرده است.

اگر شما هم در چنین موقعیتی قرار دارید و می‌خواهید در فارکس روی ارز یوان چین معامله کنید، بهتر است تا انتهای مقاله امروز همراه ما باشید. در ادامه ابتدا کمی در مورد نام‌گذاری یوان چین صحبت می‌کنیم و با انواع مختلف نماد آن در فارکس آشنا می‌شویم. در پایان خواهید فهمید که نماد یوان چین در فارکس به شکل‌های مختلفی نمایش داده می‌شود که تمام آن‌ها در این مقاله پوشش داده خواهند شد.

یوان یا رنمینبی؛ ارز رسمی کشور چین چه نام دارد؟

اسم اصلی ارز کشور چین، رنمینبی و هر واحد از آن یوان نام دارد. با این حال از هر دو واژه برای خطاب قرار دادن ارز رسمی کشور چین استفاده می‌شود.

ارز رسمی کشور چین «یوان» یا «یوآن» (Yuan) است اما حتما شنیده‌اید که به این ارز «رنمینبی» (Renminbi) نیز گفته می‌شود. بنابراین بهتر است همین ابتدای مقاله به یک سوال مهم پاسخ دهیم: چه تفاوتی بین رنمینبی و یوان چین وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال که به احتمال زیاد ذهن شما را نیز درگیر کرده است، باید بگوییم که در حالت کلی هیچ تفاوت خاصی بین آن‌ها وجود ندارد و هر دو به ارز رسمی جمهوری خلق چین اشاره دارند. با این حال وقتی صحبت از رنمینبی می‌شود منظور نام رسمی ارز چین است اما یوان به هر واحد از این ارز اشاره دارد. جالب است بدانید که معنای لغوی واژه رنمینبی در زبان چینی «پول مردم» یا «ارز مردمی» است.

همان‌طور که برای نمایش دلار آمریکا از علامت $ استفاده می‌شود، علامت یوان چین نیز ¥ است. این علامت دقیقا همان علامتی است که برای نشان دادن ین ژاپن نیز از آن استفاده می‌کنند. با این حال در برخی از منابع علامت یوان Ұ عنوان شده است که کمی با علامت اصلی متفاوت‌تر است. علاوه بر این، در بازارهای مالی گاهی اوقات برای اشاره به ارز رنمینبی از مخفف انگلیسی آن که RMB است، استفاده می‌شود.

اما مهم‌تر از همه، نکته قابل‌توجهی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای اشاره به ارز یوان چین از دو نماد CNY و CNH استفاده می‌شود. حتما می‌پرسید چرا یوان دو نماد دارد و مانند سایر ارزها از یک نماد واحد برای آن استفاده نشده است؟

پاسخ به این سوال را می‌توان در سیاست‌های بانک مرکزی چین پیدا کرد. در حقیقت برای اشاره به یوان‌هایی که در خارج از چین معامله می‌شوند از علامت CNH و برای یوان‌هایی که داخل چین خریدوفروش می‌شوند از علامت CNY استفاده می‌شود.

بیایید در بخش بعدی بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

 

نماد یوان چین در فارکس چیست؟

نماد یوان چین در فارکس بستگی به محل معامله آن دارد. نماد یوانی که در داخل کشور چین معامله می‌شود CNY و نماد یوانی که در بازارهای بین‌المللی خریدوفروش می‌شود CNH است.

به دلیل سیاست‌های فرامرزی کشور چین، در فارکس شاهد دو بازار مختلف برای یوان چین هستیم. به یوانی که در داخل خود چین معامله می‌شود، یوان درون‌مرزی یا «آن‌شور» (Onshore) می‌گویند و نماد آن CNY است. در طرف دیگر یوان برون‌مرزی یا «آف‌شور» (Offshore) را داریم که در بازارهای جهانی استفاده می‌شود و نماد آن CNH است. هر دو ارز CNH و CNY در صورت معامله در مقابل یکدیگر ارزش یکسانی دارند اما در بازارهای جهانی ارزش آن‌ها متفاوت است.

نمادهای مختلف یوان چین

 

معامله نماد CNY در فارکس

بیشترین معامله روی نماد CNY در فارکس توسط صادرکنندگانی انجام می‌شود که می‌خواهند رنمینبی را در مقابل سایر ارزهای بین‌المللی معامله کنند. این نسخه از یوان توسط دولت چین کنترل می‌شود و برای همین محدودیت‌های کمتری برای آن در نظر گرفته شده است. همین موضوع باعث می‌شود که یوان درون‌مرزی برای افرادی که با شرکت‌های چینی سروکار دارند، انتخاب بهتری باشد.

یوان درون‌مرزی معمولا در مقابل دلار آمریکا معامله می‌شود و برای همین نماد آن در فارکس USDCNY است که البته به شکل‌های USD/CNY یا USD-CNY نیز نوشته می‌شود.

 

معامله نماد CNH در فارکس

نماد CNH توسط سرمایه‌گذاران خارجی و بین‌المللی معامله می‌شود که قصد دارند روی یوان چین سرمایه‌گذاری کنند. این نسخه از یوان چین به اندازه یوان درون‌مرزی توسط بانک مرکزی کنترل نشده و برای همین ارزش آن به‌شکل طبیعی و به‌طور کامل توسط خود بازار مشخص می‌شود.

یوان برون‌مرزی نیز بیشتر در مقابل دلار آمریکا معامله می‌شود. از همین رو نماد یوان چین در فارکس را می‌توان USDCNH در نظر گرفت که به شکل‌های USD/CNH و USD-CNH نیز نوشته می‌شود. به همین ترتیب نمادهای EURCNH و GBPCNH نیز به جفت ارزهای یورو/یوان و پوند/یوان مربوط می‌شوند.

یوان درون‌مرزی و یوان برون‌مرزی ممکن است از نظر ارزش متفاوت باشند ولی همبستگی قدرتمندی بین آن‌ها وجود دارد.

نکته مهم‌ دیگر این است که علی‌رغم تعلق داشتن ارز یوان به یک کشور بزرگ اقتصادی، در فارکس آن را جزو ارزهای غیرعادی یا «اگزاتیک» (Exotic) به حساب می‌آورند. دلیل آن هم به حجم معاملات این ارز مربوط می‌شود که در مقایسه با جفت ارزهای دیگر پایین است. از جمله جفت ارزهای پرطرفدار قابل معامله در فارکس که یک طرف آن یوان چین است می‌توان به جفت ارزهای زیر اشاره کرد:

  • جفت ارز دلار/یوان (USD/CNH): این جفت ارز همیشه یکی از محبوب‌ترین جفت ارزهای قابل‌معامله در فارکس بوده است که شاید مهم‌ترین دلیل آن تنش‌های موجود بین دو ابرقدرت جهان یعنی آمریکا و چین باشد. برای همین نوسان در این جفت ارز زیاد است و سرمایه‌گذاران خطرپذیر معامله روی این جفت ارز را ترجیح می‌دهند.
  • جفت ارز یورو/یوان (EUR/CNH): این جفت ارز در مقایسه با جفت ارز دلار/یوان نوسان کمتری دارد زیرا رابطه چین با کشورهای اروپایی در مقایسه با آمریکا تنش کمتری دارد.
  • جفت ارز یوان/ین (CNH/JPY): چین و ژاپن از نظر اقتصادی رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. ین ژاپن از آن ارزهایی است که به‌طور مصنوعی در مقابل ارزهای جهانی پایین نگه‌ داشته می‌شود. با این حال ین ژاپن همواره یک دارایی امن در شرایط بد اقتصادی است که در صورت وجود بحران‌های اقتصادی به ارزش آن افزوده می‌شود.
  • جفت ارز دلار استرالیا/یوان (AUD/CNH): اقتصاد استرالیا رابطی بسیار نزدیکی با اقتصاد چین دارد که شاید مهم‌ترین دلیل آن معاملاتی است که بین این دو کشور انجام می‌شود. طبق آخرین آمار کشور چین یکی از مقاصد اصلی صادرات استرالیا به حساب می‌آید. برای همین زمانی که صادرات استرالیا به چین افزایش می‌یابد، به دلیل افزایش تقاضا، ارزش دلار این کشور نیز در مقایسه با یوان چین بیشتر می‌شود.

 

عوامل تاثیرگذار در قیمت یوان چین در فارکس

عوامل مختفی همچون رویدادهای جهانی، انتشار داده‌های اقتصادی، سیاست‌های معاملاتی، رویدادهای سیاسی داخلی و… در تعیین قیمت یوان چین در فارکس تاثیرگذار هستند.

تمام ارزهای قابل‌معامله در فارکس تحت تاثیر عوامل مختلفی نوسان می‌کنند. یوان چین نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهم‌ترین عواملی که در قیمت این ارز تاثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • داده‌های اقتصادی: تغییر در داده‌های مهم اقتصادی همچون تولید ناخالص ملی، نرخ تورم و نرخ بهره می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در ارزش یوان چین داشته باشد. برای مثال اگر اقتصاد چین با شیب قابل‌توجهی رشد کند، تقاضا برای خرید ارز این کشور نیز افزایش خواهد یافت. این موضوع باعث افزایش قیمت یوان چین می‌شود. در مقابل اگر نرخ تورم این کشور افزایش یابد و نرخ بهره کم باشد، ارزش یوان با کاهش مواجه خواهد شد.
  • سیاست‌های معاملاتی: تغییر در سیاست‌های معاملاتی همچون اعمال محدودیت در واردات و صادرات یا افزایش و کاهش تعرفه‌های گمرکی نیز روی تقاضا برای خرید یوان چین تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال اگر دولت چین تصمیم بگیرد تا تعرفه‌های گمرکی کالاهای وارد شده از آمریکا را افزایش دهد، این موضوع باعث کاهش تقاضا برای دلار و افزایش تقاضا برای یوان چین خواهد شد. موضوعی که در نهایت افزایش ارزش یوان چین را در پی دارد.
  • رویدادهای سیاسی داخلی: اتفاقات سیاسی همچون انتخابات یا تغییر سیاست‌های دولتی از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت یوان چین است. به‌عنوان نمونه، وقوع ناآرامی‌های سیاسی در چین باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود. همین موضوع ارزش یوان چین را در برابر سایر ارزهای بین‌المللی کاهش می‌دهد.
  • رویدادهای جهانی: موضوعاتی مانند وقوع پاندمی، بلایای طبیعی یا تغییر در قیمت نفت که در سطح جهان اتفاق می‌افتد، باعث افزایش یا کاهش ارزش یوان چین می‌شود. برای مثال افزایش قیمت نفت باعث افزایش ارزش یوان چین می‌شود زیرا این کشور یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت در جهان است.
  • سیاست‌های مالی: تغییر در سیاست‌های مالی کشور چین که توسط بانک مرکزی این کشور صورت می‌گیرد، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در قیمت یوان چین است. به‌عنوان مثال اگر بانک مرکزی چین نرخ بهره را افزایش دهد، تقاضا برای یوان بیشتر خواهد شد که همین موضوع افزایش قیمت آن را در پی خواهد داشت.

عوامل تاثیرگذار در قیمت یوآن

 بنابراین اگر در فارکس فعال هستید و قصد معامله روی نماد یوان چین را دارید، حتما باید حواس‌تان به این عوامل باشد.

 

آموزش معامله یوان چین در فارکس

برای معامله یوان چین در فارکس باید از بروکری استفاده کنید که امکان معامله این ارز را فراهم کرده باشد.

برای کسب درآمد از نوسانات یوان چین در فارکس تنها کافی است بروکری را پیدا کنید که امکان معامله روی نماد این ارز را فراهم کرده باشد. سپس با ثبت نام در این بروکر و طی کردن مراحل احراز هویت، می‌توانید به دنبال یکی از نمادهای اشاره شده در این مقاله بگردید و سفارش خرید یا فروش خود را ثبت کنید.

توجه داشته باشید که یوان چین جزو جفت ارزهای غیرعادی به حساب می‌آید و برای همین ممکن است هر بروکری امکان معامله روی این ارز را فراهم نکرده باشد. برای همین حتما قبل از عضویت در بروکر انتخابی خود، از پشتیبانی شدن نماد یوان چین اطمینان حاصل کنید.

 

سخن پایانی

شکی در این نیست که در سال‌های اخیر کشور چین توانسته خود را به‌عنوان یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی جهان معرفی کند. برای همین معامله روی ارز این کشور در فارکس که با نام یوان یا رنمینبی شناخته می‌شود، می‌تواند فرصت‌های معاملاتی جذابی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

برای نمایش یوان از دو نماد CNY و CNH استفاده می‌شود که اولی مربوط به یوان درون‌مرزی و دومی مربوط به یوان برون‌مرزی است. از همین رو نماد یوان چین در فارکس را می‌توان به شکل‌های USDCNY یا USDCNH در نظر گرفت که البته مربوط به معامله این ارز در مقابل دلار آمریکا است.

تنوع بالای اسامی و نمادهای یوان چین باعث می‌شود تا بسیاری از سرمایه‌گذاران معامله روی این ارز پرپتانسیل را از برنامه معاملاتی خود حذف کنند اما با کمی مطالعه و تحقیق در مورد آن می‌توان از فرصت‌های جذابی که این ارز در اختیار ما قرار می‌دهد، استفاده لازم را برد. موضوعی که در مقاله امروز به‌طور کامل به آن پرداختیم و شما را با نمادهای معاملاتی یوان چین در بازار فارکس آشنا کردیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا