🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بورسآموزش تحلیل بازار

پیش‌بینی قیمت سهام به کمک انواع تحلیل

قدم اول پس از ورود به بازار بورس و سرمایه، یافتن سهامی با بازدهی و سودآوری بالا در یک دوره زمانی مشخص است. قیمت سهام در بازار بورس به دلیل میزان عرضه و تقاضا همواره در حال نوسان است، به همین دلیل افراد تمایل دارند تا با پیش‌بینی قیمت سهام با دید بازتری وارد این بازار شوند.

روش‌ها و شیوه‌های مختلفی برای پیش بینی‌قیمت سهم وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با تکیه بر این روش‌ها اقدام به خرید و فروش سهام کنند. تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی از جمله روش‌های تحلیلی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با بهره‌مندی از این روش‌ها به‌راحتی سهم مورد نظر خود را بررسی نمایند.

 

درک مفهوم عرضه و تقاضا

در بازار بورس و سرمایه هر چقدر قیمت یک سهم افزایش یابد، میزان عرضه برای سهم بیشتر شده و در مقابل هر چقدر قیمت یک سهم کاهش یابد، تقاضا برای خرید این سهم بیشتر می‌شود. همچنین در صورتی که میزان عرضه و تقاضا در بازار برابر باشد اصطلاحا می‌گویند بازار به تعادل رسیده است.

عرضه و تقاضا از جمله مسائل بنیادی در علوم اقتصاد و دلیل اصلی نوسان قیمت یک سهم در بازار بورس و سرمایه است. در واقع زمانی که سهامداران حس کنند که یک سهم بازدهی مناسبی ندارد و نگهداری یا خرید این سهم در شرایط کنونی مطلوب نیست، تصمیم به فروش سهم خود می‌گیرند. در چنین حالتی عرضه اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذاران با تعیین قیمتی در دامنه نوسان فروش سهم، اقدام به عرضه سهام خود می‌کنند.

در صورتی که سرمایه‌گذاران متوجه شوند که قیمت سهم مورد نظرشان ارزشمند است و بازدهی مطلوبی دارد، اقدام به خرید سهم با هر قیمتی می‌کنند. در این صورت تقاضا برای سهم افزایش می‌یابد و قیمت سهام رو به بالا خواهد بود.

به طور کلی می‌توان گفت زمانی که میزان عرضه (تعداد فروشندگان) از تقاضا (تعداد خریداران) بیشتر باشد، سهام با افت قیمت مواجه است و در مقابل زمانی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، سهام با افزایش قیمت همراه خواهد بود. به همین دلیل توجه به میزان عرضه و تقاضا در پیش‌بینی قیمت سهام از اهمیت بسیاری برخودار است.

 

تحلیل تکنیکال در پیش بینی قیمت سهام

تحلیل تکنیکال با تمرکز بر داده‌ها و نمودارها، روندهای بازار را شناسایی کرده و از آن‌ها برای پیش‌بینی رفتار نمودار یک سهم در آینده استفاده می‌کند.

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل و پیش‌بینی قیمت سهم است که از پیچیدگی و اهمیت خاصی برخوردار است. در این روش با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف و همچنین داده‌ها و اطلاعاتی نظیر سطح شاخص بازار، حجم معاملات و قیمت سهم، روند آتی قیمت یک دارایی را پیش‌بینی می‌کنند.

تحلیل‌گران با استفاده از نمودارها و الگوهای قیمتی، تمام نوسانات و حرکات قیمت را در طول زمان مورد بررسی قرار می‌دهند. در واقع این نمودارها اطلاعاتی نظیر رفتار سهم قبل و بعد از اتفاقات مهم، نوسانات رخ داده و حجم و تعداد معاملات را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند و آن‌ها می‌توانند با دریافت این اطلاعات زمان ورود به سهم و خروج از آن را به درستی تعیین نمایند.

سهامداران به سبک تحلیل تکنیکال بر این باورند که قیمت همه اطلاعات را نشان می‌دهد و نیازی به در نظر گرفتن عوامل بنیادی برای پیش‌بینی قیمت سهم نیست. زیرا آن‌ها معتقدند که اثر فاکتورهای بنیادی نظیر سود سهام، نرخ‌های رشد و قوانین و مقررات دولتی بر روی تاریخچه قیمتی سهم‌ها قابل مشاهده است.

دومین اصل تحلیل تکنیکال این است که قیمت یک سهم در قالب روندهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با توجه به اخبار و اطلاعیه‌ها ممکن است دچار نوسان گردد. یکی از فرضیات تحلیل تکنیکال این است که نوسانات قیمتی که در بازار رخ می‌دهند تصادفی نیست و این الگوها و روندها در طی زمان تکرار می‌شوند.

به طور کلی در این روش هدف مطالعه رفتارهای بازار را با استفاده از الگوها و نمودارهای قیمتی است که از آن‌ها برای پیش‌بینی روند آتی قیمت‌ها استفاده می‌کنند، در نتیجه در پیش‌گیری ضرر بسیار موثر هستند.

 

تحلیل بنیادی در پیش بینی قیمت سهام

هدف تحلیل فاندامنتال پیدا کردن ارزش ذاتی یک سهم با استفاده از بررسی عوامل خارجی است.

تحلیل بنیادی که با نام «تحلیل فاندامنتال» (Fundamental analysis) نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های تحلیل قیمت سهام است. در این روش از رویکرد مختلف با عناوین بالا به پایین و پایین به بالا استفاده می‌شود.

در رویکرد پایین به بالا تحلیل‌گران ابتدا اطلاعاتی نظیر صورت‌های مالی شرکت، صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهند تا متوجه شوند که اوضاع مالی شرکت در چه وضعیتی است، سپس صنعت و اقتصاد کلان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روش دیگر رویکرد بالا به پایین است که در آن ابتدا فاکتورهایی همچون محصولات تولیدی، رقبا، چشم انداز رشد شرکت در آینده و قدرت نام تجاری شرکت تحلیل شده و سپس شرکتی که در شرایط بهتری قرار دارد، به‌عنوان انتخاب نهایی باقی می‌ماند.

در تحلیل فاندامنتال هدف اصلی تعیین ارزش ذاتی سهام و مقایسه با ارزش فعلی آن است. اگر ارزش ذاتی سهام از قیمت فعلی شرکت بالاتر باشد، نتیجه می‌گیریم که احتمال رشد این سهم در آینده بیشتر است. در صورتی که قیمت فعلی از ارزش ذاتی سهم بالاتر باشد هر لحظه ممکن است این سهم با افت قیمت مواجه باشد.

به طور کلی می‌توان گفت هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و بهتر است سرمایه‌گذاران از هر دو روش تحلیلی در کنار هم برای انتخاب سهم استفاده نمایند تا بتوانند به تصمیماتی بهینه در معاملات خود دست یابند.

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

 

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که تحلیل تکنیکال به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اندیکاتورها و نمودارها، قیمت یک سهم را در بازار مورد بررسی قرار دهید و به پیش‌بینی روند قیمت‌ها بپردازید. در حالیکه که با تحلیل فاندامنتال نه تنها می‌توانید ارزش واقعی یک سهم را پیش‌بینی کنید، بلکه روش کار شرکت‌ها و بازارهای مالی مختلف را به‌طور کامل درک خواهید کرد.

در نهایت می‌توان گفت تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو روش معاملاتی برای جستجو، پیش‌بینی و انتخاب یک سهم است که هر یک از این روش‌ها طرفداران خود را دارند. اما پیشنهاد بسیاری از سرمایه‌گذاران این است که این دو روش را با یکدیگر تلفیق نمایید تا بتوانید به سود قابل توجهی دست یابید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا