🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش طلا

پس انداز پول با طلا | نکاتی مهم که حتما باید به آن توجه کنید

راه‌های متفاوتی برای پس‌انداز پول وجود دارد. یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری در بازار طلاست. سرمایه‌گذاران می‌توانند به روش‌های مختلف پول خود را به طلا تبدیل کنند. به عنوان مثال در صندوق‌های ETF سپرده‌گذاری می‌کنند، سهام شرکت‌های استخراج کننده طلا را می‌خرند یا طلا را به صورت فیزیکی (سکه یا شمش) خریداری می‌کنند.

برخی بر این باورند که طلا خیلی قدیمی شده و دیگر ارزش مالی گذشته را ندارد. در دنیای اقتصادی امروز،‌ ارز کاغذی تنها انتخاب برای پول رایج است. بسیاری معتقدند که طلا تنها می‌تواند در ساخت جواهر استفاده شود. این در حالی‌ست که دسته‌ای دیگر طلا را فلزی با ارزش ذاتی و گرانبها می‌دانند که در پورتفولیوی اغلب سرمایه‌گذاران یافت می‌شود.

طلا به عنوان ابزار ذخیره ثروت

هزاران سال است که طلا ارزش خود را حفظ کرده و به‌عنوان ابزاری برای ذخیره ثروت در میان نسل‌های مختلف دست به دست شده است.

تا پیش از سال ۱۹۷۱، طلا به‌عنوان پشتوانه‌ای برای دلار آمریکا استفاده می‌شد. با وجود اینکه دیگر این کاربرد را ندارد، همچنان در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در اقتصاد جهانی نقش حیاتی دارد.

برای اثبات این موضوع کافی‌ست به ترازنامه بانک‌های مرکزی و موسسات مالی بزرگ نگاهی بیاندازید. در حال حاضر، بانک‌های مرکزی و موسسات مالی یک پنجم از مقدار طلای استخراج شده جهان را در اختیار دارند. علاوه بر این‌، اخیرا بسیاری از بانک‌های مرکزی ذخایر طلای خود را افزایش دادند که این امر نشان دهنده افزایش نگرانی‌ها در مورد آینده اقتصاد جهانی است.

در اوایل سال ۱۹۷۰ هر انس طلا برابر با ارزش ۳۵ دلار بود. این بدان معناست که تفاوتی میان خرید یک انس طلا و داشتن ۳۵ دلار وجود نداشت. برای مثال،‌ اگر در آن زمان با ۳۵ دلار می‌توانستید یک دست کت و شلوار بگیرید،‌ ارزش یک انس طلا هم به اندازه یک دست کت و شلوار بود. اما، اکنون چنین چیزی ممکن نیست. ارزش دلار و طلا به یک اندازه رشد نکرده است. یعنی اگر ۳۵ دلار را نگهداری کرده بودید،‌ اکنون همان ارزش را نداشت. از آنجا که طی سال‌های گذشته ارزش دلار به دلیل تورم کاهش یافته است، مقدار زیادی از سرمایه خود را از دست می‌دادید.

 

طلا پوششی در برابر دلار

با کاهش ارزش دلار و افزایش تورم، طلا به عنوان پوششی در برابر این دو عامل مورد توجه قرار گرفت.

با افزایش تورم،‌ طلا هم رشد پیدا می‌کند. زمانی که سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند پول آن‌ها در حال از دست دادن ارزش خود است، به سمت دارا‌یی‌های سخت‌تر می‌روند؛ دارایی که در طول زمان ارزش خود را حفظ کرده‌اند. دلایلی که موجب ‌می‌شود طلا با کاهش ارزش دلار، رشد کند به شرح زیر است:

  • سرمایه‌گذارانی (برای مثال، بانک مرکزی) که به دنبال خرید طلا هستند، باید دلار بدهند تا بتوانند طلا بخرند. این عمل که سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا به دنبال تنوع بخشی به سرمایه خود با چیزی به جز دلار باشند،‌ از ارزش دلار می‌کاهد.
  • تضعیف دلار نیز منجر به کاهش قیمت طلا برای سرمایه‌دارانی که ارزهای دیگر نگهداری می‌‌کنند، خواهد شد. همین امر موجب افزایش تقاضا از سمت سرمایه‌گذارانی می‌شود که ارزهای دیگر نگهداری می‌کنند؛ زیرا ارزش آن ارزها نسبت به دلار افزایش پیدا کرده است.

 

طلا به عنوان یک دارایی امن

زمانی که در قسمتی از دنیا تنشی به وجود می‌آید؛ خواه اوکراین باشد، اروپای شرقی، آفریقا یا هر جای دیگر واضح است که نگرانی‌‌های سیاسی و اقتصادی در فضای اقتصاد مدرن، افزایش پیدا می‌کنند. از این رو، به طور معمول سرمایه‌گذاران در زمان بحران‌‌های سیاسی و اقتصادی، طلا را به‌عنوان یک دارایی امن در نظر می‌گیرند.

در طول تاریخ در زمان آشفتگی‌ها و جنگ‌ها همواره کسانی که از طلا برای حفظ ثروت خود استفاده کرده‌اند، موفق بودند. در نتیجه، هر زمان که خبری یا اتفاقی باعث عدم اطمینان و نگرانی اقتصادی در جهان شده، سرمایه‌گذاران برای حفظ سرمایه خود به خرید طلا روی آورده‌اند.

 

زمان مناسب برای پس‌انداز طلا

معمولا زمانی که قیمت کالاهای مالی با ارزش در حال ریزش است، ‌قیمت طلا با وجود اینکه ارزان است پتانسیل رشد نشان می‌دهد، آن زمان بهترین فرصت برای پس‌انداز طلا است.

برای اینکه بهترین زمان خرید طلا را متوجه شویم باید قیمت آن را در مقابل سایر کالاهای مالی با ارزش مانند سهام یا اوراق بهادار و … قرار دهیم. به عنوان مثال،‌ سال گذشته هنگام کاهش ارزش شاخص S&P500 تا ۱۶ درصد، ارزش طلا تا ۳.۵ درصد رشد پیدا کرد. البته که این دور از انتظار نبود، زیرا طلا هم پوششی در برابر تورم و هم یک دارایی امن به وقت نزولی شدن بازارها، به شمار می‌آید.

به خاطر داشته باشید، بازه زمانی که در نظر می‌گیریم خیلی مهم است. برای مثال، اگر یک دوره ۵ سال گذشته تا ۲۰۲۳ را ببینیم، عملکرد شاخص S&P500 خیلی بهتر از طلا بوده است.

به این نکته توجه کنید، طلا همیشه هم یک ابزار خوب برای سرمایه‌‌گذاری نبوده است. بهترین زمان برای سرمایه‌‌گذاری در هر دارایی، زمانی‌ست که احساسات منفی در بازار وجود دارند و یک دارایی در عین اینکه ارزان است، پتانسیل رشد نشان می‌دهد.

 

مزایا و معایب پس انداز پول با طلا

در شرایط مناسب، خرید طلا می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که در ادامه به آن‌‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای پس انداز پول با طلا

  • ابزاری برای مقابله با تورم

همزمان که تورم افزایش پیدا می‌کند، قدرت خرید کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی اگر پول نقد داشته باشید، آن را از دست خواهید داد. از طرفی طلا به عنوان ابزاری برای مقابله با تورم عمل می‌کند؛ یعنی زمانی که ارزش دلار در حال کاهش باشد، ممکن است ارزش طلا رشد کند. شاید همیشه این رابطه برقرار نباشد، اما اغلب اوقات طلا می‌تواند یک گزینه برای پس‌انداز در همچین موقعیتی به شمار رود.

  • ابزاری برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی

در شرایط نا امن اقتصادی، خرید طلا می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند. بعلاوه، احتمال رشد آن نیز بالاست. نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن است که با افزایش تعداد مصرف‌کنندگان با انتظارات بدبینانه، قیمت طلا همبستگی مثبتی دارد. البته این بدان معنا نیست که وقتی اقتصاد متزلزل به نظر می‌رسد، ارزش طلا همیشه افزایش می‌یابد. اما، به طور بالقوه می‌تواند به کسانی که از قبل برنامه‌ریزی می‌کنند کمک کند.

  • تنوع بخشی به پرتفولیوی سرمایه‌گذار

برخی از سرمایه‌گذاران برای تنوع دادن به سبد سرمایه خود طلا و نقره خریداری می‌کنند. به جای اینکه تمام پول شما به یک کلاس دارایی اختصاص داده شود، توزیع آن در انواع مختلف ابزارهای مالی می‌تواند به شما در مدیریت بهتر ریسک و بازده کمک کند.

به یاد داشته باشید، خرید طلا یا سایر فلزات گران‌بها، به تعدادی از عوامل دیگر مانند افق زمانی، تجربه سرمایه‌گذار، تحمل نوسانات، نیازهای جریان نقدی و غیره بستگی دارد.

در حالیکه طلا می‌تواند به تعادل و امنیت سبد سرمایه شما کمک کند، معایبی نیز به همراه دارد که به شرح زیر هستند:

معایب پس انداز پول با طلا

  • تاخیر در عملکرد بالقوه

با وجود اینکه طلا نسبت به سایر دارایی‌ها رشد زیادی نشان می‌دهد، ممکن است زمان طولانی برای بازگشت سود نیاز باشد. اگر برای دوران بازنشستگی به دنبال پس‌انداز بر روی طلا هستید، اغلب گذاشتن پول زیاد در بازار طلا در طولانی مدت به شما سود خواهد رساند. به بیان دیگر، ‌سرعت رشد در بازار طلا نسبت به سایر بازارها پایین‌تر است.

  • سرمایه‌گذاری از روی ترس

اغلب با ریزش بازارهای دیگر، سرمایه‌گذاران به پس انداز طلا روی می‌آورند. بنابراین، آنچه سرمایه‌‌گذاران را به‌سمت بازارهای طلا می‌کشاند بیشتر ترس است تا انگیزه برای موفقیت.

  • پیچیدگی سرمایه‌گذاری در طلا

برای انتخاب این طبقه از دارایی باید به فاکتورهایی مانند ریسک، جریان نقدی، مالیات و موارد دیگر دقت کرد. پس انتخاب این کلاس از دارایی کمی پیچیده‌تر از سایر دارایی‌‌هاست که تنها بر اساس سود بیشتر بر روی آن‌ها سرمایه‌‌گذاری می‌کنیم. بنابراین، افزودن این کلاس دارایی می‌تواند پیچیدگی‌هایی را نیز به تصمیمات سرمایه‌گذاری شما اضافه کند که باید برای آن آماده باشید.

 

سخن پایانی

یکی از روش‌های جذاب پس‌انداز پول، تبدیل آن به طلاست. پس‌انداز طلا می‌تواند ارزش سرمایه شما را حفظ کند، زیرا علاوه بر اینکه در طولانی مدت سرمایه شما را چند برابر می‌کند، در برابر تورم‌های اقتصادی نیز از آن محافظت خواهد کرد.

همچنین، طلا در زمان بروز تنش‌های سیاسی و اقتصادی در دنیا بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز است. از این رو، با پس‌انداز طلا دیگر لازم نیست نگران بی‌ارزش شدن دارایی‌هایتان باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا