دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

مقدمه‌ای از شکست قیمت در بازار فارکس، بورس و ارز دیجیتال

روزانه ممکن است فرصت‌های زیادی برای معامله در بازارهای مالی پیش آید و همین باعث شود ترید کردن به یک کار چالش‌برانگیز تبدیل شود. ممکن است تریدرها گیج شوند که کدامیک از موقعیت‌‌ها را به‌عنوان یک معامله سودآور در نظر بگیرند. یکی از این فرصت‌ها معاملات شکست قیمت‌ها در بازار فارکس، ‌بورس و ارز دیجیتال است.

در این مقاله، ما به بیان مقدمه‌ای از شکست قیمت‌‌ها در بازارهای مالی مختلف می‌پردازیم، یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی که می‌توان از آن در معاملات فارکس، سهام، شاخص‌ها، کالاها یا ارزهای دیجیتال استفاده کرد، همین شکست روند است. اگر به این موضوع علاقه دارید،‌ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

شکست در بازارهای مالی

شکست یا برک اوت (breakout) در بازارهای مالی به زمانی برمی‌گردد که قیمت یک دارایی به بالای سطح مقاومت یا پایین‌تر از سطح حمایت می‌رود.

شکست‌ها در بازار نشان می‌دهند که قیمت پتانسیل ادامه مسیر در جهت شکست را دارد. به‌عنوان مثال، ‌یک شکست صعودی می‌تواند حاکی از صعود قیمت به سطوح بالاتر باشد. شکست‌هایی که در حجم زیاد اتفاق می‌افتند،‌ احتمال بیشتری برای ادامه روند را نشان می‌دهند. هر چه حجم معاملات در شکست کمتر باشد احتمال عدم موفقیت آن بیشتر خواهد بود.

معمولا شکست‌ها موقعیت‌های خوبی برای انجام معاملات فراهم می‌کنند؛ یک شکست صعودی به تریدر فرصت باز کردن یک معامله لانگ را می‌دهد و بالعکس؛ شکست‌های نزولی سیگنال معاملاتی برای سفارشات شورت را صادر می‌کنند.

برای اینکه شکست در بازار را تشخیص دهید لازم است که سطوح حمایت و مقاومت را به‌درستی شناسایی کنید.

هدف استفاده از استراتژی شکست این است که به محض اینکه قیمت از محدوده خود خارج شد، وارد معامله شوید. معامله‌گران به دنبال حرکت قوی هستند و شکست واقعی سیگنالی برای ورود به موقعیت و کسب سود از حرکت بازار است که در پی آن خواهد آمد. آن‌ها معمولا استاپ را درست زیر سطح مقاومت قبلی یا بالاتر از سطح حمایت قبلی قرار می‌دهند.

 

مثالی از شکست در بازار فارکس

ماهیت بازار فارکس به این شکل است که یک ارز در مقابل ارزی دیگر خرید و فروش می‌شود و تریدر از اختلاف قیمت بین این دو سود می‌برد.

اغلب تریدرهای فارکس در این بازار به‌دنبال فرصتی برای سود بیشتر هستند. یکی از راه‌های پیدا کردن معاملات سودده این است که به دنبال شکست قیمت در این بازار بگردید.

سطوح حمایت و مقاومت از مناطق کلیدی در بازار فارکس به شمار می‌آیند که پایه و اساس اغلب استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس را می‌سازند. اغلب معامله‌گران برک اوت به دنبال استفاده از حرکات فراتر از این سطوح هستند.

در نمودار یورو/ دلار (EUR/USD) زیر، فروشندگان با پیش‌بینی اینکه سطح حمایت شکسته شده به مقاومت تبدیل شود، وارد بازار می‌شوند. معمولا تست یک حمایت (مقاومت) شکسته شده باعث می‌شود که معامله‌گران به دنبال ورود از سطح پایینی (بالایی) مقاومت (حمایت) باشند و دستورات توقف ضررشان را فراتر از سطح مقاومت (حمایت) قرار دهند. در مورد هدف سود، معامله‌گران عموما مناطق حمایت و مقاومت مخالف را در نظر می‌گیرند.

برای تایید شکست، معامله‌گر قبل از ورود به بازار، مدت زمان از پیش تعیین‌شده‌ای را منتظر می‌ماند تا حرکت قیمت فراتر از منطقه شکست باقی بماند. یکی دیگر از راه‌های محبوب برای تایید شکست در فارکس، استفاده از میانگین متحرک است. تنها زمانی که قیمت علاوه بر میانگین متحرک (احتمالا برای یک بازه کوچک) از ناحیه حمایت یا مقاومت عبور کند، معامله‌گر معامله شکست را طراحی می‌کند.

مثالی از شکست در بازار فارکس

 

معامله با شکست قیمت‌ها

یکی از راه‌های استفاده از شکست قیمت این است که وقتی قیمت از سطح مقاومت عبور کرد، وارد معامله شوید.

برای بسیاری از معامله گران، شکست سطح مقاومت به این معنی است که قیمت شتاب بیشتری پیدا می‌کند. تفکری که در پشت این موضوع وجود دارد، این است که شکست مقاومت می‌تواند به معنای صعودی بودن معامله‌گران باشد و اینکه از حرکت قیمت به سطح بالاتر حمایت می‌کنند.

با وجود اینکه ممکن است همیشه اینطور نباشد، بسیاری از معامله‌گران از شکست سطح مقاومت به عنوان نقطه ورود به معامله استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر، زمانی که قیمت از سطح حمایت عبور کند، تریدر می‌تواند از ورودی شکست استفاده کند و آن را به‌عنوان سیگنالی از کاهش بیشتر قیمت در نظر بگیرد. برخی از معامله‌گران از این شکست حمایت و کاهش قیمت‌ها استفاده می‌کنند.

برای استفاده از برک اوت مهم است که یک استراتژی ورود قوی داشته باشید. با این حال، داشتن مدیریت ریسک دقیق و استراتژی خروج به همان اندازه حیاتی است.

 

بهترین اندیکاتور برای تشخیص برک اوت

تریدرها با استفاده از شاخص‌های تکنیکال می‌توانند شکست روند را تشخیص داده و به‌موقع برای معاملات خود تصمیم بگیرند. اندیکاتورهای تکنیکال که با حل برخی معادلات ریاضی روند قیمت را پیش‌بینی می‌‌کنند و می‌توانند شکست احتمالی را خبر دهند.

برخی از این ابزارهای تکنیکال عبارتند از شاخص قدرت نسبی (RSI)، مکدی (MACD) و میانگین‌های متحرک (MA).

  • شاخص قدرت نسبی: اندیکاتور RSI با تشخیص مناطق اشباع خرید و اشباع فروش امکان معامله در شکست روند را ایجاد می‌کند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید؛ سهام انویدیا یک سطح مقاومت قوی در سطح ۱۹۲.۷۴ دلار پیدا کرده است. از ماه می ۲۰۲۲ چندین بار به بالای این قیمت رسیده و سپس در ژانویه ۲۰۲۳ یک شکست صعودی قوی را تجربه کرده است.

شاخص قدرت نسبی

در این دوره، شاخص قدرت نسبی بالاتر از نقطه خنثی ۵۰ قرار دارد. به این ترتیب، این می‌تواند نشانه خوبی برای خرید باشد.

با این وجود، در حالی که RSI یک اندیکاتور محبوب برای تریدرهاست، نمی‌توان گفت که بهترین شاخص برای معامله شکست‌هاست (بهتر است بگوییم، به اندازه دو شاخص دیگر دقیق نیست). در عوض، برای معاملات معکوس و روندها ایدئال است.

  • مکدی: مکدی (MACD) یکی دیگر از شاخص‌هایی است که می‌توانید از آن برای معاملات شکست استفاده کنید. مکدی از تبدیل چند میانگین متحرک به اسیلاتور شکل می‌گیرد. از آنجایی که یک نوسانگر است، به سطوح اشباع خرید و اشباع فروش حساس است. تا حدودی می‌توان از آن برای معامله شکست‌ها نیز استفاده کرد. معامله‌گران تایید می‌کنند که وقتی دو خط و هیستوگرام اندیکاتور در بالا یا پایین نقطه خنثی حرکت می‌کنند، شکست رخ می‌دهد. این در نمودار زیر نشان داده شده است.

مکدی

  • میانگین‌های متحرک: شاخص‌های میانگین متحرک از متداول‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورهای تکنیکال هستند که تریدرها برای جمع‌آوری اطلاعات مختلف در مورد قیمت یک دارایی از آن استفاه می‌کنند. انواع مختلفی از اندیکاتور مووینگ اوریج وجود دارد. برای مثال، ‌اندیکاتور میانگین متحرک ساده (SMA) به‌طور برابر به داده‌های تمام روزها نگاه می‌کند. یعنی اگر میانگین متحرک ۱۴ روزه را محاسبه کنید، امروز نقشی برابر با ۱۴ روز قبل خواهد داشت.

اما میانگین متحرک نمایی (EMA) با اولویت‌بندی روزها به آن‌‌ها وزن بیشتری می‌دهد تا فاصله با روند قیمت را کمتر کند.

یکی از راه‌های استفاده از میانگین‌های متحرک برای معامله شکست، شناسایی تقاطع‌هاست. یک مثال خوب در نمودار زیر قابل مشاهده است:

میانگین‌های متحرک

 

سخن پایانی

معامله با شکست قیمت از استراتژی‌های محبوب نزد تریدرها در بازار فارکس، ‌بورس و ارز دیجیتال است که فرصت سودآوری خوبی ایجاد می‌کند. برای شناسایی شکست قیمت باید بر تشخیص سطوح حمایت و مقاومت مسلط باشید و بتوانید این سطوح را به‌درستی پیدا کنید. برای این منظور می‌شود از اندیکاتورهای تکنیکال مانند شاخص قدرت نسبی،‌ مکدی و میانگین‌های متحرک استفاده کرد.

با وجود اینکه شکست‌ها مناطق مناسبی برای ورود و خروج معامله را نشان می‌دهد، باز هم نباید گذاشتن حد سود و ضرر و توقف را برای معامله‌تان فراموش کنید. دراین مقاله شما را با مفهوم شکست قیمت دربازاهای مالی مختلف آشنا کردیم. پیش از معامله در این نقاط حتما مطالب مرتبط را مطالعه کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
realtradingfpmarketsinvestopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا