🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

انواع ستاپ معاملاتی برای پرایس اکشن که باید بشناسید

روش‌های معاملاتی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی متنوع و بی‌شمار هستند. معامله‌گران همواره تلاش می‌کنند، حرکات قیمت را در بازارهای مالی مورد بررسی قرار دهند تا با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری تصمیم بهتری بگیرند. هر فرد با توجه به شخصیت و مقدار دارایی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته، ممکن است روش متفاوتی را انتخاب کند.

ستاپ‌های معاملاتی انواع مختلف دارند، اما هدف همگی شکل دادن به یک سفارش و خرید یا فروش است تا تریدر بتواند با برنامه‌ریزی وارد معامله شود. فرد سرمایه‌گذار باید توانایی تشخیص ستاپ‌های معاملاتی را داشته باشد که این امر با آموزش دیدن و کسب اطلاعات امکان‌پذیر خواهد بود.

ستاپ معاملاتی

هر ستاپ معاملاتی شرایط خاصی برای معامله تعیین می‌کند و زمان مناسب را برای ورود و خروج معامله به تریدر نشان می‌دهد.

همواره معامله‌گران در تلاش هستند تا با یک تصمیم‌گیری دقیق، ریسک‌های احتمالی معامله را کاهش و سود خود را افزایش دهند. شیوه‌ای را که فرد تریدر با ترکیب و در نظر گرفتن پارامترهای مختلف برای انجام معاملات انتخاب می‌کند، ستاپ معاملاتی می‌نامند. ستاپ معاملاتی به تریدر کمک می‌کند تا تشخیص دهد که در روند فعلی بازار امکان معامله برای او وجود دارد یا خیر.

الگوهای کندلی در کنار هم ستاپ‌های معاملاتی را برای خرید و فروش شکل می‌دهند. برای انتخاب یک ستاپ معاملاتی مناسب، مقدار سرمایه، ریسک‌پذیری سرمایه گذار و زمان را حتما باید در نظر بگیرید.

برای تشخیص یک ستاپ معاملاتی باید با نحوه تحلیل تکنیکال بازار آشنا باشید تا بتوانید ایده‌آل‌ترین نقطه را برای ورود یا خروج معاملات، پیدا کنید.

 

پرایس اکشن

«پرایس اکشن» (Price Action) همان حرکت قیمت بر روی نمودار است که زیربنای تحلیل‌ تکنیکال را شکل می‌دهد.

پرایس اکشن نوعی استراتژی است که بر روی عملکرد قیمت تمرکز دارد. در این روش با بررسی روند قیمت در گذشته اطلاعات زیادی در اختیار تریدر قرار می‌گیرد که می‌تواند آینده روند قیمت را در آینده پیش‌بینی کند. پرایس اکشن با کنار گذاشتن پارامترهای تحلیل فاندامنتال بیشتر بر روی حرکات اخیر قیمت تمرکز دارد و استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن با تکیه بر ابزارهای تحلیل تکنیکال قابل اجرا هستند.

اغلب تریدرها برای رسیدن به سودهای سریع و در زمان کوتاه بر معامله با پرایس اکشن تمرکز می‌کنند. معامله‌گرانی که استراتژی معاملاتی پرایس اکشن را به‌کار می‌گیرند، با توجه به تحلیل‌های ذهنی و تکنیکی خود، موضع‌گیری می‌کنند. پلتفرم‌های نرم افزاری و ابزارهای زیادی برای معامله به سبک پرایس اکشن وجود دارند.

از آنجایی که معاملات پرایس اکشن، به داده‌های تاریخی اخیر و حرکات گذشته قیمت مربوط می‌شود، همه ابزارهای تکنیکال، مانند نمودارها، خطوط روند، سطوح مهم حمایت، مقاومت و غیره به انتخاب معامله‌گر و متناسب با استراتژی او مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد قیمت را می‌توان با استفاده از نمودارهایی که قیمت را در طول زمان ترسیم می‌کنند، مشاهده و تفسیر کرد. معامله‌گران از ترکیب نمودارهای مختلف برای بهبود توانایی خود در تشخیص و تفسیر روندها، شکست‌ها و معکوس‌ها استفاده می‌کنند. معمولا معامله‌گران برای تحلیل به سبک پرایس اکشن، از نمودارهای کندل استیک استفاده می‌کنند؛ زیرا با نمایش مقادیر باز و بسته شدن قیمت معاملات، سقف‌ها و کف‌ها  به تجسم بهتر حرکات قیمت کمک می‌کنند.

روش تحلیلی پرایس اکشن خود سبک‌های مختلفی دارد که عبارتند از: سبک آلفونسو، سبک ICT، RTM و لنس بگز که هر یک شیوه خاصی را برای تحلیل بازار معرفی می‌کنند.

 

نحوه تحلیل پرایس اکشن

ابتدایی‌ترین مرحله در تحلیل پرایس اکشن تشخیص ادامه روند به سمت بالا یا پایین در حرکت بعدی قیمت است. برای این کار ابتدا باید سطوح حمایت و مقاومت را به عنوان سطوح کلیدی مشخص کنیم. نقاط مهم دیگر در تحلیل تکنیکال نقاط شکست هستند. باید به دنبال تلاقی‌های مهم در نمودار باشید.

بررسی نوسان قیمت به کف و سقف (سویینگِ های و سویینگ لو) نیز از دیگر فاکتورهای مهم در تحلیل تکنیکال است. خطوط روند نیز می‌توانند به پیش‌بینی قیمت کمک کنند. شکست در خط روند می‌تواند یک سیگنال برای تنظیم یک معامله باشد.

 

انواع ستاپ‌های معاملاتی پرایس اکشن

هر تریدر برای ورود به یک معامله یا خروج از آن هدف خاصی دارد که با توجه به آن ستاپی را برای معامله خود در نظر می‌گیرد. در روش پرایس اکشن ستاپ‌های معاملاتی متفاوتی پیشنهاد می‌شوند که در ادامه برخی از رایج‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

 

ستاپ شکست ناموفق (BOF)

ستاپ BOF زمانی شکل می‌گیرد که قیمت با سطح حمایت یا مقاومت برخورد و کمی از آن عبور کرده است. در این وضعیت به نظر می‌رسد که شکست اتفاق افتاده، اما چنین نیست. قوت و ضعف در حرکت قیمت ناکام ماندن آن را نشان می‌دهد و اینگونه ستاپ BOF تشکیل می‌شود. هر چه حمایت و مقاومت قوی باشد، حرکت قیمت برای شکست ناموفق می‌ماند.

گاهی معامله‌گران با دیدن عبور قیمت از حمایت یا مقاومت در جهت شکست قیمت وارد معامله می‌شوند و در بازگشت از معامله خارج می‌شوند.

ستاپ شکست ناموفق

 

ستاپ تست حمایت یا مقاومت (TST)

ستاپ TST از برخورد قیمت با محدوده حمایت و مقاومت ایجاد می‌شود. قیمت این محدوده را لمس کرده و سریع باز می‌گردد و در محدوده قبل می‌ماند. همچنین لازم به ذکر است که قیمت نمی‌تواند به این محدوده نفوذ کند یا از آن فراتر رود.

ستاپ تست حمایت یا مقاومت

 

ستاپ پولبک بعد از شکست (BPB)

در ستاپ پولبک بعد از شکست BPB قیمت به طور کامل از سطح حمایت یا مقاومت عبور می‌کند، اما بعد از مدتی پولبک اتفاق افتاده و قیمت در مسیر پولبک به حرکت خود ادامه می‌دهد.

البته ستاپ‌های BOF ،TST و BPB از برخورد قیمت با سطوح حمایت و مقاومت ایجاد می‌شوند.

پولبک بعد از شکست

 

ستاپ پولبک ساده در روند (BP)

این ستاپ نیز مانند BPB از برخورد قیمت با سطح حمایت و مقاومت ایجاد می‌شود. قیمت پس از شکست کامل با یک پولبک مجدد به همان محدوده باز می‌گردد. معمولا در زمان بازگشت به سطح حمایت یا مقاومت قیمت از خود ضعف نشان می‌دهد.

ستاپ پولبک ساده در روند

 

ستاپ پولبک پیچیده در روند (CPB)

ستاپ پولبک پیچیده پس از مشاهده ضعف در حرکت قیمت ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است اصلاح با چند موج و به صورت پیچیده اتفاق افتد. اغلب زمانی که ستاپ پولبک ساده ناموفق باشد، ستاپ پولبک پیچیده در روند تشکیل می‌شود.

ستاپ پولبک پیشرفته در روند

 

سخن پایانی

ستاپ‌های معاملاتی در شناسایی شرایط مناسب برای ورود یا خروج معامله به تریدرها کمک زیادی می‌کنند. روش های زیادی برای استخراج این ستاپ‌ها وجود دارد. پرایس اکشن برخی از مهم‌ترین آن‌ها را به عنوان ستاپ شکست ناموفق (BOF)، تست حمایت یا مقاومت (TST)، پولبک بعد از شکست (BPB)، پولبک ساده روند (BP) و پولبک پیچیده روند (CPB) معرفی می‌کند. در این مقاله آن‌ها را با زبانی ساده و قابل درک معرفی کردیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا