🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش فارکساستراتژی‌های معاملاتی

آموزش استراتژی پیپو در بازار فارکس

بازار فارکس (Forex) از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در دنیا به شمار می‌آید که تا به حال سود زیادی به سرمایه‌گذاران خود رسانده است. کسانی که به کسب درآمد دلاری علاقه دارند و تا حدودی با جفت ارزها آشنا هستند، بازار فارکس را به سایر بازارهای مالی ترجیح می‌دهند.

از آنجا که بازار فارکس یک بازار پیچیده با نوسانات زیاد است،‌ پیش از هر گونه سرمایه‌گذاری در این بازار باید اطلاعات کافی در مورد ارزهای خارجی و پارامترهایی که بازار فارکس را تحت تاثیر قرار می‌دهند،‌ اطلاعات لازم را کسب کنید. اگر به بازار فارکس و استفاده از استراتژی‌های معاملاتی این بازار علاقه دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کسب درآمد از فارکس

میزان کسب درآمد از بازار فارکس به مقدار سرمایه،‌ نوع معاملات و استراتژی‌هایی که به کار برده می‌شوند،‌ بستگی دارد.

در بازار فارکس برخلاف سایر بازارهای مالی یک طرفه،‌ شما با خرید و فروش چیزی را از آن خود نمی‌کنید؛ بلکه، با خرید یک جفت ارز تنها روند تغییرات قیمتی آن را پیش‌بینی می‌کنید تا بتوانید از نوسانات قیمتی که در داخل بازار و جفت ارزها رخ می‌دهد، بیشترین سود را ببرید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر میزان درآمد حاصل از معاملات فارکس تاثیر می‌گذارد، ‌میزان موجودی و بالانس حساب است. هرچه موجودی و مقدار دارایی که به معاملات خود اختصاص می‌دهید بیشتر باشد، طبیعتا میزان درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود.

از فاکتورهای مهم دیگر که می‌تواند میزان درآمد از فارکس را تحت تاثیر قرار دهد، ‌نوع معامله‌ای است که انجام می‌دهید. معاملات فارکس انواع مختلفی دارند که هر یک با توجه به میزان ریسکی که به همراه دارند،‌ سود قابل پیش‌بینی خواهند داشت. علاوه بر این‌ها، استراتژی که هر معامله‌گر استفاده می‌کند به نسبت کارآمدی و قوی بودن می‌تواند سود زیادی به سرمایه‌گذار برساند.

 

معاملات بازار فارکس

معاملات فارکس بر اساس مبادله اختلاف ارزش بین دو ارز مختلف صورت می‌گیرد. در بازار فارکس هفت جفت ارز مهم در مقابل یکدیگر خرید و فروش می‌شوند.

فارکس یا بازار تبادل ارزهای خارجی توسط شبکه‌ای از بانک‌ها در چهار منطقه زمانی متفاوت، لندن، نیویورک، سیدنی و ‌توکیو مدیریت می‌شود. معاملات این بازار به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام هستند. حجم معاملات روزانه بازار فارکس حدود ۶.۶ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی ست که حجم معاملات روزانه بورس نیویورک به عنوان بزرگ‌ترین بورس اوراق بهادار دنیا، ۲۲ میلیارد دلار است.

جفت ارزهای اصلی (دلار استرالیا – دلار آمریکا) AUD/USD، (یورو ـ دلار آمریکا) EUR/USD، (پوند انگلیس ـ دلار آمریکا) GBP/USD، (دلار نیوزیلند ـ دلار آمریکا) NZD/USD، (دلار آمریکا ـ ین ژاپن) USD/JPY، (دلار آمریکا ـ فرانک سوئیس) USD/CHF، (دلار آمریکا ـ دلار کانادا) USD/CAD، که دربازار مورد معامله قرار می‌گیرند.

معاملات در بازار فارکس در قالب‌های مختلفی انجام می‌شوند که عبارتند از؛ معاملات اسپات (FX Spot)، فیوچرز یا آتی (FX Futures)، آپشن یا اختیار معامله (FX Options) ، صندوق‌های قابل معامله (Exchange-Traded Funds) ،‌ معاملات سواپ (FX Swap) و معاملات فوروارد (FX Forwards).

البته ممکن است هر تریدر یا معامله‌گر با توجه به مقدار سرمایه و شخصیت خود به نسبت ریسک پذیری، نوع خاصی از معامله را دنبال کند. برخی از این معاملات به تریدرهای کوچک و خرده پا (Retail Traders) اختصاص دارند و برخی دیگر مخصوص تریدرهایی هستند که معاملات بزرگ با سرمایه زیاد انجام می‌دهند؛ این دسته اغلب شامل شرکت‌های بزرگ و موسسات سرمایه‌گذاری می‌شوند.

هر یک از انواع این معاملات، ‌استراتژی کاربردی مخصوص به خود را دارد که معامله‌گران حرفه‌ای بازار فارکس با یادگیری و تست آن‌ها بر روی معاملات دمو، می‌توانند از این استراتژی‌‌ها در معاملات واقعی خود استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی استراتژی پیپو برای معاملات فارکس بپردازیم که در ادامه جزئیات آن را توضیح خواهیم داد.

 

استراتژی معاملاتی

روش‌ انتخابی برای انجام معاملات با استفاده از تحلیل بازار را استراتژی معاملاتی می‌گویند. استراتژی‌های معاملاتی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع معامله و کارآمد بودن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در انتخاب استراتژی برای انجام معاملات فارکس بهتر است که اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود در نظر بگیرید. همچنین، باید ریسک سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کنید؛ می‌توانید با توجه به اطلاعاتی که استراتژی در اختیار شما قرار می‌دهد و با انتخاب حد سود و حد ضرر در معاملات، ریسک معامله را کنترل کنید.

به خاطر داشته باشید که نه تنها در بازار فارکس، بلکه در تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری، پیش از هر اقدامی انجام تحقیقات در خصوص بازار هدف لازم و ضروری است. بعلاوه، لازم است بدانید که تمامی رویدادهای مهم سیاسی و اقتصادی در جهان می‌توانند بازارهای سرمایه‌گذاری به ویژه بازار بین‌المللی فارکس را تحت تاثیر قرار دهند.

از آنجا که استراتژی‌ها‌ی فارکس تنوع زیادی دارند، حتی می‌توانید نوع استراتژی را با توجه به مقدار ریسک‌پذیری خود انتخاب کنید. یکی از مزایای استفاده از استراتژی این است که می‌توانید به طور حساب شده پیش بروید و نسبت به وضعیت معامله خود آگاه باشید. البته به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از استراتژی تضمینی برای موفقیت در معامله نیست و همواره باید آموزش ببینید و پیشرفت کنید.

 

معرفی استراتژی پیپو (Pipo Strategy)

استراتژی پیپو (Pipo Strategy) روشی برای کسب سود از بازار فارکس است که با به کارگیری اندیکاتورهای مووینگ اوریج طراحی شده است.

استراتژی پیپو (Pipo Strategy) در ایران اولین بار توسط پرفسور نیما آزادی پس از ۲۴ ماه تحقیقات بر روی ۵۰۰ نوع مووینگ اوریج (اندیکاتور میانگین متحرک) معرفی شد. این استراتژی تنها در تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای استفاده از استراتژی پیپو به عنوان اولین قدم باید ابتدا وضعیت بازار را مشخص کنیم، یعنی اینکه بازار برای خرید مناسب است یا فروش؟ اندیکاتور مووینگ اوریج یا همان میانگین متحرک از جمله اندیکاتورهایی است که در سراسر دنیا طرفدارن زیادی در میان تریدرها دارد و سیگنال‌های خوبی برای پیدا کردن نقاط مناسب ورود و خروج به معاملات از آن به دست می‌آید.

در زمان استفاده از استراتژی پیپو، در بدترین حالت، معاملات با ۵۰ درصد تیک پروفیت، ۴۰ درصد سربه‌سر و ۱۰ درصد با ضرر همراه هستند. به طور خلاصه، می‌توان گفت استراتژی پیپو، یک روش تنظیم معامله بر مبنای پیوت‌ها و برای معامله در بازارهای جهانی در تایم فریم ۱۵ دقیقه است. برای اینکه بتوانید از این استراتزی در معاملات خود استفاده کنید باید با تحلیل‌ تکنیکال آشنا باشید.

در استراتژی پیپو سه اندیکاتور میانگین متحرک و سطوح پیوت استفاده می‌شوند. اندیکاتورهای مووینگ اوریج با دوره ۱۲ روزه،‌ ۳۲ روزه و ۲۰۰ روزه برای استراتژی پیپو مناسب هستند.

توجه داشته باشید که استراتزی پیپو را حتما در بازه زمانی ۱۵ دقیقه‌ای و از ساعت ۱۰ الی ۱۹ به وقت ایران استفاده کنید.

استفاده از استراتژی پیپو برای معامله جفت‌ارزهای اصلی بسیار مناسب است و بازده خوبی به همراه خواهد داشت.

 

استفاده از استراتژی پیپو

تشخیص وضعیت بازار فارکس و اینکه شرایط برای خرید مناسب است یا فروش، اساسی‌ترین و اولین رکن استراتژی معاملاتی پیپو است.

در مثالی که در ادامه آورده‌ایم استراتژی پیپو با استفاده از میانگین متحرک‌های ۱۲ و ۳۲ روزه با خطوط  A و B نمایش داده شده است.

هرگاه میانگین متحرک ۱۲ روزه کوچک‌تر از میانگین متحرک ۳۲ روزه باشد، مووینگ اوریج A زیر مووینگ اوریج B قرار گرفته، موقعیت مناسب برای فروش را نشان می‌دهد. همچنین، هر زمان میانگین متحرک ۱۲ روزه بزرگ‌تر از میانگین متحرک ۳۲ روزه شود، یعنی مووینگ اوریج B بالای مووینگ اوریج C قرار بگیرد، موقعیت برای خرید مناسب خواهد بود.

در نمودار مقابل، پس از نقطه‌ای که خط A خط B را به طرف پایین قطع کرده، می توانید وارد معامله فروش شوید.

نمودار پیپو

در نمودار زیر، پس از نقطه‌ای که خط A خط B را به طرف پایین قطع کرده، شرایط برای انجام معامله خرید مناسب است.

نمودار پیپو

 

سخن پایانی

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی بزرگ بین المللی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌‌آید که فعالیت در آن به آگاهی و دانش معاملاتی نیاز دارد. یکی از ابزارهایی که در این بازار توسط سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از ضررهای کلان استفاده می‌شود، ‌استراتژی معاملاتی است.

استراتژی معاملاتی ابزاری است که شما را برای اتفاقاتی که ممکن است در طی یک سفارش خرید یا فروش رخ دهد، آماده می‌کند. از این طریق، می‌توان مقدار سود و ضرر احتمالی را پیش‌بینی و معاملات را آگاهانه دنبال کرد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا