دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش تصویری اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR)

معامله‌گران برای اینکه بتوانند در بازارهای مالی قدم بعدی را پیش‌بینی کنند و تصمیم خوبی بگیرند نیاز به یک سری ابزار دارند. اندیکاتور تکنیکال از جمله ابزارهایی است که با حل معادلات ریاضی اطلاعات خوبی از آینده قیمت در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. اندیکاتورها از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال هستند که آشنایی با برخی از مهم‌ترین آن‌ها برای هر معامله‌گری ضروری است.

اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic SAR) یکی از محبوب‌ترین و در عین حال متداول‌ترین اندیکاتورهایی است که در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی این اندیکاتور بپردازیم و یکی از کامل‌ترین آموزش‌های تصویری در این زمینه را به مخاطبان ارائه دهیم.

آشنایی با اندیکاتور پارابولیک سار

اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic SAR) یک شاخص تعقیب‌کننده روند است که برای تعیین روند فعلی قیمت یک دارایی و بازگشت‌های احتمالی استفاده می‌شود. با استفاده از این اندیکاتور می‌توان نقاط بهینه برای ورود و خروج معامله را تشخیص داد.

واژه “Parabolic SAR”مخفف (Parabolic Stop And Reverse)  به معنای «معکوس و توقف سهمی وار» است. این اندیکاتور یک شاخص روند با حداقل تاخیر است که می‌تواند تقریبا در تمام بازه‌های زمانی به منظور نظارت بر حرکت قیمت هر دارایی در بازارهای مالی مورد استفاده قرار گیرد. این قابلیت و دقت پیش‌بینی خوب دلیل محبوبیت زیاد اندیکاتور Parabolic SAR است.

اندیکاتور پارابولیک سار بر جهت روند نظارت دارد و نشان می‌دهد که میان گاوها (خریداران) یا خرس‌ها (فروشندگان) کدام‌یک قوی‌تر عمل می‌کنند. همچنین این امکان را به شما می‌دهد تا شرایط تغییر روند و نقاط ورود و خروج احتمالی بازارهای پرطرفدار را شناسایی کنید.

آشنایی با اندیکاتور پارابولیک سار

در تصویر بالا، اندیکاتور سار مانند نقاطی جدا از هم ظاهر شده که هر کدام مربوط به کندل خاص خود است. در یک روند صعودی که کندل‌ها یک روند قوی رو به بالا را نشان می‌دهند، نقاط زیر میله‌ها و در روند نزولی، بالای آن‌ها قرار دارند. تشکیل یک اصلاح یا معکوس با “پرش” نقطه به طرف مقابل نمایش داده می‌شود، به این معنی که روند فعلی معکوس خواهد شد.

از این اندیکاتور می‌توان به‌عنوان شاخصی برای تشخیص حد ضرر و قرار دادن استاپ نیز استفاده کرد. هنگامی که قیمت از نقطه فعلی عبور کند، معامله‌گر سیگنالی از اصلاح یا معکوس شدن روند دریافت خواهد کرد.

اندیکاتور SAR توسط فردی به نام «والس وایلدر» (J. Welles Wilder) معرفی شد. علاوه بر این اندیکاتور، او اندیکاتورهای RSI و DMI را نیز ساخته است؛ هر دو ابزار کلاسیک در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی موجود هستند و برای تعیین جهت روند استفاده می‌شوند.

وایلدر به دنبال سیستمی بود که سود حاصل از ترید در جهت حرکت روند را به حداکثر برساند. اندیکاتور Parabolic به شما این امکان را می‌دهد تا شروع یک روند جدید و ارزش اولیه دارایی را محاسبه کنید و همچنین پایان آن را در جایی که سیگنال برای خروج معامله وجود دارد، تشخیص دهید.

علاوه‌بر این، نقاط خروج بالقوه را به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد تا از ریسک بالای از دست دادن سود معاملات جلوگیری کنند.

این اندیکاتور را می توان برای هر دارایی با تغییرات روند زیاد اعمال کرد و همچنین قابلیت آن را دارد که با سایر اندیکاتورهای تکنیکال مانند شاخص قدرت نسبی، میانگین شاخص جهت‌دار، میانگین متحرک و… ترکیب شود.

گفتنی است که اندیکاتور پارابولیک سار تعداد زیادی از سیگنال‌های نادرست را پنهان می‌کند. هنگامی که Parabolic SAR معکوس می‌شود، سیگنالی برای تغییر روند و خرید یا فروش احتمالی ایجاد می‌کند.

 

آموزش نحوه استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار

برای استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار،‌ ابتدا باید وارد برنامه پلتفرم معاملاتی خود شوید؛ در اینجا ما متاتریدر ۴ را انتخاب کرده‌ایم. از منوی بالای صفحه با فشردن Insert از قسمت Indicators، اندیکاتور «پارابولیک سار» (Parabolic Sar) را انتخاب کنید.

آموزش نحوه استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار

پنجره تنظیمات اندیکاتور برای شما باز خواهد شد؛ می‌توانید رنگ و اندازه نقاط را مشخص کنید.

آموزش نحوه استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار

بعد با فشردن دکمه OK، اندیکاتور بر روی نمودار ظاهر خواهد شد.

آموزش نحوه استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار

 

عملکرد پارابولیک سار

یکی از اندیکاتورهایی که می‌تواند به ما بگوید چه زمانی یک روند پایان پیدا می‌کند،‌ پارابولیک سار است.

هنگامی که نقاط در اندیکاتور پارابولیک سار از یک طرف قیمت دارایی به سمت دیگر حرکت می‌کنند، سیگنال‌های خرید یا فروش تولید می‌کنند. به عنوان مثال، سیگنال خرید زمانی ظاهر می‌شود که نقاط از بالای قیمت به پایین‌تر از قیمت حرکت کنند، در حالی که سیگنال فروش زمانی نمایان خواهد شد که نقاط از پایین قیمت به بالای قیمت حرکت کنند.

معامله‌گران از نقاط PSAR برای تنظیم سفارش حد ضرر استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت در حال صعود است و PSAR نیز در حال افزایش است، PSAR می‌تواند سیگنال برای خروج از موقعیت لانگ باشد. اگر قیمت به زیر PSAR رسید، از پوزیشن لانگ خارج شوید.

اندیکاتور PSAR بدون توجه به حرکت قیمت، حرکت می‌کند. این اندیکاتور هربار که به سمت مخالف قیمت دارایی حرکت کند، سیگنال جدیدی تولید می‌کند. اندیکاتور سار در بازارهای پرطرفدار و شلوغ که در آن جابه‌جایی‌های بزرگ قیمت به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سود قابل توجهی کسب کنند، به بهترین شکل عمل می‌کند.

زمانی که قیمت اوراق بهادار در محدوده رنج باشد، این اندیکاتور دائما معکوس می‌شود که معاملات کم سود یا ضرر را نشان می‌دهد.

برای رسیدن به بهترین نتایج، معامله‌گران باید از اندیکاتور سار با سایر اندیکاتورهای تکنیکال مانند میانگین شاخص جهت دار (ADX)، میانگین متحرک (MA)، یا خط روند استفاده کنند تا نشان دهد بازار روند دار است یا خیر. برای مثال، معامله‌گران ممکن است سیگنال خرید PSAR را با ADX بالای ۳۰ و جهش برای یک خط روند افزایشی بلندمدت، تایید کنند.

یک مثال:

زمانی که نقاط در زیر کندل‌های قیمت باشند، سیگنال خرید و زمانی که بالای کندل‌ها باشند، سیگنال فروش می‌دهند. با استفاده از اندیکاتور پارابولیک سار می‌توانید متوجه شوید که چه زمان برای خروج از یک معامله مناسب است.

به‌عنوان مثال به نمودار قیمت یورو / دلار (EUR/USD) دقت کنید.

عملکرد پارابولیک سار

زمانی که قیمت در ماه آوریل در حال افت است،‌ به‌نظر می‌رسد قرار است به ریزش ادامه دهد. تریدری که پوزیشن شورت در این دارایی دارد تصور می‌کند که تا کجا قیمت به افت خود ادامه می‌دهد.

در اویل ماه ژوئن سه نقطه در زیر قیمت شکل گرفته که نشان می‌دهد روند نزولی در حال پایان است و زمان آن رسیده که از موقعیت شورت خارج شود. اگر برای ماندن در این پوزیشن پافشاری کند، بی‌شک تمام سودی که تا به حال به‌دست آورده را از دست خواهد داد؛ چون قیمت دوباره به ۱۳۵۰ دلار خواهد رسید.

 

سخن پایانی

اندیکاتور پارابولیک سار از اندیکاتورهای تشخیص روند است که می‌تواند به ما از پایان یک روند صعودی یا نزولی خبر دهد. این اندیکاتور نحوه استفاده ساده‌ای دارد و در اغلب پلتفرم‌های معاملاتی قابل دسترسی است. اندیکاتور پارابولیک سار با نمایش نقاطی در بالا یا پایین کندل‌های قیمت به ما می‌گوید که چه زمانی برای ورود یا خروج معاملات مناسب است. اغلب این اندیکاتور به‌منظور قراردادن حد ضرر استفاده می‌شود.

اندیکاتور PSAR نیز مانند سایر ابزارهای تکنیکال بهتر است که در کنار دیگر اندیکاتورها استفاده شود تا سیگنال بهتری ارائه دهد. در این مقاله در مورد ویژگی‌های اندیکاتور پارابولیک سار توضیح و نحوه استفاده از آن را با تصاویر شرح دادیم تا برای شما ساده شود. هنگام استفاده از این اندیکاتور حتما از نکات ذکر شده در این مقاله استفاده نمایید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا