دوره منتور شیپ
آموزش بورس

نکاتی که درباره قراردادهای اختیار معامله باید بدانید

در بورس کالای ایران بازارهای مختلفی مثل بازار فیزیکی، بازار فرعی، بازار مالی و بازار مشتقه بورس کالا وجود دارد که هر کدام نیازهای طیف خاصی از سرمایه‌گذاران را برطرف می‌کنند. در این بین یکی از زیرمجموعه‌های بازار مشتقات بازار قرارداد اختیار معامله است که به کمک آن می‌توان ریسک انجام معاملات را کاهش داده و حتی در شرایط نزولی نیز از بازار سرمایه کسب سود کرد.

از همین رو، مقاله امروز حسینی فایننس به معرفی قراردادهای اختیار معامله و نکات مهمی که در هنگام معامله این‌گونه از قراردادها باید رعایت کرد، اختصاص داده شده است. بنابراین اگر قصد ورود به بورس کالا را دارید و به دنبال یک روش سرمایه‌گذاری مناسب در آن می‌گردید بازار قراردادهای اختیار معامله می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

در پایان این مقاله نه تنها با مفهوم قراردادهای اختیار معامله آشنا خواهید شد، بلکه نحوه ورود به این بازار و فوت و فنی که وجود دارد را نیز یاد خواهید گرفت. اما قبل از هر چیز بیایید قرارداد اختیار معامله را تعریف کنیم.

قرارداد اختیار معامله چیست؟

قرارداد اختیار معامله یکی از انواع مختلف دارایی قابل معامله در بورس کالا است که بین خریدار و فروشنده منعقد می‌شود.

قرارداد اختیار معامله به نوعی قرارداد در بورس کالا گفته می‌شود که بین خریدار و فروشنده نوشته می‌شود. نکته مهمی که در مورد قرارداد اختیار معامله وجود دارد این است که فروشنده‌ قرارداد اختیار وظیفه دارد در تاریخ مشخصی در آینده، دارایی مورد معامله را با قیمت مشخص تحویل خریدار دهد اما خریدار هیچ الزامی برای تحویل وجه یا دارایی در آینده ندارد و تنها اختیار انجام این کار برعهده اوست. برای همین است که به این نوع قراردادها قرارداد اختیار معامله گفته می‌شود.

به عبارت دیگر، طبق قرارداد اختیار معامله خریدار می‌تواند در زمان تعیین شده وجه یا دارایی را به فروشنده تحویل دهد و قرارداد را اجرایی کند، اما این اختیار نیز به او داده می‌شود که در صورت تمایل از انجام قرارداد انصراف داده و هیچ وجه یا دارایی را تحویل فروشنده ندهد. در صورتی که فروشنده چنین اختیاری ندارد و اگر خریدار بخواهد قرارداد را اجرایی کند، فروشنده مجبور است دارایی مورد نظر را با همان قیمت تعیین شده‌ قبلی در اختیار او قرار دهد.

 

نکات مهم درمورد قراردادهای اختیار معامله

قبل از ورود به بازار قراردادهای اختیار معامله باید به یک سری نکات مهم مثل نحوه ثبت سفارش و محاسبه قیمت پایانی توجه داشته باشید.

برای ورود به بازار اختیار معامله و خرید و فروش این‌گونه از قراردادها باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید که در این بخش قصد داریم هر کدام را به طور جداگانه برایتان توضیح دهیم.

نکات مهم قرارداد اختیار معامله

 

کد معاملاتی اختیار معامله

برای معامله قراردادهای خرید نیاز به کد معاملاتی دارید که اگر قبلا کد معاملاتی قراردادهای آتی را از کارگزاری دلخواه خود دریافت کرده باشید، می‌توانید با همان کد به انجام معامله در بازار اختیار معامله نیز بپردازید. نکته دیگر این است که هر کد معاملاتی به یک کارگزاری متصل است و اگر بخواهید کارگزاری خود را عوض کنید، باید فرم درخواست انتقال کد معاملاتی را پر کرده و به کارگزاری مورد نظر خود تحویل دهید.

 

افتتاح حساب در اختیار بورس

انجام معامله در بازار اختیار معامله نیازمند افتتاح حساب جداگانه در یکی از بانک‌های منتخب و معرفی آن به شرکت کارگزاری است. به این حساب جدید حساب در اختیار بورس گفته شده و از آن برای تسویه و پرداخت‌های مربوط به قرارداد اختیار معامله استفاده می‌شود. این حساب معمولا در یکی از بانک‌های سامان یا ملت افتتاح می‌شود.

 

نحوه ثبت سفارش

سفارش‌های مشتریان در فرم‌های ثبت سفارش که از جانب بورس ابلاغ شده، ثبت می‌شود که این کار برعهده کارگزاری است. این سفارش‌ها ممکن است به شکل تلفنی، کتبی، اینترنتی یا هر روش تعیین شده دیگر انجام شود. ضمن اینکه کارگزاری وظیفه دارد قبل از ثبت سفارش هر مشتری مطمئن شود که وجه تضمین توسط مشتری واریز شده و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

 

محاسبه کردن قیمت پایانی

محاسبه قیمت پایانی قرارداد اختیار معامله ممکن است به چند روش تعیین شود که بستگی به معاملات انجام شده در طی یک روز دارد. در صورتی که یک قرارداد اختیار معامله در یک روز معاملاتی معامله شود، در این صورت قیمت پایانی قرارداد اختیار معامله با میانگین وزنی قیمت معاملاتی که در آن روز انجام شده برابر خواهد بود. اگر هم در طی یک روز قراردادی معامله نشده باشد، قیمت پایانی آن روز با قیمت پایانی روز قبل یکی در نظر گرفته خواهد شد.

 

تسویه معاملات

زمان تسویه قراردادهای اختیار معامله در بورس کالای ایران به‌صورت روزانه است. به عبارت دیگر، زمانی که یک روز معاملاتی به پایان می‌رسد، ارزش قراردادهای اختیار معامله شده که از حاصل‌ضرب قیمت اختیار در حجم قرارداد به دست می‌آید، از حساب خریدار کسر شده و به حساب فروشنده ریخته می‌شود. همچنین کارمزد معامله نیز از حساب خریدار و فروشنده اختیار معامله کسر شده و به‌عنوان کمیسون به بورس، سازمان و کارگزاری پرداخته می‌شود.

 

اعمال قراردادهای اختیار معامله

در قراردادهای اختیار معامله اصطلاحی به نام درخواست اعمال وجود دارد که به معنای آغاز انجام فرآیند تخصیص است. در بورس کالای ایران برای این کار از روش اروپایی استفاده می‌شود و خریدار می‌تواند زمانی که تاریخ سررسید فرا می‌رسد، درخواست اعمال خود را تقدیم سازمان بورس کند.

در این صورت بعد از اتمام معاملات و به پایان رسیدن مهلت ارائه درخواست اعمال، فروشندگانی که طرف مقابلشان درخواست اعمال خود را تقدیم بورس کرده باشند، توسط این نهاد مشخص شده و آن‌ها باید دارایی پایه به اندازه حجم قرارداد را تحویل دهند.

 

سخن پایانی

بازار اختیار معامله یکی از زیرمجموعه‌های بازار آتی است که به لطف آن‌ می‌توان هم از صعود بازار و هم از نزول آن کسب درآمد کرد. در واقع قرارداد اختیار معامله به نوعی قرارداد گفته می‌شود که برای انجام معامله بین دو طرف بسته می‌شود، اما خریدار این اختیار را دارد که در زمان مشخص‌شده از انجام معامله کناره‌گیری کند.

برای ورود به بازار قراردادهای اختیار معامله و حرفه‌ای شدن در آن باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشید که در طول مقاله امروز سعی کردیم شما را با آن‌ها آشنا کنیم. بنابراین اگر شما هم به بازار بورس علاقه‌مند هستید و به دنبال راهی می‌گردید که در روزهای نزولی بازار نیز به سود برسید، شاید قراردادهای اختیار معامله انتخاب مناسبی برای شما باشد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا