🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتال

آموزش کندل هیکن آشی و نحوه معامله با آن در بازارهای مالی

نمودارهای شمعی ژاپنی یا «کندل استیک‌» (Candlestick) یکی از قدیمی‌ترین راه‌ها برای نمایش نوسانات قیمت یک دارایی است که با استفاده از آن می‌توان نمودار قیمت دارایی مورد نظر را تحلیل کرد.

در واقع زمانی که نمودار شمعی یک رمزارز مثل «بیت کوین» (Bitcoin)، یک جفت‌ ارز فارکس مثل «یورو/دلار» (EUR/USD) یا هر دارایی دیگر را باز می‌کنید، به کمک آن می‌توانید نحوه حرکت قیمت را در بازه‌های زمانی خاص مشاهده کرده و الگوهای موجود در آن را شناسایی کنید.

نوع خاصی از این نمودارهای شمعی، کندل «هیکن آشی» (Heikin Ashi) نام دارد که در مقاله امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد. با خواندن این مقاله خواهید فهمید که چگونه کندل هیکن آشی با استفاده از میانگین‌گیری، داده‌های پرت را حذف کرده و یک دید بهتر و قابل‌فهم‌تری را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد. همچنین نحوه معامله با کندل هیکن آشی نیز آموزش داده خواهد شد.

کندل هیکن آشی چیست؟

هیکن آشی به نوع خاصی از کندل استیک‌ها اشاره دارد که در محاسبات خود از میانگین‌گیری استفاده می‌کند.

هیکن آشی که در زبان انگلیسی هم به‌صورت Heikin Ashi و هم به‌صورت Heiken-Ashi نوشته می‌شود به نوع خاصی از نمودارهای شمعی اشاره دارد که در آن از داده‌های کندل‌های قبلی برای میانگین‌گیری استفاده می‌شود. بدین ترتیب کندل‌های جدید بدون در نظر گرفتن داده‌های پرت ایجاد می‌شود و می‌توان دید بهتری در مورد وضعیت کلی بازار داشت.

در حقیقت خود واژه هیکن آشی نیز در زبان ژاپنی از ترکیب دو واژه هیکن به معنای میانگین و آشی به معنای میله تشکیل شده است و می‌توان هیکن آشی را به معنای میله میانگین یا کندل میانگین در نظر گرفت.

در نمودار شمعی معمولی که همه ما هر روز با آن کار می‌کنیم، بدنه هر کندل از قیمت‌های آغازین و پایانی و سایه کندل نیز از بالاترین و پایین‌ترین قیمتی که آن دارایی در آن بازه زمانی به آن رسیده است، تشکیل می‌شود. اما در کندل هیکن آشی از چهار میانگین (آغازین، پایانی، بالاترین و پایین‌ترین) که داده‌های آن از بازه زمانی فعلی و کندل‌های قبلی به دست می‌آید، استفاده شده است.

برای همین اگر به تصویر زیر که کندل هیکن آشی و کندل ساده یک دارایی در یک زمان خاص را نشان می‌دهد، نگاه کنید متوجه می‌شوید که هر کندل هیکن آشی به جای اینکه از نقطه پایانی کندل آغاز شود، همیشه از وسط کندل قبلی خود آغاز می‌شود.

کندل هیکن آشی

محاسبات کندل هیکن آشی بدین صورت است:

  • قیمت آغازین کندل هیکن آشی با میانگین گرفتن از قیمت آغازین و پایانی کندل قبلی به دست می‌آید.
  • قیمت پایانی کندل هیکن آشی با میانگین گرفتن از قیمت آغازین، بالاترین، پایین‌ترین و پایانی کندل فعلی به دست می‌آید.
  • بالاترین قیمت کندل هیکن آشی یا سایه بالا از بین قیمت آغازین کندل فعلی، بالاترین قیمت روز یا قیمت پایانی انتخاب می‌شود و هرکدام که عدد بالاتری را نشان دهند انتخاب خواهد شد.
  • پایین‌ترین قیمت کندل هیکن آشی یا سایه پایین نیز به همین ترتیب از بین پایین‌ترین قیمت، قیمت آغازین و پایانی انتخاب می‌شود و هرکدام که عدد پایین‌تری را نشان دهند، انتخاب خواهد شد.

با این کار کندل‌های هیکن آشی که روی نمودار ظاهر می‌شوند ظاهر نرم‌تری خواهند داشت و دیگر خبری از داده‌های پرت و به اصطلاح «نویز» (Noise) در آن نخواهد بود. این کار باعث می‌شود تا راحت‌تر بتوان روندها را تشخیص داد و با آن‌ها همراه شد.

جالب است بدانید که کندل هیکن آشی در دهه ۱۷۰۰ میلادی توسط یکی از معامله‌گران برنج ژاپنی به نام «مونهیسا هما» (Munehisa Homma) ایجاد شده و برای همین بسیاری از فعالان این حوزه او را پدر تحلیل تکنیکال در شناسایی روندها می‌دانند.

 

چگونه نمودار هیکن آشی را بخوانیم؟

برای استفاده از نمودار هیکن آشی تنها کافی است در پلتفرم معاملاتی خود نوع نمودار را به هیکن آشی تغییر دهید.

تحلیل نمودار قیمت دارایی‌های مختلف با استفاده از کندل‌های هیکن آشی یکی از راه‌های ساده و قدرتمندی است که بسیاری از معامله‌گران از آن برای شناسایی شروع یک روند جدید یا تغییر روند استفاده می‌کنند.

این کار به لطف خارج کردن نوسانات پرت روزمره از داده‌های بازار انجام می‌شود. حذف نویز از کندل‌ها، به ویژه در زمان‌هایی اهمیت پیدا می‌کند که نوسان در بازار بسیار شدید است و سرمایه‌گذار ممکن است با دیدن چنین نوسانات کوتاه‌مدتی، روند کلی را به کل از یاد ببرد.

برای استفاده از کندل هیکن آشی نیز تنها کافی است از پلتفرم معاملاتی خود یا سایت‌هایی مثل «تریدینگ ویو» (TradingView) که نمودار دارایی‌های مختلف را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند، گزینه Heikin Ashi را از نوار ابزار انتخاب کنید.

با این کار نمودارهای شمعی نمایش داده شده به هیکن آشی تغییر می‌کند. ضمن اینکه از هیکن آشی می‌توان در اکثر بازارهای مالی مثل بازار ارزهای دیجیتال، فارکس، سهام، کالا و شاخص‌ها استفاده کرد و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 

آموزش معامله با کندل هیکن آشی

ثبت چندین کندل سبز رنگ بدون سایه پایینی نشان از شروع روند صعودی، و ثبت چندین کندل قرمز رنگ بدون سایه بالایی نشان از شروع روند نزولی دارد.

قبلا در جریان مقاله جداگانه‌ای نحوه اسکالپ در تایم فریم ۱ دقیقه با استفاده از کندل هیکن آشی را برایتان توضیح داده‌ایم و در این بخش می‌خواهیم بیشتر در مورد استراتژی‌های کلی معامله با این کندل صحبت کنیم.

بعد از اینکه در نمودار خود نحوه نمایش قیمت را روی هیکن آشی تنظیم کرده و مشاهده کردید که چندین کندل سبز رنگ پشت هم سر هم ثبت شده و هیچ کدام سایه پایینی ندارند، این یعنی در آغاز یک روند صعودی هستیم. در طرف دیگر نیز ثبت چندین کندل قرمز رنگ بدون سایه بالایی نشان از شروع روند نزولی است. هرچه تعداد کندل‌های بدون سایه بیشتر باشد نشان می‌دهد که قدرت روند بالا است.

اگر کندل‌ها بدنه کوتاه ولی سایه‌های بلندی داشته باشند، معامله‌گران می‌فهمند که روند فعلی با توقف روبه‌رو شده و امکان دارد با تغییر روند روبه‌رو شویم یا روند به حرکت قبلی خود ادامه دهد.

علاوه بر این، زمانی که بازار در حال تغییر مسیر است و سرمایه‌گذاران طرز تفکر خود را عوض می‌کنند، نوسانات بازار نیز بیشتر می‌شود و با کندل‌هایی روبه‌رو می‌شویم که به شکل کندل‌های «دوجی» (Doji) در نمودار کندل استیک عادی بوده و بدنه کوتاه و سایه‌های بلندی دارند.

در نمودار کندل استیک هیکن آشی، سه نوع مثلث تکنیکالی نیز رسم می‌شود که عبارتند از مثلث صعودی، مثلث نزولی و مثلث متقارن. اگر کندل‌ها سطح بالای مثلث صعودی یا متقارن را بشکنند، احتمال ادامه روند صعودی بیشتر خواهد بود. همچنین اگر کندل‌ها سطح پایین یک مثلث نزولی را بشکنند، روند نزولی به حرکت خود ادامه خواهد داد.

 

مزایا و معایب کندل هیکن آشی

تشخیص راحت‌تر روندها مهم‌ترین مزیت کندل هیکن آشی است. از معایب آن نیز می‌توان به داشتن تاخیر و چشم‌پوشی از نوسانات کوتاه مدت اشاره کرد.

کندل هیکن آشی با تمام مزایایی که به همراه دارد، خالی از عیب نیز نیست. درست است که با استفاده از نمودار هیکن آشی می‌توان راحت‌تر روندها را تشخیص داد و سیگنال‌های بهتری گرفت، اما بعضی مواقع سیگنال‌هایی که می‌توان از این نوع نمودار گرفت با تاخیر همراه هستند.

کندل هیکن آشی با دخالت دادن داده‌های گذشته در محاسبات خود و همچنین نداشتن قیمت آغازین و پایانی دقیق، باعث می‌شود که در بازارهای پرنوسانی مثل فارکس که سرعت حرکت قیمت بسیار بالا است، سیگنال‌های صادر شده توسط هیکن آشی تاریخ گذشته شوند. این موضوع به ویژه برای معامله‌گران روزانه و اسکالپرها که بازه زمانی معاملات آن‌ها کوتاه است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

علاوه بر این، میانگین گرفتن از قیمت‌ها باعث می‌شود تا نتوان نوسانات کوتاه مدت را با استفاده از کندل هیکن آشی شناسایی کرد.

در هر صورت هیکن آشی کاربردهای خاص خود را دارد و با ترکیب کردن آن با استراتژی‌ها و اندیکاتورهای دیگر می‌توان معاملات بهتری را تجربه کرد.

کندل هیکن آشی

 

سخن پایانی

هیکن آشی نوع خاصی از نمایش نمودار قیمت دارایی‌های مختلف است که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به نمودارهای شمعی ژاپنی دارد. در واقع هیکن آشی نیز نوعی کندل استیک است که محاسبه قیمت‌های آغازین، پایانی، بالاترین و پایین‌ترین آن با فرمول‌های متفاوت‌تری محاسبه می‌شود و به دلیل میانگین‌گیری راحت‌تر می‌توان روندها را تشخیص داد.

برای خواندن نمودار هیکن آشی و معامله با آن نیز استراتژی‌های معاملاتی مختلفی وجود دارد که در حالت کلی می‌توان ثبت کندل‌های پشت سر هم بدون سایه پایین و بالا را به ترتیب نمایش‌دهنده شروع روند صعودی و نزولی در نظر گرفته و متناسب با آن به انجام معامله پرداخت.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا