دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی کامل با الگوی هارمونیک AB=CD

الگوهای نموداری از جمله ابزارهایی هستند که به «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری کمک زیادی می‌کنند. الگوها اشکالی هستند که با روند قیمت بر روی نمودار شکل می‌گیرند. این الگوها انواع مختلف کلاسیک و هارمونیک دارند. در این مقاله به معرفی الگوی هارمونیک AB=CD خواهیم پرداخت.

افرادی که در بازارهای مالی به عنوان سرمایه‌گذار یا تریدر حرفه‌ای فعالیت دارند، با الگوهای هارمونیک آشنا هستند؛ این الگوها می‌توانند تا حد زیادی به پیش‌بینی روند قیمت در آینده کمک کنند. از آنجا که این الگوها کمی پیچیده هستند، شناسایی و نحوه معامله با آن‌ها نیاز به آموزش اصولی دارد، پس با ما همراه باشید.

الگوی هارمونیک (Harmonic Pattern) چیست؟

«الگوهای هارمونیک» (Harmonic Pattern) با توجه به رفتار گذشته قیمت، بر روی نمودار تشکیل می‌شوند.

الگوهای هارمونیک از مهم‌ترین ابزارهای معاملاتی هستند که معامله‌گران حرفه‌ای در معاملات خود از آن‌‌ها استفاده می‌کنند. سرمایه‌گذاران به‌جای تمرکز بر پارامترهای بنیادی (فاندامنتال) در مورد شرکت‌ها یا یک دارایی خاص، به حرکت قیمت آن بر روی نمودار توجه می‌کنند.

الگوهای هارمونیک که از ابزارهای تکنیکال به شمار می‌آیند، رفتار فعالان بازار را بر روی نمودار به تصویر می‌کشند. تفاوت اصلی الگوهای هارمونیک با سایر الگوهای نموداری در رویکرد آن‌ها به بازار است. الگوهای هارمونیک بر اساس یک سری معادلات ریاضیاتی ایجاد می‌شوند. این الگوها با نشانه‌هایی که دارند و اشکال هندسی خاصی که بر روی نمودار شکل می‌دهند، توسط تحلیل‌گران شناسایی می‌شوند؛ تحلیل‌گران با استفاده از این الگوها، نقاط ورود و خروج ایده‌آل را برای معاملات پیدا می‌کنند.

الگوهای هارمونیک نبض و ریتم بازار را منعکس می‌کنند. بنابراین، این الگوها نوعی الگوهای نموداری هستند که از حرکات گذشته قیمت ناشی می‌شوند؛ الگوهای هارمونیک از چهار یا پنج موج قیمت با پنج نقطه نوسان تشکیل می‌شوند که نشان‌دهنده نسبت‌های فیبوناچی منحصربه‌فرد هستند.

اغلب سرمایه‌گذاران و تریدرهایی که از این نوع الگو در معاملات خود استفاده می‌کنند، با سطوح فیبوناچی به خوبی آشنا هستند. لازم به ذکر است که این الگوها برای سیگنال‌دهی روند معکوس در یک «پولبک» (Pullback) کاربرد دارد.

الگوهای هارمونیک انواع مختلفی دارند که در مقاله حاضر، به معرفی الگوی AB=CD و نحوه تشخیص و معامله آن می‌پردازیم.

 

الگوی هارمونیک AB=CD

الگوهای هارمونیک برعکس الگوهای کندلی تنوع زیادی ندارند، از این رو لازم نیست که تعداد شکل آن‌ها را به‌خاطر بسپارید. با این وجود، تشخیص آن‌ها بر روی نمودار کار دشواری است.

یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین الگوهای هارمونیک، الگوی AB=CD است که از چهار نقطه تشکیل شده است. این الگو شبیه به حرف N در نمودار قیمت ظاهر می‌شود. اگر الگو نزولی باشد رو به پایین می‌رود و اگر صعودی باشد به سمت بالا حرکت می‌کند. در این الگو نقطه A به عنوان مبدا برای حرکت قیمت در یک روند در نظر گرفته می‌شود. نقطه D نیز آخرین نقطه این الگو محسوب می‌شود. برای رسم AB=CD ابتدا باید سطوح فیبوناچی را بر روی نمودار اعمال کرده و سپس الگو را رسم کنیم.

همانطور که از نام این الگو مشخص است، طول خط AB باید با CD برابر باشد (AB=CD). به عنوان اولین قدم، باید بتوانیم موج AB را پیدا کنیم و سپس در سطح ۰.۶۱۸ تا ۰.۷۸۶ فیبوناچی اصلاحی به دنبال نقطه C بگردیم.

در ادامه الگو باید موج CD را که بین نسبت ۱.۲۷ تا ۱.۶۱۸ موج BC قرار دارد، ‌مشخص کنیم. این الگو در نهایت با نقطه D به انتها می‌رسد. نقطه D می‌تواند نقطه «برگشت» (Reverse) بازار باشد. اغلب این نقطه توسط تریدر به عنوان نقطه ورود به معامله یا خروج از آن در نظر گرفته می‌شود.

 

رابطه الگوی AB=CD با اندیکاتور فیبوناچی Fibonacci

پایه الگوهای هارمونیک سطوح فیبوناچی هستند، این یعنی اگر بخواهید با الگوی هارمونیک دست به معامله بزنید، باید بدانید که این الگوها بر اساس چرخه‌های زمانی و نسبت‌های فیبوناچی ایجاد می‌شوند.

بهتر است پیش از اینکه از الگوهای هارمونیک در معاملاتتان استفاده کنید، با ابزارهای متنوع فیبوناچی از جمله فیبوناچی اصلاحی، اکسپنشن و اکستنشن به خوبی آشنا شوید تا بتوانید این الگوها را درک کنید. پیش از این در مقاله «آشنایی با ابزارهای فیبوناچی و کاربردشان در تحلیل تکنیکال» در مورد انواع ابزارهای فیبوناچی و کاربرد آن‌ها صحبت کردیم.

در سیستم معاملاتی الگوهای هارمونیک به شناسایی نقاطی می‌پردازیم که احتمال بازگشت قیمت به آن‌ها بسیار زیاد است. به این نواحی «ناحیه بازگشت قیمت» (Potential Reversal Zone) می‌گویند. این مناطق زمانی شکل می‌گیرند که دو یا چند سطح از فیبوناچی نسبت به آن واکنش نشان دهند و این همان جایی است که قیمت روند معکوس خود را از آنجا آغاز می‌کند.

الگوهای هارمونیک از چهار نقطه اصلی تشکیل شده‌اند که آن‌ها را با A,B,C,D مشخص می‌کنند. معامله‌گران نقطه ورود به معامله خود را در ناحیه PRZ مشخص می‌کنند که در بسیاری موارد آن را با نقطه D نشان می‌دهند. البته لازم به ذکر است که پیش از ورود به معامله باید حد ضرر و مدیریت سرمایه را نیز در نظر بگیرید.

رابطه الگوی AB=CD با اندیکاتور فیبوناچی

برای انجام معاملات خود بر اساس الگوهای هارمونیک، ابتدا باید سطوح فیبوناچی را رسم کنید و ببینید که کدام سطوح، بیشتر از همه نوسانات قابل توجه را نشان می‌دهند.

به عکس زیر توجه کنید؛ ناحیه PRZ که در آن چند سطح فیبوناچی نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند، نمایش داده شده است.

رابطه الگوی AB=CD با اندیکاتور فیبوناچی

بعد از اینکه PRZ مشخص شد، باید الگوی مورد نظر را پیدا کنید.

 

نحوه معامله با الگوی AB=CD

می‌توانید از یک الگوی صعودی (up-trending) برای قرار دادن سفارش فروش استفاده کنید. همان روش را در یک الگوی نزولی (down-trending) برای گذاشتن معامله خرید، پیاده کنید.

نقطه ورود (Entry)

پس از اینکه توانستید الگو را به درستی تشخیص دهید،‌ باید نقطه D را مشخص کنید و در این نقطه به دنبال فرصت‌های معاملاتی بگردید.

حد ضرر (Stop Loss)

حد ضرر (Stop Loss) معامله خود را چند پیپ بالاتر از نقطه D در نظر بگیرید؛ زیرا در صورتی که خط CD فراتر برود، احتمالا در همین جهت به حرکت خود ادامه خواهد داد.

حد سود (Take Profit)

یکی از راه‌های تعیین حد سود برای معاملات، اعمال اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی بر روی نمودار است. البته توجه داشته باشید در صورتی می‌توانید از این ابزار برای الگو AB=CD استفاده کنید که الگو با ظاهر شدن نقطه D کامل شده باشد.

در این حالت،‌ می‌توانید سطوح ۳۸.۲، ۵۰ و ۶۱.۸ درصد فیبو را به عنوان حد سود در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید که کدام سطح را حد سود قرار دهید، بهتر است سطح ۶۱.۸ درصد را انتخاب کنید، اما به عکس‌العمل قیمت در این محدوده توجه کنید.

در صورتی که قیمت نشان دهد سعی دارد از هریک از آن‌ها عبور کند، می‌توانید معامله خود را در سطحی پایین‌تر پایان دهید و زودتر به سود برسید.

نحوه معامله با الگوی AB=CD

 

سخن پایانی

الگوهای هارمونیک از ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که در پیش‌بینی روند قیمت به تریدر کمک می‌کنند. تشخیص این الگوها کار آسانی نیست. یکی از پرطرفدارترین و ساده‌ترین این الگوها، الگوی AB=CD است که برای استفاده از آن بهتر است با اندیکاتور و سطوح مهم فیبوناچی آشنا باشید.

اگر تا به حال معامله موفقی با الگوی AB=CD داشتید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا