آموزش بورسآموزش طلا

نوسانات طلا و دلار چه تاثیری در بورس دارد؟

عوامل مختلفی در بازدهی و عملکرد بازار بورس تاثیر می‌گذارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیاست‌های جهانی، وضعیت سودآوری شرکت‌ها، نوسانات دلار و طلا و غیره اشاره کرد. در این بین اگر بخواهیم در مورد بازار بورس ایران صحبت کنیم، تاثیر نوسانات طلا و دلار نسبت به عوامل دیگر بیشتر است.

برای همین، اینکه بدانیم با افزایش قیمت دلار چه تغییری در وضعیت بورس اتفاق خواهد افتاد، یا بالا رفتن قیمت اونس جهانی چه تغییراتی را در بهره‌وری سهام شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

افرادی که سرمایه‌ی ارزشمند خود را وارد بورس کرده‌اند و امیدوار به کسب سود از این بازار هستند، باید اخبار و اتفاقات پیرامون دلار و بازار طلا را دنبال کرده و بدانند هر اتفاقی در این حوزه چه تاثیری روی بازار بورس خواهد گذاشت. از همین رو در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل در مورد اثر نوسانات طلا و دلار در بورس صحبت کنیم.

 

نوسانات دلار چه تاثیری در بورس دارد؟

افزایش قیمت دلار معمولاً منجر به افزایش بازدهی بورس شده و رابطه‌ی مستقیمی با آن دارد.

برای اینکه تاثیر نوسانات دلار را بر بازار بورس درک کنیم، باید به یک نکته‌ی مهم توجه داشته باشیم. معمولاً شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بورس عرضه شده است به دو دسته تقسیم می‌شوند. هزینه و درآمد گروهی از این شرکت‌ها به ریال است و نوسانات قیمت دلار تاثیر چندانی روی آن‌ها نمی‌گذارد.

با این حال، برخی از شرکت‌ها نیز در تامین مواد اولیه، فروش محصولات و یا هر دو کاملاً به دلار وابسته هستند و هر نوسانی که در دلار شکل بگیرد به‌صورت مستقیم روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

بنابراین شرکت‌هایی که هزینه‌های اولیه‌ی خود را براساس ریال تامین می‌کنند و محصولات و کالاهای خود را براساس دلار به فروش می‌رسانند، بیشتر تاثیر را از نوسانات دلار می‌برند. برای همین افزایش قیمت دلار باعث بالا رفتن درآمد این شرکت‌ها شده و در نهایت منجر به افزایش ارزش سهام آن‌ها می‌شود.

در طرف دیگر، برخی شرکت‌ها نیز وجود دارند که مجبورند مواد اولیه مورد نیاز خود را با پرداخت دلار وارد کرده و محصولات خود را به ریال بفروشند. چنین شرکت‌هایی ممکن است نتوانند قیمت نهایی محصولات و خدمات خود را به نسبت افزایش نرخ دلار افزایش دهند که این کار در نهایت منجر به مشکلات و حتی ضرر می‌شود.

البته معمولاً افزایش نرخ دلار محصولات شرکت‌های حاضر در بورس را نیز گران می‌کند که این موضوع صعودی شدن شاخص کل بورس را به همراه دارد.

 

تاثیر نوسانات بازار طلا در بورس

قیمت طلا معمولاً با قیمت دلار هماهنگ است و برای همین افزایش قیمت آن در نهایت تاثیر مثبتی روی بورس می‌گذارد.

طلا یکی از ارزشمندترین دارایی‌های موجود در جهان است که از دیرباز سرمایه‌گذاری در طلا به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. در گذشته بسیاری از تبادلات مالی با استفاده از طلا انجام می‌شد و امروزه نیز این فلز گران‌بها به‌عنوان پشتوانه مالی پول و نگهداری در خزانه به کار برده می‌شود. از طرف دیگر استفاده از طلا در مصارف زینتی و همچنین معرفی زیرمجموعه‌هایی مثل سکه و ربع سکه باعث شده تا مردم عادی نیز برای حفظ ارزش سرمایه‌ خود به طلا روی بیاورند.

قیمت طلا براساس نرخ جهانی اونس طلا محاسبه می‌شود و عوامل مختلفی مثل تحولات جهانی روی آن تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر در کشوری مثل ایران که وابستگی شدیدی بین دلار و طلا وجود دارد، بالا رفتن قیمت دلار نیز باعث بیشتر شدن ارزش طلا می‌شود. برعکس این اتفاق نیز ممکن است اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر، افزایش قیمت طلا نیز می‌تواند باعث افزایش قیمت دلار در سطح کشور شود.

بنابراین از آنجایی که نوسانات قیمت طلا روی دلار نیز تاثیر می‌گذارد، در نهایت منجر به تاثیرگذاری روی سهام شرکت‌های بورسی نیز می‌شود که البته این تاثیر بر تمام شرکت‌ها یکسان نیست.

 

عوامل دیگری که بر بورس اثر می‌گذارند، کدام‌ها هستند؟

به جز نوسانات دلار و طلا عوامل دیگری مثل سیاست‌های دولت، نرخ تورم، روابط بین‌المللی و غیره روی عملکرد بورس تاثیر می‌گذارند.

بورس بازار پیچیده‌ای است که از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد. بنابراین تنها نوسانات قیمت دلار و طلا نیست که باعث افزایش و کاهش ارزش سهام شرکت‌ها و دیگر دارایی‌های قابل معامله در بورس می‌شود.

سیاست‌هایی که دولت در طول مدیریت خود دنبال می‌کند، روابط بین‌المللی، وضعیت اقتصادی کشور، نرخ تورم و غیره از جمله عوامل مهمی هستند که می‌تواند باعث رشد یا افول بورس شود.

علاوه بر این، عوامل پیش‌بینی‌نشده‌ای مثل بیماری کرونا نیز که با شیوع خود تاثیر زیادی بر اقتصاد جهانی گذاشت، روی بورس تاثیر می‌گذارد.

عوامل موثر بر عملکرد بورس

 

از بین طلا و دلار کدام یک بیشترین تاثیر را در بهره‌وری بورس دارد؟

از بین دلار و طلا معمولاً نوسانات قیمت دلار بیشترین تاثیر را روی بورس می‌گذارد.

اما برگردیم به موضوع اصلی این مقاله که تاثیر طلا و دلار روی بازار بورس است. حتماً این سوال برای شما هم پیش آمده که از بین دلار و طلا کدام یک می‌تواند تاثیر بیشتری روی بورس داشته باشد؟

پاسخ به این سوال کمی سخت است، زیرا جواب قاطع و مشخصی برای آن وجود ندارد. دلیل آن هم این است که عوامل دیگر نیز در بورس تاثیرگذار هستند و نمی‌توان تنها دلار و طلا را در نوسانات آن دخالت داد.

با این حال، از نظر بسیاری از متخصصان بازارهای مالی و به ویژه در کشوری مثل ایران، بیشتر صنایع و شرکت‌ها فعالیت‌های خود را براساس تغییرات دلار تنظیم می‌کنند. بنابراین، می‌توان گفت که تاثیر دلار روی بورس بیشتر از تاثیر نوسانات طلا است. حتی خود طلا نیز همان‌طور که اشاره کردیم معمولاً از نوسانات دلار تاثیر می‌پذیرد.

 

سخن پایانی

نوسانات قیمت دلار و طلا تاثیر زیادی روی بازار بورس می‌گذارد و این موضوع برکسی پوشیده نیست. برای تایید این موضوع می‌توانید نمودارهای دلار و شاخص کل بورس را با یکدیگر مقایسه کنید تا ببینید که این دو مولفه به چه شکلی با یکدیگر هماهنگی دارند.

از بین طلا و دلار نیز، این نوسانات قیمت دلار است که بیشتری تاثیر را روی بورس می‌گذارد. با این حال خود طلا نیز تحت تاثیر مستقیم نوسانات دلار قرار دارد و باعث افزایش ارزش آن می‌شود.

تاثیر دلار در عملکرد بورس به ویژه در سهام شرکت‌هایی با دلار سروکار دارند بیشتر به چشم می‌آید. شرکتی که مواد اولیه خود را به ریال تهیه می‌کند و محصول نهایی را به دلار می‌فروشد، مسلماً با افزایش قیمت دلار درآمد بیشتری کسب خواهد کرد. بدین ترتیب ارزش سهام آن شرکت نیز در تالار بورس بیشتر می‌شود.

ما نیز سعی کردیم در جریان این مقاله به طور کلی در مورد تاثیر دلار و طلا بر بورس صحبت کنیم و امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این متن به درد شما خورده باشد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام از کجا میتونم تحلیل نوسانات طلا رو یاد بگیرم آیا برنامه ای برای آموزش سرمایه گذاری در طلا دارید؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      ما در مجموعه حسینی فایننس درحال آماده کردن یک دوره جامع در رابطه با سرمایه‌گذاری در طلا هستیم که استاد این دوره خود آقای حسینی هستند. اگر قصد کسب اطلاعات در رابطه با سرمایه گذاری روی طلا رو دارید این دوره رو تهیه کنید.
      همچنین می‌تونید مقالات بخش سرمایه گذاری طلا سایت رو مطالعه بفرمایید
      موفق باشید

  2. واقعا شرایط فعلی بازار ترسناک شده و برای من سوال شده که برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا سکه که با این قیمت که اصلا معلوم نیست حبابه یا نه و هیچ جوره هم با تحلیل تکنیکال نمیشه حدس زد که قراره چه اتفاقی بیوفته امروز دلار 30 تومنه فردا بدون هیچ دلیلی میشه 40 تومن اصلا منطقی پاش نیست لطفا کمک و راهنمایی کنید واقعا استرس داره اذیت میکنه

    1. سلام وقت شما بخیر
      ببینید این مبحث بسیار مفصل هست. شما می‌تونید با استفاده از دوره جامع سرمایه گذاری در طلا که توی سایت حسینی فایننس در اختیار کاربران قرار گرفته یاد بگیرید که چطور میشه از طلا کسب سود کرد
      موفق باشید

    1. سلام وقت بخیر
      با تهیه کردن دوره طلا تمام اطلاعات مفید رو درباره این مبحث کسب خواهید کرد
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا