دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالاستراتژی‌های معاملاتی

نحوه انتخاب نقاط برای رسم ابزار‌های فیبوناچی

«دنباله فیبوناچی» (Fibonacci)، اعداد مهمی هستند که با یک سری نظم و ترتیب خاص، کنار هم قرار می‌گیرند. زمانی که این اعداد در معادلات قیمت یک دارایی به‌کار می‌روند،‌ اطلاعات معتبری در مورد روند قیمت ارائه می‌دهند که از آن‌ها در معاملات استفاده می‌شود. ابزارهای فیبوناچی از جمله ابزارهای تکنیکال محبوب و متداول در تحلیل تکنیکال هستند که در اغلب بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زمانی که قیمت برای مدتی در یک مسیر حرکت می‌کند، ممکن است «پولبک» (Pullback) یا بازگشت بزند؛ طرفداران فیبوناچی بر این باور هستند که این سطوح بازگشتی با ابزار فیبوناچی قابل شناسایی هستند. فیبوناچی در اکثر استراتژی‌های معاملاتیِ سودده، استفاده می‌شود؛ بنابراین، یادگیری نحوه صحیح استفاده از آن ضروری است. این اندیکاتور کاربردهای زیادی دارد؛ در این مقاله به برخی از آن‌ها و همچنین نقاط مناسب برای رسم آن می‌پردازیم.

اندیکاتور فیبوناچی و انواع آن

«اندیکاتور فیبوناچی» (Fibonacci Indicator) از ابزارهای مورد استفاده اغلب تریدرها برای پیش‌بینی حرکت آینده قیمت در بازارهای مالی است. این ابزار به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران کمک می‌کند تا نقاط مهم در حرکت بعدی قیمت را حدس بزنند و برای ورود به معاملات و خروج از آن تصمیم بگیرند.

اندیکاتور فیبوناچی که بر اساس اعداد فیبوناچی عمل می‌کند، درصدهای مهمی را بر روی نمودار قیمت مشخص می‌کند که راهنمای تریدرها است. درصدهایی که این اندیکاتور نشان می‌دهد عبارتند از، صفر درصد، ۲۳.۶ درصد، ۳۸.۲ درصد، ۶۱.۸ درصد، ۷۸.۶ درصد و ۱۰۰ درصد که از میان آن‌ها، ۶۱.۸ معروف به درصد طلایی اهمیت بیشتری دارد. معمولا حرکات اصلاحی در سطح ۶۱.۸ درصد به پایان می‌رسند.

در حقیقت ‌درصدهای فیبوناچی، سطوح مهم را در نمودار قیمت یک دارایی نشان می‌دهد. تریدرها به کمک این درصدها، سطوح حمایت،‌ مقاومت، اصلاح و نقاط ورود، خروج و حد ضرر معاملات را شناسایی می‌کنند.

پیش از این در مقاله «آشنایی با اعداد فیبوناچی، دنباله‌ای سودآور در بازارهای مالی» در مورد اعداد و دنباله فیبوناچی در بازارهای مالی صحبت کرده‌ایم.

ابزارهای فیبوناچی انواع مختلفی دارند که شیوه رسم و استفاده از هریک متفاوت است، در ادامه به طور جداگانه هر یک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. اگر تمایل دارید که از این اندیکاتورها در معاملات خود استفاده کنید، می‌توانید ابتدا برای آشنایی با انواع آن مقاله «آشنایی با ابزارهای فیبوناچی و کاربردشان در تحلیل تکنیکال» را بخوانید.

 

انتخاب نقاط برای رسم انواع فیبوناچی

اولین و مهم‌ترین نکته در انتخاب نقاط برای رسم انواع فیبوناچی، تشخیص روند قیمت در بازار و آغاز و پایان آن است.

معامله‌گران با استفاده از ابزارهای فیبوناچی روند یک قیمت را در آینده پیش‌بینی می‌کنند، اما برای این کار باید نحوه صحیح استفاده از این ابزار را بلد باشند. هر یک از انواع ابزارهای فیبوناچی در نوع خاصی از بازار مثلا روند دار، رنج، نوسان‌دار و… کاربرد دارد و شیوه رسم آن‌ها متفاوت است؛ در ادامه چگونگی انتخاب نقاط مناسب برای رسم انواع فیبوناچی را توضیح می‌دهیم.

  • فیبوناچی اصلاحی

«فیبوناچی اصلاحی» (Fibonacci Retracement) از پرکاربردترین ابزارهای فیبوناچی است که برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت در یک نمودار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای رسم این ابزار بر روی نمودار قیمت، ابتدا باید صعودی یا نزولی بودن روند قیمت را تشخیص دهید. سپس با انتخاب فیبوناچی اصلاحی از قسمت اندیکاتورها، بر روی کندل ابتدایی روند کلیک کرده و با حرکت موس تا کندل انتهایی ادامه دهید. سطوح که به این طریق بر روی نمودار ظاهر می‌شوند، سطوحی هستند که احتمال بازگشت قیمت به آن‌ها وجود دارد.

فیبوناچی اصلاحی

  • فیبوناچی بادبزن

در «فیبوناچی بادبزن» (Fibonacci Fan) باید کندل ابتدا و انتهای روند را به یکدیگر متصل کنید. خطوط روندی که با استفاده از این ابزار نمایش داده می‌شوند، شیب کمتری از روند اصلی قیمت دارند که به عنوان تراز‌های بازگشت قیمت می‌توان از آن‌ها در‌ جهت تحلیل چارت قیمت استفاده کرد.

فیبوناچی بادبزن

  • فیبوناچی کمان

ابزار «فیبوناچی کمان» (Fibonacci Arcs) متشکل از نیم‌دایره‌هایی با یک خط اتصال بالا و پایین است که به سمت خارج گسترش می‌یابد. این قوس‌ها خط پایه را با ۲۳.۶ درصد، ۳۸.۲ درصد، ۵۰ درصد، ۶۱.۸ درصد و ۷۸.۶ درصد قطع می‌کنند. در این فیبوناچی، قوس‌ها مناطق حمایت و مقاومت بالقوه را نشان می‌دهند.

برای رسم این ابزار نیز به دو نقطه آغاز و پایان یک روند نیاز دارید؛ تنها باید با استفاده از ابزار فیبوناچی آرک، این دو نقطه را به یکدیگر متصل کنید. این ابزار، سطوح بازگشت یک روند را به صورت کمان‌های موازی نمایش می‌دهد؛ به عبارتی می‌توان گفت کمان‌ها، نقاط بازگشت قیمت را بر اساس صعودی یا نزولی بودن روند، مشخص می‌کنند.

فیبوناچی کمان

  • فیبوناچی تایم زون

«فیبوناچی زمانی» یا تایم زون (Fibonacci Time Zone) به دو روش بر روی نمودار قیمت اعمال می‌شود؛ یا در فاصله بین دو قله آن را رسم می‌کنند یا از یک کف به یک سقف و بالعکس.

در واقع این فیبوناچی مجموعه‌ای از خطوط عمودی است که بر اساس اعداد فیبوناچی‌ بر روی نمودار قیمتی ظاهر می‌شود و می‌تواند نقاطی را که احتمال تغییر یا معکوس شدن روند وجود دارد، نمایش دهد. منظور از معکوس شدن روند (ریورسال)، بازگشت روند، از صعودی به نزولی یا نزولی به صعودی است.

فیبوناچی تایم زون

  • فیبوناچی اکسپنشن

برای رسم «فیبوناچی اکسپنشن» (Fibonacci Expansion) نیز مانند سایر ابزارهای فیبوناچی، ابتدا باید یک روند صعودی یا نزولی را پیدا کنید؛ سپس در روند صعودی نقطه سقف را به کف قیمت وصل نمایید. همچنین، در روند نزولی نیز نقطه حداقل قیمت را به حداکثر وصل کنید تا فیبوناچی اکسپنشن ظاهر شود.

از فیبوناچی اکسپنشن برای تعیین «حد سود» (Take Profit) استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار، می‌توان واکنش قیمت به ترازهای مختلف را در نظر گرفت و در صورتی که نشانه‌ای از بازگشت قیمت دیده نشد، حد سود را بالاتر برد و معامله را باز نگه داشت. همچنین،‌ با استفاده از فیبوناچی اکسپنشن کف قیمت را پیدا می‌کنند و سفارش خرید قرار می‌دهند.

فیبوناچی اکسپنشن

 

سخن پایانی

اندیکاتورهای فیبوناچی از ابزارهای پرطرفدار در تحلیل تکنیکال هستند که در میان تریدرها از محبوبیت زیادی برخوردارند. این ابزار انواع مختلفی دارد که روش رسم هریک متفاوت است. هنگامی‌که قیمت یک دارایی در جهت خاصی (صعودی یا نزولی) در حال حرکت است، به عقیده برخی تحلیل‌گران احتمال پولبک وجود دارد؛ طرفداران ابزار فیبوناچی معتقدند که این عقب‌نشینی به احتمال زیاد در سطوح فیبوناچی اتفاق خواهد افتاد.

نکته مهم در خصوص استفاده از فیبوناچی‌ها این است که برای رسم هریک از آن‌ها لازم است که ابتدا صعودی یا نزولی بودن روند را مشخص کنیم و نقطه آغاز و پایانی برای آن در نظر بگیریم.  این ابزار اغلب برای پیش‌بینی بازگشت روند قیمت و تشخیص سطوح حمایت و مقاومت به منظور تعیین نقاط ورود و خروج مناسب یا حد سود و ضرر در معاملات مورد استفاده معامله‌گران قرار می‌گیرند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا