دوره منتور شیپ
آموزش طلا

۵ تفاوت کلیدی میان سکه و طلای آب ‌شده

امروزه خرید و فروش طلای آب‌شده از محبوبیت بسیاری در میان افراد مختلف برخوردار است و حتی افرادی که هیچ اطلاعی از این بازار ندارند نیز به دنبال خرید طلای آب‌شده هستند. همچنین برخی دیگر از افراد خرید سکه را برای سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند.

اما سوالی که ذهن بیشتر افراد را به خود مشغول می‌کند این است که چه تفاوتی بین سکه و طلای آب‌شده است و برای سرمایه‌گذاری بهتر است سکه بخریم یا طلای آب‌شده؟

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که سرمایه‌گذاری بر روی طلا در کنار مزایایی که دارد، ممکن است با ریسک‌هایی نیز همراه باشد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران علاوه بر پول، باید دانش و مهارت لازم برای ورود به این بازار را داشته باشند تا بتوانند از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند.

در این مقاله ابتدا تعریفی از سکه و طلای آب‌شده آورده شده است و سپس به بررسی تفاوت سرمایه‌گذاری بر روی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

طلای آب‌شده و سکه

طلای آب‌شده به طلایی گفته می‌شود که از ذوب کردن طلاهای متفرقه مانند طلا و جواهرات دست دوم، طلاهای شکسته یا حتی شمش بدست می‌آید. در واقع طلای آب‌شده در دو نوع طلای آب‌شده معمولی و طلای آب‌شده شمش خرید و فروش می‌شود.

طلای آب‌شده معمولی از ذوب کردن طلا و جواهرات قدیمی و دست دوم بدست می‌آید و قیمت آن طبق مظنه بازار تعیین می‌شود. در حالیکه طلای آب‌شده حاصل از ذوب کردن شمش است و با قیمتی بالاتر از مظنه بازار خرید و فروش می‌شود.

سکه یک تکه طلای کوچک به شکل دایره تخت است که برای داد و ستد در بازار باید توسط دولت تایید شوند. در گذشته بیشتر از طلا، نقره و مس برای ساخت سکه استفاده می‌شد، اما امروزه بیشتر از ترکیبات نیکل استفاده می‌کنند. سکه مانند یک کالا در بازار داد و ستد می‌شود و یک ابزار کار نیست که بتوان بر روی آن کار کرد.

اما نکته مهمی که ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده این است که کدام یک برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری است و اینکه بین این دو روش چه تفاوت‌هایی وجود دارد. در ادامه لیستی از تفاوت‌های طلای آب‌شده و سکه طلا ذکر شده است.

تفاوت طلای آب شده و سکه

 

نقدشوندگی

طلا از جذاب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است که قدرت نقدشوندگی آن اهمیت بسیاری برای سرمایه‌گذاران دارد. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی طلا هستید و در عین حال می‌خواهید نقدشوندگی بالایی داشته باشد تا هر زمانی که تمایل داشتید، بتوانید سرمایه خود را نقد کنید و از بازار خارج شوید، باید به سراغ طلای آب‌شده بروید زیرا قدرت نقدشوندگی بالاتری نسبت به سکه دارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید مقدار مورد نیاز از آن را بفروش برسانید.

 

امکان تقلب

سکه‌های طلا در بسته‌بندی هولوگرامی و معتبر به بازار عرضه می‌شوند. به همین دلیل امکان تقلب در آن‌ها بسیار کم است و با توجه به اینکه تحت نظارت دولت هستند، اعتبار بالایی دارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت‌تری از این روش سرمایه‌گذاری استفاده نمایند.

اما طلای آب‌شده با ریسک تقلبی بودن مواجه است. زیرا ممکن است طلای آب‌شده ناخالصی داشته باشد که این ناخالصی‌ها موجب کاهش عیار طلا می‌شوند. بنابراین بهتر است آن را از مراکز معتبر و تحت نظارت اتحادیه بخرید.

گفتنی است که در هر دو مورد امکان تقلب و جعل وجود دارد، اما با انتخاب منابع معتبر و تایید شده و همچنین مشورت با متخصصان مالی و افراد مطلع می‌توانید تاحدودی ریسک ناشی از تقلبی بودن این دارایی‌ها را کاهش دهید. بااین‌حال طلای آب شده با ریسک تقلبی بودنِ بالاتری نسبت به سکه مواجه است.

 

اجرت و مالیات

سرمایه‌گذاری در طلای آب شده ریسک بالاتری نسبت به سکه دارد اما سودش هم بیشتر است؛ زیرا هزینه اجرت ساخت و مالیات ندارد و سود فروشنده نیز کمتر از سکه است.

هنگام خرید طلای آب‌شده هیچگونه مبلغ اضافی تحت عنوان مالیات، اجرت ساخت و دستمزد از خریدار نمی‌گیرند و تنها کمیسیون فروشنده دریافت می‌شود. یعنی یک فرد با سرمایه‌گذاری در طلای آب‌شده نسبت به سرمایه‌گذاری در طلای زینتی با همان میزان سرمایه، حدود ۳۰ درصد طلای بیشتری خریداری کرده است.

اما هنگام خرید سکه مبالغ اضافی با نام سود فروشنده و حق ضرب از خریدار دریافت می‌شود که این مبالغ در زمان فروش از مبلغ اصلی سکه کسر خواهد شد. بنابراین در صورتی که می‌خواهید سود بیشتری از سرمایه‌گذاری خود کسب نمایید، طلای آب‌شده گزینه بهتری است.

 

تاثیر بازار جهانی و داخلی

بازار سکه تحت تاثیر بازار داخلی ایران است، یعنی هر زمانی که دولت بخواهد می‌تواند قیمت‌ها را تغییر دهد و همچنین محدودیت‌هایی در خرید سکه وجود دارد.

در صورتی که طلای آب‌شده بازاری جهانی و غیر متمرکز داشته و دولت به هیچ عنوان نمی‌تواند کنترل آن را در دست بگیرد و عوامل داخلی بر روی قیمت آن تاثیرگذار نیستند. به همین دلیل امکان ضرر در این بازار کمتر از بازار سکه است.

 

عوامل موثر بر روی قیمت

نکته مهمی که سرمایه‌گذاران باید در هنگام خرید طلا توجه نماید، این است که قیمت طلایی که خریداری می‌نمایند تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد. قیمت سکه تاثیر پذیری بالایی از اخبار روز جهان دارد و به تصمیمات داخلی مانند اقتصاد و سیاست‌های کشور وابسته است.

همچنین میزان عرضه و تقاضا بر روی قیمت سکه موثر است. بنابراین بهتر است زمانی که بازار به یک ثبات نسبی رسید اقدام به خرید سکه نمایید. این در حالی است که قیمت طلای آب‌شده به تصمیمات و عوامل داخلی بستگی ندارد و تنها به قیمت روز دلار و انس جهانی وابسته است.

 

نکات مهم در هنگام خرید طلای آب‌شده و سکه

امروزه خرید سکه و طلای آب‌شده با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش تورم از محبوبیت بسیاری در بین افراد برخوردار است. اما با توجه به اینکه امکان تقلب در این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد بهتر است نکات زیر را در هنگام خرید مد نظر داشته باشید.

 

نکات خرید سکه

  • نوسان قیمت سکه تمام نسبت به سکه‌های دیگر بالاتر است.
  • تاریخ ضرب سکه باید از سال ۱۳۸۶ به بعد باشد، در غیر این صورت طلافروشان با قیمتی پایین‌تر آن را از شما خریداری خواهند کرد.
  • توجه به تاریخ حک شده بر روی سکه جهت جلوگیری از تقلبی بودن
  • حباب قیمت سکه وابسته به میزان عرضه و تقاضا است. به همین دلیل سکه گرمی و ربع سکه حباب قیمتی بالاتری دارند.
  • آخرین سکه امامی ضرب شده، بالاترین تقاضا را خواهد داشت.

 

نکات خرید طلای آب‌شده

  • در هنگام خرید باید به عیار درج شده بر روی طلا توجه نمایید. نباید عیار طلا پایین‌تر از ۶۴۰ باشد.
  • برای اطمینان از تقلبی نبودن طلای آب‌شده بهتر است از مراکز معتبر و طلافروشی‌های تحت نظارت اتحادیه خرید کنید.
  • بررسی عیار طلای آب‌شده در هنگام خرید
  • جلوگیری از خرید طلای آب‌شده بدون انگ یا همان کد ری‌گیری حک شده بر روی آن

 

سخن پایانی

ما در این مقاله تفاوت‌های سرمایه‌گذاری بر روی سکه و طلای آب‌شده را مورد بررسی قرار دادیم، اما انتخاب از بین این روش‌ها به اهداف و میزان سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد. بسیاری از افراد خرید طلای آب‌شده را گزینه سرمایه‌گذاری بهتری می‌دانند، زیرا اجرت ساخت ندارد و فروشنده سود کمتری از خریدار دریافت می‌کند.

همچنین فروش طلای آب‌شده راحت‌تر از سکه است و سرمایه‌گذاران می‌توانند طلای آب‌شده را به‌صورت خرد نیز خرید و فروش نمایند. در نهایت نکته مهمی که سرمایه‌گذاران باید در نظر داشته باشند این است که امکان تقلب و کلاهبرداری در این روش سرمایه‌گذاری بسیار بالا است، به همین دلیل در هنگام خرید طلا باید توجه و دقت لازم را داشته باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وقتی به سرمایه‌گذاری در طلا فکر می‌کنیم، انتخاب بین طلا و سکه یکی از تصمیمات مهمه. هر دو انتخاب خوبی می‌تونن باشن، ولی بستگی به هدفت و شرایطت داره.

    اولاً، طلای آب شده (طلا به صورت میانجی معاملاتی) و سکه (طلا به صورت سکه‌های طلا) دو موجودیت متفاوت هستند. طلا به صورت آب شده معمولاً برای معاملات و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی استفاده می‌شه و می‌تونه مزیت‌هایی مثل ذخیره ارزش در شرایط اقتصادی نامطمئن داشته باشه. از طرف دیگه، سکه‌های طلا اغلب به عنوان جواهرات و جمع‌آوری خریداری می‌شن و معمولاً دارای ارزش افزوده‌ای به عنوان شی زیبا و تاریخی هستند.

    وقتی می‌خوای طلا بخری، اولین چیزی که باید در نظر بگیری، اهدافته. اگر می‌خوای به عنوان یک سرمایه‌گذار در بازارهای مالی به طلای آب شده سرمایه‌گذاری کنی، می‌تونه یک انتخاب مناسب باشه. اما اگر هدفت دارایی طلا به عنوان یک جواهرات زیبا و قیمتی هست، سکه‌های طلا ممکنه برات جذاب‌تر باشن.

    در نهایت، قیمت طلای آب شده معمولاً به قیمت بازار فارکس و موجودی در بانکها مرتبطه، در حالی که سکه‌های طلا به قیمت‌های بازار جواهرسازی و تقاضا و عرضه مرتبط هستند. برای خرید هر کدوم، بهتره با متخصصان مالی مشورت کنی و با توجه به هدفت و شرایط بازار تصمیم بگیری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا