دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

کامل ترین آموزش تصویری اندیکاتور کاربردی بولینگر باند

دوره حضوری منتور شیپ

در دنیای بازارهای مالی ابزارهای متفاوتی برای تحلیل تکنیکال ایجاد شده که پر استفاده‌ترین آن‌ها، اندیکاتورهای تکنیکال هستند. اندیکاتورها انواع مختلف دارند که هر یک اطلاعات خاصی از روند قیمت دارایی در اختیار تریدر قرار می‌دهند. اندیکاتور بولینگر باند یکی از اندیکاتورهای تخصصی‌ست که با تکیه بر مفهوم انحراف معیار نوسانات قیمت یک ارز را محاسبه می‌کند و تریدر می‌تواند بفهمد که قیمت در حال افزایش یا کاهش است.

در این مقاله سعی داریم تا اندیکاتور بولینگر باند را معرفی و نحوه استفاده از آن را به‌طور کامل و به‌صورت تصویری شرح دهیم. اگر قصد استفاده از این اندیکاتور پرکاربرد را دارید، ما را انتهای مطلب همراهی کنید.

آشنایی با اندیکاتور بولینگر باند

اندیکاتور بولینگر باند شاخصی برای ارزیابی نوسانات قیمت است که به تریدر کمک می‌کند تا تشخیص دهد قیمت مسیر صعودی یا نزولی در پیش دارد.

«بولینگر باند» (Bollinger Bands) یک اندیکاتور محبوب برای ترید است که کمک می‌کند تا تریدرها تشخیص دهند قیمت در حال افزایش یا کاهش است. اندیکاتور BB در سال ۱۹۸۰ توسط یک تریدر و ‌تحلیل‌گر به نام «جان بولینگر» (John Bollinger) ساخته شد.

معمولا بولینگر باند به عنوان یک شاخص بصری برای تخمین نوسان قیمت دارایی استفاده می‌شود. اندیکاتور بولینگر از سه خط تشکیل شده است؛ باند بالایی،‌ باند پایینی و باند میانی (میانگین متحرک ساده ۲۰).

در اینجا لازم است بدانید که انحراف معیار شاخصی برای سنجش پراکندگی قیمت‌ها نسبت به خط میانگین است. برای محاسبه آن ابتدا واریانس هر نقطه را  در ۲۰ روز گذشته حساب می‌کنیم و سپس با محاسبه قدر مطلق واریانس به انحراف معیار می‌رسیم.

باند بالایی: با استفاده از ۲ انحراف معیاری تخمین زده می‌شود که از میانگین متحرک ساده بیشتر است.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.
( ۲* انحراف معیار قیمت -۲۰SMA+(۲۰ = باند بالایی

باند پایینی: با استفاده از دو انحراف معیاری تخمین زده می‌شود که از میانگین متحرک ساده کمتر است.

( ۲*انحراف معیار قیمت -۲۰SMA -( ۲۰ = باند پایینی

باند میانی: اغلب باند میانی قیمت دارایی را در یک دوره معین به عنوان میانگین متحرک ساده (SMA) نشان می‌دهد.

(SMA) میانگین متحرک ساده-۲۰ = باند میانه

بولینگر باند

بولینگر باند یک اندیکاتور روند است که به تشخیص نوسانات و پویایی در بازار کمک می‌کند. پهنای باندهای بولینگر نسبت به نوسانات قیمتی،‌ باریک یا گسترده می‌شوند. زمانی که نوسان در بازار کم باشد، باندها کوچک‌تر می‌شوند و بالعکس؛ زمانی که این نوسانات بیشتر باشند باندها گسترش پیدا می‌کنند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

عملکرد این اندیکاتور به این شکل است که با رسیدن قیمت به باند بالایی،‌ «اشباع خرید» (Over bought) و زمانی که به باند پایینی نزدیک می‌شود، «اشباع فروش» (Over sold) اتفاق می‌افتد.

از آنجایی که اندیکاتور بولینگر باند نسبت به نوسانات حساس است،‌ معامله‌گران اسکالپر از این اندیکاتور استفاده می‌کنند. بولینگر باند به تریدر کمک می‌کند تا تشخیص دهد که قیمت نسبت به میانگین اخیر آن، بالا‌تر یا پایین‌تر است و همچنین بتواند پیش‌بینی کند که چه زمانی ممکن است قیمت به آن سطوح برسد تا در خرید و فروش دارایی خود تصمیمات بهتری بگیرد.

 

موارد استفاده از بولینگر باند

از آنجایی که بولینگر باندها نوسانات بازار یا عدم وجود آن را می‌سنجند، سه راه برای استفاده از آن در طراحی استراتژی معاملاتی وجود دارد؛ تشخیص روند، تشخیص ریورسال و شکست در بازار.
  • کاربرد بولینگر باند برای تشخیص روند: معامله‌گران از باندهای بولینگر برای تعیین جهت روند غالب استفاده می‌کنند. اگر قیمت به طور مداوم در امتداد باند بالایی حرکت کند، نشان از یک روند صعودی دارد. از سوی دیگر، اگر پیوسته باند پایینی را لمس کند یا نزدیک به آن بماند، می‌تواند نشانه روند نزولی باشد.
  • استفاده از باندهای بولینگر برای تشخیص ریورسال (معکوس): اولین جایی که معامله‌گران از باندهای بولینگر استفاده می‌کنند زمانی‌ست که منتظرند قیمت به باندهای بالا یا پایین نزدیک شود. با نزدیک‌تر شدن قیمت به باندها، احتمال خرید بیش از حد دارایی (باند بالا) یا فروش بیش از حد (باند پایین) بیشتر می‌شود. ازاین‌رو، معامله‌گر ریورسال (بازگشت روند قیمت) زمانی که قیمت باند بالایی را لمس می‌کند، سفارش شورت و زمانی که قیمت به باند پایینی می‌رسد، یک سفارش لانگ، اجرا می‌کند.

گفتنی است که این استراتژی ساده ممکن است برای بازارهای انفجاری و پرطرفدار مانند بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال قابل اجرا نباشد. استراتژی ریورسال یا معکوس برای بازارهایی با نوسان کمتر مناسب است.

  • استفاده از باندهای بولینگر برای معامله در شکست‌ها (برک‌اوت): دومین روشی که معامله‌گران از باندهای بولینگر استفاده می‌کنند، معامله در شکست‌ها است. این کار با انجام معامله در جهتی انجام می شود که قیمت از باند عبور کند.

اگر قیمت از باند بالایی عبور کرد، اجرای یک سفارش خرید پیشنهاد می‌شود؛ این در حالی‌ست که اگر قیمت از باند پایینی عبور کرد، ورود به موقعیت شورت بهتر است. بهترین زمان برای ورود به معامله همزمان با باریک شدن باندها است؛ این حالت می‌تواند سیگنال خوبی برای یک حرکت انفجاری در بازار باشد.

 

استراتژی ساده با استفاده از بولینگر باند

روش‌های زیادی برای استفاده از بولینگر باند در تحلیل‌ها و معاملات وجود دارد؛ ولی یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از آن را در این قسمت برای شما توضیح می‌دهیم.

به‌عنوان یک استراتژی ساده برای استفاده از اندیکاتور بولینگر باند در معاملات می‌توانید منتظر بمانید تا قیمت به بالای باند پایینی برسد. در این نقطه می‌توانید یک سفارش شورت قرار دهید. می‌شود از توقف نهایی میانگین متحرک ساده ۲۰ دوره‌ای به عنوان نقطه استاپ استفاده کرد. هر زمان که این نقطه تغییر کرد،‌ استاپ خود را تغییر دهید. تنها زمانی از معامله خارج شوید که قیمت دوباره MA ۲۰ را لمس کند.

البته به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از باندهای بولینگر برای معاملات شکست بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال بیش از معاملات ریورسال توصیه می‌شود، زیرا ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان و برای دوره‌های طولانی دارای روند هستند.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

نحوه استفاده از اندیکاتور بولینگر باندز

بولینگر باند از اندیکاتورهای روند است که یکی از متداول‌ترین ابزارها برای تحلیل داده‌‌های بازار به‌شمار می‌آید. برای استفاده از این اندیکاتور کافی‌ست که پنجره پلتفرم معاملاتی خود را باز کنید. در اینجا ما متاتریدر ۴ را انتخاب می‌کنیم. از نوار ابزارهای بالای صفحه گزینه Insert را انتخاب کنید.

بولینگر باند

از قسمت Indicators از میان اندیکاتورهای Trend بر روی «بولینگر باند» (Bollinger Bands) کلیک کنید.

بولینگر باند

مانند تصویر بالا یک پنجره برای شما باز خواهد شد که می‌توانید در قسمت Period دوره زمانی مدنظر خود را وارد کرده و بعد با فشردن دکمه OK اندیکاتور را بر روی نمودار اعمال کنید.

بولینگر باند

 

مزایا و محدودیت‌های بولینگر باند

بولینگر باند از اندیکاتورهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران پیش از استفاده باید مزایا و محدودیت‌های آن را بدانند؛ در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

مزایا

  • برای تشخیص نوسانات قیمت مناسب است؛
  • کاربرد ساده و چند منظوره دارد؛
  • برای تشخیص زمان پایان نوسانات استفاده می‌شود.

 

معایب

  • ممکن است زمانی که نوسان در بازار کم است سیگنال‌های اشتباه تولید کند؛
  • برای تاییدیه گرفتن تشخیص جهت روند، حتما نیاز به استفاده از سایر اندیکاتورها وجود دارد؛
  • اخبار غیرمنتظره موجب پیدایش گپ در نمودار می‌شوند که با این اندیکاتور مشخص نمی‌شود؛
  • یک اندیکاتور تاخیری است که پیش‌بینی نمی‌کند و تنها واکنش نشان می‌دهد.

 

سخن پایانی

اندیکاتور بولینگر باند از اندیکاتورهای تشخیص روند است که در کنار سایر اندیکاتورها می‌تواند سیگنال‌های خوبی به تریدر بدهد. اغلب از این اندیکاتور برای سنجش نوسانات در بازار استفاده می‌کنند. این اندیکاتور به دو طریق به معاملات کمک می‌کند؛ تشخیص شکست قیمت و معکوس شدن روند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید بهتر است از استراتژی شکست آن استفاده کنید.

در این مقاله نحوه استفاده از این اندیکاتور و چگونگی کار با آن در استراتژی‌های معاملاتی را با نمایش تصویر بیان کردیم. اگر قصد استفاده از بولینگر باند را در معاملات خود دارید، این مقاله می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    ضمن تشکر از مطالب مفید شما لطفا از کارشناسان بخواهید یک با دیگر این مطلب را چک کنند

    استراتژی ساده با استفاده از بولینگر باند

    به‌عنوان یک استراتژی ساده برای استفاده از اندیکاتور بولینگر باند در معاملات می‌توانید منتظر بمانید تا قیمت به بالای باند پایینی برسد. در این نقطه می‌توانید یک سفارش شورت قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا