دوره منتور شیپ
آموزش بورس

پنج قانون چنگال اندروز برای معاملات سهام

یکی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال که از آن برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود چنگال اندروز نام دارد که البته نسبت به سایر روش‌ها شاید چندان شناخته‌شده نباشد. اما این دلیل نمی‌شود که اندیکاتور چنگال اندروز را یک اندیکاتور سطح پایین یا ضعیف در نظر بگیریم. در حقیقت چنگال اندروز که معادل انگلیسی آن Andrews’ Pitchfork است، یکی از اندیکاتورهای پیشرفته و قدرتمند تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید که تحلیل‌گران حرفه‌ای مدام از آن استفاده می‌کنند.

قبلا در حسینی فایننس در مورد استفاده کاربردی از چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال صحبت کرده‌ایم و امروز می‌خواهیم به پنج قانون طلایی چنگال اندروز برای معاملات بازار سهام بپردازیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

چنگال اندروز چیست؟

چنگال اندروز اندیکاتوری در تحلیل تکنیکال است که با رسم آن کانالی روی نمودار دارایی‌های مختلف ظاهر می‌شود و قیمت ممکن است درون آن به نوسان بپردازد.

چنگال اندروز یا چنگک اندروز (Andrews’ Pitchfork) به ابزار و اندیکاتوری در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که معامله‌گران از آن برای پیدا کردن سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند. این اندیکاتور توسط شخصی به نام «آلن اندروز» (Alan Andrews) اختراع شده و برای همین به آن چنگال اندروز گفته می‌شود.

اندیکاتور چنگال اندروز از دو خط موازی تشکیل شده که در بین آن‌ها یک خط دیگر به عنوان خط میانه وجود دارد. برای همین این اندیکاتور را می‌توان شکل خاصی از تحلیل کانال در نظر گرفت. این سه خط موازی فاصله یکسانی از هم دارند و به کمک آن‌ها می‌توان رفتار قیمت را در یک روند نوظهور یا غالب بررسی کرد.

برای رسم چنگال اندروز نیز تنها کافی است در پلتفرم معاملاتی خود یا سایت‌هایی مثل «تریدینگ ویو» (TradingView) ابزار مربوطه را انتخاب کرده و سه سقف یا کف پشت سر هم را روی نمودار شناسایی کنید.

در یک روند صعودی برای رسم چنگال اندروز باید یک کف، یک سقف و دوباره یک کف را شناسایی کرده و با استفاده از آن‌ها کانال را رسم کنید. در صورتی هم که روند نزولی است به ترتیب به یک سقف، یک کف و دوباره یک سقف نیاز خواهید داشت.

چنگال اندروز

برای درک بهتر موضوع به تصویر بالا نگاه کنید که نمودار جفت ارز یورو/دلار را در بازه زمانی روزانه نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید چون روند نزولی است و ابتدا یک سقف محلی، سپس یک کف محلی و در نهایت یک سقف محلی دیگر تشکیل شده، توانسته‌ایم چنگال اندروز را روی نمودار رسم کنیم.

بدین ترتیب کانالی روی نمودار ظاهر شده که انتظار می‌رود دارایی مورد نظر در داخل آن نوسان کرده و رو به بالا و پایین حرکت کند. معامله‌گران نیز از این کانال برای تشخیص زمان تغییر روند و پیدا کردن نقاط ورود به معامله استفاده می‌کنند.

 

آموزش رسم چنگال اندروز روی نمودار سهام

برای رسم چنگال اندروز ابتدا باید سه نقطه مرجع روی نمودار انتخاب شده و طبق قواعد خاص این اندیکاتور خطوطی بین آن‌ها رسم شود.

گاهی اوقات ممکن است رسم چنگال اندروز روی نمودار کار پیچیده‌ای باشد. حتی ممکن است مجبور شوید در چنگال رسم شده تغییراتی اعمال کنید تا با نحوه حرکت قیمت هماهنگ شود. اگر قیمت به سطوح مشخص شده توسط چنگال واکنش نشان دهد می‌توان مطمئن شد که رسم آن به درستی انجام شده است.

اولین قدم برای رسم چنگال اندروز پیدا کردن یک روند تازه شکل گرفته یا موجود در چارت قیمت است. برای مثال شکل زیر را در نظر بگیرید که نمودار یورو/دلار در بازار فارکس را نشان می‌دهد. این نمودار دارای روند صعودی است. از همین رو برای رسم چنگال باید سه نقطه مرجع انتخاب شود که در این مثال، نقطه اول شروع روند (Low)، نقطه دوم سقف محلی بعد از آن (High) و نقطه سوم نقطه اصلاح فاز افزایشی اول (Low) است. این نقاط در تصویر زیر با اعداد ۱ تا ۳ نمایش داده شده‌اند.

چنگال اندروز

اکنون باید یک خط راست از بین نقاط ۲ و ۳ عبور کند. برای این کار می‌توان یک خط راست بین نقاط ۲ و ۳ رسم کرده و وسط آن‌ها را مشخص کرد. سپس باید یک خط راست دیگر از نقطه ۱ بکشید که از وسط نقاط ۲ و ۳ عبور کرده باشد. این خط همان خط میانه یا Median Line است که در تصویر زیر نیز می‌توانید آن را مشاهده کنید.

نمودار چنگال اندروز

در این مرحله نوبت به مهم‌ترین قسمت رسم چنگال اندروز می‌رسد و آن رسم خود کانال است. برای این کار تنها کافی است از نقاط ۲ و ۳ یک خط به موازات خط میانه رسم کنید تا چنگال اندروز مانند شکل زیر تکمیل شود.

نمودار چنگال اندروز

البته برای رسم چنگال اندروز نیازی نیست این محاسبات و خط‌کشی‌ها را خودتان به شکل دستی انجام دهید. در عوض می‌توانید از ابزارهای مخصوصی که در پلتفرم‌های معاملاتی یا سایت‌های نموداری وجود دارند استفاده کنید.

 

قوانین چنگال اندروز

چنگال اندروز پنج قانون مهم دارد که در معاملات سهام و سایر دارایی‌ها باید به آن‌ها توجه داشت. این قوانین را در ادامه به صورت لیست برایتان آماده کرده‌ایم:

  • قانون اول: قیمت هر دارایی در بیشتر مواقع (بیش از ۸۰ درصد) خط میانه چنگال اندروز را لمس خواهد کرد.
  • قانون دوم: قیمت هر دارایی معمولا بعد از برخورد با خط میانه تغییر جهت می‌دهد.
  • قانون سوم: قیمت هر دارایی ممکن است خط میانه را بیش از یک بار لمس کند که این موضوع باعث به وجود آمدن نوسان در همان اطراف خواهد شد.
  • قانون چهارم: اگر قیمت نتواند خود را به خط میانه برساند (حدود ۲۰ درصد مواقع) در این صورت حرکتی بزرگ در خلاف جهت آن انجام خواهد شد. برای مثال اگر یک چنگال صعودی داشته باشیم و قیمت به خط میانه نرسیده باشد، احتمال اینکه یک روند نزولی در بازار شکل بگیرد بالا خواهد بود.
  • قانون پنجم: در هنگام رسم چنگال می‌توان خطوط موازی به آن اضافه کرد که قیمت در برخورد با آن‌ها ممکن است بازگشت کند.

البته توجه داشته باشید که این قوانین به صورت کلی جمع‌آوری شده‌اند و ممکن است بتوان قوانین و اصول دیگری را نیز برای رسم چنگال اندروز متصور شد.

 

سخن پایانی

یکی از دلایل مهمی که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای به خاطر آن از چنگال اندروز استفاده می‌کنند این است که به کمک این اندیکاتور می‌توان سطوح حمایت و مقاومت مخفی موجود در نمودار را شناسایی کرد. برای همین تحلیل‌گرانی که از روش پرایس اکشن برای تحلیل خود استفاده می‌کنند علاقه‌مند به اعمال اندیکاتور چنگال اندروز روی نمودار قیمت سهام و دارایی‌های دیگر هستند.

از طرف دیگر از آنجایی که چنگال اندروز نسبت به اندیکاتورهای دیگر تحلیل تکنیکال چندان مورد توجه معامله‌گران عادی قرار نمی‌‌گیرد، در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با آن آشنا کنیم تا با مفهوم و نحوه عملکرد آن آشنا شوید. اگر هم قبلا در تحلیل‌های خود از چنگال اندروز استفاده می‌کردید بهتر است حتما پنج قانون مهم چنگال اندروز که به آن‌ها اشاره کردیم را به خاطر داشته باشید و در معاملات خود از آن‌ها کمک بگیرید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا