دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش استفاده از چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

در بازارهای مالی مختلف که نوسان قیمت زیاد است و در هر لحظه سقف‌ها و کف‌های جدیدی تشکیل می‌شود، پیدا کردن روند بازار همیشه هم به این راحتی‌ها نیست. خوشبختانه برای کمک به معامله‌گرها و سرمایه‌گذاران، ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی برای این کار ایجاد شده که اندیکاتور «چنگال اندروز» (Andrews’ Pitchfork) یکی از آن‌ها است.

این اندیکاتور که البته نسبت به ابزارهای تحلیل تکنیکال دیگر کمتر شناخته شده است، به ما کمک می‌کند تا هرگونه انحراف از روند اصلی را تشخیص داده و حتی نواحی حمایتی و مقاومتی را نیز شناسایی کنیم. بنابراین در ادامه مقاله امروز می‌خواهیم به طور کامل و با زبانی ساده با اندیکاتور چنگال اندروز آشنا شویم و روش‌های استفاده کاربری از آن را یاد بگیریم.

چنگال اندروز چیست؟

چنگال اندروز اندیکاتوری است که سطوح حمایت و مقاومت را روی نمودار مشخص می‌کند.

چنگال اندروز یا Andrews’ Pichfork که البته شاید بهتر باشد در زبان فارسی معادل چنگک اندروز را برای آن در نظر بگیریم، یک ابزار و اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان نواحی حمایتی و مقاومتی را شناسایی کرد. این ابزار توسط آمارشناس و معامله‌گری به نام «آلن اندروز» (Alan Andrews) توسعه داده شده و برای همین به آن چنگال اندروز گفته می‌شود.

اندیکاتور چنگال اندروز از سه خط اصلی تشکیل شده است. اولین خط، خط میانه است که معمولا در مرکز قرار می‌گیرد. در بالا و پایین این خط نیز خطوط موازی و هم‌فاصله قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، در تصویر زیر که نمودار قیمت جفت‌ ارز یورو/دلار را نشان می‌دهد، اندیکاتور چنگال اندروز روی نمودار اعمال شده است.

نمودار چنگال اندروز

به لطف سایت‌ها و پلتفرم‌های ارائه‌دهنده نمودار قیمت و ابزارهای تحلیل تکنیکال، ترسیم چنگال اندروز نیز به راحتی انتخاب اندیکاتور مورد نظر و چند کلیک در نقاط مشخص است. تنها کافی است به نمودار قیمت دارایی مورد نظر خود نگاه کرده و بهترین منطقه را برای اعمال چنگال اندروز انتخاب کنید.

برای این کار نمودار باید یک کف مهم و یک سقف مهم داشته باشد. علاوه بر این، به یک نقطه مهم دیگر هم نیاز داریم که در تصویر بالا مشخص است. دومین و سومین نقطه انتخابی همیشه مشخص‌کننده عرض چنگال خواهد بود.

بعد از شناسایی منطقه دلخواه نوبت به انتخاب اندیکاتور چنگال اندروز است که می‌توانید آن را در پلتفرم معاملاتی خود یا پلتفرم‌های ارائه‌دهنده نمودار مثل «تریدینگ ویو» (Trading View) پیدا کنید. بعد از رسم چنگال، خط نقطه‌چین وسط نقش «خط میانه» (Median Line) را خواهد داشت و خطوط بالا و پایین آن نواحی حمایتی و مقاومتی خواهند بود.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که اندیکاتور چنگک اندروز در همه مواقع کاربرد ندارد. برای مثال، زمانی که قیمت یک دارایی در حال رنج زدن و معامله در یک محدوده خاص است، نمی‌توان از چنگال اندروز استفاده کرد.

 

چگونه از چنگال اندروز استفاده کنیم؟

با مشخص شدن سطوح حمایتی و مقاومتی می‌توان منتظر رسیدن قیمت به این نقاط ماند و موقعیت‌های معاملاتی خرید و فروش باز کرد.

استفاده کاربردی از اندیکاتور چنگال اندروز بعد از رسم آن بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید مشخص کردن سطوح مهم و انتظار برای حرکت قیمت به آن سمت است.

اولین استراتژی معاملاتی با چنگال اندروز بدین شکل است که می‌توانید از سطوح چنگال به عنوان نقاط ورود و خروج استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید زمانی که قیمت به یکی از چهار خط کناری این اندیکاتور رسید وارد معامله شوید. همچنین اگر قیمت به بالای خط میانه برود می‌تواند نقطه خرید خوبی باشد یا برعکس اگر قیمت به پایین خط میانه نفوذ کند نقطه خوبی برای فروش یا بستن معامله خواهد بود.

علاوه بر این، از اندیکاتور چنگال اندروز می‌توان برای تایید روند نیز استفاده کرد. به عنوان مثال، قیمت جفت‌ ارز یورو/دلار در تصویر بالا بعد از برخورد با سطح حمایتی دوم رو به بالا حرکت کرده و برای همین باید حواستان به سطح حمایت اول باشد. اگر قیمت از این سطح نیز عبور کند سیگنال صعودی صادر شده و نشان می‌دهد که خریداران کنترل بازار را برعهده گرفته‌اند. در این صورت سطح مهم بعدی خط میانه است که اگر قیمت، آن را نیز پشت سر بگذارد تا سطوح مقاومتی حرکت خواهد کرد.

کسانی که در بازارهای دو طرفه معامله می‌کنند، می‌توانند از چنگال اندروز برای باز کردن موقعیت‌های معاملاتی فروش یا «شورت» (Short) نیز استفاده کنند. برای این کار تنها کافی است در سطوح مقاومتی، دارایی مورد نظر خود را شورت کنید. اگر در مقاومت دوم این کار را انجام دهید هدف اول شما سطح مقاومتی اول خواهد بود. بعد از این سطح نیز باید حواستان به خط میانه و سطوح حمایتی باشد.

 

چنگال اندروز در کنار سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

از اندیکاتورهای دیگری مثل سطوح اصلاحی فیبوناچی و RSI می‌توان در کنار اندیکاتور چنگال اندروز استفاده کرد و از هر دو برای تایید سطوح حمایتی و مقاومتی کمک گرفت.

از چنگال اندروز می‌توان در کنار دیگر اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز استفاده کرد که شاید مرسوم‌ترین آن اندیکاتور فیبوناچی باشد. همان‌طور که قبلا در جریان مقاله جداگانه‌ای به طور کامل در مورد فیبوناچی و کاربرد آن صحبت کرده‌ایم، از این اندیکاتور می‌توان برای شناسایی نقاط احتمالی برگشت قیمت و تغییر روند استفاده کرد.

بنابراین اگر اندیکاتور چنگک اندروز را به همراه فیبوناچی روی نمودار قیمت یک دارایی اعمال کنید سطوح مهم حمایتی و مقاومتی برایتان نمایان خواهند شد. همان‌طور که در نمودار پایین مشاهده می‌کنید، بخش دوم اندیکاتور چنگال اندروز با سطح ۳۸.۲ اندیکاتور فیبوناچی هماهنگ است. علاوه بر این، خط دوم نیز با سطح اصلاحی ۲۳.۶ هماهنگی دارد. بنابراین اگر قیمت به سمت سطح اصلاحی ۲۳.۶ و حمایت اول حرکت کند نقطه خوبی برای معامله خرید خواهد بود.

نمودار چنگال اندروز

از دیگر اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال که می‌توان در کنار چنگال اندروز از آن استفاده کرد می‌توان به میانگین متحرک و RSI اشاره کرد.

 

سخن پایانی

اندیکاتور چنگال اندروز که به آن چنگک اندروز یا حتی «اندروز پیچفورک» (Andrews’ Pitchfork) نیز گفته می‌شود، یکی از اندیکاتورهای قدرتمند و در عین حال کمترشناخته‌شده تحلیل تکنیکال است که شاید به ندرت در تحلیل‌ها و سایت‌های خبری استفاده از آن را دیده باشید.

با این حال آشنایی با این اندیکاتور و ترکیب آن با ابزارهای دیگری مثل سطوح اصلاحی فیبوناچی می‌تواند به راحتی و بدون دردسر سطوح مهم حمایتی و مقاومتی را روی نمودار نمایش داده و به شما کمک کند تا معاملات پرسودی داشته باشید.

اگر این مقاله اولین باری است که اسم چنگال اندروز به گوشتان می‌خورد، پیشنهاد می‌کنیم بعد از آشنایی کامل با آن، نمودار دارایی مدنظر خود را در سایت‌هایی مثل تریدینگ ویو باز کنید و با انتخاب اندیکاتور چنگال اندروز نحوه استفاده از آن را تمرین کنید. کسی چه می‌داند شاید دفعه بعدی که در حال تحلیل «بیت کوین» (Bitcoin)، جفت‌ ارزهای فارکس یا هر دارایی دیگر هستید، اندیکاتور چنگال اندروز به دردتان بخورد!

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تشکر فقط این نقاط ۱ و ۲ و۳ چنگال در متاتریدر رو چطور دقیق پیدا کنم و تایم فریم ۱ ساعته خوبه براش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا