دوره منتور شیپ
آموزش بلاک چینآموزش متاورس

بررسی جایگاه فناوری بلاک چین در متاورس

شرکت فیس‌بوک با معرفی فناوری متاورس و تغییر نام خود به متا، خبر از یک تحول بزرگ در دنیای فناوری داد؛ تحولی که به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران، با ظهور فناوری‌هایی مانند اینترنت قابل مقایسه است.

بدون شک ایجاد چنین محیطی بدون حضور فناوری‌های نوظهور نظیر بلاک چین و ارزهای دیجیتال، امکان‌پذیر نخواهد بود. در این مقاله به بررسی جایگاه فناوری بلاک چین در متاورس می‌پردازیم و جنبه‌های مختلف این دنیای مجازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فناوری متاورس چیست؟

در جولای سال ۲۰۲۱ مارک زاکربرگ فاش کرد که شرکت معروف وی یا همان فیسبوک، قصد توسعه کسب‌ و کاری جهت ایجاد یک فضای مجازی بزرگ برای کار، سرگرمی و حتی تعاملات اجتماعی به نام متاورس را دارد. در پی این بیانیه، فیسبوک در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ نام خود را به متا تغییر داد.

این روزها نام فناوری «متاورس» (Metaverse) به عنوان یک تحول بزرگ در زندگی آنلاین آینده بسیار به گوش می‌رسد؛ با این حال به نظر می‌رسد که درک و تفسیر هر شخص از این فناوری با دیگران متفاوت است! اصطلاح متاورس برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در یک رمان علمی تخیلی مشهور به نام Snow Crash توسط نویسنده توانای آن یعنی نیل استفنسون (Neal Stephenson) خلق شد.

در این کتاب متاورس دنیای مجازی و خیالی توصیف شده که مردم می‌توانند با استفاده از فناوری فیبر نوری در یک شبکه جهانی به آن متصل شوند. بنابراین در عصر حاضر، می‌توان این فناوری را به عینک‌های واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) نسبت داد.

نوشته های مشابه

کلمه «متا» (Meta) در لغت به معنای بی‌کران است و اغلب اشاره به جهان هستی دارد. در کنار توصیف قبلی، برخی معتقدند که متاورس یک جهان مجازی خواهد بود که در آن کاربران می‌توانند به گشت‌وگذار پرداخته و با دیگران تعامل داشته باشند.

به عنوان مثال، در این تفسیر متاورس شامل جهانی دارای ساختمان، پارک و تمام المان‌های دیگر به صورت مجازی است که توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری آن‌ها را ایجاد کرده‌اند. این فضا ممکن است دارای قسمت‌های شهری، طبیعی و حتی بخشی برای شکار و نبرد بازیکنان با یکدیگر باشد.

از سوی دیگر، همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا توجه و علاقه همه به سمت چنین دنیایی جلب شود. با گسترش فرهنگ دورکاری و استفاده از اینترنت برای کار و تحصیل، مردم به دنبال روش‌هایی برای اجرایی کردن این تعاملات هستند.

مارک زاکربرگ در جولای سال ۲۰۲۱ فاش کرد که شرکت معروف وی یا همان فیسبوک، قصد توسعه کسب‌ و کار خود و ایجاد یک فضای مجازی بزرگ برای کار، سرگرمی و حتی تعاملات اجتماعی است.

در پی این بیانیه، فیسبوک در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ نام خود را به متا تغییر داد. این تغییر بدون شک نشان از تعهد و جدیت بالای این شرکت برای توسعه پروژه جاه‌طلبانه متاورس دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی جایگاه فناوری بلاک چین در دنیای متاورس بپردازیم و نقش ارزها، توکن‌ها، کیف‌های دیجیتال و در حالت کلی نحوه تعامل دنیای ارزهای دیجیتال با فناوری متاورس را برای شما شرح دهیم.

متاورس چه ویژگی‌ هایی دارد؟

محبوب‌ترین ایده‌های متاورس از داستان‌های علمی تخیلی نشأت می‌گیرند. از این دید، متاورس یک دنیای اینترنتی بدون حد و مرز است که می‌تواند دنیای واقعی را بر روی یک بستر مجازی نمایش دهد. در نتیجه، می‌توان ویژگی‌های فناوری متاورس را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • زنده و همزمان: متاورس بر خلاف رویدادهای از پیش برنامه‌ریزی شده که به صورت مستقل رخ می‌‌دهند. در واقع می‌توان گفت رویدادهای متاورس، ماهیتی کاملاً زنده و واقعی دارند. به عبارت دیگر گذر زمان و روند پیش روی این جهان مجازی، دقیقاً مشابه با دنیای واقعی ما است.
  • ماهیت پایدار و جاری: در فناوری متاورس چیزی به نام آغاز مجدد، مکث و پایان، وجود نخواهد داشت و همه چیز تا ابد به صورت جاری و روان ادامه پیدا می‌کند.
  • قابلیت دسترسی به صورت مجزا و همزمان: هر کاربر در هر نقطه از جهان می‌تواند در بخشی از دنیای متاورس حضور داشته باشد و در یک رویداد، مکان و یا فعالیت خاص مشارکت داشته باشد.
  • دارای اقتصاد کارآمد: افراد و مشاغل حاضر در این دنیا قابلیت ایجاد، کسب مالکیت، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش دارند. هر یک از این فعالیت‌ها به خودی خود ارزش‌آفرین بوده و سایرین قادر به تشخیص این ارزش هستند.
  • تجربه منحصربه‌فرد: متاورس یک تجربه آمیخته با دنیای فیزیکی، شبکه‌ها، رویدادهای عمومی، خصوصی و همچنین پلتفرم‌های باز و بسته را به صورت همزمان به ارمغان آورده است.
  • مشارکت فراگیر مردم سراسر جهان: فناوری متاورس پر از محتوا و تجربیاتی است که هر کدام از شرکت‌کنندگان به نوبه خود ایجاد کرده‌اند. برخی از این کاربران خواستار فعالیت سازمان یافته و در کنار یکدیگر هستند. در حالی که برخی از آن‌ها فعالیت مستقل را ترجیح می‌دهند.
  • بستری برای ایجاد یک همکاری بی‌سابقه: می‌توان انتظار داشت که متاورس یک پلتفرم با قابلیت‌های متفاوت و بی‌سابقه برای همکاری بین اعضای خود به وجود آورد. فناوری متاورس با استفاده از اقلام و دارایی‌های دیجیتال، محتوا و سایر قابلیت‌های تعاملی، ظرفیت‌ باور نکردنی و بسیار بالایی برای ایجاد تعامل و همکاری بین افراد جوامع دارد.

ویژگی های متاورس

تصورات نادرست در مورد متاورس

بر خلاف تصور اکثریت مردم فناوری متاورس نه یک بازی آنلاین، نه یک پارک مجازی و نه یک بستر برای جلسات آنلاین است. در واقع مواردی که گفته شد در متاورس حضور خواهند داشت؛ اما به تنهایی قادر به وصف تمام قابلیت‌های این جهان نیستند.

تمام ویژگی‌های معرفی شده در بخش قبلی جزئی از متاورس هستند؛ اما هیچ یک از آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند جلوه کاملی از این فناوری باشند.

در دهه‌های اخیر شاهد ظهور و گسترش بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی و آنلاین بوده‌ایم؛ اما چیزی که فناوری متاورس ارائه می‌دهد در مقایسه با فناوری‌های این چنینی کاملا متفاوت است.

جهان بازی همانند دنیای متاورس شامل یک جهان مجازی است که به صورت کامل توسط توسعه‌دهندگان طراحی و ساخته شده است. با این حال چنین جهان‌هایی تنها هدفشان، سرگرم کردن کاربران است.

هرچند که برخی از قابلیت‌های جهان‌ مجازی بازی‌ها نظیر نمایش کاربران با استفاده از آواتارهای خاص، وجود سیستم‌‌های خاص مهارتی، تجربه‌ای از سرگرمی، مکان‌هایی برای جمع شدن دور هم و تعامل با سایرین نیز در متاورس وجود خواهد داشت؛ اما همه این موارد در کنار هم برای تشکیل جهان بزرگی که در حال توسعه است، کافی نخواهد بود.

به لطف فناوری واقعیت مجازی، امروزه قادر به تجربه یک جهان متفاوت و مجازی در مکانی فیزیکی هستیم؛ اما تنها احساس حضور در جهانی دیگر برای فناوری متاورس کافی نیست.

با این وجود احتمالاً فناوری Metaverse نیز دارای بخش‌های سرگرمی و حتی مکانیزم بازی‌وار سازی یا همان gamification خواهد بود. البته تمام بخش‌های آن شامل بازی و سرگرمی نمی‌شود و تنها بر روی هدف خاصی متمرکز نشده است.

به همین دلیل می‌توان گفت که متاورس محدود به یک واقعیت مجازی یا بازی رایانه‌ای نیست. اگر علاقه‌مند به آشنایی و کسب اطلاعات بیشتری درباره بازی‌های پرطرفدار متاورس هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی محبوب ترین بازی ‌های متاورس را مطالعه کنید.

در نهایت بر خلاف مکان‌هایی نظیر دیزنی ‌لند، متاورس به صورت متمرکز برنامه‌ریزی نشده و نمی‌تواند فقط یک پارک موضوعی مجازی باشد.

همچنین این فناوری یک اپلیکیشن فروشگاهی جدید هم نیست! به طور خلاصه اگر شما مفهوم فناوری متاورس را با به عنوان هر یک از این موارد در نظر می‌گیرید، باید بگوییم که سخت در اشتباهید!

متاورس چگونه کار می‌‌‌کند؟

فناوری متاورس برای فعالیت خود نیازمند ارزهای دیجیتال و البته فناوری بلاک چین خواهد بود چرا که بدون استفاده از فناوری‌های نوظهور، امکان ایجاد یک جهان مجازی بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

متاورس در حالت کلی به دو پلتفرم اصلی تقسیم‌بندی می‌شود:

۱. بخش اول این فناوری مبتنی بر توکن‌های غیر قابل معاوضه یا همان NFTها، ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین است. در متاورس قابلیت خرید و فروش زمین‌های مجازی و همچنین ایجاد پلتفرم‌هایی نظیر Decentraland و Sandbox وجود دارد.

۲. بخش دوم این فناوری، مختص کسانی است که علاقه‌مند به استفاده از جهان‌های مجازی هستند. این قسمت در تلاش است تا هر هدفی نظیر کسب‌ و کار، تفریح، سرگرمی و تعاملات اجتماعی را تحت پوشش خود قرار دهد.

در صورتی که اگر کمی دقیق‌تر به قسمت اول نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که جایگاه تکنولوژی بلاک چین در متاورس به خوبی مشهود است. افرادی که قصد خرید و فروش زمین در بستر این فناوری را داشته باشند، نیازمند استفاده از ارزهای دیجیتال و  آشنایی با تکنولوژی بلاک چین هستند.

در این میان برخی از فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین نظیر MANA و پلتفرم SAND  برای انجام خرید و فروش به توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم نیاز دارند.

در واقع با استفاده از این فناوری‌ها، نیاز بخش دوم (یا همان استفاده از ظرفیت‌های یک جهان مجازی) نیز امکان‌پذیر خواهد شد. کاربران این فناوری می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال، آثار هنری NFT را خریداری کرده و به فروش برسانند یا حتی بلیت شرکت در یک کنسرت غیرمتمرکز در Decentraland را دریافت کنند.

همچنین شما می‌توانید با خرید زمین مجازی در متاورس سرمایه‌گذاری کنید. نکته جالب، افزایش قابل توجه قیمت زمین‌های موجود در این جهان مجازی است که در ماه‌های اخیر به طرز قابل توجهی سود‌آور بوده‌اند.

در متاورس چه کارهایی می‌‌توان انجام داد؟

متاورس همواره در تلاش است تا تمام کارهای قابل انجام در دنیای واقعی را در یک بستر آنلاین، پیاده‌سازی کند.

به لطف حضور فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در متاورس امکان رفتن به یک سفر یا کنسرت مجازی، خرید لباس‌های دیجیتال و هر چیز دیگری امکان‌پذیر است.

از همه مهم‌تر در میان همه‌گیری بیماری COVID-19، فناوری متاورس به معنای واقعی کلمه می‌تواند یک حرکت تحول‌آفرین برای دورکاری باشد.

در حال حاضر فیس‌بوک نسخه آزمایشی و بتا را به صورت رایگان با نام Horizon Workrooms در اختیار کاربران قرار داده است. پس شما می‌توانید نسخه بتا را دانلود و از آن استفاده کنید.

Workrooms یک اتاق ملاقات مجازی است که امکان برقراری ارتباط موثر در هر زمان و مکانی را برای شما و همکارانتان به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید با یک تصویر آواتار و با استفاده از فناوری واقعیت مجازی در این قرار ملاقات شرکت کنید یا به سادگی با لپ‌تاپ خود، تماس ویدیویی ایجاد کنید.

جالب است بدانید که این اتاق دارای یک تخته بزرگ برای نوشتن نکات کلیدی و ایده‌ها است؛ برای بکارگیری این تخته تنها کافی است با کی‌برد رایانه و تلفن همراه خود، متن دلخواه را به آن اضافه کنید.

با این حال، شرکت‌های فناوری همچنان باید به دنبال راهی برای اتصال به این کانال باشند. با توجه به وجود پلتفرم‌های رقیب در این حوزه ایجاد توافق بر سر استانداردهای جهانی، ضروری به نظر می‌رسد چرا که در غیر این صورت کاربران نیازمند تغییر وضعیت از میان پلتفرم‌های مختلف هستند و چنین چیزی آزاردهنده به نظر می‌رسد.

آیا فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال نقش کلیدی در دنیای متاورس دارند؟

هدف فناوری متاورس ارائه تجربه واقعیت افزوده به مردم و تغییر اولویت آن‌ها از دنیای فیزیکی به یک جهان مجازی است؛ اما رسیدن به این هدف، مستلزم بکارگیری فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال است.

ویژگی‌های غیر قابل هک بودن و تغییرناپذیری شبکه بلاک چین از جمله قابلیت‌های حیاتی برای خلق چنین جهانی هستند. در جهان دیجیتال امروز، هک شدن سیستم‌ها و نقض داده‌ها رویدادی رایج به شمار می‌رود؛ اما اگر قرار باشد که مردم در یک دنیای دیجیتالی فعالیت کنند، امنیت و تغییرناپذیری باید از زیرساخت‌های اصلی آن باشد.

بلاک چین نه‌ تنها می‌تواند از پس پردازش داده‌های فراوان این جهان مجازی برآید، بلکه امنیت این داده‌ها را نیز به نحو احسن تضمین خواهد کرد.

با توجه به نکاتی که گفته شد، در فناوری متاورس داده‌ها باید بدون هیچ‌گونه نقصی و در زمان تعیین شده به مقصد خود برسند. به همین دلیل، فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال بخشی جدا ناپذیر از متاورس هستند.

تراکنش‌های صورت گرفته در دنیای متاورس باید کاملاً امن باشند و در سریع‌ترین زمان ممکن پردازش شوند. افراد این اکوسیستم باید بتوانند همانند جهان واقعی معاملات و تعاملات خود را بدون وقفه انجام دهند و البته اعتماد کامل نسبت به امنیت داده‌های خود داشته باشند.

از سوی دیگر، تراکنش‌های صورت گرفته از جانب افراد حقیقی و سازمان‌ها باید قابل ردیابی باشند. با در کنار هم قرار دادن ویژگی‌هایی نظیر سرعت، امنیت و تغییرناپذیری، می‌توان به جایگاه انکارناپذیر تکنولوژی بلاک چین در متاورس پی برد.

هرچند که تا به امروز توسعه جهان‌های مجازی بدون استفاده از فناوری بلاک چین نیز به خوبی پیش رفته است؛ اما در سال‌های اخیر، موسسات مالی بزرگ نظیر مسترکارت (Mastercard)، ویزا (Visa) و پی‌پال (PayPal) به استفاده از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند.

در حال حاضر پرداخت‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال در حال رایج‌تر شدن هستند و بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور، به خط مقدم روش‌های پرداخت تبدیل شوند. فناوری متاورس یک سوژه در دست توسعه و به سرعت در حال گسترش است.

با این حال برای پشتیبانی کامل و به نتیجه رسیدن ایده‌های این فناوری، ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین نقش بسیار مهم و پررنگی خواهند داشت.

آیا لازم است که نگران پیشرفت فناوری متاورس باشیم؟

فناوری متاورس برای پیاده‌سازی و دست‌یابی به تمام جاه‌طلبی‌های خود، نیازمند ارائه راهکاری برای مشکلات فناوری‌های امروزی است. همین موضوع موجب نگرانی برخی از افراد درباره موفقیت فناوری متاورس شده است.

در کنار تمام مزایایی که فناوری متاورس با خود به ارمغان می‌آورد، برخی نگرانی‌هایی نیز در خصوص آن وجود دارد. همان‌طور که اشاره شد، شرکت‌ها و موسسات حاضر در دنیای متاورس دارای یک هویت دیجیتال یا همان آواتار خواهند بود که نشان‌دهنده هویت آن‌ها به هنگام تعامل با دیگران است.

این قابلیت در نوع خود یک ویژگی مفید به شمار می‌رود؛ اما با توجه به عدم امکان شناسایی و نمایش هویت واقعی، ممکن است همه چیز کمی مشکوک پیش برود.

امروزه سیستم‌های مختلفی برای نمایش هویت دیجیتالی وجود دارند. اما هیچ یک از این سرویس‌ها تمام وب‌سایت‌های اینترنت را پوشش نمی‌دهند و در اغلب موارد میزان اشتراک‌گذاری داده‌ در آن‌ها با سایر سرویس‌ها بسیار محدود است.

برای مثال اگر گوشی آیفون شما به یک حساب کاربری iOS متصل باشد، شما می‌توانید از شناسه متا (فیس‌بوک سابق) برای ورود به یک اپلیکیشن استفاده کنید که همین اپلیکیشن نیز از طرف دیگر به حساب جی‌میل شما متصل است. اینکه فناوری متاورس تا چه‌ حد قادر به حل این مشکلات خواهد بود، در حال حاضر جای بحث و گفت‌وگو دارد.

همچنین متاورس برای تبدیل شدن به یک دنیای مجازی کامل (و نه فقط نوع پیشرفته‌ای از اینترنت امروزی)، نیازمند همکاری بسیار گسترده‌ای است. این موضوع که آیا متاورس توانایی تبدیل شدن به اوپراتور کامل را خواهد داشت، برای مردم به شکل یک سوال بی‌جواب باقی‌مانده است.

برخی معتقدند که پیاده‌سازی فناوری متاورس و جلب همکاری حداکثری در آن، مستلزم یک پلتفرم غیرمتمرکز و متن‌ باز است. البته در نظر گرفتن این موضوع، استفاده همزمان از پلتفرم‌های بسته در متاورس را نیز رد نمی‌کند.

آیا فناوری متاورس ابتکار شرکت فیس‌ بوک است؟

در حقیقت خیر؛ متاورس تنها حاصل ابتکار شرکت فیس‌ بوک نیست. علاوه بر فیس‌ بوک، شرکت‌های دیگری نظیر مایکروسافت و انویدیا (Nvidia) نیز جزء سازمان‌های دخیل در توسعه و تبلیغ متاورس بوده‌اند. علاوه بر این، شرکت‌های توسعه بازی‌های رایانه‌ای نیز در حمایت از این جهان مجازی پیشتاز بوده‌‌اند.

به عنوان مثال شرکت اپیک گیمز (Epic Games) که با بازی مشهور فورتنایت (Fortnite) شناخته می‌شود، برای کمک به توسعه متاورس حدود یک میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است.

علاوه بر این، شرکت Roblox نیز یکی از حامیان اصلی متاورس به شمار می‌رود. به عقیده این شرکت، متاورس جهانی است که افراد می‌توانند در آن میلیون‌ها تجربه سه‌ بعدی برای مطالعه، کار، بازی و تعاملات اجتماعی داشته باشند.

در کنار شرکت‌های توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، برخی برندهای مصرفی نیز در زمینه سرمایه‌گذاری بر روی متاورس علاقه نشان داده‌اند.

به عنوان مثال برند ایتالیایی گوچی (Gucci) در ماه ژوئن همکاری خود با Roblox را جهت فروش محصولات دیجیتال آغاز کرد. همچنین شرکت‌های کوکاکولا شروع به فروختن توکن‌های دیجیتال برای ورود به دنیای فناوری متاورس کرده‌اند.

کمپانی های دخیل در ساخت متاورس

به غیر از فیس‌بوک، چه کسانی قادر به ایجاد متاورس خواهند بود؟

در حال حاضر شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، اپل، آمازون و مایکروسافت هم خواستار ایجاد یک جهان مجازی منحصربه‌فرد هستند.

متاورس می‌تواند اینترنت را به یک پلتفرم رایانه‌ای جایگزین تبدیل کند؛ با این حال بعید است که روند توسعه آن، مشابه مسیرهای قبلی توسعه و رشد فناوری باشد.

در حال حاضر صنایع خصوصی نسبت به پتانسیل‌ بالای متاورس آگاهی کامل دارند و از جاه‌طلبی بالایی برای تسخیر این دنیا مجازی برخوردارند. اغلب شرکت‌های فناوری ترجیح می‌دهند تا به جای رهبری چنین جهانی، خودشان یک جهان مجازی اختصاصی تعریف کرده و بسازند.

در این میان پروژه‌های متن‌ باز با نگرش غیرسازمانی همچنان نقش اساسی در توسعه متاورس داشته و برخی از هیجان‌انگیزترین استعدادهای خلاق را به سمت خود جلب کرده‌اند. با این حال می‌توان پیش‌بینی کرد که متاورس تنها چند رهبر بالقوه ابتدایی نظیر مایکروسافت، اپل، متا و آمازون داشته باشد.

البته پیش‌بینی رهبری شرکت مایکروسافت در دنیای متاورس چندان هم بی‌دلیل نیست. در حال حاضر پروژه ارزهای دیجیتال دنیای متاورس، پلتفرم مش (Mesh) شرکت مایکروسافت را شامل می‌شود.

این پلتفرم در حوزه ایجاد برنامه‌های واقعیت ترکیبی و توسعه یافته (یا همان XR) فعالیت دارد و در تلاش است تا دنیای واقعی را با واقعیت افزوده و مجازی ادغام کند. استفاده از این فناوری در حال حاضر حتی در سازمان‌های دولتی نیز در حال رواج است.

به عنوان مثال، ارتش ایالات متحده آمریکا با همکاری شرکت مایکروسافت در حال توسعه هدست واقعیت افزوده Hololens 2 است تا از طریق آن سربازان خود را برای نبرد آموزش دهد. علاوه بر این مایکروسافت با توسعه سرویس Xbox Live میلیون‌ها گیمر از سراسر جهان را به یکدیگر متصل کرده است.

در کمال تعجب، شرکت اپل از لحاظ ارائه محصولات مرتبط با گجت‌های واقعیت افزوده و مجازی از رقبای خود عقب مانده است؛ اما بدون شک این شرکت نام‌ آشنا نیز برنامه‌های زیادی برای ورود به این جهان دارد.

اپل در حال تدارک و توسعه یک برنامه پیچیده با نام HMD یا همان Head Mounted System است که می‌تواند آغازی برای ورود به فناوری متاورس باشد. علاوه بر این، شرکت اپل چندین حق اختراع نیز به نام خود ثبت کرده که به حوزه‌های واقعیت بهبود یافته (ER) و ایجاد تعاملات بیشتر در یک بستر مجازی مربوط می‌شوند.

با این حال به نظر می‌رسد که شرکت فیس‌بوک پیش از این از قدرت رقبا آگاه بوده و خود را برای یک رقابت شدید آماده کرده است.

این شرکت در سال ۲۰۱۴ با خرید حق امتیاز Oculus اولین قدم‌ بزرگ خود برای تسلط بر دنیای مجازی متاورس را برداشت. شرکت فیس‌بوک که امروزه با نام متا شناخته می‌شود از همان سال‌ها، رویای ایجاد یک جهان و تعامل کاربران با استفاده از هدست‌های مجازی را در سر داشت.

علی‌رغم تمام این نظریات، در حال حاضر نکات مبهم بسیاری در مورد متاورس و نحوه رهبری شرکت‌های بزرگ فناوری در آن‌ وجود دارد که به سادگی قابل پیش‌بینی نیست.

در یک دید واقع‌گرایانه، متاورس شبکه‌ای از پلتفرم‌ها، بدنه‌ها و فناوری‌های متفاوت را شامل می‌شود که خواه یا نا خواه با یکدیگر همکاری داشته و این روند را پذیرفته‌اند. خود فناوری اینترنت حاصل یک فرآیند آشفته، همکاری فناوری‌های باز (عمدتاً دانشگاهی و آکادمیک) و سرویس‌های بسته (عمدتاً مصرفی) بوده و تکامل آن در چنین فضایی شکل گرفته است.

آینده متاورس

در حال حاضر مشخص نیست که فناوری متاورس تا چه ‌اندازه‌ای می‌تواند در ایجاد یک زندگی واقعی در بستر مجازی موفق باشد یا اجرایی شدن زیرساخت‌های لازم چند سال طول می‌کشد.

در حال حاضر بسیاری از پلتفرم‌های متاورس مبتنی بر فناوری بلاک چین همچنان بر روی بهبود عملکرد در بستر AR و VR کار می‌کنند تا در نهایت به وعده‌های خود در خصوص تعامل کاربران با یکدیگر دست یابند.

شرکت PwC به عنوان یک شرکت مشاوره و حسابداری جهانی تخمین زده که فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال ۲۰۳۰، ارزش اقتصاد جهانی را حدود ۱.۵ تریلیون دلار بهبود خواهند داد؛ این در حالی است که ارزش این فناوری‌ها در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۶.۵ میلیارد دلار بود.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید شرکت‌های بزرگی نظیر فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در حوزه‌های رایانش ابری و واقعیت مجازی انجام داده‌اند تا در توسعه این صنعت سهیم باشند. بدون شک فناوری متاورس برای شرکت‌هایی که توانایی ایجاد انحصار را داشته باشند، سودآوری کلانی به همراه خواهد داشت.

شرکت‌های فعال در حوزه پشتیبانی از پلتفرم‌ها و همچنین شرکت‌های خدماتی فعال در زمینه‌های پرداخت، تبلیغات و سایر حوزه‌های مشابه، امید زیادی به کسب درآمد از متاورس دارند؛ چرا که پیش از این، فناوری اینترنت نیز چنین درآمدی را برای آن‌ها ایجاد کرده بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله ما توی یه مقاله این بازی‌ها رو براتون معرفی کردیم
      مقاله محبوب ترین بازی های متاورس رو مطالعه کنید
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا